Mistlampen voor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:51

Player1S

Probably out in the dark

Topicstarter
Hoi.

de winter komt er weer aan en dus rijden we allemaal weer in het donker naar huis. Nu zie ik steeds vaker dat men de lampen, waarvan ik altijd dacht dat het sportieve mistlampen waren, ook aan hebben.

Mag dit nu wel of niet? Mij is geleerd dat je mistlampen alleen bij minder dan 50m zicht aan mag (eigenlijk dus helemaal nooit)

wat ik onder mistlampen bedoel is wat deze astra onderaan de bumper heeft: klikkie doen

Bij nieuwere auto's worden dit ook mistlampen genoemd.

Zelf rij ik toevallig ook een Astra met zulke lampen en vind het op zich wel prettig als ik ze aan heb omdat er dan direct voor me wat extra licht is. Maar doe ze eigenlijk dus nooit aan omdat ik er vanuit ging dat het niet mag.

Iemand enig idee?

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Net wat je zegt, bij zicht minder dan 50m. mogen ze aan. Tot die tijd zijn het nutteloze lampen.

Edit: 8)7 Juist, begrijpend lezen was altijd al lastig.
Voorlampen 200m
Achterlamp(en) 50m.

[ Voor 34% gewijzigd door c0ne op 29-10-2009 18:08 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
c0ne schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:53:
Net wat je zegt, bij zicht minder dan 50m. mogen ze aan. Tot die tijd zijn het nutteloze lampen.
Voor is het volgens mij 200m. Achter mogen ze pas bij 50m aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:46

MBV

Achter is 50m, voor is 200m. Ze zijn overigens ook heel handig als je in het donker over een karrespoor moet rijden B) Ik neem aan dat je ze aan mag zetten zodra grootlicht ook mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mistlampen achter mogen idd pas aan bij een zicht van < 50 meter, en niet bij regenval (alleen sneeuw en mist), omdat ze dan juist verblindend werken.

Voor mogen mistlampen ook aan, maar alleen bij een zicht van <200 meter. Dit hoeft tegenwoordig (sinds 1 april 2008) niet meer in combinatie met dimlicht, daarvoor was dat wel verplicht.

Mistlampen zijn idd merendeels nutteloos, want je hebt ze zo goed als nooit nodig. Ik rijd al 12 jaar en ruim 600.000 km in alle omstandigheden, en als ik ze in al die tijd 8-10 nodig gehad heb zit ik al heel hoog qua schatting.

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 29-10-2009 18:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:07
is dat zo? want mijn mistlicht kan niet aan las het dimlicht niet aan is :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Reloader schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:31:
is dat zo? want mijn mistlicht kan niet aan las het dimlicht niet aan is :S
Dat is idd zo:

Mistlampen

Als de mistlampen en de dimlichten aan de voorzijde van de auto tegelijk branden, bestaat de kans dat je verblind wordt door de reflectie van je eigen dimlicht. Daarom hoeven de dimlichten niet meer aan als de mistlampen branden.
Zie http://www.anwb.nl/verkee...els-per-1-april-2008.html

En het mág dus nog wel, het hoeft alleen niet meer :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 16:07
aah gelukkig, denk overigens dat ik sowieso bekeuring krijg gezien het feit dat ik (niet verblindende) xenon heb in koplampen die geen goedkeuring hebben voor xenon, en het zit ook in mijn mistlichten dus die hebben praktisch geen nut omdat ik daarmee de vliegtuigen uit de lucht schijn...

//beetje offtopic.. sorry

[ Voor 4% gewijzigd door Reloader op 29-10-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29

painkill

Pain(k)(ill)

MBV schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:55:
Achter is 50m, voor is 200m. Ze zijn overigens ook heel handig als je in het donker over een karrespoor moet rijden B) Ik neem aan dat je ze aan mag zetten zodra grootlicht ook mag?
Ik het net theorie gehaald, en het is toch echt 150 meter ;)

En je mag ze absoluut niet anders aanzetten dan bij dichte mist, dus ook niet bij sneeuwval etc...

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Mistlampen aan de voorkant zijn vooral nuttig om te patsen "kijk mij eens mistlampen hebben" en intimiderend over te komen op voorliggers die niet snel genoeg opzij gaan.

Ik raak er altijd vreselijk van in de war, dan ga ik soms denken dat het zicht minder dan 200 meter is dus ontsteek mijn achtermistlicht en matig mijn snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

painkill schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:41:
[...]

Dan is dat recent veranderd ofzo? Want het is wel altijd 200 meter geweest namelijk. Heb er mijn theorieboek nog eens bijgepakt (is wel een boek uit 1997), en daar word dus idd over 200 meter vóór en 50 meter áchter gesproken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

painkill schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:41:
[...]

En je mag ze absoluut niet anders aanzetten dan bij dichte mist, dus ook niet bij sneeuwval etc...
Voor mag het met allerlei verblindende omstandigheden (ook hevige regenval etc).
Wel raar eigenlijk dat het niet mag als aanvulling op je groot-licht: daar zijn vrij weinig eisen aan, als je wilt mag je toch zelfs zo'n rally-bak voorop zetten? Dat verblindt wel een stukje meer dan mistlicht ;)

Anyway, ik heb ze afgelopen zomer gebruikt op een smal rotsig karrespoor in Frankrijk, 'k kan me niet voorstellen dat iemand daar last van heeft gehad. En het zorgde ervoor dat ik net iets dichterbij de auto de hobbels kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:47
Mistlicht heeft in nederland als enige functie dat je sjonnies van een grotere afstand al aan kan zien komen, nog voordat je ze hoort (brulpijp en bonkende stereo)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:07
Mistlichten vooraan... wie doet dat nu?! Da's voor mietjes. Gewoon dikke extra verstralers (liefst met 100w lampjes) vooraan!

Dan kan je pas mensen intimideren en opzij laten gaan!

[ Voor 5% gewijzigd door jvvv op 29-10-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 11:58
Stel dat je in de polders rijdt in de donkerte met normale weersomstandigheden, en je kan niet verder zien dan 200 mtr, mag je dan je mistlampen aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 09:07

Goverman

not loaded

^^ in die omstandigheden moet je naar de opticiën, want als je bij normale omstandigheden met normaal dimlicht niet verder dan 200m. kan kijken dan is er iets mis met je ogen.

En nee: het mag niet. Reden: objectief is vast te stellen dat het zicht wel verder dan 200 meter is.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:25
Voor mistlichten staat geen specifieke afstand in de wet:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
Artikel 34

1.
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

2.
Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorrit op 29-10-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Flesdop: dan hebben mistlichten geen enkele zin, omdat ze alleen het stuk links en rechts van de lichtbundel van je dimlicht verlichten. Als je in een donkere polder rijdt en je kan geen 200m ver kijken moet je je grootlicht aandoen, dat helpt veel beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

* GGS_206 heeft meestal z'n lampjes onderin de bumper aan en stadslichtjes, al mag het niet O-)

Maja er mag wel meer niet. Ben er nog nooit mee aangehouden.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:25
GGS_206 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:55:
* GGS_206 heeft meestal z'n lampjes onderin de bumper aan en stadslichtjes, al mag het niet O-)

Ooit eraan gedacht dat die dingen best verblindend kunnen zijn voor tegenliggers ? Je hebt toch dimlichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ze horen nooit meer verblindend te zijn voor tegenliggers dan dimlichten, mits goed afgesteld. De maar is dat 3/4 van de mistlichten recht omhoog schijnt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16

krietjur

Where am I?

GGS_206 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:55:

Ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

omdat GGS een sjonnie is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Flesdop schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:33:
Stel dat je in de polders rijdt in de donkerte met normale weersomstandigheden, en je kan niet verder zien dan 200 mtr, mag je dan je mistlampen aan doen?
Nee, en al doe je het, ze helpen je echt niet. Een mistlamp is een breedstraler en komt niet echt veel verder dan 10 à 20 meter voor de auto. Je dimlichten komen tot ongeveer 150 meter, grootlicht haalt 300 meter (zicht, dus geen reflecties, want die zie je met grootlicht verder dan een km).

Mistlichten hebben alleen nut als je door omstandigheden de weg vlak voor de auto moet kunnen zien (omdat het zicht ernstig belemerd is, of omdat de ondergrond erg ruw is). Ze hebben daardoor ook alleen nut bij lage snelheden (bij 50km/u is het bereik van de mistlichten al te weinig om van enig nut te zijn om vooruit te kijken).

Heel af en toe wil ik ze weleens aanzetten op een B-weg, simpelweg omdat ik dan de berm beter kan zien, wat op een smalle, niet verlichte weg wel erg prettig kan zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Schaf die mistlampen voor maar gewoon af. Je ziet er amper meer mee, en negen van de tien weggebruikers "vergeet" ze weer uit te zetten wanneer de mist is opgetrokken. Resultaat: de twee weken nadat het weer eens een keer flink mistig is geweest, word ik 's avonds op m'n fietsje fijn verblind door iedereen die me tegemoet komt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Da's geen punt: evenveel auto's hebben verkeerd afgestelde dimlichten met hetzelfde effect :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idem voor mistachterlichten, mogen ook wel verboden worden. Steeds als het één dag mistig is zie je idd nog een week lang, zo niet langer, allerlei figuren met dat licht aan rijden. Zogenaamd "vergeten" ja. Koop dan een bril, als je dat dikke waarschuwingslampje op je dashboard kennelijk niet ziet heb je wel een bril nodig, want dan zie je van het verkeer zelf waarschijnlijk ook niet al te veel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2024
Gebruik mijn mistlampen vooraan wel regelmatig. Op donkere smalle baantjes tussen velden mag je in Belgie 90 rijden en aan die snelheid heb ik graag wat extra licht :) Er zou een knopje moeten bestaan in de auto om direct alles aan te zetten van lichten.
Bij normaal gebruik heb je ze inderdaad slechts zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Ik heb ze op mijn vorige auto gehad, extra zicht was 0,0. De berm vlak voor je auto lichtte een beetje extra op, maar dat was het dan ook wel.
Later viel een van de lampen uit en hielp het vervangen van een H3 lampje niet. Ik heb de lampen eruitgehaald en de stroom naar het relais opgeruimd waarna de auto gewoon weer door APK kwam, had geen zin om het probleem op te lossen. Sowieso voldeed de bediening niet meer aan APK eisen, er moet nml een lampje in je dashboard branden als je die lichten aan hebt.
Mijn huidige auto heeft ze niet, ik mis verder ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:42:
Da's geen punt: evenveel auto's hebben verkeerd afgestelde dimlichten met hetzelfde effect :@
Two wrongs.....

Kortom, verkeerd afgestelde verlichting moet ook gecorrigeerd worden, net als het onnodig met mistverlichting (voor en achter) rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:26
Je hebt tegenwoordig ook het fenomeen dagrijlicht, steeds meer fabrikanten stoppen die op de plaats van de mistlampen en vanaf 2011 moeten ze geloof ik verplicht op iedere nieuwe auto in europa (goed iets..)

Sommige autos hebben daardoor 2 lampjes onderin de bumper zitten, sommigen hebben alleen dagrijlicht. Vraag me af hoe de slecht geinformeerde oom agent daarmee omgaat... heb ook al ooit gezeik gehad met aftermarket dagrijlicht waar zon gast niks van wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En de mercedes met 'kapot mistlicht', die na 10 sec dooft. Dat helpt met door de bocht rijden ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 11:21
MBV schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:30:
En de mercedes met 'kapot mistlicht', die na 10 sec dooft. Dat helpt met door de bocht rijden ofzo 8)7
Dit zie ik ook steeds vaker, vooral de nieuwe Volkswagens hebben het, maar ik heb er ook wel een Fiat mee gezien. Wat heeft het nou voor nut dat de mistlamp gaat branden in de bocht? Je ziet hooguit de stoeprand beter, maar is dat nou echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:40
MBV schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:30:
Eén van mij twee nieuwe auto's (Golf) heeft dat ook, moet ik nog ff uitzetten, vind ik mateloos irritant.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mauritzzz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 21:50:
Dit zie ik ook steeds vaker, vooral de nieuwe Volkswagens hebben het, maar ik heb er ook wel een Fiat mee gezien. Wat heeft het nou voor nut dat de mistlamp gaat branden in de bocht? Je ziet hooguit de stoeprand beter, maar is dat nou echt nodig?
Er zal maar net een fietsert zitten in die anders redelijk 'dode' hoek.

Mislampen zijn vooral handig als je veel 's nachts rijdt. Zeker rond een uur of 4-5 wil er nog wel eens een mistbank vanuit de naastgelegen weilanden de snelweg op dwalen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb ze in mn 940 altijd aan eigenlijk. Ze zitten in dezelfde vissekom, en het valt amper op dat ze aan staan. Hinderlijk is het zeker niet (ik heb het eens gecheckt vanuit een andere auto), en om te patsen evenmin, dat vind ik echt wel een heel achterhaald argument..

Ik heb die dingen aan omdat ik zeker een heel stuk berm extra ermee kan zien, ik rij veel in het donker in gebieden waar nogal wat wild durft rond te lopen.
Een paar maand geleden heb ik een ree tegen mn auto gehad, maar ik zag 'm al ruim voor 'ie voor m'n auto sprong. Helaas alsnog mn grille en wat plastic aan gort en 2 vierkante voorbanden maar ik geloof dat die ree het heeft overleefd.

Waar ik me meer aan erger zijn figuren die nu nog rond 5u met stadslicht rijden, en dan soms ook nog van die ledjes waar 3 lumen vanaf komt..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Ach, in mijn Volvo gaan de lichten automatisch aan, hoef ik nergens om te denken :P Heb er alleen geen mistlampen in, maar goed die gebruik ik toch nooit. Wel vaak de (extra) gemonteerde verstralers, aangezien ik vaak in het donker rijd. Dat is echt grandioos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

StevenK schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:15:
[...]

Eén van mij twee nieuwe auto's (Golf) heeft dat ook, moet ik nog ff uitzetten, vind ik mateloos irritant.
Het ziet er inderdaad ook echt niet uit, vooral ook omdat ze het overdag ook doen 8)7 Dat ze daar nou niet even een sensortje voor hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, dat ze in de jaren '50 al auto's hadden die automatisch van groot naar dimlicht schakelen bij een tegenligger heeft ook veel aan dergelijke ontwikkelingen bijgedragen :/

[ Voor 6% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 01-11-2009 00:13 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:09
Werkt alleen als je ricthing aangeeft toch? Aangezien die toch niet gebruikt worden op een mercedes heb je ook geen last van dat halve mistlampje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

_JGC_ schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:14:
Werkt alleen als je ricthing aangeeft toch? Aangezien die toch niet gebruikt worden op een mercedes heb je ook geen last van dat halve mistlampje :P
De taxi's hier geven ook nooit richting aan en toch doen die lampen zo vervelend :(

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
_JGC_ schreef op zondag 01 november 2009 @ 00:14:
Bij mij werkt 't elke keer als ik aan 't stuur draai :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Yup, die taxi's zijn vooral leuk bij een slingertje zoals naast Paradigit Eindhoven: vrij scherpe bocht naar rechts, mistlicht rechts aan, vrij scherpe bocht naar links, mistlicht links aan, stuur recht, mistlicht rechts gaat uit, mistlicht links gaat uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:41

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik vind die cornerlights (daar hebben we het immers over) heel fijn als bestuurder. Op het moment dat je een parkeerplek in wilt draaien is deze volledig verlicht. En dat, is mooi!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
AkroBatik schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:18:
Ik vind die cornerlights (daar hebben we het immers over) heel fijn als bestuurder. Op het moment dat je een parkeerplek in wilt draaien is deze volledig verlicht. En dat, is mooi!
Is helemaal niet mooi, want dat betekent dat je niet achteruit inparkeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Vooral in bebosde gebieden of wegen met daarnaast een brede begroeide berm vind ik het erg prettig om de mistlichten aan te doen. Direct voor de auto een stuk breder licht waardoor je eventueel aanwezig wild kunt zien en eerder op kunt anticiperen.
Overigens snap ik dat hele gezever over verblindende mistlichten niet. Het hele idee is juist dat ze laag en breed schijnen, ver onder het dimlicht. Over verblindende dimlichten hoor ik nooit iemand..? Typisch Nederland.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Spiller schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:29:
Overigens snap ik dat hele gezever over verblindende mistlichten niet. Het hele idee is juist dat ze laag en breed schijnen, ver onder het dimlicht. Over verblindende dimlichten hoor ik nooit iemand..? Typisch Nederland.
De mensen die het over 'verblinden' hebben bedoelen vooral dat een auto met mistlichten veel meer aandacht trekt, net zoals zo'n truckstarkerstboom op wielen. Het is niet zozeer verblinding als wel afleiding van het overige verkeer.

Verder heb je bij normale snelheid niets aan die dingen, pas wanneer het zicht zo slecht is dat je je snelheid aan moet passen dragen ze bij, anders schijnen ze niet ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tja, het probleem is dat mistlichten vaak afgesteld zijn als dimlichten of zelfs nog hoger. Daardoor krijg je als ze aan staan plotseling minimaal 2* zoveel licht op je neus. Goed afgestelde dimlichten heb je echter totaal geen last van.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 16:26
Vooral in bebosde gebieden of wegen met daarnaast een brede begroeide berm vind ik het erg prettig om de mistlichten aan te doen. Direct voor de auto een stuk breder licht waardoor je eventueel aanwezig wild kunt zien en eerder op kunt anticiperen.
Idd, dat zijn ook de plekken waar ik ze gebruik. En moet zeggen, ik zou ze zeker missen. Voorheen had ik ze niet, maar mijn Astra G sport heeft ze standaard erop zitten. Ideaal.

Voor de tegenliggers komt er idd een grotere bak licht tegemoet, maar een enkeling seint. (En ik gok dat ze eerder denken dat je groot licht hebt, terwijl dat niet zo is, maar door de donkere omgeving valt het meer op).

Vrijwel al het licht gaat naar de zijkanten, dus als je tegenligger recht voor is heeft ie er minimaal last van. Maar dan nog, ik gebruik het alleen in donkere gebieden.

Ik heb al 1x een hert geraakt, 3 konijnen, en al een paar keer letterlijk moeten wachten op familie zwijn.
Hert raakte ik half, die heb ik niet meer teruggezien, alleen een klein deukje. Konijntjes was snel afgelopen :X en zwijnen... die zie je meestal wel, oogjes glinsteren en daar 'wen' je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Mijn mistlampen gaan aan als ik de bocht neem. Tenminste 1 van de twee afhankelijk naar welke kant de bocht gaat en tot 50 km/h. Dat is weer wat cooler dan die paupers die er altijd mee aan rijden. 8)

Ow er was ook nog een tweede pagina... waarin de corner functie al besproken is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door 911GT2 op 01-11-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en was afgeschoten als belachelijk en onzinnig enzo :+
DJSmiley schreef op zondag 01 november 2009 @ 22:00:
[...]

Voor de tegenliggers komt er idd een grotere bak licht tegemoet, maar een enkeling seint. (En ik gok dat ze eerder denken dat je groot licht hebt, terwijl dat niet zo is, maar door de donkere omgeving valt het meer op).
En daar heb je al de eerste hint dat het verblindend is. Gebruik ze dus net zoals je grootlicht: alleen als niemand er last van heeft :)
Je straalt (mits goed afgesteld) 2x zoveel strooilicht uit, als het verkeerd staat afgesteld is het hetzelfde als grootlicht. En daar kan je als tegenligger op een onverlichte weg best last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Mistlampen voor is iets uit de sjonnie&anita fase van de mens, op meetings e.d. op parkeerterreinen en fotoshoots zet ik ze nog wel eens aan, maar op de openbare weg gaan ze gewoon uit.

Het wisselt per tegenligger of zijn mistlampen storend zijn of niet. Zodra ik ze als storend ervaar zal ik het niet laten de tegenligger op een lichtsalvo te tracteren :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik sein wel eens naar verkeerd afgesteld dimlicht in het pikkedonker omdat het dan idd lijkt alsof er grootlicht aanstaat. Seinen ze met grootlicht terug en zie ik helemaaaaal niks meer. Het zou verboden moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
flashin schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:01:
Ik sein wel eens naar verkeerd afgesteld dimlicht in het pikkedonker omdat het dan idd lijkt alsof er grootlicht aanstaat. Seinen ze met grootlicht terug en zie ik helemaaaaal niks meer. Het zou verboden moeten worden...
FF wachten tot ze vlakbij zijn O-)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Laatst online: 22:52

KingCrash

Angry Rabbit

coyote1980 schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:09:
...Mistlampen voor is iets uit de sjonnie&anita fase van de mens...
offtopic:
Generaliseren

Idd opvallend vaak Golf type III / Honda Civic bestuurders met een petje welke mistlicht voeren.
offtopic:
Einde Generaliseren

Bij slecht afgestelde mistlampen heb ik er wel eens last van.
Verder vraag ik mij af wat de lol ervan is om met mistlampen icm stadslicht te rijden?

[ Voor 4% gewijzigd door KingCrash op 02-11-2009 12:21 ]

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

MBV schreef op maandag 02 november 2009 @ 11:00:
en was afgeschoten als belachelijk en onzinnig enzo :+
Ik vind het superhandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 07:20
Die mistlampen voor zitten ook op mijn Honda Civic Hybride en als ik op onverlichte dijkjes rij dan gebruik ik het graag. En die hebben we nogal veel waar ik woon dus ik vind het persoonlijk wel een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 08:20

Flotter

Pelipper!

't Is een goedkope oplossing om meedraaiende koplampen te simuleren, en het ziet er niet uit!

Koop de volgende keer gewoon een auto met echt meedraaiende koplampen :P

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 11:47
Ik heb ze ook zelden aan tenzij bij hevige regen (wolkbreuk enzo) of in de mist.
Ze zijn ook wel handig als er een van je dimlichten kapot is (zo denken andere bestuurders niet dat je een moto bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Flotter: inderdaad: de DS kon het al :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Flotter schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:17:
't Is een goedkope oplossing om meedraaiende koplampen te simuleren, en het ziet er niet uit!

Koop de volgende keer gewoon een auto met echt meedraaiende koplampen :P
Dat gaat wat moeilijk met xenon volgens mij ;)
Automatisch stellen in hoogte gaat wel maar ik denk dat verstellen over de x en y as te veel wordt
MBV schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:33:
@Flotter: inderdaad: de DS kon het al :X
DS had ook hydrolische verinig in speciale veerbollen... we hebben allemaal gezien wat voor succes dat geworden is :P

[ Voor 23% gewijzigd door 911GT2 op 02-11-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@911: te moeilijk? De Opel Vectra kan dat al in de luxe versies, het is juist makkelijker met xenon omdat er minder bewogen hoeft te worden.

En hydraulische vering is nog steeds de meest comfortabele vering die je je wensen kan, zonder al te veel aan wegligging in te leveren. Sterker nog: ik dacht dat de E-klasse met luchtvering leverbaar was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MBV schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:55:
@911: te moeilijk? De Opel Vectra kan dat al in de luxe versies, het is juist makkelijker met xenon omdat er minder bewogen hoeft te worden.
Ik had het ook op m'n lease peugeot 308 met xenon; die had overigens wel projectielampen en denk dat dan enkel de lens moet bewegen wat misschien makkelijker is. Ik vond het wel een handig systeem bij lange bochten in het donker zeker wel een voordeel. Echter met (sportieve)bochten naar rechts wel vaak de situatie dat de lampen de berm mooi verlichtten, ipv de weg, als ik net de bocht uit kwam. Bij langzaam rijden die lampen heen en weer aan het zwaaien bij een geringe stuurbeweging terwijl dat imo niet nodig was.
M'n huidige auto (ford fiesta) heeft projectie halogeen-lampen en mis de meedraaiende xenon eigenlijk niet. Die lens vind ik wel het verschil maken voor beter zicht.

Mistlampen die bij goed zicht in het donker aan staan vind ik ook erg irritant, net als verkeerd afgestelde lampen, soms zijn het net vier dimlichten waardoor ik nauwelijks of niet voorbij de betreffende tegenligger kan kijken.
Ik vind dat men met die beter zicht campagne ook eens aandacht besteden aan vooral de juiste verlichting. Hier blijkt wel dat het over het algemeen niet duidelijk is wanneer je die lampen nu mag gebruiken. M'n zus heeft er ook lang mee rond gereden, niet wetende dat het mistlampen waren, want ze vond dat extra licht wel fijn in het donker en dan niet doorhebben dat een ander er last van heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het is lastig om de software goed te krijgen, maar je kan er zeker voordeel mee halen. Simpelste oplossing: alleen de binnenste lamp laten indraaien, zodat je altijd recht vooruit ook zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een Lincoln uit begin jaren 70 gehad die op de spatborden verlichting had (wit) zodra je het knipperlicht naar een bepaalde kant aanzette (dit icm een daadwerkelijk knipperende lamp). In het begin werkte dat best verwarrend (als je de functie niet kent en je ziet ineens licht rechtsvoor je) maar ik vond het op zich best handig.

Mistlampen voor heb ik nauwelijks last van, wel van Xenonverlichting die je regelmatig totaal verblindt, vooral 's nachts. Het verblindt een stuk meer dan halogeen groot licht en het is een stuk vermoeiender voor je ogen. Xenon zouden ze wel mogen verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 13:17

RSP

Ik heb ze ook vaak aan, ik zie de weg direct voor m'n auto (eerste 20 meter) een stuk beter dan zonder.

Beetje aan gewend denk ik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
RSP schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:59:
Ik heb ze ook vaak aan, ik zie de weg direct voor m'n auto (eerste 20 meter) een stuk beter dan zonder.
* StevenK mompelt iets over dat het zo weinig zin heeft nog niet eens de helft van je remweg te overzien en dat je beter voor je kunt kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

with ^^

@wilf: daarvoor geldt hetzelfde als mistlichten: mits correct afgesteld heb je er nauwelijks last van. Maar als Sjonnie in z'n golfje uit 1980 xenon propt ipv gloeilampen, dan verblinden ze ja: daar was het armatuur niet voor gemaakt. Gebruik dan ook vooral 8000K veel te blauwe xenonlampen ipv gewone, da's stoer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Wilf schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:38:

Mistlampen voor heb ik nauwelijks last van, wel van Xenonverlichting die je regelmatig totaal verblindt, vooral 's nachts. Het verblindt een stuk meer dan halogeen groot licht en het is een stuk vermoeiender voor je ogen. Xenon zouden ze wel mogen verbieden.
Het gaat voornamelijk over aftermarket xenon dan.

Xenon van de fabriek af is eigenlijk niets verblindender dan gewoon hallogeen, maar omdat jij je er aan irriteerd ga je er in kijken in tegenstelling tot wat je doet bij halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
911GT2 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 13:59:
[...]

Het gaat voornamelijk over aftermarket xenon dan.

Xenon van de fabriek af is eigenlijk niets verblindender dan gewoon hallogeen, maar omdat jij je er aan irriteerd ga je er in kijken in tegenstelling tot wat je doet bij halogeen.
Het is gewoon een andere kleur licht die ik iig veel storender vind. Maar dat goed afgestelde Xenon lampen niet verblindend zijn klopt verder wel. Helaas komt die afstelling wel nauwkleuriger en heb je er veel last van als die afstelling niet goed is. Niet voor niets dat bij nieuwe auto's die automatische hoogteafstelling verplicht is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

redwing schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:17:
[...]

Het is gewoon een andere kleur licht die ik iig veel storender vind. Maar dat goed afgestelde Xenon lampen niet verblindend zijn klopt verder wel. Helaas komt die afstelling wel nauwkleuriger en heb je er veel last van als die afstelling niet goed is. Niet voor niets dat bij nieuwe auto's die automatische hoogteafstelling verplicht is.
Niet alleen dat, automatische koplampreiniging is ook verplicht. Omdat vuil op een xenon lamp het licht verstrooid en daardoor dus wél verblindend werkt.
Pagina: 1