Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

450 watt voldoende? verkoper zegt van wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een nieuw systeem kopen. gaat hier om een gewone kast

core i5 - 750
4gb ddr 3
1 harddisk
1 dvdwriter
cardreader
ati radeon 4870 512 mb

voor de rest geen andere dingen erin.

verkoper zei dat een 450 wat foxconn voeding genoeg zou zijn ook op full load. als ik de psu calculator doe kom ik met full load op 380 watt.

wat denken jullie?

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

Ik denk dat hier speciale topics voor zijn: Welke voeding heb ik nodig? Deel 23

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• HMeijer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Om toch een simpel antwoord te geven: ontoereikend. De voeding wordt vrijwel voortdurend zwaar belast door een 450 watt Foxconn voeding erin te zetten. Een richtlijn zou zijn de maximale loadbelasting van het systeem te nemen (380 watt als je niet gaat overklokken, en nog 10-20% erbij als je wel gaat overklokken) en je zorgt ervoor dat tijdens een maximale belasting de voeding voor slechts 70% wordt belast: op deze manier wordt de voeding niet te lang zwaar belast (kans wordt kleiner dat slechte voedingen het gaan begegeven) en werkt de voeding ook nog een stuk efficiënter. Dit lijkt overdreven, maar vaak zijn voedingen het meest efficiënt bij een belasting van rond de 50%.

Dus: 380 / 70% = 380 / 0,7 = 542 watt
Beter is om hier boven te blijven, dus 550 watt tot 600 watt is in de praktijk goed bruikbaar in dit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door HMeijer op 29-10-2009 19:43 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

HMeijer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:42:
je zorgt ervoor dat tijdens een maximale belasting de voeding voor slechts 70% wordt belast: op deze manier wordt de voeding niet te lang zwaar belast (kans wordt kleiner dat slechte voedingen het gaan begegeven) en werkt de voeding ook nog een stuk efficiënter. Dit lijkt overdreven, maar vaak zijn voedingen het meest efficiënt bij een belasting van rond de 50%.
Bekijk die efficientie-curves maar eens (bij de 80+ voedingen staan de testresultaten allemaal online), zolang je niet op het randje gaat zitten (dus tot 90% belasting oid.) maakt het qua efficientie weinig uit, hoogstens enkele procenten.
Beter is om hier boven te blijven, dus 550 watt tot 600 watt is in de praktijk goed bruikbaar in dit geval.
Alleen is de 380W wat onrealistisch. Als dit systeem boven de 300W komt bij normaal gebruik zou het mij verbazen (mits er niet geOC'd wordt). Dan kom je dus uit op 300/0,7 < 450W ;)

Een 450W-voeding kan dus best. Maar neem dan vooral geen goedkope, die zal snel minder vermogen leveren dan zou moeten, en dan wordt de marge inderdaad te klein. Ik weet eigenlijk niet of die Foxconn een goede voeding is, als zijn recente voedingen van Foxconn in ieder geval vaak 80+ en dat boezemt hoop in :) Met minder goede merken is een 500-600W wel een aanrader (maar goed, ik zou sowieso liever een A-merk in mijn PC hebben)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Persoonlijk zou ik zeggen, zit die voeding al in die kast (gratis meegeleverd zeg maar) dan kan je er nu meer vooruit, zodra er een schijf bij komt o.i.d. dan is het al snel te kort.
Dus als het i.v.m. budget nu even niet uitkomt en over een paar maanden wel, draai er een paar maanden mee en spaar voor een goede voeding

Vergis je ook niet in al die USB apparaten/ fans en lampjes

[ Voor 8% gewijzigd door vierkant228 op 29-10-2009 20:58 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit lijkt overdreven, maar vaak zijn voedingen het meest efficiënt bij een belasting van rond de 50%.
En vaak idlen PC's het meest en is die 380 Watt totaal onrealistisch en gaat dit verhaal dus totaal niet op.
Want voedingen zijn het minst zuinig bij een lage belasting en dus zou een 500/600 Watt voeding helemaal niet het meest efficiënt zijn. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• HMeijer
-The_Mask- schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:08:
[...]

En vaak idlen PC's het meest en is die 380 Watt totaal onrealistisch en gaat dit verhaal dus totaal niet op.
Want voedingen zijn het minst zuinig bij een lage belasting en dus zou een 500/600 Watt voeding helemaal niet het meest efficiënt zijn. ;)
En vaak wanneer een PC niet zwaar belast wordt zakt het verbruik grotendeels in elkaar en maakt een hogere of lagere efficiëntie in absolute zin veel minder uit. De maximale efficiëntie van een voeding wordt meestal gehaald tussen de 40% en 75% van de maximale belasting van een voeding. De maximale efficiëntie ligt ergens bij 50%. Met de stelregel 70% zit je bij normale belasting dus altijd vrij goed: bij iets minder dan maximale belasting zit je in je meest efficiënte gebied en bij maximale belasting zit je nog steeds vrij efficiënt. Daarnaast zet ik vraagtekens bij een 450 watt Foxconn voeding in combinatie met een quadcore processor en high-end videokaart met een behoorlijk verbruik. Een Cooler Master of Be Quiet 500 - 520 watt voeding zou ik toch minimaal aanraden, ook aangezien voedingen langer mee moeten gaan en voedingen achteruit gaan. Om alle deze redenen raad ik voldoende headroom aan, waarbij 450 watt gewoon ontoereikend is. De voeding zal het in de meeste gevallen gewoon trekken, maar na enkele jaren (2/3 of meer) zit het maximale vermogen van de voeding gewoonweg te dicht bij de maximale belasting van de componenten, zeker als hiermee ook nog eens wordt overgeklokt.

Ik baseer me overigens ook grotendeels op dit artikel. De ATI HD4870 die degged wil aanschaffen (ik zou trouwens ook willen opteren voor een DirectX 11 kaart i.v.m. de ATI HD5xxx serie (bijvoorbeeld 5770), die een veel lager verbruik in 2D (normaal gebruik) heeft, maar dit terzijde) heeft een hoog gebruik, zelfs in 2D modus. De 450 watt Foxconn is samenvattend genoeg op full load en tijdens normaal gebruik, maar zal na veroudering van de voeding erg kritiek kunnen gaan worden. Vandaar dan mijn advies: als je een paar jaar met een voeding doet: koop gelijk een goede met voldoende headroom, ook voor mogelijke upgrades.

[ Voor 13% gewijzigd door HMeijer op 29-10-2009 23:12 ]

• HMeijer
-The_Mask- schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:10:
[...]

Juist op een artikel van HWI, dat zegt wel genoeg hoop ik.
Ach... een beetje flauw om met een drogreden aan te komen vind je niet? Ik probeer serieus een discussie met je te voeren, maar als dat alles is waar je op in gaat is dat kennelijk vergeefse moeite en kan ik net zo goed tegen een Foxconn voeding staan praten. :z

[ Voor 7% gewijzigd door HMeijer op 29-10-2009 23:15 ]

Verwijderd

Om toch een simpel antwoord te geven: ontoereikend. De voeding wordt vrijwel voortdurend zwaar belast door een 450 watt Foxconn voeding erin te zetten. Een richtlijn zou zijn de maximale loadbelasting van het systeem te nemen (380 watt als je niet gaat overklokken, en nog 10-20% erbij als je wel gaat overklokken) en je zorgt ervoor dat tijdens een maximale belasting de voeding voor slechts 70% wordt belast: op deze manier wordt de voeding niet te lang zwaar belast (kans wordt kleiner dat slechte voedingen het gaan begegeven) en werkt de voeding ook nog een stuk efficiënter. Dit lijkt overdreven, maar vaak zijn voedingen het meest efficiënt bij een belasting van rond de 50%.

Mja de psu calculator rekent al een X aantal procent voor veroudering als je dat instelt.
Hoe dan ook het zal werken maar die goedkope oplossingen daar moet je maar net van houden.

• -The_Mask-
  • Niet online
HMeijer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:14:
[...]

Ach... een beetje flauw om met een drogreden aan te komen vind je niet?
Waarheid is soms hard.
en kan ik net zo goed tegen een Foxconn voeding staan praten. :z
Weet het nog niet zo zeker van de voeding weet je zeker dat die niks terug gaat zeggen.

Maar wat betreft de voeding. Laten we de Foxconn er maar even buiten laten aangezien we daar te weinig van weten (geen vermogen op de 12 voltlijnen en geen type).
Het meest zware wat die met zijn PC zal gaan doen lijkt mij gamen (belast de videokaart en CPU, grootste stroomslurpers). Tijdens gamen zal zijn PC zo max rond de 225/250 Watt zitten. Dikke 50 Watt voor de CPU, kleine 150 Watt voor de videokaart en dan nog de rest van de PC die ook nog wat neemt. Verwacht zelf niet eens dat de 250 Watt gaan halen tijdens gamen (hooguit piekjes op 250 Watt)

Een goede 450 Watt voeding (Corsair HX450W bijvoorbeeld, die zo meer dan 500 Watt kan leveren) zou dit dus gemakkelijk moeten kunnen leveren. Een goede 400 Watt voeding zou zelfs geen enkel probleem mogen vormen, ook niet over enkele jaren.
Van de Foxconn is het echter moeilijk te zeggen zonder typenr.

PSU calculators vind ik persoonlijk niks. Ze houden namelijk geen rekening met het vermogen op de 12 voltlijnen en bijvoorbeeld de kwaliteit/merk van een voeding.
Er komt alleen maar te staan voeding van ... Watt. Als er bijvoorbeeld staat 500 Watt voeding. Dan zijn er genoeg 600 Watt voedingen te vinden die de PC niet draaiende houden.
Nog een nadeel van de PSU calculators is dat ze uit gaan van TDP, daar gaat HWI trouwens ook vanuit. Maar TDP is de max hitte die afgevoerd moet worden door de koeler. En bijvoorbeeld Intel die geeft (naar mijn weten) altijd 65 Watt op voor de hele Core 2 Duo reeks. Maar het verbruik is natuurlijk nooit bij elke CPU het zelfde. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• HMeijer
Waarheid is soms hard.
Het ontgaat me wederom volledig waarom je telkens weer inhoudsloze claims probeert te maken. Je mag iets beter of slechter vinden, maar enige onderbouwing lijkt mij vanzelfsprekend wanneer zulke claims worden gemaakt, anders zijn ze voor mij gewoon nietszeggend. De enigste reden die ik vind waarom je dit artikel niet goed vind is omdat TDP niet hetzelfde is als stroomverbruik, en dat ben ik met je eens. De TDP is echter wel een versimpelde indicatie voor het stroomverbruik.
Maar wat betreft de voeding. Laten we de Foxconn er maar even buiten laten aangezien we daar te weinig van weten (geen vermogen op de 12 voltlijnen en geen type).
Het meest zware wat die met zijn PC zal gaan doen lijkt mij gamen (belast de videokaart en CPU, grootste stroomslurpers). Tijdens gamen zal zijn PC zo max rond de 225/250 Watt zitten. Dikke 50 Watt voor de CPU, kleine 150 Watt voor de videokaart en dan nog de rest van de PC die ook nog wat neemt. Verwacht zelf niet eens dat de 250 Watt gaan halen tijdens gamen (hooguit piekjes op 250 Watt)
Over de Foxconn ging dit hele topic juist: de voeding staat in geen enkele prijsvergelijker en er is inderdaad weinig informatie bekend. Waarschijnlijk is het een rebranded OEM model of i.d. en in ieder geval ontoereikend, wat de vraag van de topicstarter was.

Je geeft in je verhaal aan niet af te gaan op TDP, niet af te gaan op PSU calculators (die vind je niks), maar ik zie wel opeens uit het niets een claim dat de PC dan maar 250 watt maximaal tijdens gamen zal gebruiken, waarvan 50 watt voor de cpu en 150 watt voor de videokaart + nog eens 50 watt voor de rest. Dan vind ik de claims in het bewuste artikel in elk geval geloofwaardiger met onderbouwing. Vind je dit zelf niet vreemd?
PSU calculators vind ik persoonlijk niks. Ze houden namelijk geen rekening met het vermogen op de 12 voltlijnen en bijvoorbeeld de kwaliteit/merk van een voeding.
Er komt alleen maar te staan voeding van ... Watt. Als er bijvoorbeeld staat 500 Watt voeding. Dan zijn er genoeg 600 Watt voedingen te vinden die de PC niet draaiende houden.
Nog een nadeel van de PSU calculators is dat ze uit gaan van TDP, daar gaat HWI trouwens ook vanuit. Maar TDP is de max hitte die afgevoerd moet worden door de koeler. En bijvoorbeeld Intel die geeft (naar mijn weten) altijd 65 Watt op voor de hele Core 2 Duo reeks. Maar het verbruik is natuurlijk nooit bij elke CPU het zelfde.
PSU calculators geven zoals gezegd een indicatie over het verbruik, maar er staat ook altijd bij dat de gebruiker zelf rekening dient te houden met de aparte voltlijnen en dan vooral dat er genoeg vermogen is op de 12V lijn. Slechte voedingen, die overigens ook aan bod komen tijdens die "slechte HWI test die je niet serieus moet nemen", moet je inderdaad vermijden (waaronder die Foxconn dus).
De precieze algoritmes achter deze PSU calculators zijn bij mij niet bekend, maar zo ver ik het kan zien wordt er rekening gehouden met het opgegeven TDP, de klokfrequentie en het voltage van de processor, evenals gebruik van de PC. De vermindering van het vermogen van de voeding kan trouwens oplopen tot 20% of zelfs meer, afhankelijk van de gebruikte componenten en de duur, ook daar wordt rekening mee gehouden bij deze calcs als je dit aanvinkt.

Maar goed, laten we er maar voor het gemak van uit gaan dat:
  • mijn verhaal van maximale loadbelasting delen door 0,7 = streefvermogen voeding (en liefst hoger) niet opgaat
  • HWI altijd bedenkelijke artikelen schrijft en je deze niet serieus dient te nemen
  • PSU calcs niet te vertrouwen zijn
  • Er geen verband is tussen TDP en gebruik van een processor, in relatie met klokfrequentie en voltage.
En dan vraag ik me toch af waarom ik in zo veel adviezen toch sterkere voedingen zie dan jij nu beweert.
  • 1 (2x HD4850 of 1x HD4870, met een vermindering van 100 watt voor de HD4850 (gebaseerd op verbruik HD4870, HD4850, diverse PSU calcs en intuïtie)
  • 2 (mogelijkheid open om extra videokaart toe te voegen, trek jouw geclaimde 150 watt voor de HD4870 eens van deze voeding af en kijk waar we op uit komen.
  • 3 Voor een dualcore met HD4850..
  • 4 en 5 hebben het uiteraard ook mis met "–500 Watt or greater power supply", afhankelijk van de configuratie (een quadcore zal wel niet in het rijtje met energiezuinige processors thuis horen vermoed ik).
Daarnaast zou ik eigenlijk naar elke BBG wel kunnen linken als voorbeeld, maar dat wordt dan weer te flauw. Vind je dan niet dat je dan vaak structureel lager zit met je adviezen dan al deze andere bronnen en links? Ik begrijp je wel dat een goede voeding erg belangrijk is en het vermogen van een voeding niet alles zegt, je genoemde Corsair voeding is een goede voeding en zal beter zijn dan sommige 600 watt voedingen die hun claims verre van waar kunnen maken. Deze laatste voedingen zijn de uitzondersgevallen die je dient te mijden zoals gezegd. En toch, zou ik gebaseerd op het al bovenstaande nog steeds bij mijn claim blijven dat maximaal vermogen gedeeld door 0,7 een goede stelregel is in de praktijk, ook in dit geval en dat je minimaal moet kijken naar 500 watt en hoger, het liefst een 520/550 watt en aangezien het ook nog praktisch is om te kijken naar een 600 en 650 watt in deze categorie, is dit ook nog aan te bevelen. Een 450 watt voeding, zelfs een Corsair of Be Quiet or whatever else, is IMO meer geschikt voor een zuiniger dual-core of triple-core systeem met zuinigere grafische kaart, bijvoorbeeld de HD4770 / HD 5770 met een Phenom II X3. (zie je trouwens ook weer terug in de diverse BBG's...)

Verwijderd

Topicstarter
was een kort vraagje, maar heftige reacties :D

maar ben wel wat wijzer geworden. ik had de psu calculator zo gedaan dat er alles op 100 % load stond en minimaal 2 usb apparaten eraan vast.

het is een voeding waar ik het type nummer niet van ken. ik bwen niet van plan over te gaan klokken en een single videokaart is prima.

denk dat hij voldoende zal zijn en als ik in de toekomst een zwaarder iets wil kan ik die altijd nog in de kast zetten. kast is een coolermaster die vrij groot is dus ruimte zat.

dank alles voor de levendige discussie :D

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Heb zelf een Core i7 920 met een HD 4890 1GB VaporX op een Corsair VX 550W.
Heb er een Watt meter aan gehangen, proc op full load gezet en een zware game gedraaid, en de max komt niet boven de 310W uit.

Heb ik nu eigenlijk een veel te zware voeding?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46
Zelfs de meest heftige game-pc configuraties komen zelden boven de 250 watt uit is mijn persoonlijke ervaring.

Dan heb ik het over Core 2 Quad's, Phenom II's en I7's met snelle, stroomslurpende grafische kaarten.

De kwaliteit van de Foxconn voeding is moeilijk in te schatten zo, maar naar mijn idee kan een 450 watt voeding, mits van goede kwaliteit, dit prima aan.

Als ik nu kijk naar mijn Phenom II systeem, weliswaar met maar een HD4670 grafische kaart maar wel weer 8GB geheugen en 2 HD's in RAID0, dat ding trekt bij 100% load ongeveer 100 watt. Daar zit dan een 550 watt coolermaster voeding voor in de PC (welke ik overigens ooit gratis heb gekregen).

Nee, als er iets wel gehyped is in de computerwereld zijn het de grote, zware voedingen. In 99% van de gevallen is een voeding van 500 watt gewoon toereikend.

• -The_Mask-
  • Niet online
HMeijer schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:11:
Het ontgaat me wederom volledig waarom je telkens weer inhoudsloze claims probeert te maken.
Geen zin op zoveel te typen. Daarnaast dacht ik dat sommige dingen al algemeen bekend waren.
Als je zelf een beetje kennis ergens van hebt en je gaat daar een artikel van HWI of lezen dan denk je toch soms echt: jammer....
Over de Foxconn ging dit hele topic juist
En dat is dus het probleem zonder typenr./info is hier dus 0,0 over te zeggen.
Je geeft in je verhaal aan niet af te gaan op TDP, niet af te gaan op PSU calculators (die vind je niks), maar ik zie wel opeens uit het niets een claim dat de PC dan maar 250 watt maximaal tijdens gamen zal gebruiken, waarvan 50 watt voor de cpu en 150 watt voor de videokaart + nog eens 50 watt voor de rest. Dan vind ik de claims in het bewuste artikel in elk geval geloofwaardiger met onderbouwing. Vind je dit zelf niet vreemd?
Nee, aangezien ik betere bronnen gebruik (ook al staan die er niet)
Voor het verbruik van een videokaart zie Xbitlabs en voor de CPU zie SilentPCreview.
En dan vraag ik me toch af waarom ik in zo veel adviezen toch sterkere voedingen zie dan jij nu beweert.
  • 1 (2x HD4850 of 1x HD4870, met een vermindering van 100 watt voor de HD4850 (gebaseerd op verbruik HD4870, HD4850, diverse PSU calcs en intuïtie)
  • 2 (mogelijkheid open om extra videokaart toe te voegen, trek jouw geclaimde 150 watt voor de HD4870 eens van deze voeding af en kijk waar we op uit komen.
  • 3 Voor een dualcore met HD4850..
  • 4 en 5 hebben het uiteraard ook mis met "–500 Watt or greater power supply", afhankelijk van de configuratie (een quadcore zal wel niet in het rijtje met energiezuinige processors thuis horen vermoed ik).
Wat de fabrikanten opgeven is sowieso altijd zwaar overdreven (ook iets algemeen bekends). Aangezien zei anders met de gebakken peren zitten als het bij Jopie en Pietje niet werkt met hun Sweex voeding van 500 Watt.
Daarnaast staat in de BBG's twee videokaarten en die hebben 4 zes pins PCIe connectors nodig.
En die zie je niet zo snel bij voedingen met weinig vermogen.
Daarnaast zou ik eigenlijk naar elke BBG wel kunnen linken als voorbeeld, maar dat wordt dan weer te flauw.
Nou nee hoor want volgens mij heeft dat precies met de reden hier boven nodig.
(zie je trouwens ook weer terug in de diverse BBG's...)
Volgens mij kijk je wat te weinig in de BBG topics...

Overigs wil ik je dit: http://xbitlabs.com/artic...stem-wattage_7.html#sect0 articel ook niet onthouden. (Furmark kan trouwens zo maar 100 Watt meer vermogen trekken dan een game)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1