Inventarisatie PCs meerdere netwerken.

Pagina: 1
Acties:

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10-2025

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Op dit moment werk ik voor een bedrijf dat netwerken beheerd voor meer dan 1000 klanten. We houden elke server in de gaten met Nagios waardoor we binnen 10 minuten een melding krijgen wanneer er bijvoorbeeld een hardeschrijf uit een raid is overleden. Nagios werkt goed en doet precies wat we willen, echter is het niet gemaakt voor het inventariseren van hard/software.

We willen nu ook een overzicht krijgen is wat er overal is geïnstalleerd. Op alle servers, maar ook de clients willen we weten welke hardware er in de PC zit, de software versies en andere basic dingen. Ook moet er naar voren komen wat er allemaal in een netwerk is aangesloten (dus wanneer iemand er een netwerk printer bij zet dat dit automatisch wordt geïnventariseerd.

Op GoT zijn wel een aantal topic's hierover te vinden, maar de meeste zijn aardig oud en ook net niet wat we zoeken.

Op elke locatie draait een Windows en een Linux (Debian) systeem.

Een aantal eisen:
  • Installatie op een Windows / Linux server is ok, maar niks op een client. Alles wat van de clients aan data komt moet via bijvoorbeeld een login script (die een ander programma aanroept) worden verkregen.
  • Er moet onderscheid tussen verschillende klanten kunnen worden gemaakt. (Dus geen programma die voor 1 netwerk is bedoeld)
  • Er moet een web interface zijn zodat we dit kunnen integreren op ons intraweb. (Hier moet ook weer onderscheid zijn tussen verschillende klanten zodat er niet 10.000 PC's onder elkaar komen, maar bijvoorbeeld klantnaam-->groep servers en een groep clients)
  • Er moeten query's (liefst met een mooie GUI) kunnen worden uitgevoerd op de data zodat de beheerders, maar ook sales hier zijn voordeel mee kan doen.
Dat het programma niet kant en klaar bestaat is niet erg, er mag best tijd gaan zitten in het maken van scripts voor het ophalen van informatie. Het hoeft geen freeware te zijn, maar licentie contructies van $5 per clients gaat niet werken, daarvoor zijn er teveel clients. Ik denk zelf dat freeware wel kan volstaan aangezien we de client's niet met de software willen beheren, alleen maar inventariseren.

Het programma wat ons tot nu toe het beste lijkt: (We hebben wel veel programma's gevonden maar bijna niks dat is gemaakt voor meerdere netwerken.)

OCS-Inventory (http://www.ocsinventory-ng.org)
in samenwerking met: GLIP (http://www.glpi-project.org)

Mijn vraag is simpel:
Heeft iemand advies welke software we moeten gaan gebruiken voor het bovenstaande?

edit:
Nog even iets grafisch:
Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/3075/naamloosqi.png

Flying High!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53
grappig was opzoek naar informatie over server inventarisatie via google en kom op dit topic terecht.

Wanneer je "alles" wilt monitoren, kan ik je microsoft system center operations manager aanbevelen. werkt domein overschrijdend, bevat management packs die volgens best practice alles monitoren. Dankzij ondersteuning van veel bedrijven zoals ibm, hp, sun/oracle kun je ook deze zaken monitoren doordat zij een management pack aanleveren waarin staat wat er gemonitord moet worden.

Ook kun je zelf ontzettend veel knutselen aan te monitoren hard en software. Verder zijn er uitgebreide instellingen voor notificatie in te stellen evenals recovery van failed applications en servers.

De enige twee nadelen die ik kan verzinnen over OpsMrg 2007 is de prijs je betaald voor het pakket volgens mij een anual fee en per te monitoren client een bedrag, tevens is de complexiteit van het programma ook wel heftig, je moet alles zeer gestructureerd opbouwen en zorgvuldig plannen. Verwacht dat je alleen al met het uitdiepen en configureren van het pakket zeker een dikke maand bezig bent. Het voordeel is vervolgens wel dat zodra je alles correct ingesteld hebt de voetjes op het bureau kunnen, want dit pakket doet alles!

Het pakket bevat een webclient en met het service level dashboard kun je zelfs je sales mensen laten watertanden, grafiekjes tellertjes uptime/downtime alles is in kaart te brengen en in combinatie met een datawarehouse database kun je ook over langere termijn zien wat het effect is hiervan op je organisatie.

discogs

• jantjeb
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09-2025
Ik gebruik lansweeper. Er is een freeware versie van en hier kan je goed mee bekijken of het wat voor jouw is.

Het voldoet aan al jouw eisen. er staat een demo op de website daar kan je zien hoe het eruit ziet en of je er wat mee kan. Op dit moment scanned het alleen pc's/servers op hard en software. overige netwerk en rand apparatuur komt er volgens mij in versie 4 in.