Casefan op lagere snelheid laten werken

Pagina: 1
Acties:

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Topicstarter
Hallo, Ik denk dat deze vraag al vaker is voorgekomen, maar meet google kwam ik er eigenlijk niet uit.

Ik heb een Spire FD08025B1L , 80mm fan die altijd op 2250 ~ 2300 rmp werkt, en dat is niet bepaald stil. Vooral omdat de computer op 30 cm afstand staat van mijn oor, wilde ik deze graag stiller laten worden.

Mijn plan was om de fan zo hard (of langzaam) te laten draaien zodat ik hem niet tot amper hoor, dus probeerde ik speedfan om de fan op 25% te laten, maar wat blijkt nu, de bios regelt de fans (dat klop ook,
40 °C is de temp waar de CPU op moet blijven en de temperatuur de bij deze fan zit is -128 °C daarom draait ie waarschijnlijk zo hard) maar daardoor kan ik niet met speedfan o.i.d. de fan op lagere snelheid laten regelen.

Er zijn natuurlijk andere opties zoals:
* Een andere fan
* Een fanmate er tussen
* De fan uitzetten

Maar ik dacht dat er vast een andere manier was om een fan een stuk stiller te maken, zonder een nieuwe te kopen of iets anders te kopen wat duurder is dan de fan zelf :+ .

Hartelijk badankt voor het helpen, en modjes sorry als dit een te makkelijke vraag is maar ik kwam er even helemaal niet meer uit.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je niet in de bios de fanspeed aanpassen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Khatarian

Khatarian

Topicstarter
Tsurany schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:52:
Kan je niet in de bios de fanspeed aanpassen?
Ja, maar dan alleen in z'n geheel dus niet per fan.
En in de bios heb ik 40 °C als Smart temperature ingesteld want anders maakte mijn CPU cooler weer teveel lawaai.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:33
Soldeer er een weerstand tussen.
Of wat wellicht makkelijker is, sluit hem rechtstreeks op de voeding aan. En dan wel op de 5V en de ground.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
Je kan hem op 5V of op 7V laten werken als je een molex stekker omknutselt. Er is genoeg informatie over te vinden via de zoekfunctie ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Khatarian

Khatarian

Topicstarter
jaapbrandhof schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:55:
Of wat wellicht makkelijker is, sluit hem rechtstreeks op de voeding aan. En dan wel op de 5V en de ground.
Dit had ik dus verwacht maar een paar probleempjes:
1. Ik beschik niet over weerstandjes
2. Ik heb geen soldeerbout
3. het enige wat ik ooit met een soldeerbout heb bereikt is een vinger verbranden (en dat doet zeer) |:(

Maar rechtstreeks op de voeding aansluiten kan je daar wat meer uitleg bij geven hoe het op de 5 v moet?
en werkt mijn fan dan ook omdat er 12v fan op de sticker staat van de fan

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Khatarian op 29-10-2009 19:02 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
jaapbrandhof schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:55:
Grote kans dat hij dan niet wil starten (op 5V) Dan zou je 7V kunnen proberen (12V-5V=7V) Oftewel je fan aansluiten op de gele 12V en op de rode 5V kabels.

My favorite programming language is solder.

• Malantur
En dan liefst nog de hoogste spanning aan de + (meestal rood) en de lage aan de - (meestal zwart), anders draait de fan de verkeerde kant op ;)

Er bestaan trouwens ook kabeltje van molex naar 3-pin fan aansluitingen, waarbij je kan kiezen om ze op 12V of 5V aan te sluiten. 5V werkt normaal ook perfect.
Dit dus: Afbeeldingslocatie: http://www.acousticpc.com/images/cables_zalman_multiple_connector__zm_mc1.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Malantur op 29-10-2009 19:07 ]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ten eerste 128° is onmogelijk! Is gewoon niet normaal!

Wat dacht je om dat aan te sluiten op andere stekkertje waar je dit wel kan regelen?

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Khatarian

Khatarian

Topicstarter
Ik heb de kast nu open naast me staan, en nog eens naar de molex gekeken die er aan zit.
Er wordt alleen een zwarte en een rode draad gebruikt voor de molex, dus als ik hebt goed heb is dat 5v
MAAR als ik er een molex in prop dan gaat er een gele draad geen dus dat is weer 12v, en de molex past er andersom niet in.
Dus hoe moet het nu ooit?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

de pinnetjes met een dun schroevendraaiertje, speld of paperclip dr uit halen (zitten weerhaakjes aan die je moet indrukken) en dan de weerhaakjes weer uitbuigen en de pinnen in de gaten steken..
in dit geval de zwarte losmaken en in eht gat het verste van de rode steken.. :)

• Khatarian

Khatarian

Topicstarter
Dima_2005 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:06:
Ten eerste 128° is onmogelijk! Is gewoon niet normaal!

Wat dacht je om dat aan te sluiten op andere stekkertje waar je dit wel kan regelen?
woops mijn fout, de - vergeten
AlexanderB schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:15:
de pinnetjes met een dun schroevendraaiertje, speld of paperclip dr uit halen (zitten weerhaakjes aan die je moet indrukken) en dan de weerhaakjes weer uitbuigen en de pinnen in de gaten steken..
in dit geval de zwarte losmaken en in eht gat het verste van de rode steken.. :)
Is er hier ook een risico dat je een molex sloopt?

• Malantur
Risico is er altijd, maar naar mijn mening is dat maar klein. Groter gevaar is dat als je ooit de molex voor iets anders wilt gebruiken, en je vergeet dat de kabels verwisselt zijn, dan kan je zo lekker een harde schijf naar een andere wereld helpen..
Je kan natuurlijk een molex splitter uit China laten overkomen voor weinig geld, en dan is het geen ramp als je het sloopt.

• Khatarian

Khatarian

Topicstarter
Bedankt IIG maar toch maar voor de gratis weg gegaan en het is muis stil.
Eigenlijk niet zo moeilijk mat een paperclip, maar het is een gepiel om die draadjes er uit te krijgen.
Maar ik moet gaan, en mijn probleem is verholpen!

• fasster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

je kunt ook de fans in serie zetten door de - van de ene fan aan te sluiten op de + van de andere fan waardoor ze allebij op halve kracht gaan draaien.

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je zet de fan langzaam, dat is mooi.
Maar in de zomer word je pc te heet.(waardoor alles sneller defect gaat).

Koop dit dan kan je(indien je plaats hebt)een grotere fan erop zetten die langzamer draaid, en dus minder geluid maakt.
http://www.ikbenstil.nl/D...er-80-120-Acryl::276.html
Op de site vind je ook het geluid die de fans maken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
een fan adapter kan je alleen aan je zijpaneel maken en als je geluk hebt mischien aan de achterkant

wat gewoon kun doen is een molex adapter zien te krijgen oftwel molex F naar molex M

dan 5v en 12v als - en + maken, dan heb je 7v en die zet je dan tussen je voeding en fan.... als het zomer is en je wilt je fan op max dan haal je je eigengemaakt adapter er tussen uit en dan je heb je gewoon de 12v

ja, daag.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een fan adapter kan wel passen op de cpu koeler, maar ligt eraan welke je hebt.
Bij mijn oude pc paste deze gelukkig wel.
Pagina: 1