[Gigabyte P55-UD3, Core i5 750] Onverklaarbaar piepje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 00:20
Ik heb onlangs een nieuw systeem in elkaar geschroeft. Om onverklaarbare reden geeft dit systeem af en toe een piep af. Het komt uit de kast. Ik heb sterk het vermoeden dat het de systeemspeaker is. Het is te vergelijken met een post piepje. Het lijkt alleen wat minder hard te zijn. Het systeem bestaat uit:

Gigabyte p55-UD3
Intel Core i5 750 met Coolermaster TX3
2x2 GB Corsair XMS 3 DDR3
Coolermaster Real Power M520
Samsung Spinpoint F3 1 TB
Club 3d Ati Radeon 5850
Windows 7 Ultimate edition

Het piepje lijkt totaal willekeurig voor te komen. Het komt een keer of 4 á 5 per dag voor, maar niet op dezelfde tijdstippen. Ik heb het alleen nog niet gehoord terwijl ik aan het gamen ben.

Wat ik zelf al gedaan heb.
- temperaturen processor en videokaart gechekt. Zijn beide goed. cpu = 31 graden gpu = 40 graden. Dit lijken mij iig normale temperaturen.
- Windows logboek nagekeken. Dit geeft geen gebeurtenissen weer gelijk vallen met het piepje. Er staan wel enkele fouten in maar deze lijken mij los te staan van het piepje.
- Ik heb ook gekeken of er misschien een gebeurtenis niet is gekoppeld aan een windows geluid en dit daardoor over de systeemspeaker komt. Dit lijkt niet het geval te zijn. Vaak valt het piepje samen met Internet Explorer maar IE staat eigenlijk altijd open.

Het systeem is redelijk stabiel. Het is wel enkele keren plat gegaan (geen BSOD of reset) maar wat ik uit het logboek begrijp is dat dit iets met de videokaart driver is.

Heeft iemand enig idee wat dit piepje is of hoe ik erachter kan komen wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Ik heb gisteravond mijn windows opnieuw geinstalleerd. Aan het begin van de installatie gaf de pc weer het piepje. Lijkt me dan dus dat het echt iets hardware matigs is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 15:04
Ik heb onlangs een dergelijk systeem in elkaar gezet en heb dat schelle piepje ook geconstateerd.
Het loskoppelen van de systeem speaker hielp niet. Geluid lijkt inderdaad van het bord af te komen.
Geen idee waar het door komt... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Kozz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:49:
Ik heb onlangs een dergelijk systeem in elkaar gezet en heb dat schelle piepje ook geconstateerd.
Het loskoppelen van de systeem speaker hielp niet. Geluid lijkt inderdaad van het bord af te komen.
Geen idee waar het door komt... ;(
Dus het komt niet van de systeemspeaker af? Ik heb deze er een dag af gehad en toen heb ik het geluid niet gehoord. Maar gezien het feit dat over de frequentie van de geluiden niks zinnigs te zeggen valt, betekent dit niet zo heel veel. Zou je aan kunnen geven welke onderdelen van jou overeenkomen met die van mij ? Dan kan ik onderdelen uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozz
  • Laatst online: 11-09 15:04
Twistedmark schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:53:
[...] Zou je aan kunnen geven welke onderdelen van jou overeenkomen met die van mij ? Dan kan ik onderdelen uit sluiten.
Jawel, zelfde mobo, zelfde cpu, zelfde voeding, Ati HD5750, Kingston 1333Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
misschien is het iets dat voortkomt uit W7? W7 is nog erg nieuw en ook je 5850 is nu niet bepaald oud te noemen. Wellicht zijn nog niet alle drivers 100% op elkaar afgestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
lotje1 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:30:
misschien is het iets dat voortkomt uit W7? W7 is nog erg nieuw en ook je 5850 is nu niet bepaald oud te noemen. Wellicht zijn nog niet alle drivers 100% op elkaar afgestemd
Hier heb ik ook aan zitten denken, maar kan geen enkele fout in het logboek vinden die samen valt met het piepje en denk dat die er dan wel had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:13

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Volgens mij zijn er bepaalde voedingen die een hoog soort piepgeluid kunnen maken op de een of andere manier. Misschien dat je een andere voeding eraan kan hangen om dat uit te sluiten

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
VERINGTENTJE schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:40:
Volgens mij zijn er bepaalde voedingen die een hoog soort piepgeluid kunnen maken op de een of andere manier. Misschien dat je een andere voeding eraan kan hangen om dat uit te sluiten
Ik zou dit graag willen testen maar heb geen andere voeding liggen die dit systeem aan kan.

Het piepje is gister 3 keer achter elkaar voor gekomen met iedere keer minder dan een minuut er tussen. Ook hoorde ik 2 keer na een piepje mijn processor fan opeens op volle toeren draaien. Na een paar seconden draaide de fan weer op de normale snelheid

Iemand nog ideën?

[ Voor 5% gewijzigd door Twistedmark op 02-11-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Dat piepje komt me bekend voor. Af en toe krijg ik de "patient" (lees: PC) van m'n oom die ik moet fixen en die heeft ook op willekeurige momenten zo'n soort piepje wat lijkt op een PC speaker piepje.
Echter, die bak is inmiddels al antiek en heeft totaal andere hardware dan wat jullie hier posten (hij heeft een AMD 64 uit de eerste generatie toen PCI-e net nieuw was ;) ).

Zelf vermoedde ik toen de hardeschijf maar verder niet zo onderzocht (voor mijn gevoel kwam het geluid rechts-onder uit de kast).
Misschien is het een spoeltje of iets dergelijks.

(opzich lijkt m'n post niet echt nuttig zo, maar wil alleen maar even aangeven dat het dus niet perse aan je gekozen hardware hoeft te liggen, totaal ander systeem vertoond dezelfde "kuren").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Nemesizz schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:25:
Dat piepje komt me bekend voor. Af en toe krijg ik de "patient" (lees: PC) van m'n oom die ik moet fixen en die heeft ook op willekeurige momenten zo'n soort piepje wat lijkt op een PC speaker piepje.
Echter, die bak is inmiddels al antiek en heeft totaal andere hardware dan wat jullie hier posten (hij heeft een AMD 64 uit de eerste generatie toen PCI-e net nieuw was ;) ).

Zelf vermoedde ik toen de hardeschijf maar verder niet zo onderzocht (voor mijn gevoel kwam het geluid rechts-onder uit de kast).
Misschien is het een spoeltje of iets dergelijks.

(opzich lijkt m'n post niet echt nuttig zo, maar wil alleen maar even aangeven dat het dus niet perse aan je gekozen hardware hoeft te liggen, totaal ander systeem vertoond dezelfde "kuren").
Harde schijf heb ik ook aan zitten denken omdat het bij mij ook ergens vooraan onderin de kast lijkt te komen. Maar het lijkt me niet dat een harde schijf een dergelijk geluid kan maken. Ik krijg ook geen SMART meldingen van de schijf. Hij zou goed moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Twistedmark op 02-11-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Tja...ik denk dat je de muis een stukje kaas moet geven en dat dan het piepje weg is.

Nu weer ff serieus..

Dat piepje met IE had ik ook op een van m´n pc´s...het was meestal als ik scrollde met de muis.
Ik heb wel een toataal ander pc en OS, Win XP SP3 op een nforce3 met x2 4200..

Zelf denk ik dat het aan de logitech software heeft gelegen i.c.m met een of andere IE update...een bug dus.
De muis die ik gebruik op deze pc is een MX1000 laser.

Na een update van IE en een unínstall van de logitech software was het weg. Inmiddels heb ik er weer logitech software op en blijft het probleem weg.

Het was bij mij igg geen probleem van het moederbord.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Klunssmurf schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:46:
Tja...ik denk dat je de muis een stukje kaas moet geven en dat dan het piepje weg is.

Nu weer ff serieus..

Dat piepje met IE had ik ook op een van m´n pc´s...het was meestal als ik scrollde met de muis.
Ik heb wel een toataal ander pc en OS, Win XP SP3 op een nforce3 met x2 4200..

Zelf denk ik dat het aan de logitech software heeft gelegen i.c.m met een of andere IE update...een bug dus.
De muis die ik gebruik op deze pc is een MX1000 laser.

Na een update van IE en een unínstall van de logitech software was het weg. Inmiddels heb ik er weer logitech software op en blijft het probleem weg.

Het was bij mij igg geen probleem van het moederbord.
Ik ben er achter gekomen dat het piepje zich ook voordoet op het moment dat IE niet open staat. Het lijkt daar dus toch niet aan te liggen. Tijdens de Windows 7 install piepte de computer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
In de bios als eerste de temp instellen van je cpu, zodat deze uitvalt indien hij te warm wordt. Temp opzoeken welke bij je cpu hoort.

Dan in overclockings forum staan software waar ze de pc mee stressen, dus pc heet maken, en veel stroom gaan gebruiken.
Dan kun je in de gaten houden de temps en voltages van je pc. En luisteren waar het geluid vandaan komt.
Multimeter om stroom te meten.
Software van je moederbord firma installeren waar je de temps en voltages kunt bekijken.

Dan de cpu videokaart etc gaan stressen, en hopen dat er iets gaat piepen.

Vroeger had ik een raid hardeschijf kaart, deze piepte indien hij te weinig stroom kreeg(bij opstarten), dus op deze kaart zat een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
jan99999 schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:42:
In de bios als eerste de temp instellen van je cpu, zodat deze uitvalt indien hij te warm wordt. Temp opzoeken welke bij je cpu hoort.

Dan in overclockings forum staan software waar ze de pc mee stressen, dus pc heet maken, en veel stroom gaan gebruiken.
Dan kun je in de gaten houden de temps en voltages van je pc. En luisteren waar het geluid vandaan komt.
Multimeter om stroom te meten.
Software van je moederbord firma installeren waar je de temps en voltages kunt bekijken.

Dan de cpu videokaart etc gaan stressen, en hopen dat er iets gaat piepen.

Vroeger had ik een raid hardeschijf kaart, deze piepte indien hij te weinig stroom kreeg(bij opstarten), dus op deze kaart zat een speaker.
Op het moment dat de pc gestresst wordt hoor ik het geluid juist helemaal niet. Bij het spelen van Crysis en Left 4 Dead heb ik het geluid geen enkele keer waargenomen.

Zou het iets met de energie besparingsfuncties te maken kunnen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Dat piepje heb ik ook, sinds ik mijn Asus P5Q-EM+E8400 heb vervangen door een Gigabyte P55M-UD2 + i5 750. OS= Vista 32. Overige hardware is gelijk gebleven, dus daar ligt m.i. niet de oorzaak.
Ik hoor het piepje een paar keer per dag, eigenlijk alleen als ik in 2D-modus werk, dus niet in games.
Maak me er verder geen zorgen over, maar zal vanavond eens gaan kijken of ik de oorzaak kan achterhalen.

Gigabyte P55M-UD2
Intel Core i5 750
2x2 GB Kingston ValueRam DDR3
Seasonic S12 II 430W
Samsung Spinpoint 500GB
Sapphire HD4850 Vapor-X
Windows Vista32

[ Voor 16% gewijzigd door Daaaaf op 02-11-2009 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het piepje had ik ook zonder IE, alleen was het met IE geopend velen malen erger.

Heb net ff die versie van logitech setpoint teruggezet en raad eens...piepje is weer terug.

Bij mij is dat dus de veroorzaker.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Klunssmurf schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:41:
Het piepje had ik ook zonder IE, alleen was het met IE geopend velen malen erger.

Heb net ff die versie van logitech setpoint teruggezet en raad eens...piepje is weer terug.

Setpoint kan ik voor mijn pc uitsluiten. Zonder Setpoint piept ie net zo goed.
Daaaaf schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:20:
Dat piepje heb ik ook, sinds ik mijn Asus P5Q-EM+E8400 heb vervangen door een Gigabyte P55M-UD2 + i5 750. OS= Vista 32. Overige hardware is gelijk gebleven, dus daar ligt m.i. niet de oorzaak.
Ik hoor het piepje een paar keer per dag, eigenlijk alleen als ik in 2D-modus werk, dus niet in games.
Maak me er verder geen zorgen over, maar zal vanavond eens gaan kijken of ik de oorzaak kan achterhalen.

Gigabyte P55M-UD2
Intel Core i5 750
2x2 GB Kingston ValueRam DDR3
Seasonic S12 II 430W
Samsung Spinpoint 500GB
Sapphire HD4850 Vapor-X
Windows Vista32
Kozz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:57:
[...]

Jawel, zelfde mobo, zelfde cpu, zelfde voeding, Ati HD5750, Kingston 1333Mhz.
Ik maak me er ook niet echt zorgen over maar het piepje irriteert me wel. Het zal toch ook wel bedoeld zijn om iets aan te geven. Overeenkomsten tussen de 3 mensen die er last van hebben, zijn dus Gigabyte moederbord en Core i5 750.

[ Voor 8% gewijzigd door Twistedmark op 03-11-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Dit is het eerste waar ik aan dacht. Een heleboel oudere en nieuwere videokaarten hebben ook gewoon een speakertje erop zitten om aan te duiden dat ze te weinig power kregen. Zo piepte mijn 8800GTX ook altijd wanneer ik mijn PC uitzette.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
wjjkoevoets schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 10:09:
[...]

Dit is het eerste waar ik aan dacht. Een heleboel oudere en nieuwere videokaarten hebben ook gewoon een speakertje erop zitten om aan te duiden dat ze te weinig power kregen. Zo piepte mijn 8800GTX ook altijd wanneer ik mijn PC uitzette.
Is er een programma waarmee ik kan controleren of de videokaart te weinig power krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Nee, niet dat ik weet in ieder geval. Draai eens een programma als Furmark, als hij dan vaker piept of constant piept dan is het waarschijnlijk zo dat je voeding het niet trekt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
wjjkoevoets schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:46:
Nee, niet dat ik weet in ieder geval. Draai eens een programma als Furmark, als hij dan vaker piept of constant piept dan is het waarschijnlijk zo dat je voeding het niet trekt.
Onder Furmark piept ie helemaal niet. Piepjes treden ook alleen op als de computer nauwelijk belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb dezelfde onverklaarbare piepjes in mijn systeem met dezelfde specs alleen een UD4 moederbord.

Is er al een verklaring gevonden voor het probleem ?

I don't hate you, I nothing you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Nee nog steeds geen verklaring voor. Op internet zoeken levert meer voorbeelden van het probleem op. Het is mogelijk een alarm dat er een fan niet meer draait dus je zou kunnen proberen om alle fancontroles in de bios uit te zetten maar bij mij werkt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Leef jij er nu dan mee ? Want ik kan me hier echt helemaal kapot aan irriteren, ik ga denk switchen van merk of een nieuwe vragen en hopen dat het zich daarmee niet voordoet. Lijkt ook alsof het erger en erger begint te worden. |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Tja ik geloof niet dat ik hiervoor een moederbord rma kan sturen. Het doet zich een keer of 3 per dag voor en daar kom ik wel overheen.

edit:
Van de gigabyte site komt dit:
If “CPU Smart Fan” is enabled, the CPU fan speed will spin according to the CPU’s tempreature (The higher the tempreature, the faster the speed and vice-versa). In the meantime if “CPU Fan Fail Warning” is also enabled, the speaker/buzzer on the PC’s chassis will start beeping when the CPU Fan is spnning at a low speed or come to halt because of low cpu tempreature due to the “CPU Smart Fan” technology. To avoid this from happening, it is recommanded to first disable “CPU Fan Fail Warning” option and then enable “CPU Smart Fan” option.

Dit brengt voor mij echter geen oplossing want ik heb CPU fan fail warning uitstaan.

[ Voor 73% gewijzigd door Twistedmark op 14-12-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 15:01
Ik heb ook last van dit probleem!
Mijn systeem:
Gigabyte GA-P55-UD4
Intel Core i5 750 met Scythe Mugen 2 Rev. B
OCZ Gold OCZ3G16004GK DDR3
Cooler Master Silent Pro M700
Samsung Spinpoint F3 1 TB x2
Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E
Windows 7 pro 64-bit
Bij mij is het denk ik eerder het speakertje dat ik bij mijn mobo kreeg :P
Op het moment dat de pc gestresst wordt hoor ik het geluid juist helemaal niet. Bij het spelen van Crysis en Left 4 Dead heb ik het geluid geen enkele keer waargenomen.
Same here, alleen dan met PRIME95.

Ik heb ook setpoint, maar als dat de veroorzaker is kan het nooit iets schadelijks zijn? Maar ik dacht dat terwijl ik in de bios zat het piepje ook wel eens voorkwam
Overeenkomsten tussen de 3 mensen die er last van hebben, zijn dus Gigabyte moederbord en Core i5 750.
Maak er maar 4 mensen van.
Een heleboel oudere en nieuwere videokaarten hebben ook gewoon een speakertje erop zitten om aan te duiden dat ze te weinig power kregen
Ik heb een Cooler Master Silent Pro M700 en 2 p-pins stroomaansluitingen op mijn graka. Dit lijkt me ook niet de veroorzaker
Onder Furmark piept ie helemaal niet. Piepjes treden ook alleen op als de computer nauwelijk belast wordt.
.
Zou het komen omdat de CPU koeler te langzaam draait?
Dit brengt voor mij echter geen oplossing want ik heb CPU fan fail warning uitstaan.
Ik heb dit wel aan staan, vanavond is uit zetten :).

Maar mocht dit de veroorzaker zijn, dan zouden er vast wel meer piepjes komen dan 1 heel kort piepje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Ik heb mijn fan speeds ook dagenlang bijgehouden en zag geen daling in de fanspeed voor tijdens of na een piepje dus leek het me al sterk. Ik heb er maar een eens mailtje naar Gigabyte over gestuurd. Als je op andere sites kijkt kom je een hoop mensen tegen met een p55 moederbord van gigabyte die last hebben van het piepje. Ik heb wel ergens gelezen dat een bios update het bij de P55-ud6 oploste maar dit was bij mij niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSlider
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier de vijfde met exact hetzelfde probleem (een i7 860 op een P55A-UD4). Ik heb het idee dat het weg is sinds ik gisteren de volgende optie in het BIOS op "disabled" gezet:

"PC Health Status" > "CPU Warning Temperature"

Voorheen had ik die op "70 degrees" staan. Ik heb nog niet heel veel uren gedraaid, dus kan niet met zekerheid zeggen dat het weg is (maar tot nu toe wel :)). Misschien dat jullie het ook kunnen proberen dan weten we gauw genoeg of deze setting er mee te maken heeft. Het lijkt in ieder geval wel temperatuur/fan gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
TheSlider schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 21:37:
Hier de vijfde met exact hetzelfde probleem (een i7 860 op een P55A-UD4). Ik heb het idee dat het weg is sinds ik gisteren de volgende optie in het BIOS op "disabled" gezet:

"PC Health Status" > "CPU Warning Temperature"

Voorheen had ik die op "70 degrees" staan. Ik heb nog niet heel veel uren gedraaid, dus kan niet met zekerheid zeggen dat het weg is (maar tot nu toe wel :)). Misschien dat jullie het ook kunnen proberen dan weten we gauw genoeg of deze setting er mee te maken heeft. Het lijkt in ieder geval wel temperatuur/fan gerelateerd.
Ik heb er ook aan zitten te denken om dat te doen maar ik weet niet hoe de cpu dan reageert in het geval van overhitting? Gaat dit puur om een signaal dat ie te warm wordt en schakelt de cpu dan alsnog vanzelf terug om oververhitting te voorkomen?

Vind het trouwens wel vaag als dat het probleem oplost. Ik heb ook mijn temperaturen langere tijd gemeten en daar was niks mee aan de hand. Gigabyte mag wel met een mooie bios update komen om dit te fixen.

Edit: Heb nou ook CPU Warning Temperature disabled. Zullen eens afwachten of dit een oplossing biedt.

[ Voor 14% gewijzigd door Twistedmark op 15-12-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Misschien ga ik zo ook even mijn bios doornemen, maar eigenlijk nu niet zoveel zin in :O . Waarschijnlijk weet Gigabyte er wel van, en schadelijk zal het vast niet zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
YOGI schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 22:31:
Misschien ga ik zo ook even mijn bios doornemen, maar eigenlijk nu niet zoveel zin in :O . Waarschijnlijk weet Gigabyte er wel van, en schadelijk zal het vast niet zijn :).
Het is maar een paar seconden werk. PC Health status -> CPU Warning Temperature op disabled zetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streets66
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11-2024
Ben dit topic ook effe aan het volgen. Heb namelijk ook last van een piepje. Komt volgens mij van het speakertje. Ik heb namelijk in het verleden met Prime95 de cpu gestresst en toen ging die met de stockkoeler naar 75 graden. Had toen in bios cpu temp warning op 70 gezet. Het geluid is volgens mij hetzelfde.
Ik heb de volgende componenten :
I860 met Corsair H50 cpu vloeistofkoeling - Gigabyte P55-UD4 - 4 Gb OCZ 1866 Low voltage - GTX285 FTW en alles gevoed door een Coolermaster Silent Pro 700 Watt.
Draai op W7 met inderdaad ook setpoint van Logitech versie 4.80.103.
Bij mij doet zich het piepje voor tijdens het internetten. In ieder geval niet tijdens het gamen. Heb hier specifiek op gelet. Heb de hele avond gegamed, geen enkel piepje te horen. Ben nu weer even aan het internetten en heb het piepje al drie keer gehoord in een half uur tijd.
Zou het inderdaad te maken hebben met de combinatie internetten met W7 en setpoint ?

Heb in ieder geval mijn temp warning in bios versie F4 van Gigabyte op 70 graden aan staan ivm de vloeistofkoeling. Vind dit toch wat veiliger voor het geval dat de pomp de geest geeft. Heb op dit moment niets overgeclocked. Alles staat standaard. De temps van de cpu zijn idle rond de 28 graden en stressed met gamen 50 graden. Dus dit is goed.

Ben benieuwd wat hier uiteindelijk de oorzaak van is. En het belangrijkste......: de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Als dat piepje alleen maar inhoudt dat je gewaarschuwd wordt als je cpu te warm wordt kun je het rustig uitzetten. Als je het piepje nou hoort denk je toch niet ooh mijn cpu wordt te warm, doordat je het vaker gehoord hebt en er toen niks aan de hand was. Ik kan voor mijn systeem setpoint uitsluiten want had het ook zonder setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Twistedmark schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 23:07:
[...]

Het is maar een paar seconden werk. PC Health status -> CPU Warning Temperature op disabled zetten en klaar.
I know :9. Gebruikt iedereen hier ook Gmail notifier tool? Dit veroorzaakte bij mij in explorer veel problemen. Misschien ook wel bij het moederbord :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
YOGI schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:52:
[...]

I know :9. Gebruikt iedereen hier ook Gmail notifier tool? Dit veroorzaakte bij mij in explorer veel problemen. Misschien ook wel bij het moederbord :? ?
Nee gebruik ik niet. Ik kan ook niks van softwarefouten in het logboek van windows vinden die tegelijk vallen met het piepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Ik heb die meldingen al uit gezet, cpu wordt niet warmer dan 40 graden (staat voor raam met open kier koude lucht stroomt erzo in).

Nog steeds last van piepjes, wordt er langzamerhand twitchy en flipperig van.

• streets66
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11-2024
Heb de afgelopen dagen het e.e.a. in de gaten gehouden.
Wat valt mij op :
-- Als ik mijn Windows xp 32 bits aan heb staan, heb ik geen last van de piepjes.
-- Als ik Windows 7 64 bits aan zet, wel.
Beiden zijn nagenoeg hetzelfde geconfigureerd en ook met Logitechs SETPOINT.

Dus volgens mij is het iets met Windows 7 in combinatie met andere software. Tijdens het gamen heb ik er geen last van. Alleen als de internet explorer aan staat.
Temps van de cpu zijn in beide systemen idle rond de 27 graden.

• YOGI
Vanavond met mijn vriendin tv liggen kijken, en m'n pc stond gewoon aan. Regelmatig piepjes terwijl het ding NIKS te doen had :? ! (misschien wat achtergrondprogramma's?)
Nog steeds last van piepjes, wordt er langzamerhand twitchy en flipperig van.
Ik werd er ook niet goed van :(. Als ik tijd over heb misschien Gigabyte is mailen?

edit:
-- Als ik mijn Windows xp 32 bits aan heb staan, heb ik geen last van de piepjes.
-- Als ik Windows 7 64 bits aan zet, wel.
Ik zit inderdaad @ 64 bit

[ Voor 19% gewijzigd door YOGI op 17-12-2009 23:01 ]

• Twistedmark
Ik heb geen piepje meer gehoord sinds ik CPU warning temperatue uitgezet heb. Ik heb gigabyte een mail gestuurd met deze conclusie en met de opmerking dat ik deze functie liever aan heb staan. Zodra ik antwoord heb post ik het hier.
YOGI schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:00:
Vanavond met mijn vriendin tv liggen kijken, en m'n pc stond gewoon aan. Regelmatig piepjes terwijl het ding NIKS te doen had :? ! (misschien wat achtergrondprogramma's?)
Dit herken ik. Regelmatig voorgekomen dat computer aan stond maar verder niks deed en dat de piepjes dan met een hogere frequentie voorkwamen.

En aan iedereen die er last van heeft. Stuur vooral Gigabyte een mail. Zeker aangezien het er nou ook op lijkt dat er mensen zijn met het piepje maar waar het een andere oorzaak lijkt te hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door Twistedmark op 17-12-2009 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dat niet een spoeltje op je mobo dat zo loopt te piepen ?

dat kan je geloof ik oplossen met een beetje nagellak erop smeren (Beetje !!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:44:
is dat niet een spoeltje op je mobo dat zo loopt te piepen ?

dat kan je geloof ik oplossen met een beetje nagellak erop smeren (Beetje !!!)
Nee dat is het zeker niet. Geluid komt echt uit een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:58
piepjes van de gigabyte komen bij mij (ga-p55-ud3) niet uit een speaker
Het lijkt op een ouderwets mobo piepje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
wc2wc schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:48:
piepjes van de gigabyte komen bij mij (ga-p55-ud3) niet uit een speaker
Het lijkt op een ouderwets mobo piepje
Er schijnt een moederbord speakertje op te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 16:31

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nou hier de zesde persoon (als ik goed geteld heb) met het 'probleem'. Al lijkt het bij mij in aantal af te nemen. Vooral vlak na installatie ( ongeacht de belasting) had ik er last van, nu is het al een flink aantal dagen geleden dat ik het gehoord heb.

Mijn hardware (die jullie wel bekend voor zal komen):
  • GA-P55-UD3
  • Core i5 750
  • 6GB (2x2, 2x1)Kingston ValueRAM 1333 MHz
  • MSI 8800GT-OC
  • Windows 7 64-bit Pro UK
Ik heb er verder weinig last van, maar ik wilde me wel even melden als die zesde persoon. Mijn temperaturen (waar ik eerst bang voor was) zijn prima en voor het systeem draait rete stabiel. Ik heb compleet geen verklaring voor de piepjes kunnen vinden, maar misschien dat we gezamelijk via dit topic iets wijzer kunnen worden :)
Twistedmark schreef op donderdag 17 december 2009 @ 23:30:
Ik heb geen piepje meer gehoord sinds ik CPU warning temperatue uitgezet heb. Ik heb gigabyte een mail gestuurd met deze conclusie en met de opmerking dat ik deze functie liever aan heb staan. Zodra ik antwoord heb post ik het hier.
[...]
Hey verrek ik kan me herinneren dat ik inderdaad de warning temperature weer uitgezet heb, omdat ik vermoedde dat het daaraan lag! Als ik het niet vergeet zal ik het binnenkort weer even aanzetten, om te kijken of ik het dan kan reproduceren.

[ Voor 35% gewijzigd door Cloud op 18-12-2009 23:36 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
http://www.silentpcreview...6e28286cff438ff08edf9f72f

Misschien eens een andere voeding proberen of het hiermee weg is.

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 19-12-2009 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Bij mij lijkt het nu opgelost. Heb geen piep meer gehoord sinds CPU warning temperature disabled heb.

Valt me wel op dat op internet een hoop verhalen te vinden zijn van P55 borden van gigabyte die last hebben van dat piepje. Hoop dat gigabyte er iets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOGI
Ik heb net even de laatste bios (f5) erop gezet met @bios. Het probleem was dat ik als eerste melding kreeg: Geen OS aanwezig, maar na 1 minuut kwam ik erachter dat mijn raid 0 uit was gezet :O ... Vervolgens even HDtune gedaan en ik heb enorme drops ertussen zitten (screen). Hopelijk zijn de piepjes wel weg :Y) (I'll let you guys know)

Edit:
Nog geen piepjes :D

Edit na 4 dagen: Nog steeds geen piepjes (A). (in de bios staan de waarschuwing uit)

[ Voor 10% gewijzigd door YOGI op 24-12-2009 12:32 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
Antwoord gehad van Gigabyte op mijn mail.
Hello,

If the beeps appears when the CPU Warning Temperature is enabled in the Bios, this mean that the CPU tem goes above 60 degrees during the beeps.
Please check if your CPU cooler installed very well , or please try with other CPU cooler.

CPU Warning Temperature:
Sets the warning threshold for CPU temperature.
When CPU temperature exceeds the threshold, BIOS will emit warning sound.
Options are:
Disabled (default),
60oC/140oF, 70oC/158oF, 80oC/176oF, 90oC/194oF.

Best Regards,
Kan hier niks mee. Heb mijn temperaturen bijgehouden en die komen niet boven de 35 graden uit. Bijgehouden met speedfan. Weet niet of iemand een betrouwbaardere tool weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Je moederbord firma heeft software erbij geleverd waar je de temps en fans kunt uitlezen, en misschien de fan snelheid regelen.

Maximal 35 graden voor een cpu kan volgens mij niet, is dit zonder belasting, want als je hem met cpu burn-in heel heet maakt dan word hij zeker heter.
De beveiliging in de bios lijkt mij zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSlider
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Twistedmark schreef op woensdag 23 december 2009 @ 18:35:
Antwoord gehad van Gigabyte op mijn mail.

[...]

Kan hier niks mee. Heb mijn temperaturen bijgehouden en die komen niet boven de 35 graden uit. Bijgehouden met speedfan. Weet niet of iemand een betrouwbaardere tool weet?
Kennelijk heeft Gigabyte niet helemaal door dat het gewoon een bug aan hun kant is. Misschien dat je kunt reply-en met een verwijzing naar deze thread en eventueel andere threads op Internet rondom dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Ik heb hier ook de BIOS geupdate met @BIOS een programma wat op de utility dvd staat van gigabyte, zeer makkelijk en overzichtelijk. Nog nooit een bios geflashed, maar met @bios doe jehet uit windows, ging in een keer goed, moest alleen wat settings terug zetten.

Heb nu dus de F5 bios en ga testen/luisteren of ik nog last heb van het piepje.

Hoor je niets meer van me dan is het waarschijnlijk verholpen, en zal proberen over een week te updaten of het echt weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Updatetje:

Geen piepjes meer! Ik weet alleen niet honderd procent zeker of het komt door de nieuwe bios of de overclock. Ik heb easytune 6 gebruikt om hem standaard te overclocken en functies uitzetten, dus ik weet niet wat er allemaal veranderd is. Systeem werkt perfect superstabiel nergens last van. Overclock + f5 bios = win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:58
ipazza schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 18:03:
Updatetje:

Ik heb easytune 6 gebruikt om hem standaard te overclocken en functies uitzetten
Welke overclock heb je gebruikt(1,2 of 3) en welke functies heb je uitgezet ?

Bij mij piept het nog steeds ( bios f5 )
Ik had een mailtje gestuurd naar gigabyte en kreeg na een tijdje een antwoord:

"Hallo,

Dank U voor uw interesse in GIGABYTE producten.

Het probleem op deze MB is niet bekend bij ons.
U kunt met andere VGA kaart en voeding proberen.
U kunt evt. Ook “Load Optimized Defaults" en "Save and Exit the Setup" laden in de Bios."

Schiet ook niet op

Weet iemand al waar dat piepje vandaan komt ?

Heb nu een 2e systeem gebouwd met msi gd53 en een seasonic X voeding; geen piepjes en geen geknetter meer in de voeding
_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door wc2wc op 09-01-2010 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipazza
Ik denk dat de terugklokfunctie uitstaat en volgens mij ook de turbomodus. Dit soort settings doet easytune6 automatisch volgens mij.

En de i5 draait op 3,150 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafox
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

Seafox

Offshore Tiger!

Ik had dezelfde problemen. Willekeurig optredende (systeem)piepjes. Telkens één enkel kort piepje. Soms een paar keer binnen 5 minuten maar ook wel eens een heel tijdje niet. Volledig onafhankelijk van de gebruikte applicatie of van de systeembelasting en dus ook geregeld wanneer het systeem "idle" was.

Mijn hardware:

Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2 met Award BIOS versie F5.
Graphics: Asus EAH4770 Formula (ATI Radeon).
Windows-7 64-bit.
Tevens geïnstalleerd: Logitech SetPoint software (wordt vaker als mogelijke boosdoener genoemd).

Op advies van Informatique heb ik allereerst de “CPU Fan Fail Warning” en “System Fan Fail Warning” op “Disabled” gezet. Dit mocht echter niet baten. Vervolgens werd ik geadviseerd ook de "CPU Warning Temperature" op "Disabled" te zetten. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik hier alleen de waarschuwingsdrempel voor de CPU temperatuur kon instellen, maar hij kan dus ook worden uitgeschakeld.

Sinds ik dit heb gedaan, ben ik van de piepjes af. Maar ik krijg nu dus ook geen waarschuwing meer wanneer de temperatuur van de processor echt te hoog oploopt. De gemiddelde temperatuur kwam voorheen zelden boven de 33-35 graden en toch kreeg ik telkens weer die irritante piepjes (bij een "treshold warning temp" van 70 graden).

Gelukkig is het probleem wat mij betreft (voorlopig) afdoende opgelost. Bedankt Informatique!

[ Voor 63% gewijzigd door Seafox op 03-03-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dit onwillekeurige gepiep/gekreun ook gehad met mijn Gigabyte P55-UD4, Core I5 750 en Windows 7 Ultimate 64-bit. Ook de cursor werd af en toe op onverklaarbare wijze een stuk groter. Bios geupdate naar F6 en het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Ik heb dit probleem dus ook! Eerst even mijn config:

Gigabyte GA-P55A-UD3R revisie 1.0, bios F11
Intel Core i7 860
Corsair 8GB (4x2GB)
Win7 x64
En verder zie mijn inventaris :P

In ieder geval al direct na het bouwen hier last van. Op diverse fora wordt er al over gesproken. Nu zie ik dat ik toch maar de CPU Temp warning uit moet zetten.. Daar hou ik dus niet van, maar dan moet het maar op een andere manier in de gaten gehouden worden. Toch een goede tip die ik vanavond ga uitproberen!

Het lijkt me wel, dat Gigabyte hier eens meer op moet letten. Er zijn zoveel klachten over de hele wereld over deze piepjes op de P55 moederborden, dat er toch wel eens wat moet gaan gebeuren.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Pagina: 1