Speakers onderhouden

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Vreemd genoeg kan ik er maar weinig over vinden (misschien mis ik een technische term).

Hier staan:
2x JBL Northridge e80
2x Energy C-50 (waarschijnlijk tijdelijk)
JBL Northridge E150P
Center moet er nog bij komen maar die EC25/EC35's zijn behoorlijk zeldzaam.

Maar nu even waar het om gaat:
Ik wil graag goed voor ze zorgen. Rubbers blijken het zwakke punt van speakers te zijn,
niet direct natuurlijk, maar na jaren en jaren spelen.
Nu vraag ik mij af hoe ik de leeftijd van die rubbers wat kan verhogen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Smeren jullie ze ergens mee in? Waarmee en hoevaak?

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 12:05
Ik blijf het liefst van mijn drivers af, alles wat ik er zelf aan toevoeg zal niet door de fabrikant bedoeld zijn. Zodra de rubbers versleten zijn kun je ze door een professional laten vervangen.

Wat je kan doen is de fabrikant contacteren en rechtsreeks aan de experts vragen wat de beste manier is.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Het verouderen van de rubbers duurt over het algemeen heel lang. Het probleem met randen deed zich vooral voor bij speakers met randen van foam. Die gingen na 10 to 15 jaar kapot. Rubber blijft vaak wel 30 jaar of langer goed. Ik zou niet gaan smeren met middeltjes. De kans is groot dat die het rubber aantasten. Stofvrij houden en af en toe afnemen met lauwwarm water. Meer zou ik er niet aan doen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Doppert
  • Laatst online: 25-01-2022
Mocht je persee periodiek onderhoud willen plegen dan kun je wellicht over het volgende eens nadenken.
Ik weet niet zeker of het bij speakers ook wat uitmaakt, maar ik zie rubber vaak met een laagje "talkpoeder" tegen uitdroging..
Ik weet ook niet of je de speakers wel met grille gebruikt, want zonder grille gaat dit natuurlijk niet zo fraai uitzien. (BTW ik laat zelf mijn speakers ook fijn origineel.) Wel zou ik ze niet in direct zonlicht plaatsen aangezien dat ook niet goed is voor rubber.

http://raptr.com/Doppert/about

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Speakerdoek ervoor laten om te beschermen tegen zonlicht, kinderhanden en poezenklauwen is het meeste dat je kunt doen denk ik. Smeren met middelen klinkt zeer eng.

Maar als de rubbers aan vervanging toe zijn heb jij deze speakers in ieder geval niet meer. ;)

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:02

DJ Vincento

1422055

ik kijk naar m'n eigen speakers...leeftijd onbekend, maar zeker ouders dan 20 jaar....ik kijk naar de speakers van mijn pa, speakers van 30 jaar oud. Bij beide speakersets zijn de wooferranden nog helemaal prima in orde, en die speakers zijn dagelijks gebruikt en misbruikt.

Zou me er niet druk om maken....alleen opletten met zonlicht.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Rubberen randen gaan echt heel lang mee.
De beruchte foamranden die verpulveren, doen dat toch wel, je kan het iets vertragen door er allemaal zooi op te smeren maar uiteindelijk....
Overigens zijn die randen gewoon prima te vervangen. Als je een klein beetje handig bent en geduld hebt kan je ook zelf.

Om je een richtlijn te geven, mijn IMF ALS40-II speakers hebben deze beruchte randen om de middentoners zitten.
Ze zijn nu aan vervanging toe. De speakers zijn al meer dan 40 jaar oud.
De randen van de bassspeakers zijn nog steeds in orde.

[ Voor 28% gewijzigd door dreeke op 30-10-2009 21:49 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Killer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:55:
Stofvrij houden en af en toe afnemen met lauwwarm water. Meer zou ik er niet aan doen.
Ik stof alleen de bovenkant van de kast af of de kat doet het, de drivers schudden het stof er zelf wel af :)
Vifa units zien er na al die jaren nog goed uit, de Davis zitten achter een front doek.
Goedkopere foam of papier randen gaan minder lang mee.

• Killer
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

bouwfraude schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:02:
[...]

Ik stof alleen de bovenkant van de kast af of de kat doet het, de drivers schudden het stof er zelf wel af :)
Vifa units zien er na al die jaren nog goed uit, de Davis zitten achter een front doek.
Goedkopere foam of papier randen gaan minder lang mee.
Heb je gelijk in. Alleen verzameld er zich ook uiteindelijk wat aanslag op de rubbers. Vooral als je rookt in huis. En juist die aanslag helpt mede het rubber aantasten. Maar goed, dat proces duurt echt heul lang.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ok duidelijk. :) Gewoon zoveel mogelijk de stofkap ervoor. Niet in de zon.
Zelf had ik ook nog niet door dat je dus foam of rubber kan hebben. (Vond foam al een rare benaming voor rubber haha.)

Bedankt iedereen.
Pagina: 1