Toon posts:

Pre-N beter dan Draft?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van jullie met de linksys WRT610N router.

Ik heb een kleine 4 jaar een Pre-N router van Belkin in gebruik gehad icm PCMCIA kaartjes. Dit heeft altijd prima gewerkt. Nou heeft mijn nieuwe woning nogal dikke muren en op sommige plekken heb ik nog maar net 1mbit verbinding met de interne adapter van de laptop, met een Pre-N kaartje is het wel beter, voor internet voldoende, maar om bijv de Nas te benaderen is het echt te weinig.
Omdat Belkin de router en de kaartjes niet meer ondersteund worden onder win7 en nieuwe laptops ook geen pcmcia meer hebben heb ik besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe router.
Na een aantal tests te hebben gelezen besloten om een Linksys WRT610N Dual N band router te kopen, tevens ook 2 usb adapters type WUSB600N.

Nou is mijn probleem dat ik vind dat het bereik en de prestaties nogal tegenvallen. Zeker tov de oude Pre-N router. Het bereik is minder en ook de snelheden liggen lager.
Wanneer ik gewoon in de woonkamer zit heb kan ik al geen verbinding maken met de 5Ghz Band, de 2,4Ghz kan ik wel mee verbinden, maar windows geeft aan dat de verbinding niet meer dan 26Mbps haalt.
Uiteraard om eens met echte cijfers te komen heb ik de snelheid gemeten. Ik heb een aantal filmbestanden vanaf m'n NAS gecopieerd en de tijd opgenomen en toen de mb/sec bepaald.
Wanneer ik met de linksys router verbinding maak via de usb adapter dan is de gem. overdracht 1,50Mb/sec.
Maak ik verbinding met de Belkin router via het PCMCIA kaartje dan haal ik 2,4Mb/sec.
De afstand is ongeveer 10 meter met er tussen 2 muren.

Nou ben ik benieuwd of jullie ook zulke lage snelheden hebben? want ik merk dat als ik al buiten de kamer waar de router staat kom dat dan de signaalsterkte zakt naar laag. De laatste firmware heb ik al geinstalleerd.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45
WiFi zakt zeer snel als het door betonnen muren moet.
Als het door 2 muren of vloeren moet heb je inderdaad nog maar 10 of meer Mbit over.
Staan de 2 routers op precies dezelfde plek met het testen ? Ook heeft PCMIA kaartje misschien beter bereik dan zon USB stick.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Beide routers staan op de dezelfde kamer
Tevens heb ik al geprobeerd de linksys op de kanalen 1,7 en 13 te laten werken, maar dat maakt niks uit. Last van storing door andere netwerken kan het denk ik niet zijn, want die zijn zo zwak en zitten allebij op kanaal 1.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:23
Installeer eens InSSIDer en kijk eens hoeveel dB sterk jouw netwerk ontvangen wordt.
Voor goede snelheden heb je ongeveer -60dB signaal nodig afaik.
Let op. -30dB is uiteraard sterker dan -60 dB (negatieve waarden).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y