Leds op parrallelle poort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik wil heel simpel 8 leds aansluiten op de parallelle poort,
ik wil zonder controller werken.

Nu is daar heel makkelijk info over te vinden, maar ik snap 1 ding niet,
hier staat een mooi voorbeeld:
http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html en dan 'Simple LED driving circuits'
en zo zijn er meer schema's te vinden.

Maar nu komt het, ze hebben het allemaal over 470Ohm weerstandjes, maar dat is toch veelste groot om een led aan te sturen? dan blijft er maar 0,2 volt over ofzo, als je 5 volt vanuit parallelle poort krijgt en dan 470Ohm opzet,
kan makkelijk met 50 Ohm weerstandje volgens mij, of is dat puur om de poort te beschermen ofzo?
Ik ben nu al uren naar info aan het zoeken, maar ik kom er niet uit, ik wil graag dat de leds wel wat licht gaan geven namelijk.

Moet je echt met 470Ohm werken?
Lang verhaal voor een simpele vraag... sorry :p

goeiendag ik kan geen eens parallelle spellen in TT
lol, tnx admin voor het aanpassen maar het is niet met dubbel r O+

[ Voor 8% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
De weerstand beperkt de stroom, niet de spanning.

Een printerpoort kan maar heen weinig stroom leveren, teveel en hij fikt door, vandaar de grote weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
De LEDjes die ze daar gebruiken hebben ook maar heel weinig stroom nodig. Er komt dan ook niet veel licht vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ah ok, tnx voor de snelle reply,
maar zo'n poort levert toch 5 volt? maar met hele laag amperage ofzo?
dus wil ik fellere leds gebruiken moet ik met een externe spanningsbron komen en een controller?

[ Voor 23% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10 19:36

Emiel1984

Made in NL

Rebels schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:57:
ah ok, tnx voor de snelle reply,
maar zo'n poort levert toch 5 volt? maar met hele laag amperage ofzo?
dus wil ik fellere leds gebruiken moet ik met een externe spanningsbron komen en een controller?
Of de voeding uit je PC aansluiten op de schakeling ;) . Scheelt je weer een extra voeding. Over USB kan je dacht ik 5V 500mA trekken. Dus een USB poort kan je bijvoorbeeld gebruiken als de leds niet al te veel vermogen verbruiken (even uitrekenen dus).

Edit: Dus je hebt idd iets nodig wat een extern circuit kan schakelen. Zou denk ik eerder kijken naar optocouplers of iets dergelijks.

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 29-10-2009 16:05 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lang geleden dat ik met parallelle poorten werkte, maar één aspect herinner ik me nog wel, dat is dat ze maar weinig stroom konden leveren. Hoeveel weet ik niet meer, maar vraagt een LED direct op zo'n poortje met z'n 10 à 20 mA niet veel te veel? Ik dacht, meen me te herinneren (corrigeer me als ik me vergis), dat ongeveer 5 mA wel het alleruiterste is. En dat is gewoon te weinig voor een LED.
Je kan wel willen om het zonder driver te doen, maar ik denk dat je er niet aan ontkomt. Op de door jouw al gevonden site staan legio voorbeelden. Inderdaad ontkom je dan ook niet aan een externe spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Emiel: ja klopt, ware het niet dat dit een projectje is voor een hele oude laptop, die geen usb heeft, en alles moet binnenin de behuizing komen, dus nauwelijks ruimte voor

Techneut: http://www.tuxplace.nl/ha...lelle-poort-en-ledjes.php daar doen ze het ook gewoon, alleen niet met de huidige bright leds idd

Ik vrees dat ik het maar gewoon moet gaan bouwen en dan hopen dat ze een beetje licht gaan geven :/

[ Voor 13% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Waarom zet je er niet een simpel transistortje tussen? Dan 'schakel' je die met de Parport, en voed je je leds met een andere bron (bijv. +5 V uit een molex). Dan kan je een stuk fellere er aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
j-a-s-p-e-r schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:38:
Waarom zet je er niet een simpel transistortje tussen? Dan 'schakel' je die met de Parport, en voed je je leds met een andere bron (bijv. +5 V uit een molex). Dan kan je een stuk fellere er aan hangen.
omdat ik n00b ben lol, maar ik zal dat even uitzoeken ja.
welke transistor heb ik dan nodig? :$
Ik schaam me gewoon deze stomme vragen te stellen met m'n casemod verleden hier.

Net even getest, 5volt->470Ohm-> dan blijft er 0,04volt over, nog knap dat ze op die sites hierboven nog licht uit een led krijgen, ik krijg nog niet eens de kleinste gloed eruit,
proberen met 50Ohm weerstand oid. sloop ik geheid de parallelle poort he?

[ Voor 8% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:37
Je rekent verkeerd. Een LED heeft een vaste spanningsval, welke meestal rond 1,2 volt ligt (dacht ik).

Stel je sluit de LED in serie met de weerstand van 470 ohm aan op je parallelpoort. De parallelpoort heeft een spanning van 5 volt. Over de LED valt 1,2 volt, dus valt er 3,8 volt over de weerstand. U = R*I, dus I = U/R. In dit geval is de stroom door de LED (en dus ook door de weerstand en parallelpoort) 3,8/470 = 8,1mA. Volgens de specificaties is dit al te veel voor de parallelpoort, maar blijkbaar kan 'ie het aan.

Als je een weerstand van 50 ohm gebruikt wordt de stroom 3,8/50 = 76mA, wat niet alleen te veel is voor de parallelpoort, maar ook voor je LED (tenzij je een of andere powerled gebruikt). Op die manier blaas je dus beide onderdelen op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ja ok, maar:

The IBM specifications says accoding http://www.epanorama.net/...-Port-Programming-6.shtml the following: The data output pins (pins 2-9) sink 24 mA, source 15 mA, and their high-level output is min. 2.4 V. The low state for both is max. 0.5 V. Pins 1, 14, 16, and 17 (the control outputs) have open collector drivers pulled to 5 V through 4.7 kiloohm resistors (sink 20 mA, source 0.55 mA, high-level output 5.0 V minus pullup). Non-IBM parallel ports probably deviate from this standard.

ze hebben het over 15 en 24 mA

-------
Super bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! _/-\o_
Ben er nog niet uit, maar wel wat stappen verder en het leek zo simpel hier

[ Voor 16% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Emiel1984 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:03:
[...]

Of de voeding uit je PC aansluiten op de schakeling ;) . Scheelt je weer een extra voeding. Over USB kan je dacht ik 5V 500mA trekken. Dus een USB poort kan je bijvoorbeeld gebruiken als de leds niet al te veel vermogen verbruiken (even uitrekenen dus).
Dat is dus absoluut niet aan te raden. Een device mag 100mA uit de USB poort trekken.
Pas na communicatie en onderhandeling met de USB host mag je 500mA trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Engineer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:33:
Als je het stiekem achter de rug van je electronica leraar om doet, kun je de meeste led's ook wel gewoon zo in de lpt poort steken :P

Weerstanden e.d. zitten al op je moederbord voor de lpt poort.
Daar mag je echt niet vanuit gaan, veel implementaties hebben dit niet en dan fik je keihard je poort door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Sphere- schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:17:
[...]

Dat is dus absoluut niet aan te raden. Een device mag 100mA uit de USB poort trekken.
Pas na communicatie en onderhandeling met de USB host mag je 500mA trekken.
Dit is om de PC te laten veriferen hoeveel energie er wordt verbruikt in totaal op de USB poort. Deze kan dan het 'nieuwe' apparaat niet laten inschakelen (vertellen dat deze meer mag gebruiken) als deze op de juiste manier is ontworpen. Via USB kan de computer namelijk opvragen wat het maximaal verbruik is van het aangesloten apparaat bij inschakelen.

En daarmee zorgen dat de USB controller niet defect raakt. Dus als je verder niks op de USB aansluit mag je er van uit gaan dat je wel 500mA kan trekken uit een USB 2.0 aansluiting.

Maar aangezien hij een oude laptop heeft zonder USB gaat deze 'vlieger' al helemaal niet op. Omdat hij de schakeling intern in de laptop wil bouwen zou hij eventueel gebruik kunnen maken van de directe aansluiting van de accu. Dat zou ik tenminste doen als het een vereiste was dat het in zijn geheel in de laptop wordt gebouwd. Een paar transistors (of liever een paar optocouplers) nemen zoveel ruimte nog niet in. Ik heb een aantal keer een laptop uit elkaar gehaalt voor een reparatie\update en meestal is er wel ruimte over voor een kleine schakeling.

Dus eerste even de laptop open maken en kijken binnen welke afmetingen je print moet blijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 29-10-2009 18:55 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Engineer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:33:
Als je het stiekem achter de rug van je electronica leraar om doet, kun je de meeste led's ook wel gewoon zo in de lpt poort steken :P

Weerstanden e.d. zitten al op je moederbord voor de lpt poort.
ja, dat dacht ik dus ook, daarom ook mijn 'simpele' vraag, maar hoe zeker kan ik daar van zijn?
wat ik zo lees kan ik niet zomaar blind vertrouwen op je reply :p
en dan ook 8 tegelijk aan kunnen doen he,
ik kan het testen met een pci kaartje met parallelle poort en een oud mobo, of sowieso een oud mobo, maar wat ik zo lees ga ik dan de rook uit de componenten laten ontsnappen, maar ik kan het proberen met oude hardware en als dat werkt dan maar hopen dat het laptopje hetzelfde doet :+

@Emiel, ja er is vast wel een hoekje ergens waar ik het een en ander in kan bouwen en 5 volt is vast wel ergens vandaan tehalen, daar ben ik niet bang voor, desnoods haal ik de floppydrive eruit zat ruimte dan, maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden allemaal aangezien de poort gewoon al 5 volt levert, maar dat is blijkbaar omdat ik geen electronica heb gestudeert :P

[ Voor 38% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Rebels schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:06:
[...]
@Emiel, ja er is vast wel een hoekje ergens waar ik het een en ander in kan bouwen en 5 volt is vast wel ergens vandaan tehalen, daar ben ik niet bang voor, maar ik blijf het een vreemd verhaal vinden allemaal aangezien de poort gewoon al 5 volt levert, maar dat is blijkbaar omdat ik geen electronica heb gestudeert :P
De poort is niet ontwikkelt om direct apparaten mee aan te sturen maar om data sneller(parrallel) te kunnen verzenden naar bijvoorbeeld een printer dan mogenlijk is via RS232(serieel). Dus deze poort is enkel gemaakt om te kunnen communiceren met de buitenwereld.

Edit: Ik zou deze schakeling maken als ik jouw was;
http://www.circuitsonline...elle-poort-interface.html

Edit2(tbv onderstaande reactie)
Data wordt verstuurd met de viruele signalen 1 en 0. Een 1 is op de parallele poort +\-5 volt en een 0 is elk voltage onder x.x volt. Daarmee word een signaal dat niet continue 0 is(zweeft) door een externe vertoring(denk aan de reactie van een rinkelende telefoon en de daarbij verstoring in de speakers van de radio) toch op de juiste manier ontvangen. Dus het signaal is niet 1V en 0V maar dit verschil is groter.

Edit3(tbv onderstaande reactie)
Ja dat kan omdat de stroom wordt begrenst met een 1K weerstand. De transistor schakelt deze enkel aan\uit. P = U * I = U * U/R = U2\R =>> 122/1000 = 0,144 Watt. Bijna geen verbruik dus.

Als je dus een lager voltage gaat gebruiken kan je een weerstand met een lagere waarde nemen.

Edit4:
Een vraag is pas stom als je van het antwoord niks leert.

[ Voor 67% gewijzigd door Emiel1984 op 29-10-2009 20:16 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ja dat snap ik, maar er staat wel 5 volt op :S

edit:Die schakeling was ik idd ook al tegen gekomen, ik d8 het makkelijk te kunnen houden en alle componenten die ik al in huis heb te kunnen gebruiken, maar ik denk dat ik idd even die 8 transistortjes moet gaan halen,
edit3:maar in die schakeling knallen ze gewoon 9-12volt op de + pool van de led, zonder een weerstand ertussen :S
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000034.gif
•R1 = 8 x 4,7 kΩ
•R2 = 8 x 1 kΩ
•D1 = 8 x LED
•T1 = 8 x BC 547B

Tnx Emiel! voor je duidelijke uitleg en misbruik van je HTS kennis zie ik nu ;)
Ik voel me steeds kleiner worden hier met m'n stomme vragen

[ Voor 116% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 112% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
lol, je doet je naam wel eer aan :D
pci kaartje heb ik ook wel en oud moederbordje,werkt het daar misschien wel op, maar op het laptopje niet, de lpt van dat laptopje vervang je niet ff. Zou geen ramp zijn, maar dan kan ik m'n modprojectje niet uitvoeren.
En je hebt het over hardware van tegenwoordig, dit is een Toshiba van 15 jaar oud ofzo, maar ik ben geneigd het tedoen hoor, had het ook al bijna gewoon gedaan voordat ik dit topic opende :p
Ik denk er nog even over.

[ Voor 23% gewijzigd door Rebels op 29-10-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
haha, topic is meteen dood
nee jongens ik ga niet prutsen, ik ga die met de transistors maken, ik zal het resultaat nog wel posten als het lukt,
de electronica gaat wel werken, maar de uitwerking van m'n idee in de laptop is nog de vraag.
Het gaat nog wel even duren, maar als dat lukt is het best mooi imo.

super bedankt voor alle uitleg en reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 01:01
Ikzelf heb zoals hierboven aangegeven (dat het mogelijk is) eens 8 ledjes op de lpt poort geduwd zonder dat hier een weerstand oid tussen zat, bij mij werkte het prima, en kon ik het toen (vanuit VB6) aansturen en de boel werkte gewoon prima :) (knipperen, 'kit-lichtt', constant aan e.d)..

Bij mij overleefden de ledjes en de LPT poort het gewoon, maar dat garandeerd niet dat dat bij jou ook het geval is.

De code die ik daarvoor had gemaakt staat op een site (eprogrammeur) welke nu helaas offline is (al een ruim tijdje).

[ Voor 12% gewijzigd door ZpAz op 31-10-2009 17:50 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
en welk type leds gebruikte je? die ouderwetse matte groene/rode?
of 20mA, 3,5 volt modernere leds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Vroeger heb ik dit ook wel eens gedaan, zie dit filmpje:

http://video.google.nl/vi...Q&q=knightrider+licht+pc#

Dat was ook met LEDjes aan de parallele poort.

Ik heb het zonder transistoren gedaan, maar wel met weerstand (volgens mij had ik alle min polen van de LED's aan elkaar geknoopt, en hing daar 1 dikke weerstand richting de GND) , Dit was met heldere LED's

Programma waarmee ik dat Knight Rider-effect op de LED's liet afspelen was "KEMO Relais Timer", oorspronkelijk bedoeld om een KEMO relaisbord mee aan te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
ZpAz schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:49:
Ikzelf heb zoals hierboven aangegeven (dat het mogelijk is) eens 8 ledjes op de lpt poort geduwd zonder dat hier een weerstand oid tussen zat, bij mij werkte het prima, en kon ik het toen (vanuit VB6) aansturen en de boel werkte gewoon prima :) (knipperen, 'kit-lichtt', constant aan e.d)..

Bij mij overleefden de ledjes en de LPT poort het gewoon, maar dat garandeerd niet dat dat bij jou ook het geval is.

De code die ik daarvoor had gemaakt staat op een site (eprogrammeur) welke nu helaas offline is (al een ruim tijdje).
Heel fijn, dit soort tips die de TS het idee geven dat het allemaal wel wil. Het is gewoon GEEN GOED IDEE. Gebruik simpel 8x een transitortje (een BC 547 of soortgelijk) dat kost geen drol en je blaast tenminste niet je moederbord op.
Het schema staat notebene een paar posts hier boven.

@TS. Ga gewoon even naar de winkel. Koop 8 leds, 8 transistors en 8 (correcte) weerstandjes. Die weerstand moet baseerd zijn op jouw led, dus het juiste voltage en de juiste stroom op de ingangsspanning die je gaat gebruiken (5 volt bijvoorbeeld). Heel erg simpel uit te rekenen, de formules staan ook een paar posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, je moet 16 weerstanden hebben.
8 voor de transistors (4,7kOhm) en 8 voor je ledjes.

Schema staat er inderdaad al.

Weerstand voor je leds bereken je zo:

Weerstand = Spanning / Ampere = ( Voedingspanning - Spanningsval leds ) / ( Milliampere * 1000 )
Rode leds hebben meestal een spanningval van 1.8V
Goedkope groene en gele rond de 2,5V
Betere groene en blauwe zitten rond de 3,6V

Meeste standaard 3mm en 5mm (diameter) leds werken op 20mA.
Bij een voedingsspanning van 5V kom je dan op deze waardes:
1.8V -> 160Ohm -> 180Ohm
2.5 -> 125Ohm -> 150Ohm
3.6 -> 70 Ohm -> 82Ohm

De 2e waarde zijn de waardes die je dan moet kopen, zijn naar boven afgerond om overeen te komen met de E12 weerstandseries. Buiten die waardes zijn ze bijna niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
Je hebt helemaal gelijk.

Ik denk dat de TS hier wel wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:57:
[...]
Het schema staat notebene een paar posts hier boven.
goeiemorgen, dat schema post ik zelf toch

pff ik ben geen led n00b, ik heb hier 3000 leds liggen alle typen en maten , en 5000 weerstanden, daar vraag ik toch helemaal niet om als je ts goed leest,
bedankt voor het reageren, maar vervuil m'n topic aub niet

[ Voor 50% gewijzigd door Rebels op 01-11-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je maakt anders wel een heel erg grote fout in de TS over het berekenen van weerstand voor leds.
Maar nu komt het, ze hebben het allemaal over 470Ohm weerstandjes, maar dat is toch veelste groot om een led aan te sturen? dan blijft er maar 0,2 volt over ofzo, als je 5 volt vanuit parallelle poort krijgt en dan 470Ohm opzet.
De weerstand beperkt alleen de stroom, niet de spanning. Daardoor is de spanning over de led en de weerstand constant (bij een constante voedingsspanning) onafhankelijk van de waarde van de weerstand.

Niks tegen de TS verder, maar je maakt iig niet bij mij de indruk alsof je een LED-expert bent verder.

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 01-11-2009 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ja feit blijft dat de led niet gaat branden met 470Ohm weerstand en 5 volt, dat is wat ik zeg daar, wat wil je nou eigenlijk zeggen? ik heb toch ook spanning/volt nodig om die led te laten branden, nou dat lukt niet met die 0,0002v

en ik zeg toch nergens dat ik expert ben, alleen dat ik al 10 jaar met leds werk

[ Voor 70% gewijzigd door Rebels op 01-11-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb anders vaak zat leds met 470Ohm weerstand gebruikt op 5V, en die doen het allemaal?

Net nog getest, een blauwe led met een 470ohm weerstand aan 5V gaat heel duidelijk branden. Zelfs op 3.3V blijft hij duidelijk branden omdanks dat dat onder zijn nominale spanningsval zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Een normale rode of groene led zou bij 1 of 2 mA al zichtbaar moeten oplichten dus die 'grote' weerstand zal het probleem niet zijn.
Ik vraag mij af hoe je de spanning meet als je maar 0.002V meet. Weet je zeker dat de data pinnen van je paralelle poort op dat moment hoog zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Sphere- op 01-11-2009 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ik pak gewoon een gelijkspanning voeding, zet die op 5 volt, 470Ohm weerstand op de + pool dan een 20mA 3,5v led

ik test het nog niet op de parallelle poort

edit:
8)7 my bad, die voeding is gewoon gaar na 20 jaar, lol
eerst geeft ie gewoon 5 volt, zodra ik die led met weerstand er tegenaan houdt zakt ie helemaal in :D

op een pc voeding werkt het idd gewoon :/

dus dat zou in principe betekenen dat ik gewoon dat allereerste schema kan gaan bouwen, vind ik het te zwak branden, dan maak ik die met die transitors, heel dit topic voor niks omdat m'n voeding gaar is? |:(

[ Voor 83% gewijzigd door Rebels op 01-11-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Lol, 1 van de 4 kanalen van mijn voeding is ook zo gaar, spanning klopt maar je kan er nieteens een led op laten branden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 01:01
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:57:
[...]

Heel fijn, dit soort tips die de TS het idee geven dat het allemaal wel wil. Het is gewoon GEEN GOED IDEE.
Ik meld alleen dat het bij mij wel werkte, en voor TS zal ales op geheel eigen risico zijn, aangezien ik aangaf dat het bij hem misschien wel anders kon aflopen.
Rebels schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:09:
en welk type leds gebruikte je? die ouderwetse matte groene/rode?
of 20mA, 3,5 volt modernere leds?
Mijn electronica verstand is 0.000-3, die ledjes kwamen uit een ander (stuk apperaat) geen idee, waren groene matte ledjes idd.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
net printje gesoldeert en heb het werkend op de parallelle poort :P

bedankt allemaal! :)

Alleen de software nog, ik heb allemaal flitsende dingen voor XP, maar voor windows 98 is het lastig zoiets flitsend te vinden, alleen klik aan klik uit software tot nu toe, en nee, de laptop is meer dan 15 jaar oud, kan geen xp op (of misschien ook wel, lol, maar der zit niet eens een cd speler in, moet ik hd aan gewone pc hangen).

[ Voor 71% gewijzigd door Rebels op 02-11-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Rebels schreef op maandag 02 november 2009 @ 01:29:
net printje gesoldeert en heb het werkend op de parallelle poort :P

bedankt allemaal! :)

Alleen de software nog, ik heb allemaal flitsende dingen voor XP, maar voor windows 98 is het lastig zoiets flitsend te vinden, alleen klik aan klik uit software tot nu toe, en nee, de laptop is meer dan 15 jaar oud, kan geen xp op (of misschien ook wel, lol, maar der zit niet eens een cd speler in, moet ik hd aan gewone pc hangen).
Kan je deze niet compileren naar een windows98 compatibible programma dan ? De printerpoort is nogal een standaard stukje hardware namelijk. Deze heeft naar mijn idee na windows 98 echt geen veranderingen gehad
betreffende de aansturing. Ik zou er iig van opkijken als dit wel zo is.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Na, wel dus, sidns win2000 is de aansturing van de printerpoort radicaal veranderd.
Daarom vind je zoveel voor XP ;)

Onder windows 95/98 kan je nog lekker naar poort 0x378 schijven voor je printerpoort met OutB()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
SA007 schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:11:
Na, wel dus, sidns win2000 is de aansturing van de printerpoort radicaal veranderd.
Daarom vind je zoveel voor XP ;)

Onder windows 95/98 kan je nog lekker naar poort 0x378 schijven voor je printerpoort met OutB()
ja, en daar ben ik allemaal niet zo handig in, zo'n klik programmaatje in XP vind ik wel handig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Met een beetje googlen vond ik dit al:

http://www.arunet.co.uk/tkboyd/offers1h.htm#prb

Of ie werkt kan ik niet zo testen, maar zoiets simpels is moeilijk te verprutsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor de opto-couplers gaan. Het leuke daarvan is dat je er dan later ook nog wat anders mee kan doen, omdat je dan in principe gewoon 8 aanstuurbare schakelaars hebt.
[edit] Oeps, beetje (te) late reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik vind juist de optocouplers helemaal geen voordeel, opto's zijn traag, lage gain, en optische scheiding is helemaal niet nodig.

En opto's hebben alsnog een vrij hoge stroom nodig op de input in vergelijking met een transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Vich, elke info is nog steeds welkom, heb alleen nog maar een testprintje af, uiteindelijke project moet nog gemaakt worden en alle ideeen zijn welkom.

@SA007 zal dat programmaatje zo eens proberen, ik had ook al verschillende tooltjes gevonden op http://www.circuitsonline.net/download/cat/1 , maar dat zijn allemaal klik-aan klik-uit dingen, kun je gewoon 1voor1 aan en uitzetten, maar onder xp heb je van die proggels die allemaal flitsende patronen kunnen afspelen, zal eens kijken wat jouw gevonden programmaatje doet vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:58:
Ik vind juist de optocouplers helemaal geen voordeel, opto's zijn traag, lage gain, en optische scheiding is helemaal niet nodig.

En opto's hebben alsnog een vrij hoge stroom nodig op de input in vergelijking met een transistor.
Ik vind herbruikbaarheid een groot voordeel. Zo kan hij na dit project het bordje nog gebruiken voor een simpel domoticaprojectje en andere toepassingen.
Verder heb je wel gelijk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat zou je in domotica dan extra hebben aan optocouplers?

Optotriact ok, maar optocouplers voegen dan alsnog weinig toe, imho gebruik je optocouplers alleen als of je voedingspanningen gescheiden moeten blijven (bijv bij een zware motorsturing om storing aan de electronica te voorkomen of bij lange kabellengtes) of als het spanningverschil tussen beide kanten te hoog is voor een standaardtransitor.

Voor een ledje aan te sturen zijn ze een beetje vreemd aangezien de optocoupler zelf een led is.

Wat bedoel je met 'een simpel domoticaprojecje' ?
Ik denk dan aan dingen als relais aansturen voor verlichting vanaf de printerpoort of iets dergelijks, en daar heb je ook geen optocoupler voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:15:
[...]
Wat bedoel je met 'een simpel domoticaprojecje' ?
Ik denk dan aan dingen als relais aansturen voor verlichting vanaf de printerpoort of iets dergelijks, en daar heb je ook geen optocoupler voor nodig.
Kan je de opto-couplers zelf niet als relais gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, opto's kunnen vaak maar minimaal vermogen schakelen in vergelijking met een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Ik wil even ingaan op de mensen die zeggen dat een optoupler niet handig is;

Als je de TS leest zie je dat Rebels nog een beetje aan het 'proberen' is. Als hij de schakeling later wilt uitbreiden kan dit ook met een transistor. Maar gaat hij meer stroom vragen dan de transistor kan geven, dan is de kans vrij groot dat (minimaal) de printerpoort ook voor het laatst werkt. Met een beetje pech doet je hele PC het niet meer.

Een optocoupler is wat meer 'hufter-proof' zoals ze dat wel is noemen.

Als de schakeling primair (PC->optocoupler) verder in orde is, wat moeilijk is om te laten mislukken omdat je enkel een weerstand ertussen zal moeten zetten om de stroom te beperken vanuit de printerpoort. Dan zal je dus hooguit het secundaire circuit 'opblazen' maar blijft de computer veilig.

Een optocoupler is pas traag als deze niet snel genoeg is voor de toepassing. Aangezien ik nog niet het idee heb gekregen dat 'Rebels' deze grenzen gaat bereiken lijkt mij dat een optocoupler de meest veilige keuze is.

Een relais ga je naar mijn idee pas gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een 230V lamp wilt schakelen. Het relais schakel je dan door de optocoupler te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 02-11-2009 19:09 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ja, maar het probleem van een opto is dat je om een intressante stroom aan de secundaire kant te kunnen trekken je ook best een grote stroom aan de primaire kant erin moet drukken.
Goede kans dus dat er dan alsnog een transistor voor of achter moet om iets nuttigs over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

In geval van een optocoupler kun je kijken naar een darlington optocoupler bv 6N138.
Ongeveer 0.5mA in en maximaal 60mA op de uitgang.

Maar een transistor of een buffer IC is net zo eenvoudig en vaak goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
programma van SA007 is ook klik-aan klik-uit, waar dus 10tallen van te vinden zijn :)

Onder XP heb ik dit programma: http://jas.kaleka.googlep...allelPortControlSetup.rar
Jaspreet's Parallel Port Control, dit doet exact wat ik wil, knight rider looplicht, couters en andere flitsende patronen.
Dit heeft .net framework 2.0 nodig, dus ik installen op laptop met win '98, maar als ik dat programma nu wil starten zegt ie 'no parallel port detected',
wat ik dus wil is fancy patroontjes onder win '98, zonder dat ik zelf in vb6 oid moet gaan klooien, ik zoek me helemaal gek met google, maar ik vind alleen die programma's met 8 knopjes, waar je klik-aan klik-uit kan doen, maar dat zoek ik niet :/

nog iets: hier zie ik dat je ook 12 leds kan aansturen? http://wndlpt.sourceforge.net/ ik dacht dat je aan max 8 was gebonden.

hier ook een mooi iets, waar ik werkelijk niks van snap :(
If you hook up 8 LED lights to the parallel port, you can use this program to make them dance in cool patterns,
This will NOT work on NT, 2000, or XP without some workarounds since those operating systems don't allow direct access to the port
precies wat ik zoek dus, maar ik krijg het niet aan de praat met m'n 0,0 programmingskills :/
http://www.planet-source-...p?txtCodeId=6012&lngWId=3

[ Voor 30% gewijzigd door Rebels op 03-11-2009 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zoek een commandline versie en maak met bat bestandjes wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 121% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Mocht je de parallele poort werkend hebben, dan zou je ook mijn programmaatje kunnen gebruiken.
zitten wat kleine functies in die wel grappig zijn. Je hebt wel "inpout32.dll" nodig die je in je windows moet zetten (voor zover je dat al niet gedaan hebt). Ik hoor graag of het werkt!

download: http://www.festivalr.mobi/lpt_tester.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Ik heb iets gevonden dat werkt! en precies doet wat ik wil.
LPT LED EFFECT 0.9.4.beta
http://www.instructables.com/id/SJH08LTFVMQZSH7/

3V3RT, ik ga het zeker even testen en laat het je nog weten, echt bedankt voor het meedenken en aanbieden, echt tof!

[ Voor 11% gewijzigd door Rebels op 04-11-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
jongens ik heb nog 1 vraag
ik ga die met transistors bouwen ook onder XP omdat ik zo enthousiast ben nu :P

Discolitez plugin in winamp laat de leds echt exact op de muziek gaan (geen VU-meter),
nu wil ik per kanaal 10 of meer leds (of ook enkele ccfl's) gaan zetten met een externe voeding, kan ik enige vertraging krijgen door die transistors?
en als ik een voeding daarvoor wil aanschaffen kan ik gewoon heel simpel de mA per led optellen en dan het totaal aantal leds is het amperage wat ik minimaal aan voeding nodig heb he?
(Ik weet eigenlijk het antwoord al, maar ik wil even bevestiging :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
de schakeltijden van je transistors kan je verwaarlozen. Je moet er echter wel op letten dat je versterking van je transistoren groot genoeg is om de stroomversterking te kunnen waarmaken.

Stel je neemt 10 leds van ieder 2,2 volt. dan zullen ze in een serieschakeling een spanningsval hebben van in totaal 22 volt. je voeding moet dat voltage dus aankunnen. Voor de rest is de stroom in een serieschakeling overal hetzelfde. Wat meestal wordt aangeraden is maximaal 5 leds achter elkaar te zetten met 1 voorschakelweerstand voor alle 5 de leds. Dan zit je meestal wel safe.

leuk forum-topic: http://www.electro-tech-o...leds-series-parallel.html

EDIT: de BC547 transistor heeft een transition frequency van nominaal 100 MHz. Dus niet met het blote oog te zien ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 3V3RT op 05-11-2009 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ah ok, maar kan ik ze niet gewoon parallel ipv serieel(niet te verwarren met waar dit topic over gaat, lol) schakelen met dit printje?
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000034.gif

Om nou een 22 volt voeding te gaan gebruiken :S ik was eigenlijk van plan gewoon een goede 12 volt voeding in de bouwmarkt/Ikea tekopen ofzo voor halogeen oid. Het wordt meer een huiskamer project nou, dus het liefst een nette adapter (naast wat ik met de laptop wil gaan doen)

[ Voor 40% gewijzigd door Rebels op 05-11-2009 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Ja maar ik wil dus bijvoorbeeld 30 leds per kanaal doen, 30x8
Ik ben nu met een 2de bezig he, en niet meer met dat ding uit de startpost :P
Klopt bij TU/e heb ik gezien, dat was wel bruut.

[ Voor 35% gewijzigd door Rebels op 05-11-2009 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Rebels schreef op donderdag 05 november 2009 @ 11:44:
Ja maar ik wil dus bijvoorbeeld 30 leds per kanaal doen, 30x8
Ik ben nu met een 2de bezig he, en niet meer met dat ding uit de startpost :P
Klopt bij TU/e heb ik gezien, dat was wel bruut.
Dan kan je er het beste een microcontroller tussen zetten met 30 of meer outputs en een UART. Dan hoef je niet meer met de printerpoort te werken en stuur je enkel een adres\setting naar de microcontroller welke je deze laat vertalen naar een output. Je kan tuurlijk ook de printerpoort aansluiten maar dit kost meer pinnen op de microcontroller die je kiest en vereist iets meer programmeerwerk.

Edit zie nu dat je 30 keer 8 outputs wilt. Dit is een totaal van 240 outputs. Je zou eventueel een raamwerk kunnen gebruiken van 16 bij 16. Zoek maar is naar 'Led matrix' op google.

Edit2: Met 8 outputs en wat logische poorten kan je in totaal 2^8 = 256 poorten creeeren. Dat kan dus ook werken. Maar met een microcontroller kost dit een stuk minder hardware. Ik zou het via een microcontroller doen en 2 maal 8 logische poorten die de benodigde stroom voor de leds kunnen bufferen\leveren.

[ Voor 25% gewijzigd door Emiel1984 op 05-11-2009 17:19 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Nee sorry ik ben onduidelijk
ik bedoel dit:
Afbeeldingslocatie: http://casemodding.site50.net/uploads/000034.jpg
of 15 stuks, iig meer dan die ene :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Begrijp ik je goed dat je in bovenstaand schema 15 of zelfs 30 LED,s wil laten branden op die ene transistor? Nee toch hoop ik?
Denk even na, dat kan toch nooit. Eén LED zal bij de maximum vermelde spanning bij die weerstand van 1kΩ krap 10 mA trekken. Zet je er 10 parallel, dan blijft er minder dan 1 mA per LED over, om nog maar te zwijgen van 30 stuks.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 05-11-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 143% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, dat had ik ook al in gedachten.
Ik wou eigenlijk dat TS daar zelf over na zou denken, vandaar dat ik dat even open liet.
Tweede punt, nu ik toch bezig ben, is die transistor. Voor één LED kan die het met gemak doen, maar 0,6 A en dan ook nog zonder koelvin? Denk dat vermogentransistor dan meer in het beeld komt, b.v. de 2N3055.
Vervolgens de weerstand, die moet ook even voor die wat zwaardere stroom worden gedimensioneerd,
0,6 A en 6 Ω,. Dat wordt dan 0,62 x 6 = 2,6 W. Dat komt dus ook met de dichtstbijzijnde handelswaarde op een stevige vermogensweerstand. Wel een puntje om ook rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ engineer @Techneut,
Zou ik niet doen 30Led's Parallel met 1 weerstand .
Ten eerste heb je dan een forse weerstand nodig die de nodige energie verspilt
Ten 2e als er leds defect raken of je hebt ergens een slecht contact hebt wordt de stroom door de andere leds groter.

Beter is serie setjes van 2 of 3 leds met eigen weerstand paralell aan elkaar.
Als je 15 setjes van 2 leds gebruikt heb je 15 weerstanden nodig en hoeft bij 20mA per led de tor maar 0,3 ampere te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima correctie. Alleen (heb de datasheets niet zo gauw voorhanden) vrees of weet bijna zeker ik dat die BC547B deze stroom nog steeds niet aan kan, het is maar een kleintje die naar ik me herinner maar een maximum van 100 mA aan kan. Een BC140 of BC141 kan b.v. 1 A aan. Ik zou dan bij 30 LED's kiezen voor 10 stringen van 3 LED's in serie. Heel globaal: Spanningsval over 3 LED's zal ongeveer 6V zijn, over de (in verzadiging gestuurde) transistor ongeveer 0,7 à 1 V, bij een voedingsspanning van 12V nog weg te werken ruwweg 5 V. Uitgaande van nog steeds 20 mA stroom voor deze LED's betekent dat 10 weerstandjes van 250 Ω en 0,1 W.
Met 6 stringen van 5 LED's in serie zou je het met nog steeds die voedingspanning van 12 V theoretisch zelfs zonder weerstanden kunnen doen. Alleen wat heet verstandig, bij uitval van een LED doven er gelijk 5.

Ik zou dan zeker voor 3 LED's per string in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Leds of series parrallel zetten is sowieso een heel duidelijke NEE als ze elke streng appart beperkt is qua stroom.

De spanningsval van leds is verre van stabiel, en een verschil van een honderste volt kan al genoeg zijn om de stroom dermate ongelijk te verdelen dat de ene led bijna uit is terwijl de 2e aan het doorbranden is.

Leds in serie is overigens geen enkel probleem.
Zolang je de spanningsval van je leds bij elkaar minder is dan de voedingsspanning en je de juiste weerstand etussen zet.

bij het in serie zetten kan je ook de spanning van je voeding omhoog gooien zolang je rekening houdt met de maximale spanning van je transistor (meeste zijn 30V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
Ik snap nog net dat m'n bovengeplaatste schema niet kan nee met die weerstand, was puur om even aan tegeven wat ik wil(de)

Net ff een 5 leds in een strip gemaakt en 5 verlicht 1 paneel ook wel mooi, dus met 5 per poort zou ik ook wel tevreden zijn.

I = 0.02 * 5 = 0,1 ampere
U = 5 volt - 1.6 = 3,4
3.4 / 0.1 = 34 Ohm

trekt die BC547B dat wel dan?
kan ik dan een normale 12 volt voeding met simpel genomen +/- 1 ampere nemen?
en dan de leds in serie zetten a 2,2 volt of wel gewoon parallel a 3,4 volt?
wat zou de max zijn van die BC547B?

[ Voor 16% gewijzigd door Rebels op 08-11-2009 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De BC547 is een kleine transistor die maximaal 100 mA trekt. De iets grotere BC141 (of broertje BC140) b,v. kan beduidend meer aan, nl. (met koelvin) 1 A.
Zet bij meerdere LED's ze sowieso niet allemaal parallel, lees nog maar eens door waarom niet, maar verdeel ze in groepjes die in serie staan. Hoeveel je in serie zet, hangt af van je voedingsspanning, want het zal duidelijk zijn dat bij een aantal van x in serie je voedingsspanning hoger moet zijn dan x keer 2,2 V.

En om misverstanden te voorkomen, houd bovendien rekening met de spanningsval over de transistor. Wat je dan nog aan spanning over houdt werk je (per groepje) weg met de serieweerstand. Kunst is om alles zo te dimensioneren, dat die serieweerstand er noodzakelijkerwijs wel in zit, maar dat deze om het energieverlies minimaal te houden zo klein mogelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Techneut op 08-11-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Rebels, Je maakt alsnog dezeflde fout, leds mag je nooit en te nimmer parallel zetten zonder individuele stroombeperking.

Dus je krijgt:
I = 0.02 * 5 = 0,1 ampere = Totale stroom
U = 5 volt - 1.6 = 3,4
3.4 / 0.02 = 170 Ohm voor elke led

Als ej 5 leds per groepje wil, en je schakelt naar een 12V voedingsspanning dan kan je ze ook allemaal in serie zetten.
Dan is de stroom door je transistor maar 0.02A en heb je op 5 leds maar 1 weerstand.

U = 12 volt - (1.6 * 5) = 4
4 / 0.02 = 200 Ohm

Spanningsval van een transistor is meestal 0.3V ofzo, niet heel intressant om rekening mee te houden.

De BC547 kan trouwens bij de meeste fabrikanten 100mA trekken, maar bijv die van Philips (NXP) kan je tot 500mA belasten volgens de specs.
Sowieso moet je zelfs bij standaardcomponenten altijd de datasheet van je fabrikant erbij zoeken, niet alles is namelijk hetzelfde, sommige fabrikanten hebben zelfs een andere pinindeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, alleen die spanningsval over de transistor van ongeveer 0,3V? Ik dacht dat deze waarde geldt voor de germaniumtransitor. Niemand gebruikt deze meer, althans niet voor deze doeleinden. De BC547 is een siliciumtransistor en daar is het meende ik rond 0,7 V. Ik vermeldde dat "rekening houden met" voor het geval dat je met de optelling van spanningen in de serieketens op het randje zit om er nog fatsoenlijk een toch wel gewenste weerstand in kwijt te kunnen.

Edit:
O.k., zie onderstaand bericht, ik vergiste me blijkbaar met die 0,7 V. Te lang geleden dat ik met die dingetjes knutselde. Bij deze dus gecorrigeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 08-11-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
De 0.7V is de Basis Emitter overgang.
Een open gestuurde transistor heeft tussen Collector en Emitter gelukkig een veel lagere waarde, bij mijn BC 548 was dat vanmiddag 0,34V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
ja ja, ik weet dat je per led een weerstand moet zetten als je parallel aansluit, beetje onduidelijk in m'n uitleg in de vlugheid, sorry |:(

ben weer even terug bij project 1 (aangezien ik over 2 verschillende projectjes praat hier)
nu kwam ik dit tegen:
prutst ie er hier nou een externe 5 volt voeding op zonder transistors?
code:
1
2
3
4
5
6
7
                     +------------------------------- (+5 v)
                     |+
   Sinking         Load (up to 24 mA @ 4.2v)
                     |-      Power Supply
        Dn Out ------+

Ground -------------------------------------- ( Gnd)

http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html

hele uitleg wat ie schrijft op die page:
(zodat je niet hoeft op tezoeken op die page, mocht je nog willen helpen lol)
==============================================================================

The outputs are designed so that they give at least 2.4V at 2.6 mA load. This 2.6 mA figure is for ordinary LS-TLL circuits used, the LSI implementations used in many computers can give more or less. For example quite popular (few years ago) UM82C11-C parallel port chip can only source 2 mA.

Simple current sinking load connection:

code:
1
2
3
4
5
        Dn Out ------+
                     |+
  Sourcing         Load (up to 2.6 mA @ 2.4 v)
                     |-
        Ground ------+

When taking current from PC parallel port, keep the load low, only up to few milliamperes. Trying to toke too much current (for example shorting pins to ground) can fry the parallel port. I have not killed any parallel port (yet) in this method, but I have had in cases where too much load has made the parallel port IC very hot. Be careful.

If you have an external +5 volt supply, you have another option for connection: use the Data Out pins to sink up to 24 mA from your +5 volt supply. This can be made with a circuit like this:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                     +------------------------------- (+5 v)
                     |+
   Sinking         Load (up to 24 mA @ 4.2v)
                     |-      Power Supply
        Dn Out ------+

Ground -------------------------------------- ( Gnd)

The load gets power then you have external +5V on and the printer port data pin set to 0. This circuit gives you capability of of driving more current than the "sinking" approach. You need to be careful with this circuit, because with this circuit you can easily fry the parallel port if you do things wrong. My advice is to be very careful with this type of circuit and make sure that the external +5V power supply gets turned off when computer gets turned off (all printer ports might not like getting +5V though the load to printer port when they are not powere). The most convient source "external +5V" might be from same other port on your PC (USB, joystick, keyboard/mouse etc. port).

[ Voor 65% gewijzigd door Rebels op 16-11-2009 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nee, hij gebruikt sinking ipv sourcing.

De pinnen kunnen sourcen en syncen.

Als je er een 0 heenschijft worden ze naar 0 getrokken en andersom naar +5V.
Dus wat hij doet kan ook prima.
Maar je blijft met het punt zitten dat de maximale belasting van een printerpoortpin extreem laag is (zoals hij al zegt, bij sommige chips maar een paar milliampere) en ze totaal geen beveiliging hebben, te zwaar belasten = kapot.

Of je nou source of sink gebruikt, de maximale stroom is erg laag, alleen omdat sinken als aansturing gebruiken vaak erg verwarrend werkt en het moeilijk is er een npn-transistor mee aan te sturen wordt het erg weinig gebruikt.
Pagina: 1