Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 12:40
He,

Ik heb vandaag de Windows 7 upgrade geinstalleerd op mijn laptop (Home Premium 32-bit, clean install) Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar nu wil het niet goed samenwerken met mijn monitor.
Bij Vista had ik hetzelfde probleem, namelijk dat de refreshrate standaard op 59Hertz bij een resolutie van 1920x1080 en daardoor er nog zwarte balken rondom het scherm zaten. Dat was makkelijk op te lossen door de refreshrate op 60Hertz in te stellen.
Alleen bij Windows 7 lukt het niet om de monitor in 60Hertz te krijgen. Ik kan het wel selecteren en dan doe ik apply en dan staat ie gewoon weer op 59 Hertz.
Ik heb deze drivers geinstalleerd. Ik heb ook gezocht voor software voor de monitor maar niets kunnen vinden.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt

Edit: heb hem trouwens via HDMI aangesloten
Edit: LG software gevonden. Geinstalleerd; geen resultaat.
Bij ATI CCC staat de refreshrate op 60 Hertz en wil niet naar 59 Hertz en bij windows display settings is het juist andersom

[ Voor 11% gewijzigd door Lee245 op 29-10-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Zo te zien heb je een ATI kaart. Is je 'monitor' toevallig een LCD-TV (of wordt deze als dusdang herkend)?

CCC zet dan namelijk standaard overscan compensatie aan, wat op mijn HTPC ook gebeurde. Als je LCD echter niet aan overscan doet, krijgt het beeld zwarte balken rondom.

Om dit uit te zetten (ik neem aan de je de laatste ATI drivers draait), open je CCC. Zorg dat deze in 'Advanced' mode staat (knop linksonderaan).
Ga nu naar 'Desktops & Displays'. Hier zou, in de balk onderaan, je monitor moeten staan. Klik met de rechter muistoets op het TV/Monitor icoon in de onderste balk en kies 'Configure'. Bij 'Scaling options' kun je nu underscan uitzetten door de slider naar '0' te schuiven. Apply of OK en je zwarte balken zijn weg.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
Ik ben je voor eeuwig dankbaar echt waar! Super!
Het werkt dus :D:D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Geen dank. Ik ben blij dat je probleem opgelost is.

Ik was zelf ook vrij gefustreerd over dit probleem toen ik het tegen kwam na installatie van Windows 7.

Gelukkig wist ik van een eerder probleem met mijn TV dat ATI kaarten aan over/underscan konden doen. De TV weigerde namelijk het volledige beeld weer te geven en de 1e oplossing was dan ook de videokaart te laten compenseren totdat ik de handleiding van de TV eens beter doorlas en bleek dat ik een fout had gemaakt met het instellen van de TV 8)7.

Toen ik dus na installatie van Windows 7 de zwarte balken zag ging bij mij gelijk een lampje branden dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De grootste uitdaging daarna was het terugvinden van de overscan instelling in CCC. De monitor/TV instellingen hebben ze, IMHO, te veel verstopt onder die selectiebalk :(

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 12:58
Ik heb een soortgelijk probleem. Heb hier namelijk een Samsung T240HD monitor en een Ati 4670 videokaart. Ik weet zo goed als zeker dat mijn monitor 75 hertz kan. Maar ook krijg hem niet verder dan die 59 (Ik kan trouwens ook kiezen voor 60 hertz maar ook bij mij springt die dan zelf weer terug naar 59.)

Ik heb ook in CCC zitten rommelen maar ik die slider waar jullie het over hebben in het tabblad 'scaling options' niet vinden. Kan iemand me zeggen waar ik precies moet zijn? Ik zou hem namelijk graag op 75hertz willen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door JKratos op 29-10-2009 18:51 ]

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
JKratos, het probleem van Lee245 was niet de refreshrate, maar het gedrag van de ATI drivers wanneer er een 'TV' is aangesloten. Volgens mij vind de ATI driver alles wat via HDMI is aangesloten overigens een TV (maar weet dat niet 100% zeker).

Lee245 had dus zwarte balken rond zijn beeld. Heb jij hetzelfde probleem of wil je gewoon de refreshrate zo hoog mogelijk hebben?

Overigens krijg je de 'Scaling options' alleen maar te zien als de ATI driver van mening is dat het om een TV gaat. Anders past hij sowieso geen overscan compensatie toe en is die slider niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
ShadowLord schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:11:
JKratos, het probleem van Lee245 was niet de refreshrate, maar het gedrag van de ATI drivers wanneer er een 'TV' is aangesloten.
Excuus, dan heb ik niet goed gelezen.
Heb jij hetzelfde probleem of wil je gewoon de refreshrate zo hoog mogelijk hebben?
Dat laatste. Ik wil de refreshrate zo hoog mogelijk. Zeker omdat ik bijna zeker weet dat de monitor hoger kan alleen niet weet waarom de hoogste niet gelijk 'gekozen' wordt.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
ShadowLord schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:30:
Geen dank. Ik ben blij dat je probleem opgelost is.

Ik was zelf ook vrij gefustreerd over dit probleem toen ik het tegen kwam na installatie van Windows 7.

Gelukkig wist ik van een eerder probleem met mijn TV dat ATI kaarten aan over/underscan konden doen. De TV weigerde namelijk het volledige beeld weer te geven en de 1e oplossing was dan ook de videokaart te laten compenseren totdat ik de handleiding van de TV eens beter doorlas en bleek dat ik een fout had gemaakt met het instellen van de TV 8)7.

Toen ik dus na installatie van Windows 7 de zwarte balken zag ging bij mij gelijk een lampje branden dat dat wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. De grootste uitdaging daarna was het terugvinden van de overscan instelling in CCC. De monitor/TV instellingen hebben ze, IMHO, te veel verstopt onder die selectiebalk :(
Hehe >:) :D
Ik wist helemaal niet dat je daar nog meer dingen in kon stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Wat ik gezien heb van Windows 7 (op mijn HTPC, mijn normale PC waar ik nu van post moet nog geupgrade worden), is dat hij standaard 59Hz kiest als dat mogelijk is. Dat deed hij iig ook bij mijn TV. Wat een snelle Google search mij opleverde is dat het eigenlijk 59.94 Hz wat Windows 7 gekozen heeft (en 'afgerond' als 59 weergeeft). Schijnbaar is dat wat Windows altijd al heeft gedaan, maar werd de waarde vroeger 'correct' afgerond. Zie ook de startpost van dit topic op Guru3D: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=301860

Wat je kan proberen is een driver te vinden voor je monitor (als hij nu als 'Generic PnP monitor' in apparaatbeheer staat). Mischien laat Windows dan wel die 75Hz toe.

Zonder de (gedetaileerde) specs van je monitor/TV is het verder niet vast te stellen of hij 75Hz bij de gekozen resulutie aan kan. Het kan dus heel goed dat bij een lagere resolutie wel 75Hz mogelijk is. Ik zou me er verder niet al te veel zorgen over maken tenzij je problemen hebt met games. 60Hz is, om films/TV te kijken, meer dan genoeg aangezien de bron meestal 24, 25 of 29,9 Hz is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Oke, bedankt voor de info. In dat geval laat ik het zo. Ik heb er geen last van, dus het is prima zo.
Ik had hem net ff op 1280-1024 gezet en toen pakte die wel 75Hz. Dus dan zal die het wel niet op de huidige resolutie (1920-1200) ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo

ik heb een soortgelijk probleem ik heb zwarte zijkanten in me beeld en lelijke kleuren in spellen zoals age of empires ik heb een ati 3470 videokaart en heb de laatste drivers geinstalleerd alles deed het goed totdat ik windows 7 upgrade erop gooide ( en ja ik heb al de windows 7 drivers erop van ati ) iemand enig idee?
Pagina: 1