opstarten van am3 cpu op am2+socket. wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-01 12:16
Heb een amd x2 250 cpu geplaats in een gigabyte ga-ma780gm-s2h bord geplaatst hierin 2 reapers 1066 ocz geheugen en spinpoint 640gb. De voeding is een corsair 450vx.
Hierbij zijn het bord de cpu en de voeding nieuw, lees: de andere onderdelen komen werkend van een andere pc af.

Nadat de bernodigde onderdelen zijn aangesloten heb ik de pc opgestart, de harde schijf was nog geinstallerd met windows van een ander systeem. Dit om te kijken of alle componenten werkten en vooral om te weten of de am3 cpu werkte in de am2+socket. De computer starten op dus ik helemaal happy en alles weer afgesloten.
Vervolgens starten ik de computer later op om windows te herinstalleren e.d. wordt er geen beeld vertoont (scherm geeft geen melding van geen signaal dus computer stuurt wel iets uit maar beeld blijft zwart, de speaker laat geen piepjes horen!). wel zie je dat de goed aangesloten en geplaaste cpufan wil gaan starten maar steeds hapert, als ik in de fan blaas dan blijft deze daarna langzaam draaien. Tussen de eerste keer en tweede keer opstarten heb ik niets aan de computer of componenten gedaan. Ik dus maar een los videokaartje gepakt, nog steeds geen beeld. Clrcmos geeft ook geen verbetering.

Bijzonder raar tot zover, de voeding is verwisseld geen resultaat.
Computer opstarten zonder ook maar iets van apparatuur er aan en starten met de schroevendraaier. Ook helemaal niets.

Heb vervolgens het bord uit de pc gehaald bleek er een afstandhouder niet goed te zitten maar aan het bord was niets te zien van een afdruk of een bruine plek. Vervolgens al het voorgaande opnieuw getest met het bord liggend op de doos. 0 resultaat.

Ik hoopte dat het te maken zou hebben met de biosupdate om am3 te ondersteunen vanuit de bios. Goed volgende test serie om te kijken of het probleem opgelost kon worden.

Mijn schoonouders hebben een pc met hetzelfde mobo met daarin 2x kingston en een athlon 4850e. eerst van deze pc de bios geupdate. Vervolgens mijn amd x2 250 hierin geplaatst pc starten op zonder probleem weet alleen niet zeker of ik de pc een 2e keer heb laten opstarten met de x2 250, dacht het wel omdat windows nieuwe hardware herkend en vraagt voor een herstart. (moet ik nog eens dubbel gaan checken) Nou ok dan maar en de amd 4850e geplaatst op mijn bord en deze aangesloten starten ook nu direct op (met dus ook een andere schijf en weer een andere voeding, wel mijn eigen reapers op mijn bord) na bios update pc weer opnieuw opgestart en ook alles weer ok. ( mijn bord kan dus meer als 1x opstarten). En kreeg dus de indruk dat het nu met de bios update wel moet werken. Maar als ik de x2 250 in mijn bord socket terug steek is het probleem echter weer dat er niet opgestart wordt.

Heb dus veel verschillende componenten gebruikt gehad! Conclusie is mijn x2 250 in combo met het 780g werkt voorlopig niet. Maar wat ik nu dus wil weten ligt het aan de processor of mobo, of toch aan iets anders. (ik moet om mijn bord nog ff ander geheugen steken maar dit lijkt me sterk de oorzaak te kunnen zijn, geen piepjes).

De processor kan het zijn omdat hij op mijn bord maar een keer kan opstarten, het meerdere malen opstarten op schoonouders pc moet nog gecheckt worden.

Mobo kan het zijn maar een andere processor 4850e blijft het hier wel meerdere malen opdoen. dus je zou verwachten dat de 250 een mankement heeft toch?

het kan dus aan de processor liggen of mobo. beide in gebruik met een ander onderdeel (uitwisseling ande proc en mobo) blijft werken. wat nog te kunnen testen.

Ik heb de rtfm natuurlijk gelezen ook het opstarten en hangen topic, google is met deze omschrijving een speld in de hooiberg, heb zover niets gevonden.

Hoopte dat jullie me ergens mee konden helpen wat ik weet het nu echt niet meer.

[ Voor 2% gewijzigd door P33R op 30-10-2009 10:35 . Reden: conclusie toegevoegd ]

• P33R
opsomming van de testen samengevat:

2 pc's met hetzelfde moederbord, een gigabyte ga-ma780gm-s2h
1 in die van je schoonouders, en 1 van jouw en 2 proccessor x2 250 en x2 4850e
ga-ma780gm-s2h van jouw + jouw proc=1x opstarten
ga-ma780gm-s2h van jouw + proc van je schoonouders=geen probleem
ga-ma780gm-s2h schoonouders + jouw proc=waarschijnlijk geen prob meerdere x opstarten
ga-ma780gm-s2h schoonouders + hun proc=geen probleem

naar mijn idee blijven er 2 mogelijkheden.

x2 250 is kapot, maar deze doet het op schoonouders bord goed.
mijn mobo kapot, maar 4850e blijft het wel goed doen op dit bord.

dit is eigenlijk het verhaal in het kort. verder vrijwel alles uitgewisseld met andere app. zoals voeding e.d. en opgestart met zo min mogelijk app aangesloten.

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Misschien kan jou 250 wel met je moederbord om, maar niet het geheugen dat erin zit, dan zou t lijken alsof t aan het moederbord ligt. Maar als ik bv mijn geheugen niet goed inrpik dan hoor ik ook geen piepjes. Dus probeer t geheugen van je schoonouders te gebruiken + jouw mobo + jouw cpu.
Ik denk dat t daar aan ligt. Kijk ook naar de geheugen voltages officieel ondersteund door je moederbord.
Heb je de stock koeler gebruikt? - alle voeding aansluitingen goed aandrukken.
cpu is trouwens vanaf bios version C ondersteund.

[ Voor 29% gewijzigd door jayvol09 op 30-10-2009 13:54 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• P33R
dat ga ik nog eens proberen als ik thuis ben,

beide rev 1,1 borden bezaten tijdens de testen de laatste bios versie

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
kijk ook of je in je bios kunt komen direct na het opstarten van je eigen pc. Wellicht moet je eerst iets in je bios aanpassen voordat je beeld krijgt.

of kijk hier, misschien dat daar iets tussen staat wat bij jou van toepassing is
Gigabyte GA-MA78GM-S2H start niet

• lotje1
Ik heb even verder gezocht....

AMD Athlon II X2 250
Socket AM3 dual-core proc. van 3GHz

De rode lettertjes op de website van gigabyte geven bij jouw mobo v1.1 het volgende aan...

*DDR2 1066 is supported with combination of AM2+ processors and DDR2 1066 memory modules, please refer "Memory Support List" for detail memory support information

Daar staat jouw reaper geheugen zo te zien niet bij..

http://www.gigabyte.eu/Fi..._memory_ga-ma78gm-s2h.pdf

• P33R
lotje daar heb je zeker een goed punt mee, maar deze reapers hebben op een:

GA-EP45-UD3P en een GA-E7AUM-DS2H gedraaid en dat terwijl deze ook niet in de support lijst van deze borden staan.

de kinstons die zitten op het bord van de schoon ouders staan echter wel op de support lijst deze nog eens er in gaan steken later.

ik heb hierzo nog een reep kingston liggen van 800 2gb deze staat ook niet op de lijst, deze geprobeerd in mijn bord met mijn cpu, natuurlijk ook geen werking. :-(

zal straks nog ff bij mijn schoonouders gaan sjoppen.

maar dan snap ik nog steeds niet: mijn moederbord met schoonouders cpu 4850 + niet supported reapers is geen problemo?

[ Voor 9% gewijzigd door P33R op 30-10-2009 17:20 . Reden: laatste zin ]

• jayvol09
Als t dan wel werkt betekent dat goed opletten met geheugen voor gigabyte borden :p

edit: verschil zou aan HT 3.0 kunnen liggen. Dat heeft de 4850 niet.

[ Voor 30% gewijzigd door jayvol09 op 30-10-2009 17:25 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• lotje1
Ik ben zelf niet zo'n tester, ik ga liever direct voor een werkend systeem zonder problemen. :D

Voor mijn set heb ik dus eerst uitgebreid doorgelezen in de forums en productreviews, voor ik mijn combo samenstelde. Goed kijken wat een ander al wel werkend heeft gekregen en vooral op de kleine lettertjes letten... niet elk 800mhz geheugen is hetzelfde, am2+ is niet hetzelfde als am3, de overgang van ddr2 naar ddr3 gaat niet overal vlekkeloos en upgraden is niet hetzelfde als een sneller geheugen erin proppen.

compatibiliteit is geen vanzelfsprekendheid.....
en die 2 andere bordjes, je kunt geluk hebben, het kan een nieuwere of meer flexibele serie zijn geweest....

• lotje1
en wat betreft cpu... de 4850 is am2 processor, dat van jou am3

*DDR2 1066 is supported with combination of AM2+ processors and DDR2 1066 memory modules, please refer "Memory Support List" for detail memory support information >>>> het kan dus zijn dat ze hier letterlijk am2+ bedoelen en niet am2+ en hoger....

[ Voor 66% gewijzigd door lotje1 op 30-10-2009 17:45 ]

• P33R
jayvol09 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:22:
Als t dan wel werkt betekent dat goed opletten met geheugen voor gigabyte borden :p

edit: verschil zou aan HT 3.0 kunnen liggen. Dat heeft de 4850 niet.
dat zou kunnen idd is dit te testen denkje?, iemand?

• P33R
lotje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:43:
en wat betreft cpu... de 4850 is am2 processor, dat van jou am3
klopt maar am3 zou er probleem loos op werken, doet ie ook op t andere bord niet op de mijne.

• lotje1
op het bord ja, maar blijkbaar niet met elk geheugen...

• P33R
ok dat klopt zal ik eens snel het geheugen gaat lenen bij mijn schoonies.

• jayvol09
vandaar dat ik geheugen verdacht :p ;)

Als ik een 250 koop dan koop ik ook gewoon standaard geheugen, wel zo logisch voor t budget.

[ Voor 55% gewijzigd door jayvol09 op 30-10-2009 17:54 ]

• lotje1
:) het is niet altijd makkelijk de beste/goede combo te vinden. Je moet met 3 combinaties rekening houden..

1 moederbord + processor
2 moederbord + geheugen
3 processor + geheugen

Als op alle 3 de combinaties een ondersteuning wordt gegarandeerd/beloofd, dan zal de combinatie van moederbord + geheugen + processor zeer waarschijnlijk ook werken bij de goede instellingen :)
Let wel op specificaties van geheugen, 1 letter verschil in de productnaam kan de hele werking al verprutsen

rofl... standaard is een gevaarlijk woord hier.... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door lotje1 op 30-10-2009 17:55 ]

• P33R
jayvol09 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:51:
vandaar dat ik geheugen verdacht :p ;)

Als ik een 250 koop dan koop ik ook gewoon standaard geheugen, wel zo logisch voor t budget.
dat klopt maar is ook niet het eindelijke geheugen :X

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Toevallig niet het 4-pins of het 8-pins aansluitinkje (naast je VGA aansluiting) vergeten?

• P33R
nee de cpu voeding die is aangesloten.
Pagina: 1