Toon posts:

[Windows 2008] Kan geen 2e partitie aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een server waarop Windows 2008 Server draait, heb ik acht schijven van elk 1 TB in RAID 6 staan(hardware) met een netto omvang van 3726 GB. Inmiddels is er al één primaire partitie van 2048 GB aangemaakt. Nu wil ik de overige ruimte (1678 GB) ook partitioneren, maar dit kan voor geen mogelijkheid!? Via schijfbeheer niet (alle opites via rechtermuisknop zijn niet actief) en via diskpart.exe niet. Op Google.nl naar een oplossing gezocht, maar daar kan ik alleen iets vinden over max. 3 primairy partitions. Dat is in dit geval niet de situatie. Heeft iemand een idee?

Groet, Sjoerd

Afbeeldingslocatie: http://www.publishlive.nl/schijfbeheer.jpg

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Welke opties heb je wel als je rechtermuisknop doet op die niet-toegewezen ruimte?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Misschien een rare.
Zou het komen omdat het mbr is? (dat is namelijk niet uit de afbeelding te halen, en weet ook niet of dat gevolgen kan hebben)
En je voor GPT had moeten kiezen voor volume.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Erwinvz1 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:48:
Misschien een rare.
Zou het komen omdat het mbr is? (dat is namelijk niet uit de afbeelding te halen, en weet ook niet of dat gevolgen kan hebben)
En je voor GPT had moeten kiezen voor volume.
Klopt, en misschien wel dynamic disk er van maken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Welke opties heb je wel als je rechtermuisknop doet op die niet-toegewezen ruimte?
Alleeen 'Eigenschappen' en 'Help'
Misschien een rare.
En je voor GPT had moeten kiezen voor volume
Volgens mij is de partitie op schijf0 mbr (daar staat Windows op geinstalleerd). Zou ik met een command-line commando kunnen kijken of het MBR is ja of nee?

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:52:
[...]

Alleeen 'Eigenschappen' en 'Help'

[...]

Volgens mij is de partitie op schijf0 mbr (daar staat Windows op geinstalleerd). Zou ik met een command-line commando kunnen kijken of het MBR is ja of nee?
Bootloader staat meestal op mbr.
Of je moet een efi bios hebben. (dan is GPT booten mogelijk!!)

Het gaat om schrijf1.
Je kan bij de eigenschappen (rechtermuisknop) zien, onder volumes

[ Voor 3% gewijzigd door Erwinvz1 op 29-10-2009 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schijf1 is inderdaad MBR.

Wanneer ik met de rechtermuisknop op schijf1 klik,krijg ik de optie 'Converteren naar GPT schijf' (trouwens wel inactief). Dit betekent dat de schijf nu in MBR staat. Dit wordt dus partitie verwijderen, opnieuw aanmaken als GTP en daarna de backup terugzetten, vrees ik. :'(

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:52:
[...]
MBR en GPT
Rechtermuisknop op bepaalde plaatsen doet wonderen :)
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:07:
Schijf1 is inderdaad MBR.

Wanneer ik met de rechtermuisknop op schijf1 klik,krijg ik de optie 'Converteren naar GPT schijf' (trouwens wel inactief). Dit betekent dat de schijf nu in MBR staat. Dit wordt dus partitie verwijderen, opniew aanmaken als GTP en daarna de backup terugzetten, vrees ik. :'(
Inderdaad... :(

[ Voor 40% gewijzigd door Gé Brander op 29-10-2009 14:10 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nog even extra informatie uit de HELP!
MBR-schijven (Master Boot Record, hoofdopstartrecord) converteren naar GPT-schijven (GUID Partition Table)
MBR-schijven maken gebruik van de standaard BIOS-partitietabel. GPT-schijven (GUID Partition Table) maken gebruik van de EFI (Extensible Firmware Interface). Een van de voordelen van GPT-schijven is dat elke schijf meer dan vier partities kan omvatten. GPT is ook vereist voor schijven die groter zijn dan 2 terabytes.

U kunt een schijf alleen van MBR naar GPT converteren als de schijf geen partities of volumes bevat.

U kunt de GPT-partitiestijl niet gebruiken op verwisselbare media of op clusters die zijn verbonden met gedeelde SCSI- of Fibre Channel-bussen die door de Cluster-service worden gebruikt.

U moet hiervoor minimaal lid zijn van de groep Back-upoperators of Administrators.

Verwijderd

Topicstarter
Ter info:

http://gptgen.sourceforge.net/
There is an open-source tool called gptgen (https://sourceforge.net/projects/gptgen/ - yes, it's my project), which does exactly what you want to do. The only requirement is that there must be enough space at the beginning and end of the disk/array (beginning is usually not a problem because in MBR, partitions must be aligned on cylinder boundaries, and a cylinder is usually larger than the 34 sectors needed for conversion; the end can be tricky, but if the data is already on a disk/array larger than 2 TB, it's unlikely that you will have problems), and that the disk must not be dynamic. (If anyone can point me towards documentation of the dynamic disk format, I will be grateful.)

So, this is what you need to do:

-Backup the MBR & partition table of your HDD (just in case something goes wrong).
-Download gptgen (package contains source code and a precompiled Windows binary)
-Run "gptgen -w \\.\physicaldriveX" (X is the number you get from diskpart's "list disk" command). If it complains about free space, resize your partitions with a partition manager (Gparted is an excellent open-source tool), and run gptgen again.
-Reboot, and Windows should recognize your disk as GPT.
-Expand the GPT partition to the desired size (diskpart is recommended, but Gparted can also do this).

(Note that this merely converts the existing partitions to GPT format, and does not create Microsoft's required partitions, e.g. EFI system partition, MS Reserved partition, etc. - you need to create those partitions yourself after the conversion if you need them.)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 14:35 ]

Pagina: 1