[Ubuntu 9.10] Geeft knipperend scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 12:54
Het zit zo:

'k heb net op een wat oudere pc Ubuntu 9.04 ge-upgrade naar 9.10, gewoon via Updatebeheer. Maar toen eenmaal de pc opnieuw was opgestart kwam het normale text-based login scherm naar voren. An sich is dat nog niet zo'n probleem, alleen het beeld stond niet normaal stil maar knipperde vrij vlug. Het scherm zelf ging niet uit oid (verlichting bleef aan) maar de tekst verdween dus een aantal keer per seconde.
Google is your best friend zeggen ze dan, maar die wist nu even geen raad.

Wie heeft dit probleem ook, of weet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ben niet zo'n linux expert, maar lijkt mij te doen hebben met de aansturing van je videokaart(drivers)

misschien dat in die /etc/x.org/ config file 'oude' of 'verkeerde' verwijzingen staan naar je 9.04 installatie

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

himlims_ schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:51:
ben niet zo'n linux expert, maar lijkt mij te doen hebben met de aansturing van je videokaart(drivers)

misschien dat in die /etc/x.org/ config file 'oude' of 'verkeerde' verwijzingen staan naar je 9.04 installatie
Bij de tekstbased login draait xorg nog niet dus hieraan kan het niet liggen. Daarnaast heeft xorg sinds 1.5 geen xorg.conf meer nodig (bij Jaunty had je nog een lege xorg.conf, bij Karmic is deze in zijn geheel verwijderd). Ik denk dat de kernel de verkeerde drivers laadt voor de video output. Volgens mij kun je dit met een boot parameter aangeven. Zet hem eens op VESA om te kijken wat hij doet (moet je even opzoeken welk parameter dit is). Stopt het knipperen als je GDM/KDM oid start?

start gdm
of
startx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ik heb nu eerst de pc nog eens laten opstarten zoals 'ie al stond ingesteld. Nu probeer ik wel in te loggen, maar het toetsenbord lijkt ook niet lekker te reageren: soms een paar keer op een knop drukken voor een letter op het scherm verschijnt. Nu is Linux ook nog zo dat je meestal geen visuele feedback krijgt hoeveel tekens je al (bij je wachtwoord) hebt ingevuld, inloggen wordt dus ook lastig.

Edit: heb nu net opnieuw opgestart in recovery mode, gezegd "resume normal startup" (iets in die richting). Kreeg hetzelfde scherm als daarnet, maar nu zonder knipperen. Ingelogd en startx gezegd. Kreeg meteen een foutmelding naar me toe gegooid:
"Fatal server error: no screens found"

[ Voor 26% gewijzigd door ShitHappens op 30-10-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens een reconfigure van je xorg.conf:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg -phigh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
ga t proberen... geeft dat pakket xserver-org niet geïnstalleerd is. Dus ik doe een sudo apt-get install xserver-org en die zegt dattie dat pakket niet kan vinden

[ Voor 153% gewijzigd door ShitHappens op 30-10-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20

Hoite

Goed verhaal

ShitHappens schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:27:
ga t proberen... geeft dat pakket xserver-org niet geïnstalleerd is. Dus ik doe een sudo apt-get install xserver-org en die zegt dattie dat pakket niet kan vinden
internetverbinding is toevallig wel op orde?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat is de precieze feedback hier? Dit kan namelijk een heleboel dingen betekenen.

Had je wel een gui voordat je ging upgraden?

Wat voor output krijg je als je het volgende uitvoert?
code:
1
cat /etc/apt/sources.list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Zou moeten werken denk ik, doe eerst even een "sudo apt-get update"

xserver-org zit ook niet in mijn ingestelde repo's op 9.10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
De laatste keer dat alles werkte deed de internetverbinding het ook. Voor het updaten draaide gnome gewoon, iets wat ie nu dus weigert.

@rutgerlak, ubuntu-desktop is already the newest version
code:
1
 cat /etc/apt/sources.list
geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity main restricted
deb-src deb http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity main restricted
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity universe
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity universe
deb http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity universe
deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu karmic-sercurity muliverse

[ Voor 73% gewijzigd door ShitHappens op 30-10-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Eerst eens zien dat de sources.list naar goede servers verwijst, heb deze gisteren ook moeten aanpassen omdat de standaard servers niet bereikbaar waren wegens overload denk ik, hij gaf het niet aan, kon gewoonweg niks downloaden of updaten.
Er is ook andere software om xorg aan te passen maar ben de naam kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Hoite schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:33:
[...]

internetverbinding is toevallig wel op orde?
Er zit een WiFi kaart in, die onder Ubuntu 9.04 het nog wel gewoon deed. Nu doet 'ie het niet, daarom met een cross-cable met mijn laptop verbonden en op de laptop een netwerkbrug gemaakt tussen kabel en WiFi. Heeft altijd gewerkt, maar nu werkt pingen naar mijn laptop wel, maar naar google niet. Netwerk is nu dus even het probleem lijkt me. De computer waar het om gaat staat vrij ver van het modem af dus zal even opzoek moeten naar lange kabel/de switch die nog ergens moet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 17:07

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Ik ga dit topic volgen ik heb deze problemen ook en al eerder ook meegemaakt.niet gezocht whatsoever naar een oplossing.

ik heb tijdje terug toen ik 9.10 beta ging updaten ; result> knipperen (ik dacht tja beta)
vorige week ff RC 9.10 gedownload om te branden. ; result> knipperen (vreemde shit ouwe dacht ik)
nu dus Final iso gedownloaden usb creator gedaan en kijken op een veilige manier ; result> knipperdeknipper dus ik had zoiets laat maar dan niet. En nu heel blij dat iemand anders dat ook heeft hopelijk komt er een oplossing :P

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat ik me overigens net bedenk: als je een slecht functionerende console hebt kan dat ook aan instellingen in grub liggen natuurlijk. Tenminste bij grub 1 kon je de resolutie e.d. van je console instellen. Als dat niet goed staat, kan dat natuurlijk problemen veroorzaken.

Bij grub 2 durf ik eerlijk gezegd zo niet te zeggen hoe en of je dat kunt instellen.

Misschien is het ook wel een verkeerde framebuffer driver in je kernel ofzo. Dat zou je even kunnen testen door de vesafb module te modproben.
code:
1
sudo modprobe vesafb

Wat voor foutmeldingen krijg je trouwens te zien als je het volgende doet
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik heb exact het zelfde probleem gehad.

Bij mij kwam het doordat ik éérst de Nvidia-drivers geinstalleerd had op de bootable-usb stick, en daarna pas de installer gedraaid.

Een nieuwe bootable-usb-stick maken en niet gelijk de Nvidia drivers erop zetten en hij deed het weer.

Overigens is niet alleen het knipperen een probleem, ook de input (toetsaanslagen) komt maar sporadisch door. Login opgeven gaat dus nog, maar een password invoeren is onmogelijk aangezien je nooit weet of de toetsaanslag nou wel of niet doorgekomen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuitarWeed schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:44:
Wat ik me overigens net bedenk: als je een slecht functionerende console hebt kan dat ook aan instellingen in grub liggen natuurlijk. Tenminste bij grub 1 kon je de resolutie e.d. van je console instellen. Als dat niet goed staat, kan dat natuurlijk problemen veroorzaken.

Bij grub 2 durf ik eerlijk gezegd zo niet te zeggen hoe en of je dat kunt instellen.

Misschien is het ook wel een verkeerde framebuffer driver in je kernel ofzo. Dat zou je even kunnen testen door de vesafb module te modproben.
code:
1
sudo modprobe vesafb

Wat voor foutmeldingen krijg je trouwens te zien als je het volgende doet
code:
1
sudo /etc/init.d/gdm restart
Dan ligt het niet aan GRUB maar aan de kernel. Verder ben ik benieuwd of vesafb proben gaat werken want volgens mij gebruikt hij dan nog steeds de oude framebuffer driver, en bij een reboot ben je vesafb weer kwijt. Je zou je kernel kunnen booten met video=vesafb. Dan weet je zeker dat je VESA gebruikt.

init scripts zijn depricated sinds Karmic (vanwege upstart). Probeer GDM te restarten met restart gdm of service gdm restart.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Voor het probleem met je wifi kaart dat je niet kan pingen, in console ->
sudo dhclient
of gewoonweg ->
sudo /etc/init.d/networking restart

Waarschijnlijk best dat je beide eens uitvoert te beginnen met networking.

Kijk eens wat ie zegt en post aub

[ Voor 21% gewijzigd door Graviton12 op 30-10-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
code:
1
sudo/etc/init.d/gdm restart
geeft:
code:
1
2
3
4
5
Rather than invoking init scripts trough /etc/init/d, use the service(8)utility, e.g. service gdm restart

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an 
Upstart job, you may also use the restart(8)utility, e.g. restart gdm 
gdm start/running, process 1742

Voer nu dus even uit:
code:
1
service gdm restart

dit geeft: "rejected send message". Ga zo kijken of ik m met VESA kan laten opstarten.

Owja en tussendoor: de computer waar het om gaat is niet in staat om van USB te booten en heeft geen werkende CD/DVD lezer, dus daarmee kan ik ook niets doen.

EDIT: heb in GRUB aan de opstartregel video=vesa toegevoegd, geeft nog steeds hetzelfde effect

code:
1
sudo dhclient
gaf aan dat hij wel de WiFi adapter ziet
code:
1
sudo /etc/init.d/networking restart
gaf alleen een OK

[ Voor 28% gewijzigd door ShitHappens op 30-10-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Dan zou hij wel degelijk een verbinding moeten hebben, gebruik je toevallig fixed IP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit ik met een soortgelijk probleem en heb het nog niet opgelost.

Zojuist via update manager naar 9.10 gegaan en nu geen gui meer. Error message "no screens found". Heb alles hierboven geprobeerd, alleen VESA opstarten nog niet, omdat ik niet zou weten hoe ik dat moet doen.

Heb overigens bij vorige updates ook wel problemen gehad met mijn syncmaster 940bw scherm, maar nog niet zo beroerd als nu.

Enige tips?

-yinsh-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

't is ook
code:
1
sudo apt-get install xserver-xorg

en niet
code:
1
sudo apt-get install xserver-org

;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Graviton12 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 20:34:
Dan zou hij wel degelijk een verbinding moeten hebben, gebruik je toevallig fixed IP's?
Nee, IP's worden uitgedeeld door DHCP in het modem/router.
Compizfox schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:34:
[...]

't is ook
code:
1
sudo apt-get install xserver-xorg

en niet
code:
1
sudo apt-get install xserver-org

;)
Ok, zelfs overtypen lukt me dus al niet meer XD
Maar in de kamer waar deze pc staat ligt nu iemand te slapen, dus ga er morgenochtend pas mee verder.
De jongens op het Ubuntu forum zijn ook al op de hoogte.
Mochten er ontwikkelingen zijn horen jullie t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb overigens ook het vermeden dat mijn onboard intel video kaart een deel van het conflict kan zijn.

-yinsh-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Die even in BIOS uitschakelen en je videokaart gebruiken? Of heb je die juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope, alleen een onboard kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ik heb een paar dagen geleden net hetzelfde probleem voorgehad.

Het is vrij eenvoudig op te lossen. Bij mij was het een probleem met de drivers van nvidia en de nieuwste kernel.
Ik had zelf een nvidia 5200FX en had eerst ook geen flauw idee wat het kon zijn.

Je moet gewoon booten in de recovery mode van de .31 kernel.
Daarna moet je in de configfile van xorg "nvidia" veranderen in "nv" (proprietary drivers veranderen door de niet proprietary versie (veronderstel ik :)).
Daarna had ik de modules herladen voor m'n kernel (sudo update-initramfs) (geen idee of deze stap overbodig was ;)) gereboot en had ik geen last meer van het irritante geflikker!

Als side-note: ik had hier geen last van in de .28 versie van de kernel. Misschien heb je wel een andere fout.

Hopelijk verhelpt dit je probleem!

edit: ik had ook mijn drivers geupdate naar versie 185, maar dit had het probleem niet verholpen. Ik had echter ergens op het net gelezen dat dit wel bij iemand een oplossing kon bieden.

PS: ik heb geen idee of je een videokaart van nvidia hebt of niet, alhoewel ik er nogal zeker van ben dat de nieuwste kernel veel problemen geeft met videokaartdrivers :).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ik heb vanmorgen in de config file van xorg gekeken, maar daar stond geen enkel woord over nvidia. Verder stond er ook vrij weinig in, ga maar eens zoeken wat daar allemaal moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV18 [GeForce4 MX - nForce GPU]"
Driver "nv"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Zulk iets staat er bij mij. Mijn pc staat in Gent op mijn kot, dus kan er momenteel niet aan.

Zoals ik al zei werkt dit waarschijnlijk enkel voor de nvidia-kaarten. Indien je een ander merk hebt, kan het nog steeds zijn dat de huidige drivers compatibiliteitsproblemen hebben met de nieuwe kernel.
Misschien moet je is zoeken achter een andere driver voor je beeldkaart?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Welke videokaart heb je nou eigenlijk? Blijkbaar een nvidia, maar welke?
Hoe heb je de nvidia-drivers geïnstalleerd? En welke versie?
En al eens een keertje in /var/log/Xorg.0.log (of .old) gekeken?
Ik gok er zo op dat je huidige nvidia-drivers je xorg-server, kernel, of kaart (nog) niet (meer) ondersteunen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Het is allemaal goed gekomen :)

Eerst op een andere manier de computer van internet voorzien, toen met Aptitude de boel een update gegeven. Daarbij zijn een aantal pakketten extra geïnstalleerd, welke weet ik niet meer. (waarschijnlijk xserver-xorg) en uiteraard even de nieuwste nVidia drivers (185)
Reboot en normaal opstarten, en toen zag ik het nieuwe, - naar mijn mening lelijke - login scherm en kon ik weer in mijn account :) :)
Iedereen bedankt voor het meedenken ;)
Pagina: 1