M4A79 DeLuxe Raid

Pagina: 1
Acties:

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 13:22
ik heb vanavond mn oude mobo, een asus M2N32WS Pro, vervangen voor een asus M4A79 DeLuxe bord. Alles werkt nu prima, behalve mn raid-array

Het bord beschikt over 5 SATA-connectoren intern (en 1 extern)
Op 1, 2 en 3 zit op elk een 500GB schijf die samen het raid-array vormen (alle schijven zijn identiek mbt hardware)
op 4 zit de dvd-brander
op 5 zit een 320GB schijf die mn boot-disk is (is opgedeeld in 1x 100 als boot partitie en 1x 220 als software-store)

Nu kon ik op het vorige bord, dat een Award-bios had, op SATA-controller 1 (nvidia) vanuit het bios per sata-connector aangeven of deze onderdeel van het raid-array was of als gewone sata-disk moest worden gezet.
In dit bios (AMI-bios) kan ik alleen kiezen voor IDE, Raid of AHCI. Als ik voor IDE kies krijg ik mn raid-array niet te zien, als ik voor Raid kies kan ik niet booten omdat de boot-disk niet wordt herkend. Alleen AHCI zou nog kunnen, maar dat betekend een her-installatie van Windows (waar ik uiteraard niet op zit te wachten), omdat bij die setting windows 7 niet meer wil booten (loopt vast).

iRacing Profiel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik het goed begrijp probeer je een RAID set van de eene RAID controller over te zetten naar een andere RAID controller zonder een herinstallatie van Windows. Dit gaat alleen lukken wanneer het om dezelfde RAID controllers gaat of dat de nieuwe RAID controller een vernieuwde versie van de oude RAID controller welke backward compatible is. Met andere woorden wanneer de eene controller een Nvidia chip is en deander een Intel dan is het een "no go" en dien je Windows opnieuw te installeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kroegtijger
_Dune_ schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:00:
Als ik het goed begrijp probeer je een RAID set van de eene RAID controller over te zetten naar een andere RAID controller zonder een herinstallatie van Windows. Dit gaat alleen lukken wanneer het om dezelfde RAID controllers gaat of dat de nieuwe RAID controller een vernieuwde versie van de oude RAID controller welke backward compatible is. Met andere woorden wanneer de eene controller een Nvidia chip is en deander een Intel dan is het een "no go" en dien je Windows opnieuw te installeren.
Niet helemaal... de raid-set is niet de boot-disk; het OS staat op een aparte schijf, en de data staat op de raid-set. Helaas had ik weinig keus aangezien het vorige bord overleden is, dus ik had heel even nog de stille hoop dat ik mn data nog kon recoveren :/

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zou eens de FAQ's door kunnen nemen het de sticky post m.b.t. recovery. Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar er schijnt een RAID rebuilder tooltje te zijn of je daarvoor ook dezelfde controller nodig bent durf ik niet te zeggen.

Daarnaast is het misschien soieso wel verstandig eens de FAQ's door te nemen met name het deel dat RAID behandeld. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:42
je hebt dus de disks van je raid array en je losse disk met het os op dezelfde controller zitten. Meestal is er ook nog een aparte raid bios. Is net zoals een normale bios bereikbaar. Daarin kun je dan ook wel specificeren welke disks er wel in de raid set moeten en welke niet. Dan kun je je os disk wegvinken en iig booten daarvan. Maar dan heb je waarschijnlijk nog niet je data terug aangezien je van een nvidia controller naar een amd controller bent geswitchd

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Heb je de array handmatig opnieuw aan moeten maken, of werd deze herkend door het nieuwe bord?
Dat laatste is vaak namelijk al een teken dat het gaat werken, omdat de informatie die op de harde schijf is geschreven over de array zelf, herkend word door je controller.

Is dat niet het geval en moet je de schijven zelf initialiseren, heb ik slechte hoop voor je...
Ik heb hetzelfde gedaan met verhuizen van een Gigabyte GA-MA78G-S2H naar een GA-MA785GMT-UD2H
dat is AM2 naar AM3 en van 780G chipset naar 785G chipset... Dat werkte prima.

Even niets...

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

thijs_cramer schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:40:
Is dat niet het geval en moet je de schijven zelf initialiseren, heb ik slechte hoop voor je...
Ik heb hetzelfde gedaan met verhuizen van een Gigabyte GA-MA78G-S2H naar een GA-MA785GMT-UD2H
dat is AM2 naar AM3 en van 780G chipset naar 785G chipset... Dat werkte prima.
Hier ga je van een 780G chip naar een 785G deze zijn nagenoeg gelijk aan elkaar waarin de 785G een upgrade is en backward compatible met de 780G. TS gaat van Nvidia naar AMD dat zal niet gaan, er zal te veel verschil in de beide controllers zitten. De array gegevens welke weggeschreven wordt naar de hardeschijven is per merk verschillend. Maar dit alles staat gewoon in de FAQ's vermeld.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De RAID-functionaliteit bij AMD setups zit voor zover ik weet niet in de chipset zelf maar vaak in een aparte chip op het moederbord (tenzij bij Intel, recentere chipsets hebben wel RAID-functionaliteit). Dus als de TS geluk heeft kan hij 't misschien migreren, anders moet hij op zoek naar een moederbord met dezelfde chip.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kroegtijger
Deel 1 van het probleem lijkt te zijn opgelost door een bios-update.
Daardoor kan ik nu van SATA 1 tm 4 en 5&6 apart RAID, IDE of AHCI moet zijn (daar waar ik eerst alleen voor alle sata-aansluitingen een mode kon kieze kan ik dat nu dus verdelen. Nog niet ideaal, maar al wel een verbetering die voldoende oplost voor mij) Dus 3 disks op de eerste 3 en mn bootdisk op 5 gezet, en ik kan nu weer fatsoenlijk booten. Alleen mn dvd-writer gaat nog even zeuren worden, aangezien sata6 een esata-poort is, maar dat zien we later wel weer. Eerst dit maar eens werkend krijgen ;) In de bios van de raid-controller kan ik nu wel kiezen om een nieuwe array te bouwen, maar dan ben ik zeker mn data kwijt...
Ik ga even de FAQ doornemen; mogelijk dat ik daar nog wat kan vinden om de data te redden, en anders is het jammer dan.... Ben allang blij dat het uberhaubt werkend te krijgen is en ik niet nog eerst een losse controller moet kopen :)

iRacing Profiel

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:43
Wellicht dat dit iets voor je is: http://www.runtime.org/raid.htm
Proberen kan altijd, daadwerkelijk recoveren zal je voor moeten betalen. Volgens mij moet je hiervoor de 3 disks in non-raid aansluiten, en je hebt natuurlijk een schijf nodig waar je de boel op kan backuppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Fauna op 30-10-2009 12:10 ]

Pagina: 1