[Exchange 2007] Delen SMTP namespace

Pagina: 1
Acties:

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi,

Mijn werkgever gaat het bedrijf samenvoegen met een ander bedrijf en verder onder een nieuwe naam. De domeinen blijven voorlopig afzonderlijk bestaan maar ze willen wel dat het al mogelijk is om email te verzenden en ontvangen op het nieuwe adres.

De MX-adressen van de nieuwe naam verwijzen naar ons bedrijf. Bij ons bedrijf is het al mogelijk om mail te ontvangen en versturen via het nieuwe adres. Nu is mijn vraag hoe krijg ik de mail naar het andere bedrijf. Voor mijn gevoel heb ik het wel redelijk in de gaten maar just to be sure.

Als ik onderstaande link goed begrijp moet het mogelijk zijn door de volgende stappen te ondernemen.
http://www.msexchange.org...t-relay-domain-types.html

1 - Maak mailcontacten aan voor het andere bedrijf.
2 - Maak een Internal Relay domein aan voor de nieuwe bedrijfsnaam
3 - Leg een trust relatie tussen de domeinen
4 - Maak een Send Connector aan in beide domeinen verwijzend naar de interne SMTP domeinen
5 - Stel in beide domeinen in dat de mailcontacts kunnen versturen en ontvangen op de nieuwe naam

Klopt dit stappenplan een beetje of mis ik nog belangrijke punten? Eerste keer dat ik dat moet doen dus wil alles wel zeker weten voordat ik het ga doorvoeren :)

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56
Is het niet eenvoudiger om simpelweg contacts aan te maken met de oude smtp domein? Die staat zeer waarschijnlijk nog verwezen naar het andere bedrijf. Dan heb je geen trusts en andere ingewikkelde zaken nodig om mail af te leveren.

Als je secure wilt mailen tussen de twee kan je op beide servers een smtp-connector aanmaken, een extra virtual smtp-server aanmaken en verplicht bv TLS te gebruiken.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Jackazz
squaddie schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:40:
Is het niet eenvoudiger om simpelweg contacts aan te maken met de oude smtp domein? Die staat zeer waarschijnlijk nog verwezen naar het andere bedrijf. Dan heb je geen trusts en andere ingewikkelde zaken nodig om mail af te leveren.

Als je secure wilt mailen tussen de twee kan je op beide servers een smtp-connector aanmaken, een extra virtual smtp-server aanmaken en verplicht bv TLS te gebruiken.
Mmm.. klinkt te simpel om waar te zijn maar het werkt wel :).. ik dacht weer veel te moeilijk.

Dank je voor je snelle reactie

Verwijderd

Volgens mij kan het nog simpeler. Je maakt een internal relay domain et voila.

How to Configure Exchange 2007 to Route Messages for a Shared Address Space

Volgens MS wordt er eerst gekeken in de Exchange organisatie of het adres daar bestaat en zoniet, dan geforward naar het relay domain.

Geen noodzaak dus om contacts aan te maken.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 17:19 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bovenstaande oplossing heeft als nadeel dat het ontvangende domain niet meer authoritive mag zijn voor de smtp domainname. Dat zal dan je zusterorganisatie moeten worden, je wilt immers wel dat er NDR's gegenereerd gaan worden als gemailed wordt naar niet bestaande mailadressen.

Dat betekend echter dat vanuit je zusterorganisatie niet gemailed kan worden naar de oorspronkelijke organisatie. Je zusterorganisatie kent immers de mailadressen van de oorspronkelijke organisatie niet, en aangezien deze authoritive is voor de namespace verstuurd deze de mail niet door....

Ik heb dit in de praktijk altijd opgelost door het aanmaken van contacts met een onderhouds adres als ...@forward.intra en als mailadres het externe adres. Op de internal relay connector zet je dan als address-space "forward.intra". De oorspronkelijke organisatie kan dan authoritive blijven. Op de mailboxen van de zusterorganisatie plaats je dan als extra het ...@forward.intra adres. Vervolgens maak je op de mailomgeving van de zusterorganisatie de smtp domain naam aan als internal relay (samen met een connector) en klaar.

Externe mail naar de zusterorganisatie komt dan binnen op de authoritive mailserver van de oorspronkelijke organisatie. Het mailadres waar naartoe gemailed wordt matched een aangemaakte contact. Aan dit contact hangt het mailadres ...@forward.intra en de mail wordt vervolgens via de internal relay connector geforward naar de zusterorganisatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Question Mark op 31-10-2009 19:29 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jackazz
We hebben het nu opgelost door aan de mailcontacts het juiste emailadres toe te voegen. De mailcontact waren toch al aanwezig dus het was alleen een e-mailpolicy aanmaken en het was gereed.

Bedankt voor jullie reacties.. ik heb er als junior in ieder geval weer wat van geleerd :)
Pagina: 1