Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Goed, wat is er aan de hand:

Mijn oma (83) kwam met het volgende: ze wil een computer!

Ze wil graag een computer om een beetje spelletjes op te doen om de tijd te doden. Denk bij spelletjes aan patience, hartenjagen, woordzoekers, mahjong, enzovoort.

Buiten dat zal de pc dus ook nergens voor gebruikt worden, geen internet erop helemaal niks.

Mijn oma zal er echter wel makkelijk mee om moeten kunnen gaan.

Nou vroeg ik mij dus af: Wat is het meest simpele OS ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zet er gewoon Linux op, grote iconen, alle spellen op de desktop en qua virussen kan er ook dan weinig fout gaan.

Je hebt het topic al in NOS gezet, dus volgens mij wist je al redelijk welke kant je opwou, het is alleen nog even een distro uitzoeken ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Windows XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tja, ieder besturings systeem heeft zo z'n leercurve.
Maar mac os vind ik opzich wel aardig "simpel" zolang je niet teveel eisen gaat stellen.

Gewoon alleen het dock gebruiken.

En windows 7 vind ik ook wel "makkelijk" met het nieuwe "dock"-achtige taakbalk. Maar gezien de NOS is weet ik niet of je dat zoekt

[ Voor 27% gewijzigd door defusion op 29-10-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als ze nog geen Windows-achtergrond heeft kan je haar evengoed het OS geven dat jij gebruikt (aangenomen dat het geen steile leercurve heeft). Dat onderhoudt voor jou ook makkelijk.

Linux is zeker een argument qua kostenplaatje.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als de familie of kennissen haar ook moeten helpen met het leren gebruiken van de computer dan zou ik toch Windows zeker niet uitsluiten (ook al is dit NOS).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Borromini schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:36:

Linux is zeker een argument qua kostenplaatje.
Tsja als je een Dell of HP PC koopt tweedehands (Optiplex, of een HP d330 ofzo) zit er vaak ook al wel een XP licentie op. Dus qua kosten maakt dat ook niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Niet online
Linux leek me zeker een optie, vooral omdat het bij windows op zich niet heel moeilijk is om de raarste foutmeldingen te krijgen. Alleen is dan de grote vraag welke?

Ik heb hier trouwens nog een oude pc staan, er zal geen nieuwe voor gekocht worden.

Virussen e.d. zijn overigens niet van toepassing, er zal geen verbinding met internet zijn. Geschikt voor een leek is eigenlijk de enige benodigdheid, echt zo simpel mogelijk dus :*)

[ Voor 27% gewijzigd door JohnBQ op 29-10-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 07:57
ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Toevallig vandaag Ubuntu 9.10 uitgekomen, dus ben je ook helemaal up to date ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-07 19:40
Misschien niet speciaal voor desktops, maar Moblin heeft een erg eenvoudige interface: http://www.youtube.com/watch?v=vsCpIeLLoT8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:55

Icyzer

Goudvis

Wat je ook gewoon kan doen is ubuntu erop zetten, alle panels eraf halen en alleen desktop icons voor de spelletjes erop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

FritsYpeij schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:50:
Misschien niet speciaal voor desktops, maar Moblin heeft een erg eenvoudige interface: http://www.youtube.com/watch?v=vsCpIeLLoT8
En een redelijk anaal beleid met betrekking tot codecs enzo ;). Dus dat is een no-go. Althans, als het mijn keuze was. Je weet nu wel waar dat systeem voor zal dienen maar dat wil niet zeggen dat dat later niet breder kan gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 29-10-2009 20:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Ik zou niet voor de nieuwste hipste distro gaan, maar eerder voor 'bewezen' software. Dus XP of een Ubuntu LTS versie. Eventueel met een handiger startpanel.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JohnBQ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:30:
Nou vroeg ik mij dus af: Wat is het meest simpele OS ooit?
Een OS is niet simpel, het gaat erom wat de gebruikers ervan snappen.
Als de gebruiker niets snapt, is alles complex.
Als de gebruiker alles snapt, is alles simpel. Sim-pel. :+

In mijn optiek, als je het hebt over een simpel OS, kies je dus een OS wat meerdere mensen (ook met niet ICT ervaring) snel kunnen doorgronden.
Dan kies je bij voorkeur iets, wat zoveel mogelijk mensen al eens gezien hebben, of de kans daarop.
Dan is het al snel iets met Windows.

Dus ik stem op Windows XP, onderbouwing staat hierboven.
Installeer XP, gooi het buroblad leeg, gooi de iconen erop die ze gebruikt en klaar.
Zet de resolutie op 1024 x 768, maak de letter wat groter en ze kan het zonder bril zien.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 29-10-2009 20:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik kan me voorstellen dat oudere mensen gebaat zijn bij de multi touch eigenschappen van Windows 7.

Gewoon op het beeldscherm dingen aanraken in plaats van werken met een muis; lijkt mij in ieder geval een uitkomst als ik ouder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

Chills schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:30:
Ik kan me voorstellen dat oudere mensen gebaat zijn bij de multi touch eigenschappen van Windows 7.

Gewoon op het beeldscherm dingen aanraken in plaats van werken met een muis; lijkt mij in ieder geval een uitkomst als ik ouder zou zijn.
Lijkt mij een beetje duur, ik zou niet gaan voor het simpelste OS , maar het beste WM ( Window Manager ) / DE ( Desktop Enviroment ). Bij Linux heb je meer keuze om de grafische enviroment te tweaken en het is ook nog is goedkoper :)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 05:10
En misschien wil ze later toch nog internet, ze kan tenslotte van mening veranderen....dan zou ik voor een linux-variant gaan. Getweaked op eenvoud. Voorwaarde is dan wel dat iemand af en toe wat onderhoud kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als ze spelletjes wil spelen, is een spelcomputer dan geen goed idee? Het eerst wat bij me opkomt is en Nintendo DS met bijvoorbeeld Brain Training wat speciaal voor oudere mensen is ontwikkeld. De nieuwe DSi XL met een scherm van 4,2 inch is waarschijnlijk nog beter te gebruien door ouderen. Je hebt dan ook meteen een makkelijke touch-omgeving, en hij is draagbaar, goedkoop en vooral simpel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Laatst online: 02-09-2020
Linux kent een boel leuke/mooie open source games, ziet er qua uiterlijk uit zoals je wilt, dus kan t zelfs Aero-achtig maken als dat helpt. Ook zal je oma je minder als helpdesk inroepen omdat dingen niet zo snel crashen of verkeerd (de)installeren als in windows. Zo dacht mijn broertje een prgramma te deïnstalleren door de map in program files te deleten :X
De packages zijn onder linux dan echt kinderspel; gewoon aan- en uitvinken. Je hardware eisen zijn ook lager.

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 29-10-2009 21:13 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Persoonlijk zou ik ubuntu ook voorstellen. Zit gewoon heel mooi logisch in elkaar, kan weinig foutgaan (zolang ze geen sudo dingen gaat uitvoeren in terminal) , en is voor zover ik weet ook wel alles mooi groot in te stellen. De games die ze gaat spelen zijn heel goed te vinden voor ubuntu, geen probleem dus. Daar komt bij dat linux wat minder zwaar is dan bloated windows he ;) (kan ik hier in NOS veilig zeggen toch? )

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:41
verwijder dan meteen de sudo rechten en zet een wachtwoord op het root account :)
Heb je meteen een reden om 1 keer in de maand langs te gaan.( om wat nieuwe spelletjes te installeren..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik ben ook voor een Ubuntu installatie; Extra user aanmaken voor je oma, die automatisch inlogt, launchers op de desktop. Alleen niet de resolutie zo laag instellen! Dat vind ik zo achterlijk, dat de resolutie wordt verlaagd omdat anders alles te klein wordt! Daarvoor verhoog je gewoon de DPI waarde bij de instellingen voor je fonts.
En, mocht ze er talent voor hebben, misschien toch een simpele internet browser, met een paar bookmarks en een goede startpagina?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Het ligt er een beetje aan..... als er inderdaad zo af en toe een telefoontje van Oma naar 1 van haar kinderen - dus jouw vader/moeder, en wellicht aan je ooms/tantes met de vraag: "Ik heb iets geklikt, en nu weet ik niet wat ik moet doen", dan is het misschien handiger als je een OS installeert waar andere familieleden buiten jou om ook wat van af weten.

Ook zou het wel eens kunnen dat ze in haar lokale buurthuis en/of bejaarden tehuis - indien van toepassing - ze opeens een "computeren voor ouderen" cursus organiseren.

Linux is best geschikt, en "monkey proof" te maken, maar als er toch onverhoopt wat mis gaat, dan ben jij, de TS waarschijnlijk de enige die echt support zou kunnen geven. Niet zo'n probleem als je toch in de buurt woont en zo even op de fiets langskunt, maar als ze ook van andere familieleden afhankelijk zal zijn, is het misschien handiger om toch Windows XP te installeren.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Kijk eens naar Damn Small Linux of Tiny linux. Kan je netjes laden in RAM en werkt dus erg snel. Omdat je werkt vanuit een RAM wordt bij een reboot het systeem compleet hersteld, zodat eventuele foutjes ongedaan worden gemaakt. Daarbij kan je applicaties mee laten laden in RAM zodat jouw instellingen wel iedere keer meegenomen worden. Aangezien het om een gestripte distro gaat worden overbodige zware drivers voor cutting-edge hardware van vandaag de dag niet geladen tijdens boot. In enkele seconden heb je een desktop.

Geen inlog crap, geen onnodige afleiding en overzichtelijk. En je oma werkt met linux. :*)

Als het werkt, werkt het. Als het niet meer werkt even herstarten en je bent weer op weg.

[ Voor 37% gewijzigd door Oyster op 30-10-2009 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 22:34

houthakker

Poehé

Meest simple os? Mac OS of BeOS voor de PC

Ik zou een OS nemen dat in ieder geval native nederlands is.
Verder; als ze maar een paar dingen doet, moet de computer eigelijk meteen opstarten naar een desktop waar ze die dingen meteen kan opstarten, en een grote afsluitknop, verder niets.
Dus dan maakt het eigelijk ook niet echt uit wel OS dat je neemt, als de spelletjes/applicaties er maar bij zitten.
Je kunt kiezen voor een willekeurige versie van windows, en de shell verandere naar een launcher oid.
bv: http://www.lighttek.com/themes2/example_business.htm
Geld ook voor linux, Ubuntu heeft al zo iets met netbook remix.
http://shaneharper.net/utils/go_big/
http://linux.softpedia.co...her-Screenshot-32488.html

Wat voor hardware ga je gebruiken? Dat sluit misschien al het een en ander uit

PCBasic heeft kant en klare oplossingen, maar is wel vrij duur, en dat voor alleen maar een launcher.

[ Voor 9% gewijzigd door houthakker op 30-10-2009 09:14 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandeh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 22:42
Ik neem niet aan dat jij de enige bent die daar langs komt die kennis van computers heeft. Het nadeel van bijv XP zou zijn dat familieleden aanpassingen gaan doen op die computer omdat ze dat "handiger" vinden. Hierdoor heb je dus kans dat ze wat verprutsen of dat je oma bepaalde dingen niet meer kan vinden / anders zijn etc.

Je kan dit ook zien als een voordeel, als je een bijv ubuntu neemt dan weten minder, in het algemeen, mensen hoe het werkt en zal je dus vooral in het begin voor helpdesk moeten gaan spelen. Bij XP zou ze ook iemand anders kunnen vragen om hulp.

Let wel op hoe goed je het ook bedoeld je doet t nooit goed in andermans ogen. Zelfde als dat er een telefoon was gekocht voor mijn oma, meteen een halve familie rel omdat het merk telefoon niet goed was, de provider niet goed was ga zo maar door. Ook ging iedereen aan de instellingen zitten, per ongelijk sms centrale nummer veranderd en toen gaf ineens niemand thuis.

Succes met het maken van de afwegingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 14:30

mvz

muziek verslaafde

http://simpc.nl/

een dichtgetimmerde linux-derivative die op boot updates en settings ophaalt vanaf een 'simpc centrale' in amsterdam.

je kan internetten, spelletjes doen, chatten, officen, mailen. maar de oudjes kunnen zelf niks vernaggelen. draait op een kleine cyrix 1ghz pc zonder bewegende elementen dus compleet stil.

soort mix tussen normaal en cloud computing. echt ideaal.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120596

mvz schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:26:

een dichtgetimmerde linux-derivative die op boot updates en settings ophaalt vanaf een 'simpc centrale' in amsterdam.

je kan internetten, spelletjes doen, chatten, officen, mailen. maar de oudjes kunnen zelf niks vernaggelen. draait op een kleine cyrix 1ghz pc zonder bewegende elementen dus compleet stil.

Dat gaat een beetje lastig worden op een pc waar geen internet op aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Voor mijn digibeet van een Pa heb ik 5jr terug een Suse bak geinstalleerd.
Gezien hij toch zelden met computers werk(te) is toch alles nieuw.
Heb 'm 30 dagen gegeven, is het niets, dan krijg ie van mij windows-xp.
Inmiddels draait die bak nog steeds, en gebruikt hij 'm tegenwoordig dagelijks.
Voor de gebruiker maakt het niet uit; beide systemen zijn nieuw en moeten ontdekt worden.
Rede waarom ik heb suse heb voorgeschoteld (bijna alles kan 100% gui) en biedt goede support voor de hardware (zijn digicam/mp3 speler/scanner)
Onder linux (vertaald) heten programmas gewoon wat zij doen; cd-branden is logischer dan nero, webbrowser is logischer dan firefox, muziek speler klinkt logischer dan winamp etc.
Mede door die naamstelling van toepassingen komt hij er zelf wel uit. Daarlangs hoef ik me nouwelijks druk te maken over ad/spy-ware etc.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Niet online
Goed even een update. Veel goede suggesties gezien hier in het topic, waarvoor dank!

Ik ben voor Ubuntu gegaan, die ben ik zelf al een beetje gewend namelijk. Ik heb zoals hier voorgesteld zo'n beetje alles verwijderd waar oma niet aan zou moeten zitten. Er staan een paar spelletjes op de desktop en een knop voor afsluiten, that's it! Voor het uitproberen en wennen aan een computer meer dan voldoende denk ik.

Internet en andere zaken kunnen later altijd nog geregeld worden mocht ze dat willen.

Overigens heeft Johnny hierboven groot gelijk dat een spelcomputer zoals de DS een stuk beter zou zijn. Maar oma wil een computer.. knappe jongen die haar van die gedachte af krijgt

Vanavond ga ik de computer er waarschijnlijk heen brengen en dan is het maar afwachten wat haar volgende wens is. Ik ga er in ieder geval vanuit dat er met deze weinig fout kan gaan.

Het is me trouwens wel tegengevallen hoe lastig het nog is om een spelletje met woordzoekers te vinden, dat is me tot nu toe nog niet gelukt lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

JohnBQ schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:36:
Overigens heeft Johnny hierboven groot gelijk dat een spelcomputer zoals de DS een stuk beter zou zijn. Maar oma wil een computer.. knappe jongen die haar van die gedachte af krijgt
En ik vind het geweldig als iemand van die leeftijd een computer moet en zal hebben ;) Ben benieuwd of ze het snel zat is of dat ze straks ook wil kunnen Internetten enzo :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Exirion schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:45:
[...]

En ik vind het geweldig als iemand van die leeftijd een computer moet en zal hebben ;) Ben benieuwd of ze het snel zat is of dat ze straks ook wil kunnen Internetten enzo :P
Zit zometeen gewoon in terminal allemaal dingen zelf aan het compilen, no one can resist linux' power ^^

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Laatst online: 08-06 08:44
JohnBQ schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:44:
[...]
Virussen e.d. zijn overigens niet van toepassing, er zal geen verbinding met internet zijn.
Eén keer een foute usb-stick met een leuk filmpje of spelletje van een van de kleinkinderen en je hebt een probleem als het een windows-apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Weet niet hoe geweldig die bak is qua specs, misschien kun je van copis die fish-eye (zoom) activeren.
Kan me voorstellen dat 't erg plezierig werkt voor iemand die ancient is

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Laatst online: 08-06 08:44
mvz schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:26:

Werkt niet als je geen internet hebt, zoals BooS al zei.
Maar ook vrij prijzig: je moet een service-abonnement afsluiten van €10,75 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
sam.vimes schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:51:
Eén keer een foute usb-stick met een leuk filmpje of spelletje van een van de kleinkinderen en je hebt een probleem als het een windows-apparaat is.
Maar ook niet echt heel realistisch meer.

Ten eerste zijn 99% van de virussen tegenwoordig op Internet gericht, dus als je een virusscanner installeert die ook handmatige updates accepteert (zoals McAfee met de superdats, maar er zal ook best een gratis variant te vinden zijn waar je de updates los kunt downloaden) en zo eens in de maand of twee maanden weer eens een update meeneemt..... zit je goed.

Ten tweede is het vooral malware wat de klok slaat tegenwoordig, en niet echt meer een "virus" zoals we die van vroeger kennen. De harddisk etende, bestandsverwijderende variant komt nog maar weinig voor.... de meeste malware zoekt contact met het internet, laat een hoop popups zien van pay-per-click type advertenties, en blijft ergens lekker zitten totdat ze worden opgeroepen door een botnet.

99 van de 100 keer..... (en eigenlijk kan ik me de ene keer niet eens meer herinneren) is er wanneer ik gebeld wordt sprake van een virus dat via internet is binnengehengeld.

Gezien de situatie, een computer die niet op internet komt, en waar de TS niet de enige is die gebeld gaat worden als Oma ergens verkeerd klikt en even niet meer weet wat ze moet doen.....denk ik dat Windows XP de beste oplossing is.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:05

Metro2002

Memento mori

Ik zou zelf ook nar een linux omgeving neigen.

1) de namen zijn vaak duidelijker + de indeling van veel programma's is voor leken handiger
2) geen last van virussen, spyware of andere ellende
3) je installeert het, het draait en het blijft draaien.

Mijn vriendin is ook een redelijke digibeet (toen ik haar leerde kennen was haar windows XP een drekkerig met spyware doordrenkt vies ding) dus ik heb haar gevraagd wat ze allemaal met haar pc wilde doen: Internetten, msnen, muziek luisteren en foto's bekijken en bewerken. ----> Linux :P

Ze draait nu al anderhalf jaar met Mandriva linux en zei zelfs pas nog dat ze het zo fijn vond werken. Nog nooit zo weinig gezeik met de pc gehad :D En als ik zie dat ze alles zelf al goed onder de knie heeft dan denk ik dat het met de gebruiksvriendelijkheid wel goed zit, zeker gezien het feit dat het een Engelse distributie is terwijl mijn vriendin geen woord engels spreekt. De interface is gewoon erg duidelijk.

Ik heb zelf Mandriva, Debian, Ubuntu en Suse geprobeerd en zit nu zelf op Linux Mint (fork van Ubuntu) en dat bevalt uitstekend. Denk zelf dat Ubuntu of Mint de beste keuze is. Mandriva loopt nog wel eens te kutten met repositories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een tijdje geleden mijn vader een pc met Xubuntu Linux gegeven en alhoewel hij niets van pc's weet kan hij er prima mee werken! En ik hoef er niet zo vaak heen omdat hij de popups van de noodzakelijke firewall en virusscanner weer eens niet begrijpt.

Linux moeilijk voor beginners, helemaal niet, het is gewoon anders dan wat het gros van de mensen gewend is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 15:25

page404

Website says no

Metro2002 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:03:
Ik zou zelf ook nar een linux omgeving neigen.

1) de namen zijn vaak duidelijker + de indeling van veel programma's is voor leken handiger
2) geen last van virussen, spyware of andere ellende
3) je installeert het, het draait en het blijft draaien.
ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. vooral dat laatste voorkomt dat ze met vragen komt als 'ik krijg die of die melding wat moet ik er mee', wat vaak juist als argument vóór windows gebruikt wordt; ik vindt het juist een argument tegen windows en voor Linux of Mac OS X.
En als je het inricht met een paar iconen op de desktop voor de belangrijkste programma's en de rest uitgeschakeld of verborgen, dan kan er weinig misgaan. Probeer dat maar eens te doen onder Windows.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18437

Linux is niet handig voor oma, iedereen in haar omgeving die haar wil helpen bij het computeren zal alleen maar klagen en aangeven dat het te moeilijk is omdat ze windows gewend zijn. Ik heb onlangs mijn oma ook aan de computer geholpen, en het duurt even maar ze kan nu al aardig uit de voeten met windows XP, dankzij hulp van mij en andere familieleden. Omdat het zo'n gebruikelijk goed is, kan iedereen haar daarbij helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 02-11-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:20:
Omdat het zo'n gebruikelijk goed is, kan iedereen haar daarbij helpen.
En iedereen kan het om zeep helpen. Als het systeem eenmaal draait is het perfect voor oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Ik zou er Easypeasy opgooien, de 'netbook' versie van Ubuntu.

Dat staat mijn ouders ook te wachten als ze nog één keer hun WinXP vernaggelen :P

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Exirion schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:45:
Of e-mailen en skypen met (klein-)kinderen.

Mij lijkt Xubuntu een goede optie. Lekker licht, maar wel repo's tot je beschikking om snel en makkelijk even iets voor haar te installeren. Linux, dus weinig/geen last van allerlei narigheid als er zomaar wat dingen worden aangeklikt wanneer Internet eventueel toch een rol gaat spelen. Alle iconen op de desktop zijn simpel weg te halen, en te vervangen door snelkoppelingen naar de dingen die voor haar belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

301095

@ TS, waarom huur je niet een SimPC, volwaardige PC die je huurt, en er kan weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
301095 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:40:
@ TS, waarom huur je niet een SimPC, volwaardige PC die je huurt, en er kan weinig misgaan.
Omdat ze ook iets anders dan Sims wil spelen.

:') Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
301095 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:40:
Al meerdere malen gezegd:

Geen

Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:05

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:20:
Linux is niet handig voor oma, iedereen in haar omgeving die haar wil helpen bij het computeren zal alleen maar klagen en aangeven dat het te moeilijk is omdat ze windows gewend zijn. Ik heb onlangs mijn oma ook aan de computer geholpen, en het duurt even maar ze kan nu al aardig uit de voeten met windows XP, dankzij hulp van mij en andere familieleden. Omdat het zo'n gebruikelijk goed is, kan iedereen haar daarbij helpen.
Linux is van zichzelf al zo goed dat niemand haar hoeft te helpen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moeten we oma gewoon zelf eens vragen wat ze wil? En uitleggen wat de voor en nadelen zijn :) Het is maar een idee... Hier de 1000 duizend miljoen miljardste discussie voeren wat nu beter is, linux of windows, heeft toch geen zin :)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 02-11-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:08:
Misschien moeten we oma gewoon zelf eens vragen wat ze wil? En uitleggen wat de voor en nadelen zijn :) Het is maar een idee... Hier de 1000 duizend miljoen miljardste discussie voeren wat nu beter is, linux of windows, heeft toch geen zin :)
Opzich een goed idee, maar ik denk niet dat ze dat snel begrijpt...
Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Icyzer schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:42:
[...]

Opzich een goed idee, maar ik denk niet dat ze dat snel begrijpt...
Helaas
Echt een standaard IT'er gedachte :) Het is maar net hoe je het weet te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Anoniem: 18437 schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:23:
[...]

Echt een standaard IT'er gedachte :) Het is maar net hoe je het weet te brengen.
"Ok oma, wilt u zelf uw kernel compilen of het wat simpeler houden en gewoon arch gebruiken?" ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07 23:28
Gewoon Ubuntu installeren, eventjes laten zien waar de spelletjes staan en ze is hartstikke blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-07 23:13
[...]

Je moet wel reëel blijven. Sommige dingen kan je maar beter voor oma kiezen. Tenminste als je niet de hele zondag kwijt wil zijn met uitleggen, of als je al een handleiding moet maken voor het printen van een foto van de camera ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Vanx schreef op maandag 02 november 2009 @ 20:03:
[...]

Je moet wel reëel blijven. Sommige dingen kan je maar beter voor oma kiezen. Tenminste als je niet de hele zondag kwijt wil zijn met uitleggen, of als je al een handleiding moet maken voor het printen van een foto van de camera ;).
dat is natuurlijk volledig onafhankelijk van je besturingssysteem. Dat soort taken vergen namelijk enig begrip van waar je mee bezig bent. En als ik de vragen van sommige kennissen hoor denk ik: word het geen tijd voor een beeldscherm- en toetsenbordbrevet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

[...]

Wat ik meer bedoel is dat je oma haar keuze basseerd op wat haar verteld wordt.
En als jij haar verteld dat ubuntu het beste is dan kiest ze die zeg je dat xp het beste is dan kiest ze die.
Ze weet waarschijnlijk te weinig van IT om een weloverwoge keuze te maken omdat ze toch niet weet hoe het zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Ik zou gaan voor XP.
Als oma een spelletje koopt in de winkel, dan is de kans groot dat ze het zal kunnen spelen, wat bij Ubuntu niet altijd het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Anoniem: 296939 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:51:
Ik zou gaan voor XP.
Als oma een spelletje koopt in de winkel, dan is de kans groot dat ze het zal kunnen spelen, wat bij Ubuntu niet altijd het geval is.
Ik kreeg het idee dat oma standaardspelletjes (over het algemeen vrij beschikbaar bij de grote distros) wilt spelen en niet de laatste battlefield. Daarom vermoed ik dat spelletjes kopen wellicht niet een heel groot punt is.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Je hebt ook zo'n 5 euro spelletjes, bijvoorbeeld een verzameling van allerlei soorten kaartspelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 23:41
Nou, ik ga dan maar even een verhaaltje neerzetten.

Mijn oma is weduwe, alleen thuis, is een voorzitter van de brei-club in haar bejaardestraatje in huissen en toen mijn nichtje werd geboren stond haar een zelfgebreide trui te wachten van oma.

Hoe klassiek oma wil je het hebben?

Hoe dan ook, wij hebben bij oma een computer neergezet met Windows XP. Oma is oud maar niet dom, en heeft met behulp van mij en mij twee neven een éénmalige machtiging gegeven aan Zuma en nu kan ze vrij spelletjes downloaden, "yaaay", en dat is dus allemaal goed.

Later kwam oma hier, wou even haar mail bekijken en raakte hopeloos in de war met Vista. Toen pakte pa mijn oude-oude laptop erbij waarop ik met Ubuntu liep te kloten, en toe ik thuiskwam van mijn werk zag ik dat oma gewoon doodleuk met ubuntu liep te werken. Haar enigste reactie? "Hij is sneller dan mijn PC, en ik moest eventjes wennen aan de menubalk boven."

haar pc is een C2D en mijn laptop een 2.4GHz P4, zij heeft 2GB RAM en ik 512MB

al met al is Ubuntu blijkbaar zo simpel dat zelfs een oma zonder instructie het aan de praat krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:26
Crazy-Al schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:28:
al met al is Ubuntu blijkbaar zo simpel dat zelfs eendeze specifieke oma zonder instructie het aan de praat krijgt!
Fixed. Het is een beetje te kort door de bocht om alle oma's over één kam te scheren.

Als je oma de ingebouwde cardreader van mijn notebook volledig aan de praat kan krijgen (wat iets is dat Linux twee jaar geleden niet kon en nu nog steeds niet kan), dan mag ze wel een keer langskomen.

Om de TS te beantwoorden:
Goed, wat is er aan de hand:

Mijn oma (83) kwam met het volgende: ze wil een computer!

Ze wil graag een computer om een beetje spelletjes op te doen om de tijd te doden. Denk bij spelletjes aan patience, hartenjagen, woordzoekers, mahjong, enzovoort.

Buiten dat zal de pc dus ook nergens voor gebruikt worden, geen internet erop helemaal niks.
Koop een DSi met grotere schermen welke binnenkort uitkomt.

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 04-11-2009 12:35 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Crazy-Al schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:28:
Nou, ik ga dan maar even een verhaaltje neerzetten.

Mijn oma is weduwe, alleen thuis, is een voorzitter van de brei-club in haar bejaardestraatje in huissen en toen mijn nichtje werd geboren stond haar een zelfgebreide trui te wachten van oma.

Hoe klassiek oma wil je het hebben?

Hoe dan ook, wij hebben bij oma een computer neergezet met Windows XP. Oma is oud maar niet dom, en heeft met behulp van mij en mij twee neven een éénmalige machtiging gegeven aan Zuma en nu kan ze vrij spelletjes downloaden, "yaaay", en dat is dus allemaal goed.

Later kwam oma hier, wou even haar mail bekijken en raakte hopeloos in de war met Vista. Toen pakte pa mijn oude-oude laptop erbij waarop ik met Ubuntu liep te kloten, en toe ik thuiskwam van mijn werk zag ik dat oma gewoon doodleuk met ubuntu liep te werken. Haar enigste reactie? "Hij is sneller dan mijn PC, en ik moest eventjes wennen aan de menubalk boven."

haar pc is een C2D en mijn laptop een 2.4GHz P4, zij heeft 2GB RAM en ik 512MB

al met al is Ubuntu blijkbaar zo simpel dat zelfs een oma zonder instructie het aan de praat krijgt!
Mag ik vragen waar je oma in de knoei liep met vista? Ik weet niet wat jij met je vista hebt gedaan, maar om mail te checken is er volgens mij niks verandert op vista vergeleken met XP hoor... Kwestie van outlook openen of IE starten (of eender welke browser), afhankelijk van je mail. En die staan in Vista nog steeds op het bureaublad hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

in Vista was in die stomme clutterbarmenu's helemaal niks meer met fatsoen terug te vinden. Ze hadden dat OS beter 'hide-and-seek' kunnen noemen.
hoe lang ik daar soms niet rond zat te klikken in de wireless settings voordat ik ergens iets kon vinden qua instellingen, laat staan aanpassen.

[ Voor 33% gewijzigd door page404 op 04-11-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-06 13:44
page404 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:28:
in Vista was in die stomme clutterbarmenu's helemaal niks meer met fatsoen terug te vinden. Ze hadden dat OS beter 'hide-and-seek' kunnen noemen.
hoe lang ik daar soms niet rond zat te klikken in de wireless settings voordat ik ergens iets kon vinden qua instellingen, laat staan aanpassen.
Dit is imo een kwestie van wennen. Dat kan iedereen zeggen over een nieuw OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob12424
  • Laatst online: 11-07 23:10
ik zou persoonlijk edubuntu instaleren want dat barst van 100 spellen standaard die ook niet moeilijk zijn. (heb het per ongeluk geinstaleerd een x) En is bedoeld voor onderwijs! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-07 11:26
OS X, by far - maar dat ligt niet in het budget neem ik aan.

Ik zou gewoon voor XP of 7 gaan indien mogelijk.

Linux is allemaal leuk en aardig totdat ze een zelfgemaakt fotoalbum ziet bij de buurvrouw die ze gemaakt heeft met behulp van MyPhotoFun oid.

Snelkoppelingetje naar spele.nl of iets dergelijks en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Laatst online: 06-05-2024
Fusajiro_x schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 16:24:

Linux is allemaal leuk en aardig totdat ze een zelfgemaakt fotoalbum ziet bij de buurvrouw die ze gemaakt heeft met behulp van MyPhotoFun oid.

Er is geen enkele reden om te betalen voor een OS om een paar spelletjes te kunnen spelen.
Vooral bij een PC zonder internet, dus spelen.nl enz. zijn geen opties.

Mijn keus zou dus gewoon vallen op een ubuntu, opensuse, linux mint oid.
En uiteraard beetje ingericht naar de behoefte van oma !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Minix is een van de simpelste OSen, Minix is simpel gehouden voor onderwijsdoeleinden. Of bedoel je het OS met de meest simpele UI?

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 03-02-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 08:21
Ik zou zeggen Ubuntu installeren en vervolgens het volgende instellen;
- gebruiker aanmaken die automatisch inlogt
- alle panels verwijderen
- een grote nieuwe panel maken met daarop de icoontjes van de spelletjes
- 1 knop/icoon in de panel zetten om de computer af te sluiten

Veel simpeler kan het volgens mij niet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Want?
Windows, want?
En dat heb je niet bij OS X?
En dat kan niet in Linux?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 10:32
Ik zou juist naar een linux distro's kijken, die speciaal gemaakt zijn voor kinderen en dat opleuken met een aantal applicaties voor volwassen.
Dit vanwege hun zeer gebruiksvriendelijke interfaces.
Ik raad je aan om het volgende artikel door te lezen: Top 5 Linux Distribution for Children (Ages 2 and Up)

[ Voor 31% gewijzigd door freyk op 05-02-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:26
Uiteindelijk komt het erop neer dat de eisen die de TS stelt aan het OS worden voldaan door bijna elk OS dat bestaat ... en aangezien linux gratis is kom je dus daarop uit, want waarom zou je betalen als het gratis kan?

Ik kan, mits de computer niet stokoud is, zeker Linux Mint aanraden. Hang de pc ff eenmalig aan het internet, gebruik de Software Manager (een Mint-app waarmee je heel simpel allerlei programma's, en dus ook spellen kan installeren) om wat leuke spellen erop te zetten en klaar is Kees. 100% legaal, gratis en snel een OS met games klaarstaan :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze wil een computer voor spelletjes en niks anders. Dan ga je dus geen complete PC in huis slepen.

Een Wii of Nintendo DS? Daar heb je genoeg spelletjes-packs als Mahjong etc voor en simpel te bedienen!!

En anders de V-Tech Nitro Laptop met spelletjes:

Afbeeldingslocatie: http://z.about.com/d/familyinternet/1/0/i/0/-/-/vtechnitro.jpg

Of de GeoSafari Laptop:

Afbeeldingslocatie: http://i.pgcdn.com/pi/3/51/48/35148918_125.jpg

Die laatste 2 kun je al voor een paar tientjes bij de Bart Smit kopen.

En je zou ook nog kunnen denken aan de OLPC:

Afbeeldingslocatie: http://webpages.cs.luc.edu/~mt/Python-First/ui/olpc.jpg

Ook zou je nog 2e hands goedkoop een Apple Macintosh Classic kunnen kopen, die heb je voor minder dan 50 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.joshuahawcroft.com/history/computers/gfx/classicII.jpg

Of de Color Classic

Afbeeldingslocatie: http://penninghearts.files.wordpress.com/2008/07/blog_colorclassic.jpg

Lekker simpel en maar 1 muisknop. Niets is moeilijker voor ouderen dan het verschil tussen de linker en rechtermuisknop, enkel en dubbelklikken begrijpen. Gelukkig heeft de Mac Classic maar 1 (GROTE) muisknop. Er zijn genoeg spelletjes voor te vinden. Dus als ik jou was zou ik gewoon opzoek gaan naar zoiets als de Mac Classic.

Of je koopt een iets ingewikkelder iMac:

Afbeeldingslocatie: http://www.pocketmacblog.com/blog/wp-content/uploads/2009/05/imac.jpg

Die dingen kosten ook niks meer. Laatst had een kennis van mij er nog een gekocht in een kringloopwinkel voor 30 euro.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 05-02-2010 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Wat is er nou mis met Windows? Instructie voor Internet. U drukt het knopje aan/uit in (handeling 1), u wacht totdat deze is opgestart (handeling 2) en u dubbelklikt op Internet (handeling 3). Hoe lang dat nou duurt 5 sec of 1 min dat maakt niets uit (ja geen 30 min tuurlijk). Vraag ook daarbij wat handiger is qua Linux of Win. Je wil nog een spelletje kopen bij bv Dixons of Incredimail installeren. Voor Windows is dat zo te doen maar voor Linux is het echt een vraag. Wij ITer is geen probleem maar oudere mensen moet het 1-2-3 zijn en niet 100 stappen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

itsalex schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:45:
Wat is er nou mis met Windows? Instructie voor Internet. U drukt het knopje aan/uit in (handeling 1), u wacht totdat deze is opgestart (handeling 2) en u dubbelklikt op Internet (handeling 3). Hoe lang dat nou duurt 5 sec of 1 min dat maakt niets uit (ja geen 30 min tuurlijk). Vraag ook daarbij wat handiger is qua Linux of Win. Je wil nog een spelletje kopen bij bv Dixons of Incredimail installeren. Voor Windows is dat zo te doen maar voor Linux is het echt een vraag. Wij ITer is geen probleem maar oudere mensen moet het 1-2-3 zijn en niet 100 stappen.
Als je de TS leest gaat het voor iemand op leeftijd ;) Die gaat nooit gamen en vraagt het merendeel van de dingen vraagt ze toch iemand die het gebouwd heeft/haar altijd helpt(tenminste ik doe dat wel...)

Als je uitgaat van een vrij stabiele linux oplossing in de vorm van een netbook interface(grote iconen... dus duidelijk...) Dan maakt het niet uit of je windows of Linux pakt.

Voordeel aan een simpelere interface is dat ze minder keuzes kan doen! Ondanks je instructieset die je schrijft bij bijvoorbeeld Windows KAN ze meer dingen doen dan dat ze eigenlijk wil. OSX heeft hier ook een beetje last van, maar is wel te omzeilen... Doordat je iemand meer keuzes geeft is de kans ook groter dat er iets fout gaat/ ze verdwaald...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Als het simpel moet zijn met een simpele interface, zou ik voor EasyPeasy gaan (voormalig Ubuntu Eee). Die interface (genaamd UNR) is vrij gebruiksvriendelijk. Daar edubuntu-desktop en ubuntu-restricted-packages en flashplugin-nonfree enzo op installeren, zodat het een beetje OK werkt en een aantal spelletjes heeft. En de software lijst maar eens langslopen voor extra software. Dan alle icoontjes weghalen die ze niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 14:49
Ik zou ook voor Ubuntu gaan.
Functies en afleidende menu's zoveel mogelijk uitschakelen.
Firefox installeren met een Adblock +, zodat oma niet door de war raakt door misleidende Adware.
Basisprogramma's op het bureaublad zetten en gaan met die banaan.

Voordeel van Linux is dat je geen virus problemen hebt, dus minder onderhoud.

edit:
^ Zoals hier boven is vermeld is Easypeasy nog geschikter, een erg duidelijke UI en zeer gebruiksvriendelijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door Blinker op 06-02-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

eghie schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:01:
Als het simpel moet zijn met een simpele interface, zou ik voor EasyPeasy gaan (voormalig Ubuntu Eee). Die interface is vrij gebruiksvriendelijk. Daar edubuntu-desktop en ubuntu-restricted-packages en flashplugin-nonfree enzo op installeren, zodat het een beetje OK werkt en een aantal spelletjes heeft. En de software lijst maar eens langslopen voor extra software. Dan alle icoontjes weghalen die ze niet nodig heeft.
Vooral straks als de LTS er weer is in April :Y Die combinatie van simpele interface + stabiel platform is geweldig en bijzonder onderhoudsvrij...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 22:34

houthakker

Poehé

http://www.eldy.eu/

Eldy linux, gebasseerd op ubuntu. Weet alleen niet of het ook in het nederlands is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:26
itsalex schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:45:
Wine is heel ver gekomen! 90% van mn windows games werkt nu onder linux door gewoon setup.exe te dubbelklikken, de boel te installeren en gaan met die banaan :) Gebruik ik overigens wel de laatste versie van Wine, want de 'stable' release daar werkt toch een stuk minder op merk ik .

Verder is het natuurlijk minstens even simpel om eventueel op internet te komen in een linux distro als in windows, dus dat argument snap ik niet helemaal. Met KDE kan je zelfs handmatig alle lettertypes en iconen zo aanpassen dat ze lekker groot zijn, maar absoluut niet blokkerig worden omdat er font aliasing wordt toegepast.

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze wil er alleen maar spelletjes mee spelen toch....bestaat er voor Linux niet zoiets als "DOS MENU" van vroeger. Simpel batch-filetjes met drukken op 1 t/m 10 voor het betreffende spel dat je wil spelen.
Pagina: 1