[Probleem] 2 Samsung HD103UJ icm RAID0 boot werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo Tweakers, ik maak dit probleemtopic aan omdat ik denk dat ik jullie deskundigheid en input kan gebruiken met het volgend computerprobleem dat ik nu heb en ik er zelf niet meer uit kom.

De computer is zelf samengesteld, maar geassembleerd door 4Launch en door mij afgehaald op 9 juni 2009. De configuratie is dus nog geen 5 maanden oud.

(Ik quote nu pakbon.)
- Cooler Master Midi Tower CM 690 ATX
- Asus P6T Deluxe V2 iX58, SATA2 RAID, 8CH
- Intel Core i7 920, 2.66GHz
- Asus PCI-e GeForce GTX275
- Cooler Master Voeding Realpower Pro 700W Modular
- OCZ 3x2GB DDR3 SDRAM PC12800 CL7.0 Platinum
2x- Samsung 1TB, SATA300 32MB, HD103UJ

Toendertijd had ik heel simpel eigenlijk nog de 2 HD's in RAID 0 gezet en vrij moeiteloos Vista geinstalleerd. Had overigens 2 partities gemaakt, namelijk 1 van ongeveer 100GB groot voor OS en de rest dus voor het andere.

Dinsdag 27 oktober sloot ik persoonlijk nog voor het slapen gaan gewoon goedwerkend de computer af zonder natuurlijk gekke dingen te hebben gedaan. De ochtend daarop kreeg ik deze melding al bij het opstarten te zien;

Foto 1;
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/33n9qfs.jpg

Als ik ongeveer 10 seconden niets doe vraagt ie omdat ie waarschijnlijk niet via de HD kan booten boot media via de dvd-rom. Je weet wel dit; http://nl.tinypic.com/r/24g7k2w/4

Nadat ik dus op CTRL + I drukte kwam ik op dit scherm uit;
Foto 2;
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/69gmkm.jpg
Een beetje zoals de eerste foutmelding dus met 4 (3+exit) beperkte opties die mij zowiezo tot alle data verlies zouden lijden.

Wat ik zelf heb geprobeerd, ook naar aanleiding van google zoekresultaten.
- Allereerst de computerkast opengemaakt en zeer goed gekeken of de bekabeling wel goed zat aangesloten van HD naar PSU en moederbord. Dat leek me in orde. (Ben geen hardware-deskundige.)
- Daarna in de BIOS gekeken of de BOOT DEVICE PRIORITY wel goed stond.
- Daarna booten met de Windows DVD. Toen ik op Systeemherstel klikte had ook maar beperkte opties. Ik kreeg een melding dat ik via de opdrachtprompt rstrui.exe /OFFLINE:C:\Windows in moest typen, maar ook dat had geen resultaat.
- Tot slot op de opstartherstel geklikt (via Windows DVD), maar ook daar werd ik niet wijzer van behalve dat er helemaal onderaan iets stond van; Diagnose- en hersteldetails: Gevonden hoofdoorzaak: De MBR is beschadigd. --> http://nl.tinypic.com/r/10ek206/4

Wie kan mij helpen bepalen wat er mis is met het systeem? Bij voorbaat dank.
Een kapotte HD? (Beide lijkt me onwaarschijnlijk.)
Een kapotte controller op het moederbord?
Tot slot; Bij foto 2; horen daar niet 2 hardeschijven aangegeven te staan helemaal onderaan?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:42
Ik denk dat een harde schijf kapot is, daarom staan er ook geen 2 harde schijven in beide vensters. Maar dat kan je snel checken door een linux bootcd te pakken en daarmee wat rond te neuzen.

[ Voor 31% gewijzigd door MoiZie op 29-10-2009 23:01 ]

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Ok, een linux live cd. Daar had ik nog niet aan gedacht inderdaad. Als het klopt dat ik daarmee al kan uitsluiten of 1 van mijn HD's kapot is.....
Zit ik wel meteen met 2 problemen. Allereerst moet ik zo'n cd zien aan te komen. Vervolgens heb ik 0,0 ervaring met een linux omgeving en dat zal ook wel een stijle leercurve zijn wil ik daarmee precies de benodigde informatie uithalen.
Dan wordt het misschien toch eerder de support/RMA van 4Launch benaderen, maar ik hoopte nou net juist die stap niet te hoeven nemen.

Tot slot een verzoek aan 1 ieder die ook minimaal 2 hardeschijven in RAID 0 (of 1 kan ook denk ik) hebben staan. Of zij dus nogmaals als in foto 2 het scherm van de Intel Matrix Storage Manager tevoorschijn weten te toveren en dus daar 2 harde schijven onderaan zien staan? Want dan maak ik daarop uit dat er echt 1 HD is weggevallen. Want dan snap ik wel waarom hij niet kan booten, hij mist de helft. :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Om te kijken of één van je schijven fysiek defect is kun je Samsungs ES-Tool gebruiken. Is de schijf goed kun je proberen je array weer te herstellen. Overigens hebben de Samsung F1 schijven vaak problemen in een raid opstelling, gedeeltelijk opgelost met een firmware update. Maar dat is meer iets voor nadat je de boel weer hersteld hebt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik kan het met zeer grote zekerheid zeggen dat er iets mis is met een van de twee hardeschijven. In het tweede scherm dat je toont zouden inderdaad beide hardeschijven getoond moeten worden. Daarnaast zoals reeds opgemerkt is het niet verstandig Samsung F1 hardeschijven te gebruiken op een RAID controller, zeker niet op de Intel Matrix controllers. Het is toch wel gebrleken dat de F1 serie een zeer slechte support voor RAID heeft (officieel helemaal niet, maar dat is bij veel desktop schijven het geval), ondanks nieuwe firmware blijven meldingen met problemen zich voordoen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/