Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 7 mappen blijven op alleen lezen staan

Pagina: 1
Acties:
  • 1.590 views

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik Windows 7 Ultimate (SL) geïnstalleerd op een nieuwe hdd.
Het zag er allemaal goed uit.
Echter nu zie ik dat alle mappen op de C: schijf 'alleen lezen' aangevinkt hebben staan?

Dit geldt voor beide gebruikers op de laptop. Beide hebben Administrator rechten. Ik kan het vinkje wel weghalen maar als je de map dan opnieuw opent blijkt de map toch weer op 'alleen lezen' te staan.

Bij de opties machtigingen voor de lokale schijf heb ik Geverifieerde gebruikers, Administrators, Gebruikers en SYSTEEM de rechten van volledig beheer gegeven.
Wanneer ik daarvoor kies dan krijg ik diverse foutmeldingen dat bij bijvoorbeeld:
C:\$Recycle bin, C:\Autoexec.bat, C:\Boot, C:\config.sys, C:\Documents and settings de toegang geweigerd is.

Hoe krijg ik weer volledig beheer over de mappen op de C: Schijf?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18

CaDje

Framedrops for life

heb je al probeert om "ownership" te nemen op de C schijf? Ik zit nu niet achter een windows 7 pc, maar onder xp is dat het kopje naast permissions (machtigingen in het nederlands denk ik).

• readytoflow
  • Niet online
Ik kan zo snel niet terug vinden wat je bedoeld. ownership is dus wel ander als de keuze 'volledig beheer'?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18

CaDje

Framedrops for life

• readytoflow
  • Niet online
Ik heb het bekeken. Maar ik, mijn vriendin en Administrator staan er als eigenaar in.
Ik krijg de mappen gewoon niet van 'alleen lezen' af.
heel vreemd?

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 07:24

Brazza

Byte me!

http://www.howtogeek.com/...ight-click-menu-in-vista/

Insert deze .regs in je register. En Shift+ click op de map en klaar.
[edit] Hoop dat het ook werkt voor XP. Anders Schijf controleren op fouten ?

[ Voor 18% gewijzigd door Brazza op 29-10-2009 20:28 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:18

TheVMaster

Moderator WOS
Niet om het een of ander, maar wat is hier precies het probleem mee? Waarom zou je de default rechten op je C schijf aan willen passen? Zijn er zaken die niet werken dan ofzo?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je bedoel toch niet dat het er zo uit ziet bij jou:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_5lL1y9ELMFM/SXNBu0uE0YI/AAAAAAAAFxc/9S8WLZz4DgE/ReadOnlyMusic_thumb.jpg

Dus voor de duidelijkheid: geen vinkje maar een gevuld vierkantje.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Gebruik ook Win7 Ultimate.
Dit vierkantje is het probleem niet.
Wat mij niet lukt is om de map 'Documents and Settings te openen.
Als ik vervolgens via Eigenschappen naar Beveiliging ga en de Administrator 'Volledig beheer' geef, kon ik dit een aantal keren niet met Ok bevestigen. Nu kan dat wel, alles lijkt ok maar als ik de map zelf wil openen gaat dit niet: 'Toegang geweigerd".

Sommigen kunnen zich af vragen wat ik hier te zoeken heb.
Nou: al mijn instellingen van mijn Speedcommander verkenner, FireFox, Tunderbird, etc. zitten daar en die wil ik terug kunnen zettenn. Als als er puin in zit wil ik dat kunnen opruimen.

Raar dat ik zoveel bokkesprongen moet maken om deze simpele bewerkingen op mjn eigen laptop te mogen uitvoeren :O

Iemand een idee?

Verwijderd

jelmervos schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:09:
[afbeelding]

ja idd, want dit is toch gewoon standaard voor mappen ?

• readytoflow
  • Niet online
jelmervos schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:09:
[afbeelding]

:? eh ja, zo ziet het eruit ja...ik krijg dat niet gewijzigd. Als ik het leegmaak dan verschijn het daarna meteen weer.

@TheVMaster: Nou, ik kwam er in eerste instantie achter doordat ik een foto wilde draaien zodat die netjes als achtergrond op mijn bureaublad kwam. Dat mocht ik niet omdat iker geen rechten toe had.

Ik heb mijn Register aangepast. Bij mijn vriendin blijft het op Read only staan. Bij mijn account heb ik wel de mogelijkheid om het een en ander aan te passen. Maar het wijzigd wel steeds terug.

Zul je zien dat ik zelf iets verkeerd doe of begrijp natuurlijk...

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:26:
*knip*

Wat mij niet lukt is om de map 'Documents and Settings te openen.

*knip*
Dat klopt. En wat je ook aan rechten aanpast, je zal deze map nooit meer kunnen openen. Sinds Windows Vista is deze namelijk verhuisd naar C:\Users. De 'Documents and Settings' die je ziet is een zogenaamde NTFS junction. Wat dat inhoud is dat (oude) programma's die het pad naar 'Documents and Settings' gehardcode hebben via een truukje toch nog de correcte gegevens te zien krijgen. Explorer weigert echter om je via dit truukje te verwijzen naar de juiste locatie.

Of dit gedrag wenselijk is, is een heel ander verhaal met vele argumenten (Google maar eens hierop). Maar de oplossing voor jou is iig: Ga naar C:\Users en leef je uit :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:44
readytoflow schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:30:
:? eh ja, zo ziet het eruit ja...ik krijg dat niet gewijzigd. Als ik het leegmaak dan verschijn het daarna meteen weer.
Dat blokje betekend dat er sommige bestanden in de directory staan die alleen-lezen zijn, maar niet allemaal. Overigens verdenk ik Windows 7 ervan om 'gemakkelijk' te doen en niet te kijken naar de instelling van bestanden in sub-directories. Dus standaard is op een directory met subdirectories dit een blokje, ook al zijn er totaal geen alleen-lezen bestanden aanwezig. Het blokje betekend dan: 'ik weet het niet zeker, dus geef ik maar aan dat er wat is'.

Edit: excuses voor de 2 reacties onder elkaar O-)

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowLord op 29-10-2009 21:37 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Inmiddels is het mij gelukt.
_/-\o_

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik vraag me nog steeds af waarom.

• readytoflow
  • Niet online
Waarom vraag je jezelf dat af?
In jouw voorbeeld hierboven. Met de map Music - Read only.
Dat betekend dan toch dat je je bestandsnamen niet mag wijzigen etc...?

Zo mocht ik dus in de map afbeeldingen geen foto's draaien zodat ik een betere diashow kreeg.
En er was ook 'iets' met iTunes die geen rechten had op de map Muziek.

Ik geef meteen toe, ben niet zo technisch, dus meestal vraag ik mezelf dan af wat ik fout heb gedaan of over het hoofd zie..

• the_wingman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09-2022
Maar wat is nu de oplossing als je zo'n gevuld vakje hebt bij alleen-lezen om dat weg te halen?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

the_wingman schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:35:
Maar wat is nu de oplossing als je zo'n gevuld vakje hebt bij alleen-lezen om dat weg te halen?
Waarom wil je dat?

• the_wingman
Omdat ik de mappen wil verplaatsen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Eh..je wilt systeemmappen verplaatsen? Lijkt me niet heel verstandig....

• the_wingman
Nee, ik zal het hele verhaal uitleggen.
Ik heb Windows XP Professional.
En ik heb een groot programma (legaal) gedownload naar mijn d schijf.
Maar nu wil ik het programma verplaatsen naar mijn externe harde schijf zodat ik meer ruimte heb.
Maar nu gaat dat niet omdat er op de map waar het programma in staat en op alle submappen een gevuld vakje alleen-lezen staat bij eigenschappen.
Als ik dit probeer weg te halen in eigenschappen staat het er weer als ik in eigenschappen kijk.

Ik heb veel geprobeerd. Ik heb 2 gebruikeraccounts Administrator en gast(deze is uitgeschakeld). Ik heb bij beveiliging> volledig beheer gezorgt dat iedereen volledig beheer heeft.
Ik heb het geprobeerd via cmd.exe door commando attrib.

Kan iemand mij helpen om te op te lossen?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je kaapt een Windows 7 topic met een Windows XP probleem?!

Verder kun je gewoon read-only files/folders verplaatsen hoor, je krijgt dan dit dialoog:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2larbps.png

Ik zie geen probleem

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
the_wingman schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:35:
Met andere woorden..je kaapt een topic over Windows 7 voor je Windows XP problem. Dat is niet de bedoeling...lees de regeltjes er maar op na.

Maak ff een eigen topic svp, deze krijgt een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.