[HTML] Nieuwsbrief ziet er slordig uit na verzenden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Allereerst mijzelf even voorstellen, mijn naam is Jeff en ik zit in mijn laatste jaar van het MBO (Grafisch). In mijn laatste jaar (en deel van het 3e) moet ik stage lopen bij een grafisch bedrijf en vooral ervaring opdoen. Nu zit ik bij een bedrijf dat vooral reclame maakt voor zichzelf en dus de ballen verstand hebben, nu zit ik hier met nog een stagiaire die kan me vaak helpen maar dit keer gaat het om een HTML probleem, althans dat denk ik.

Dus nu komt het probleem, ik heb een nieuwsbrief opgemaakt in Photoshop en met de Slice tool selectie gemaakt met wat ik wil linken in de nieuwsbrief:

Bestand opgemaakt > Slicen
Bestand opgeslagen > Opgeslagen voor web (.jpg) images en html

- Wat ik daarna heb gedaan is Dreamweaver geopend, alleen voor de HTML

- Daarna naar de website www.mobilestorm.com gegaan voor het verzenden, aangezien ze het daar al een keer eerder hadden gedaan, zonder problemen trouwens.

- Daar heb ik mezelf ingelogd, de HTML erin gezet, de plaatjes in dat stramien doorgelinked en eventueel plaatjes doorlinken naar bepaalde web pagina's, wat overigens allemaal werkte nadat ik de preview versie bekeken had.

Dus daarna dacht ik:" Ok alles werkt dan stuur ik hem eerst als proef/test naar mij toe of alles erin werkt", en ja hoor alles zag er perfect uit en alles deed het, dus ik stuurde hem naar iedereen toe die zich had aangemeld voor die nieuwsbrief (circa 8000). En vandaag kreeg ik de 'klacht' dat de email niet te lezen was van mijn stagebegeleider, bij haar niet en bij nog iemand niet waarvan ze een email had gekregen. Er zullen uiteraard nog meer mensen zijn met dit probleem, maar in iedere geval ik niet.

Wat bleek nou, de email bestond uit allemaal plaatjes en ze zagen er een beetje golvend uit naast elkaar, niet dat het door elkaar zat maar meer plaatje hoog plaatje laag, terwijl ze naast elkaar hoorde te liggen. Ik had onze hosting bedrijf gebeld, want die hadden hem ook ontvangen maar hij zei dat als die hem fout had gekregen hij wel een belletje had gegeven, dus hij had er ook geen last van. Ik gebruik zelf Windows Outlook 2003 en hij 2007, ik had hem bekeken op een Imac met OSX bekeken via Safari, ik zou denken dat het eerder aan de mailing programma's heb gelegen dan de besturings programma's.

Als het allemaal nog niet duidelijk is kan je dat altijd zeggen, want ik loop helemaal vast en ben niet echt een held in uitleggen.

Alvast bedankt voor de moeite om te lezen/helpen.

EDIT | hij doet het wel op een Iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:33

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Zonder voorbeeld-HTML en evt screenshots komen we niet zo heel ver ben ik bang. Je bent trouwens op de hoogte dat de meeste mail-applicaties maar heel basic HTML kunnen interpreteren?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:52

Bosmonster

*zucht*

HTML voor e-mail is een vak apart. Je moet rekening houden met alle mogelijke clients en hun beperkingen. Bijvoorbeeld webmail clients als GMail die heel veel strippen uit een mail. Of een Outlook die tegenwoordig de Word renderer gebruikt en dus niet eens meer dingen als achtergrond-afbeeldingen ondersteunt.

Al met al komt het erop neer dat je terug mag naar jaren 90 html. Tabellen gebruiken en spaarzame inline css. Geen achtergrond afbeeldingen. Zorgen dat alles binnen de body werkt (en je dus niet afhankelijk bent van definities op de body).

Daarnaast geldt natuurlijk voor mailings net als websites dat je ze moet testen voor je ze verstuurt. Stuur de mail naar jezelf en test ze in zoveel mogelijk (veelgebruikte) clients. Iig de laatste 3 Outlook versies en webmail clients als Gmail en Live Mail.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 30-10-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
HTML voor e-mail is een vak apart.
Precies, net zoals 'gewoon' html-en dat ook is. Van te voren goed testen wat Bosmonster al zegt, ik zou daar zelf nog Thunderbird als client aan toevoegen. En de webmail clients ook in meerdere browsers nog hoewel bij mij dat eigenlijk nauwelijks problemen oplevert.

Goed leren dus, is een hoop over te vinden wel. Het belangrijkste vind ik zelf dat je gewoon de mailing begint met <table> en de dingen vaak heel dom moet oplossen. Als je een mailing maakt moet je alles vergeten wat je leest over semantiek en handige css truukjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
En je hoeft geen test te sturen naar je stagebegeleider voordat je mailt naar 8000 mensen? Lekker bedrijf...

Maar inderdaad zoals anderen zeggen: test vooraf in zoveel mogelijk mail clients, die kunnen echt allemaal hun eigen gekke ding doen waardoor het er anders uit kan zien.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat verbaast me niks meer, er heerst nog steeds onder een grote groep mensen dat websites maken en de dingen die erbij komen kijken gewoon "even erbij kunnen". Vaak zie je dat er direct aan af echter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 16:01
Om het maar over de email standaards te hebben:
http://www.email-standards.org/

Mocht je de diepte in willen:
http://www.anandgraves.com/html-email-guide

Ik beveel altijd aan om een 'Kun je deze html e-mail niet lezen, klik dan hier' link toe te voegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Rvanlaak op 31-10-2009 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Hou er ook rekening mee dat sommige mensen standaard html blokkeren in hun e-mail.
Als ik een mail ontvang die niet leesbaar is in text formaat word deze 9/10 kansen gewoon verwijderd.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Meest Outlooks staan standaard ingesteld op text en niet op html, daarom moet je altijd een text alternatief opstellen!

Daarnaast denk ik tabellen en hou al je css inline, niet appart bovenin! Vaak wordt alles weggehakt, behalve de body tag. En dan nog is het maar de vraag of de css begrepen wordt.

En maak een test send lijst, ik stuur de test altijd naar mijn collega's en de klant.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednek
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-09 17:44
Als je dat bij ons had gedaan was je op staande voet ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Als wie wat had gedaan?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Nou, 8000 mensen mailen met een onleesbare mail, zelfs als stagair, lijkt me wel een goede reden om iemand te laten ophoepelen.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Neuh... lijkt me niet... lijkt me eerder een kwestie van slechte begeleiding geweest... Waarom de schuld bij de stagair neerleggen als de stagair er is om dingen te leren? Er had dus iemand moeten zijn geweest die had gevraagd om te laten zien wat die gedaan had en dat te controleren, pas als alles goed was, had de stagair toestemming gekregen moeten hebben om het te versturen...

Dus niet een stagair die de laan uit hoort te gaan maar de stagebegeleider ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Eerder de begeleiding inderdaad, maar als je een baas hebt die iemand aanwijst voor een willekeurige klus waar iemand geen kennis van heeft denk ik dat die baas zich achter de oren mag krabben. Net goed zou ik zeggen, een wijze les geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

In outlook 2007 gebruiken ze dezelfde html rendering engine als word en niet meer de engine van internet explorer.

Hier hebben we er ook problemen mee gehad toen de meeste developers testen met outlook 2003 ... hadden een mooie template ... tot we telefoon kregen dat klanten tekst op een grijs vlak aankregen ...

Wat vloeken op MS en de oude templates teruggezet, en ondertussen hebben ze (marketing, als ik het goed heb) de templates verbeterd. Maar het is dus inderdaad niet altijd even voor de hand liggend om meteen een fatsoenlijke goede email te verzenden, testen op meerdere platformen is even belangrijk als een website testen op meerdere browsers.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1