Veilig verwijderen? Echt nodig?

Pagina: 1
Acties:

• christopheva
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-01 16:32
Hoi,

iedereen kent veilig verwijderen van een opslag media wel (of unmount bij linux).
Ik weet dat als je bij linux iets weg schrijft naar de usb-stick dat je eigenlijk eerst naar een mapje in /dev/ schrijft. Later (eventueel bij het unmounten) worden deze bestanden dan fysiek op de usb-stick geplaatst.

Nu vroeg ik mij af of deze methode ook geldt bij windows.
Ik gebruik al jaren (ongeveer dagelijks) een usb-stick van 2GB, en heb nog nooit deze stick veilig verwijdert. Nog nooit problemen mee gehad.

Dus voor mij lijkt de veilig verwijderen functie bij windows een beetje overbodig?
Kan iemand mij verklaren waarom ik fout ben?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veilig verwijderen is in principe niet noodzakelijk, het zorgt er enkel voor dat je zeker weet dat er geen data naar geschreven wordt zodat je zeker weet dat je geen corrupte data op je stick krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Voor FAT maakt het niet uit aangezien je write-info (als ik het goed zeg) op de stick zelf staat, bij NTFS staat dit op de OS disk en kan dus problemen geven als je hem er zo uit ramt :)

Voor de rest kan ik het even niet onder woorden brengen door het tijdstip :)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37

MsG

Forumzwerver

Maar als ik in Windows mijn externe NTFS HDD er zomaar uittrek (wel al uren geen disk activiteit), dan begint Ubuntu wel te mekkeren dat hij onveilig is verwijderd. Dus Windows slikt het allemaal wel, maar onderwater is er wel iets veranderd/beschadigd blijkbaar?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Veilig verwijderen heb ik nog nooit gebruikt voor usb-sticks en ook nog nooit problemen mee gehad. Ik gok zo dat het voor zorgt dat er geen schrijfbewerkingen meer naar de stick plaatsvinden zodat je niks per ongeluk onderbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dick op 30-10-2009 00:25 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:45

franssie

Save the albatross

met RutgerM maar aagezien de meeste usb sticks en cameras op FAT draaien kan het (nog nooit problemen gehad). Mijn USB osx drives trek ik er echter niet zo maar uut (ok, soms per ongeluk) ...
Meestal kijk ik of het knipperlichtje al even uit is en dan gaat het goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03
Heb mijn USB stick van 8GB naar NTFS geconverteerd en dan wil je écht wel veilig verwijderen, heb eerst enkele keren data corruptie gehad door het eigenwijs niet te doen, gebruik het tegenwoordig altijd.

Heb hem NTFS geconverteerd omdat ik bestanden groter dan 4GB kwijt moet kunnen.

"vroeger" met FAT en FAT32 USB stickjes trok ik ook altijd gewoon de stick er uit, toen slechts zelden problemen mee gehad.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:37
Paar keer gehad dat bestanden of het hele filesystem corrupt was, dus 'veilig verwijder' praktisch altijd, hoewel 't bijna altijd (ook bij anderen) gewoon goed gaat. Gebruik trouwens niet het icoontje in de taakbalk maar klik rechts op de betreffende drive in 'Deze computer' en kies 'Uitwerpen/Eject'. Vooral handig met cardreaders, ben je niet meteen alle drives kwijt.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:49

RnB

Ik snap dat veilig verwijderen binnen Windows ook niet helemaal.
Ik gebruik altijd veilig verwijderen, maar vaak krijg ik de melding dat de schijf niet veilig te verwijderen is, omdat ie nog in gebruik is.
Maar dat is bullshit, want die schijf word dan bijvoorbeeld al een half uur niet gebruikt. Dus dan trek ik hem er gewoon zo uit, nooit problemen mee gehad. Als ik het echt niet geloof, log ik uit, maar dat vind ik vaak iets te omslachtig.

Conclusie? Veilig verwijderen is crap. :)

Volgens mij is dat veilig verwijderen alleen useful wanneer je cache oid aan heb staan op de schijf, geloof dat het er dan ook expliciet bij staat.

@hieronder: Dat is idd waar ik het over heb, maar apart dat je zo'n verschil in performance ziet. Bij mij is die er ook wel, maar ik haal gewoon max usb snelheid met quick removal (plusminus 30MBps) en met write cache aan, haal ik de eerste 10 seconden 70MBps en na die tijd zakt ie in tot de snelheid van de USB bus, dus zal die cache wel volzitten.

[ Voor 35% gewijzigd door RnB op 30-10-2009 00:44 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 14:25

Robtimus

me Robtimus no like you

Het ligt er ook aan hoe je drive ingesteld is. Via Device Manager kun je voor USB apparaten e.d. the performance settings instellen. Dit is op de Policies tab, en je kan kiezen uit "Optimize for quick removal" en "Optimize for performance". Als je de eerste gebruikt dan kun je zonder problemen het apparaat er gewoon uit trekken. De tweede geeft alleen een echte performance boost. Ik heb verschillen gemerkt tussen 5MB/s (quick removal) en 20+MB/s (performance).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
In windows kun je bij apparaatbeheer per volume kiezen tussen prestaties en snelle verwijdering.

Bij snelle verwijdering staat dat je hem direct kunt afkoppelen zonder hem eerst via het icoon te verwijderen.
Tot nu toe was dit bij mij altijd de standaardinstelling. Alleen bij e-Sata drives heb ik die wel eens aangepast.
Dat zou de reden kunnen zijn dat het vrijwel nooit fout gaat.

Software schijnt tegenwoordig pas compleet te zijn als er iets bij zit om mediabestanden te indexeren (en een toolbar ;) ). Als die je USB-drive ook gaat controleren kun je hem vaak niet meer verwijderen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57
Wat ik altijd doe is ervoor zorgen dat er geen vensters meer openstaan die de USB-stick gebruiken (dus bijvoorbeeld Deze Computer waarin je 'm had geopend). Als de USB-stick niet gebruikt wordt door Windows dan is de kans dat er iets fout gaat ook nihil.

The devil is in the details.

Verwijderd

Bij het kopieren wordt het van te voren in de cache gepropt. Terwijl windows al aangeeft het kopieren naar je USB medium is klaar, kan het nog op de achtergrond lopen vanaf de cache. Op het moment dat je 'm dan eruit trekt is het vaak gepaard met dataverlies (alleen datgene wat op dat moment beschreven werd).

Dit soort situaties tref je alleen met echt langzame PC's nog, tegenwoordig haalt elke PC wel een goede transfersnelheid met USB2.0 en hoger.

Verwijderd

IceManX schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:40:
Het ligt er ook aan hoe je drive ingesteld is. Via Device Manager kun je voor USB apparaten e.d. the performance settings instellen. Dit is op de Policies tab, en je kan kiezen uit "Optimize for quick removal" en "Optimize for performance". Als je de eerste gebruikt dan kun je zonder problemen het apparaat er gewoon uit trekken. De tweede geeft alleen een echte performance boost. Ik heb verschillen gemerkt tussen 5MB/s (quick removal) en 20+MB/s (performance).
Op performance mode kun je ook formatten als NTFS, kan op die andere modus niet... zegt genoeg denk ik.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Net als met sex, onveilige sex kan wel en gaat meestal wel goed. Veilige sex is echter beter!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Ik gebruik meestal veilig verwijderen en ook een enkele in een vergeetachtig moment niet, altijd goed gegaan. Tot 2 weken terug. 2Gb stickie zat erin en mogelijk stond er nog een window open, weet ik niet meer precies. Ik haal de stick eruit zonder veilig verwijderen en enkele seconden later --> BSOD. De eerste in jaren op deze PC. In logboek ook disk errors.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:49

RnB

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:42:
[...]

Op performance mode kun je ook formatten als NTFS, kan op die andere modus niet... zegt genoeg denk ik.
Ik kan hem op die normale modus gewoon formatten in NTFS? En dat ligt niet aan mijn OS, want in Vista en XP kon ik het ook.
Die performance modus is gewoon het gebruik maken van cache en that's why het OS vertelt dat je dan per se op veilig verwijderen moet klikken, anders schrijft ie die data nooit naar de schijf.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:55
Veilig verwijderen doe ik niet aan. ik heb er wel eens van gehoord dat usb sticks er kapot van zijn gegaan, maar dat zal wel door eigen stomme fout zijn geweest (eruit trekken tijdens kopieeren oid)

Mijn externe hdd trek ik er ook zo uit.

Wat ik overigens ongelovelijk stom vindt in windows is dat je meerdere keren moet klikken om een usb stick te verwijderen. Als een usb stick ingeplugt is, zou er gewoon een icoontje op de desktop moeten komen oid, waarbij je met 1 dubbelklik de desbetreffende usbstick kunt verwijderen.

Zolang dit er niet is en windows standaard staat ingesteld voor veilig verwijderen, zal het wel niet nodig zijn. Kunnen ze beter dat icoontje rechtsonder oko weglaten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 13:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jelmervos schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:44:
Net als met sex, onveilige sex kan wel en gaat meestal wel goed. Veilige sex is echter beter!
Niet beter, wel veiliger :+

Ik zou altijd veilig verwijderen gebruiken. Ik heb een aantal access databasejes, en die willen heel graag corrupt raken als ik niet veilig verwijder. Verder ben je met veilig verwijderen 100% zeker dat er geen schrijfacties meer op gedaan worden als je hem er uit haalt.

Signatures zijn voor boomers.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Nou nou wat een moeite. Linker muisknop op het veilig verwijderen icoontje en selecteren welke drive je wilt verwijderen. Klaar. 2x klikken. Even veel dus als dubbelklikken op je desktop ;-)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MsG schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:24:
Maar als ik in Windows mijn externe NTFS HDD er zomaar uittrek (wel al uren geen disk activiteit), dan begint Ubuntu wel te mekkeren dat hij onveilig is verwijderd. Dus Windows slikt het allemaal wel, maar onderwater is er wel iets veranderd/beschadigd blijkbaar?
Niet noodzakelijk, maar het bestandssysteem zet blijkbaar wel een flag dat het medium niet propertjes werd verwijderd. Windows handelt dat waarschijnlijk in stilte af, Linux reclameert :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 19:37
FunFair schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:56:
...

Wat ik overigens ongelovelijk stom vindt in windows is dat je meerdere keren moet klikken om een usb stick te verwijderen. Als een usb stick ingeplugt is, zou er gewoon een icoontje op de desktop moeten komen oid, waarbij je met 1 dubbelklik de desbetreffende usbstick kunt verwijderen.

Zolang dit er niet is en windows standaard staat ingesteld voor veilig verwijderen, zal het wel niet nodig zijn. Kunnen ze beter dat icoontje rechtsonder oko weglaten.
Als je gewoon met je linkermuisknop op dat icoontje rechtsonder klikt, krijg je een lijstje met alle usb-sticks/HDD's.... klik vervolgens op 1'tje en hij wordt 'veilig verwijderd'. Vaak klikken vind ik dus wel meevallen

2JZ TT6 :D

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 13:59

mace

Sapere Aude

Als hij in peformance mode staat dan cacht hij de data voordat hij op de disk komt, dit verbetert inderdaad de peformance maar je kan de stick er niet zomaar uit robben.

Op zowel windows als Linux kun je de cache uitzetten en dan kan je hem er gewoon veilig uithalen als het lampje uit is. Op Linux kan je voor de zekerheid ook nog even sync uitvoeren, die schrijft dan de cache weg naar schijf.

Verwijderd

RnB schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:54:
[...]

Ik kan hem op die normale modus gewoon formatten in NTFS? En dat ligt niet aan mijn OS, want in Vista en XP kon ik het ook.
Die performance modus is gewoon het gebruik maken van cache en that's why het OS vertelt dat je dan per se op veilig verwijderen moet klikken, anders schrijft ie die data nooit naar de schijf.
Pas geleden nog wat tust gezien waarin me dat toch echt nog van bij staat :?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-12 13:24
Veel OSen kennen een functie als "Delayed Write". Het veilig verwijderen is puur om ervoor te zorgen dat alle delayed writes zijn uitgevoerd voor dat je iets verwijderd. Het OS kan bijvoorbeeld laten zien dat het klaar is met het schrijven naar een usb stick maar stiekem is het nog niet gebeurd. Want er staat een delayed write die nog moet worden uitgevoerd. Wanneer je Veilig verwijderen klikt worden alle delayed writes direct uitgevoerd.
Daarom duurt het ook eventjes voordat dit klaar is.

Computer says no

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Dus
delayed writes uitgeschakeld = niet data cachen = optimaliseren voor snel verwijderen
En kun je op een ntfs stick nou wel of niet de delayed writes uitzetten?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Voor een ieder die net als ik geen zin hebben om meerdere keren klikken om iets veilig te verwijderen, is Ejectusb. Klein standalone progrje, dat je op de stick of schijf zet.

Kwestie van 1 keer aanklikken en de rest gaan vanzelf.

http://www.ejectusb.com/

• TheJuror
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2018
RnB schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:38:
Ik snap dat veilig verwijderen binnen Windows ook niet helemaal.
Ik gebruik altijd veilig verwijderen, maar vaak krijg ik de melding dat de schijf niet veilig te verwijderen is, omdat ie nog in gebruik is.
Die melding dat het veilig verwijderen niet mogelijk is krijgft men idd ook soms als er al uren geen zgz aktiviteit bezig is. Feit is dat er wel degelijk vanalles met de schijf kan gebeuren (Gebruik hiervoor het progje "Safely Remove"), zoals defragmentatie, indexing, system, een gewone open map is ookal voldoende, je antivirusprogramma dat de schijf toch altijd scant in de sachtergrond, enfin je kan het nog zo gek niet bedenken van wat er voor aktiviteiten er allemaal op je schijf aan de gang zijn zonder dat je het weet.

Let wel de bovenvermelde aktiviteiten kan je idd. probleemloos onderbreken door de schijf gewoon te onkoppelen.

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
Heel af en toe doe ik nog wel eens een poging voor safe removal, maar 99 van de 100 keer zeurt ie dan lekker dat de usb hdd/stick nog in gebruik is. Hij gaat er net zo hard uit, dus ik vraag me iedere keer weer af waarom ik de moeite heb gedaan om hem op de "nette" manier te verwijderen.

Misschien dat ik er ooit eens spijt van krijg, maar tot nu toe nooit problemen mee gehad.

Bovendien, windows kan wel lekker willen indexen etc, maar a) dat wil ik helemaal niet en b) ik wil die schijf
NU hebben, dus stop waar je mee bezig bent en spuug dat ding uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Martin-S op 01-11-2009 07:38 ]

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vergelijk het met je pc afsluiten: dit kan ook door de aan/uit knop 4 seconden in te houden en is sneller dan op een nette manier afsluiten. Maar het ene is vragen om problemen, het andere geeft het OS de gelegenheid alles op orde te brengen.

Met caching uitgeschakeld heb je daar uiteraard minder last van, maar helemaal uitsluiten dat het fout gaat is niet mogelijjk.

• TheJuror
Martin-S schreef op zondag 01 november 2009 @ 07:30:Misschien dat ik er ooit eens spijt van krijg, maar tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Nou, dat je er ook ooit spijt van zal krijgen daar kan je donder op zeggen. Better safe than sorry denk ik altijd.. Ik heb zo'n 5 externe HD's aan mijn laptop hangen en heb al genoeg data verloren door crashes en zo, om mij nog de luxe te kunnen permitteren door een spelletje poker met mijn gegevens. Ik zeg nooit dat ik altijd die HD er nooit uitgeplugd heb terwijl het volgens het OS niet mocht. Maar ik vergewis mij er dan altijd wel eerst van wat er zoal nog bezig is.

Zoals boven vermeld zijn er bepaalde zaken die je mag onderbreken, zoals virusscans, indexscans ea...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik wil bijna zeggen *zucht*, hebben we weer zo'n topic. Ongelovelijk dat sommige personen nog zo eigenwijs zijn en zeggen: "Ik trek hem er gewoon uit, is altijd goed gegaan". Daarop wil ik eigenlijk zeggen, dan hoef je hier ook niet te komen uithuilen op het moment dat het WEL fout gaat en je weer hulp wilt hebben om nog te redden wat er te redden valt.

Het is heel simpel zoals hier reeds meerdere malen is aangegeven, er wordt gebruik gemaakt van een buffer voor het schrijven naar een USB device, dit kun je uitschakelen, maar heeft als gevolg dat het schrijven trager zal verlopen.

Helemaal als Windows aangeeft dat een USB device nog niet verwijderd kan worden is het absoluut niet verstandig deze toch te verwijderen, ook al is "het al zo vaak goed gegaan". Veelal betekent het dat er nog iets openstaat wat het USB device bezet houd, al is het Windows verkenner. Gewoon eerst alles sluiten en dan nogmaals "veilig verwijderen".

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheJuror
Basement schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:47:
Voor een ieder die net als ik geen zin hebben om meerdere keren klikken om iets veilig te verwijderen, is Ejectusb. Klein standalone progrje, dat je op de stick of schijf zet.
http://www.ejectusb.com/
Euh, is die eject sub wel bedoeld om in Vista te werken ? Bij mij gebeurt er dus nada als ik op die sub dubbelklik. Bij eerst dubbelklikken op de bat file gaat wel het config venstertje open, maar daarna blijft alles zoals het is. Dood.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vista heeft gewoon "Remove safely" in het rechts-klik menu van de device zitten (in Windows Explorer op de drive-letter). Je hoeft dus niet meer via het USB iccontje.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-11-2009 13:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:27:
Ik wil bijna zeggen *zucht*, hebben we weer zo'n topic. Ongelovelijk dat sommige personen nog zo eigenwijs zijn en zeggen: "Ik trek hem er gewoon uit, is altijd goed gegaan". Daarop wil ik eigenlijk zeggen, dan hoef je hier ook niet te komen uithuilen op het moment dat het WEL fout gaat en je weer hulp wilt hebben om nog te redden wat er te redden valt.

Het is heel simpel zoals hier reeds meerdere malen is aangegeven, er wordt gebruik gemaakt van een buffer voor het schrijven naar een USB device, dit kun je uitschakelen, maar heeft als gevolg dat het schrijven trager zal verlopen.

Helemaal als Windows aangeeft dat een USB device nog niet verwijderd kan worden is het absoluut niet verstandig deze toch te verwijderen, ook al is "het al zo vaak goed gegaan". Veelal betekent het dat er nog iets openstaat wat het USB device bezet houd, al is het Windows verkenner. Gewoon eerst alles sluiten en dan nogmaals "veilig verwijderen".
Ik wordt een beetje moe van al die mensen die het eigenlijk niet weten ;)

http://blogs.msdn.com/old...ve/2004/04/05/108205.aspx

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:36:
[...]
Ik wordt een beetje moe van al die mensen die het eigenlijk niet weten ;)

http://blogs.msdn.com/old...ve/2004/04/05/108205.aspx
Mja, en toch is de strekking duidelijk toch? Tegenwoordig zijn de usb devices zo groot kwa capaciteit dat men al vaak voor NTFS kiest en dan is de strekking toch duidelijk lijkt mij.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:21:
[...]

Mja, en toch is de strekking duidelijk toch? Tegenwoordig zijn de usb devices zo groot kwa capaciteit dat men al vaak voor NTFS kiest en dan is de strekking toch duidelijk lijkt mij.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar ik heb het idee dat je je eigen reactie wil herzien.. kan hoor :)

Een beetje een DVD-rip is max 4GB, prima kwaliteit. USB voor backup (qua stick) dat wil je niet, dus waarom zou je NTFS pakken voor die 4GB limiet ?

Tevens NTSF heeft een hogere read-write dan FAT dus harder slijten doet hij ook.

USB voor grote bestanden dan zie ik altijd nog gewoon een kleine HD in een behuizing, en ik denk meerderen met mij omdat de kans op dataverlies of recovery ook al groter is dan op een USB stick.

Stick zijn leuk om wat bij je te hebben maar echt niet groter dan 4GB hoor.
Pagina: 1