5.1 audio werkt niet via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACK SPIDER NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 23:38
Ik krijg 5.1 geluid niet werkend vanuit mijn HD-5850 op mijn Sony Receiver. Stereo geluid doet het wel met dezelfde setup.
In windows vista en de realtek software heb ik enkel de mogelijkheid om stereo geluid te kiezen over HDMI. Geluid wordt dan ook enkel in stereo afgespeeld, zelfs 5.1 geluid. Dit kan ik zien op de display van mijn receiver die 2.0 Stereo weergeeft.
Mijn PS3 surround sound werkt trouwens wel goed op mijn receiver (met de zelfde kabels).
(zie afbeelding)
Afbeeldingslocatie: http://img688.imageshack.us/img688/8146/geluidscreens.th.jpg

Wat heb ik allemaal al geprobeerd?
- Verschillende Catalyst drivers (versie 9.9, 9.10 en 9.11beta)
- Verschillende Realtek HDMI drivers (oa de nieuwe R235)
- Andere HDMI kabel
- Andere HDMI input in de receiver
- Verschillende codecs geprobeerd, (oa K-lite codec pack met ac3, ReClock, en de standaard vista)
- Onboard sound disabled in de bios
- Control Panel --> Sound --> HDMI properties / configure, daar is de optie surround grijs, of als ik de testtune afspeel krijg ik de error (zie afbeelding)

Hoe is de opstelling?

PC met HDMI videokaart (HD5850) --> HDMI kabel --> Sony Receiver --> HDMI kabel --> TV

Wat zijn de specificaties?
Surround Set: Sony HT-SS100 (receiver type: STR-KS100)
TV: 40" Samsung LE40M87BD

CPU: Intel Core i5 750
Mainboard: Gigabyte GA-P55M-UD2
PSU: Cooler Master Real Power M520
Geheugen: Kingston 4GB 1333MHz DDR3 (Kit of 2)
VGA: Ati Radeon 5850 (HD-585A-ZNFC)

Mijn vraag is natuurlijk of iemand nog tips heeft hoe ik het wel aan de praat krijg, maar ook hoor ik graag van andere 5850 (of5870) gebruikers of ze 5.1 wél aan de praat krijgen via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
is het bronbestand wat je wilt afspelen wel gecodeerd met pro logic of dts? want van een stereo bron kun je geen 5.1 maken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
nedernakker schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:13:
is het bronbestand wat je wilt afspelen wel gecodeerd met pro logic of dts? want van een stereo bron kun je geen 5.1 maken.
Nu bedoel je het goed maar zeg je het toch deels verkeerd. Pro Logic is namelijk een Dolby "processing technology" die stereo geluid upmixed naar surround.

Het aparte bij het probleem van de TS is dat de Windows tests ook geen surround toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37
werkt prima bij mij. Let er wel op dat bij de meeste spelers de geluidstream gedecodeerd wordt en dan via hdmi als Multi Channel LPCM wordt uitgestuurd! Je ziet dan geen DD of DTS op je receiver verschijnen.

Bij de laatste Powerdvd kun je dit instellen, of hij stuurt het uit als LPCM of hij streamt het originele geluidspoor (zelfs de HD versies zoals DTS-MA)

Misschien kun je eerst ook eens je ATI HDMI Output testen. Via Luidsprekers configureren kun je in ieder geval testen of je Sony deze LPCM ondersteunt in 5.1 (ATI HDMI Output kiezen en dan rechtermuisknop)

VLC speelt in ieder geval goed af zonder extra codecs... MPC laat alleen de voorste kanalen horen GOM doet het ook goed.

Trouwens op het moment dat ik een tv (bij mij loopt hij via een Onkyo) aansluit via HDMI wordt voor video het geluid automatisch omgeleid via HDMI... Het werkt eigenlijk zo uit de doos.

[ Voor 20% gewijzigd door winwiz op 29-10-2009 20:48 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Yup, het is eerst belangrijk om te weten wat voor bestanden je afspeeld. Daarna kan je mbv codecs instellen dat je spdif gebruikt en het digitale signaal ongewijzigd door laat naar je receiver :)

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACK SPIDER NL
FikkieHo schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:16:
Yup, het is eerst belangrijk om te weten wat voor bestanden je afspeeld. Daarna kan je mbv codecs instellen dat je spdif gebruikt en het digitale signaal ongewijzigd door laat naar je receiver :)
Maar mij lijkt het toch al een teken dat het niet aan de codecs ligt, omdat windows zelf het testbestand niet kan afspelen in de config? (dat van de screenshot) Ik zal nog het één en ander testen..

De bestanden die ik afspeel zijn hier (de bovenste 2 testsounds.) Als ik met ReClock het één en ander instel, krijg ik soms de foutmelding:
---------------------------
ReClock InitializeWasapiClient
The audio format is not supported by the hardware / driver:
48000 samples/sec
16 bit PCM
5 channels
OK

@ Winwiz, dit werkt helaas niet, had ik al geprobeerd (zie afbeelding in TS)

[ Voor 3% gewijzigd door BLACK SPIDER NL op 30-10-2009 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Ik weet niet wat voor speler Reclock is, maar voor makkelijke configuratie raad ik je toch VLC of MPC HC aan.

Plus ik zie dat de bestanden AC3 bestanden zijn. Hiervoor moet je je AC3filter configureren naar Spdif en AS IS.

Ook zou ik de andere play rates aanzetten die op jouw plaatje staan.. Ik heb eerlijk gezegd bij mijn HDMI instellingen nooit iets gesleuteld behalve met AC3filter en MPC HC. Dat waren de enige 2 dingen die ik nodig had.

[ Voor 33% gewijzigd door FikkieHo op 30-10-2009 01:11 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACK SPIDER NL
Na het installeren van VLC player doet het 5.1 het ineens wel, echt heel apart :$ Ook in windows wordt surround gewoon herkend... raar dat externe software zoveel invloed nog kan hebben.. :X

Maar iig problem solved. Thanks!!

Edit: na een restart doet het geluid het niet meer, zelfs stereo niet meer.. vanalles weer geprobeerd, maar zonder resultaat. Het lijkt erop dat mijn kaart gewoon niet goed is.. ik had eerder ook al last van ingame artifacts

Edit2: stereo doet het weer, kheb genoeg van dat vista :r morgen windows7 install maar doen en hopen dat het daar niet zo buggy is.

Edit3: Windows7 geïnstalleerd, deze herkend meteen surround, alles werkt perfect zonder zelf dingen in te hoeven stellen.

[ Voor 54% gewijzigd door BLACK SPIDER NL op 31-10-2009 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ostar
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07-2024
Mag ik dit draadje weer openbreken? Ik heb hetzelfde probleem in mijn configuratie, en bij mij treedt het wel op in Windows 7:

Kaart: Asus AH3450 AGP (ATI HD3450).
Moederbord: Fujitsu/Siemens D1522 (AGP 4x).
Drivers: Catalyst 9.11 HD3000 series AGP, Realtek 2.35 ATI HDMI audio.
Surround receiver: Denon AVR-3806.
Scherm: Pioneer PDP-436XDE.

Ik zou dus graag van mijn PC naar mijn receiver multi channel HDMI audio willen sturen (5.1). Films kijken die al DD of DTS gecodeerd zijn gaat goed, de receiver detecteert dit en pakt het netjes uit naar surround.

Mijn receiver ondersteunt wel degelijk multichannel LPCM, dit heb ik getest met een DVD speler via HDMI aangesloten. De receiver meldt dan "multi channel input" en geen Dolby Digital of DTS. Dus voorzover ik kan nagaan ligt het daar niet aan.

In de audio output devices van Win 7 heb ik de hdmi audio als default device geconfigureerd. Indien de set is aangesloten en geactiveerd dan is het device actief en kan ik de instellingen opvragen. Hierin staat vermeld dat er maar 2 channels mogelijk zijn. Ik kan in de configuratie dus niet kiezen voor meer dan 2 channels.

Ik vraag mij af of het een hardware beperking van deze kaart is, of een probleem met de drivers? Of misschien alsnog een "handshaking" probleem met de HDMI verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ostar
Via ASUS support en proefondervindelijk het volgende antwoord gevonden:

De ASUS HD3450 (AGP) en wellicht alle kaarten uit dit segment ondersteunen GEEN multichannel (5.1 of 7.1) LPCM HDMI audio.

Als het bronsignaal al gecodeerd is in AC3 of DTS kan dit echter wel zonder probleem worden doorgegeven, zodat de receiver dit weer kan decoderen naar surround.

Als mogelijke oplossing wordt het gebruik van een andere geluidskaart voorgesteld, bijvoorbeeld de ASUS XONAR HDAV1.3 Slim. Deze kaart kan alle formaten HDMI audio in een bestaand HDMI video signaal inmengen (via HDMI in- en output).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 17:16
Na een volledige dag klooien met hetzelfde probleem: ik kon met mijn Radeon HD5750 niet meer dan 2 kanalen uitsturen naar mijn STR-DA5300ES Sony receiver. terwijl die 7.1 aan kanalen aan zou moeten kunnen. Alles geprobeerd, oudedrivers nieuwstedrivers betadrivers realtecdrivers vlc (wat ook niet werkte). Ik bleef maar 2 kanalen zien in het "maximum aantal kanalen" regeltje op het tabblad "ondersteunde indelingen" van de Eigenschappen van ATI HDMI output in het configuratiescherm.

Nu heb ik voor mij de oplossing gevonden. Kennelijk leest hij die restricties uit de versterker (belachelijk dat je die niet kunt negeren). In mijn versterker had ik ingesteld dat die HDMI Audio ook door moet sturen naar de hdmi output (=panasonic viera plasma tv). Zodat je het geluid ook kan horen op de tv speakers (die eigenlijk altijd gemuted was). Waarschijnlijk leest de videokaart dus op deze manier de instellingen van het apparaat aan het eind van de kabel (=TV =2 kanalen max) en niet van de versterker (=8 kanalen max). Op het moment dat ik dit had uitgeschakeld (geluid ook doorsturen naar HDMI output) kreeg ik wel de optie om meer dan 2 kanalen door te sturen! (8 kanalen in mijn geval). Ook in het blokje coderingsindelingen kwam de hele rataplan aan compressie indelingen te staan (dts, trueHD, dolby digital etc...)

Misschien dat dit ook de oplossing voor jou is :) (of andere die dit draadje lezen, zoals ik toen deed naar het zoeken voor een oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ostar
Ik had daar ook aan gedacht, maar kon op mijn receiver geen instelling vinden voor HDMI audio. Omdat het voor de DVD speler via HDMI wel lukte om 5.1 kanaals geluid te gebruiken, met dezelfde TV, ga ik er van uit dat de receiver/TV combinatie niet de oorzaak van mijn probleem was.

Ik denk dat de HD5750 een stuk geavanceerder is dan mijn HD3450 en wel extra ondersteuning biedt voor multichannel HDMI audio. Ik meen daar op andere fora ook al bevestigende berichten gelezen te hebben.
Pagina: 1