Provincie bepalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuhl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo GoT,

Ik moet voor mijn webapplicatie weten uit welke provincie mijn bezoekers komen. Ik voer hun ip-adres in MaxMind GeoIp en krijg een plaatsnaam en/of latitude+longitude terug.

Nu is mijn vraag hoe ik dit kan bewerkstelligen.
- Is er een bepaalde range van ip-adressen gekoppeld aan provinces?
- Hebben provincies een range van latitude/longitude?

Verder had ik nog het idee om de provincie op te zoeken adhv de plaatsnaam zelf, maar ik kon geen bron vinden waarin deze up-to-date werken bijgehouden.
- Weten jullie misschien of er zoiets dergelijks is?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ruuhl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:42:
Nee. Wat zijn je wensen mbt tot betrouwbaarheid van deze gegevens? Is het acceptabel als iemand een andere provincie krijgt voorgeschoteld dan de zijne?

Heb je gedacht aan andere methodes zoals het vragen om een postcode oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is het gebruiken van postcode ook een mogelijkheid? Daarmee kun je namelijk vrij nauwkeurig bepalen in welke provincie, plaats en soms zelfs welke straat iets ligt.
Lijst van postcodes in Nederland - Wikipedia

[edit]
Grr, net te laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 29-10-2009 11:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:33

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ruuhl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:42:
Er zijn manieren om een locatie uit een IP-adres te halen, maar die zijn niet betrouwbaar en dus alleen te gebruiken als indicatie. Datzelfde probleem geldt overigens voor alle data die je terug krijgt uit je GeoLP.
- Hebben provincies een range van latitude/longitude?
In principe wel, aangezien dat geografische coordinaten zijn en provinciegrenzen geografisch vast liggen. Maar provincies zijn geen vierkante boxen dus je kunt niet zomaar zeggen 'als lat tussen deze twee waarden en long tussen deze twee waarden dan deze provincie'.
Verder had ik nog het idee om de provincie op te zoeken adhv de plaatsnaam zelf, maar ik kon geen bron vinden waarin deze up-to-date werken bijgehouden.
Zo heel vaak veranderen plaatsen niet van provincie hoor :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuhl
Wolly schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:45:
[...]

Nee. Wat zijn je wensen mbt tot betrouwbaarheid van deze gegevens? Is het acceptabel als iemand een andere provincie krijgt voorgeschoteld dan de zijne?

Heb je gedacht aan andere methodes zoals het vragen om een postcode oid?
Bedankt voor je antwoord :)

De plaatsnaam opzoeken adhv het ip-adres is behoorlijk foutgevoelig, maar er is geen betere manier dus hier moeten we maar mee leven. Ik ga het gebruiken voor een tracking script om statistieken te genereren. Het is dus geen optie om de gebruiker te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuhl
Ultraman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:46:
Is het gebruiken van postcode ook een mogelijkheid? Daarmee kun je namelijk vrij nauwkeurig bepalen in welke provincie, plaats en soms zelfs welke straat iets ligt.
Lijst van postcodes in Nederland - Wikipedia
Dat is een goeie.. Eens kijken of MaxMind de postcode's van Nederland wil geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuhl
Hertog schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:47:
[...]
Hmm daar heb je ook weer gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kun je de edit-knop gebruiken als je zelf de laatste poster bent? Dit staat zo spammerig. ;)
Hertog schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:47:
[...]

Dat niet, maar plaatsen worden wel geannexeerd en nieuwe plaatsen kunnen ontstaan. Stiekem is het toch wel handig als dit soort data up to date blijft. Of heb jij ook nog een atlas met Joegoslavië en de Sovjet-unie erin? :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ruuhl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:47:
Ik ga het gebruiken voor een tracking script om statistieken te genereren. Het is dus geen optie om de gebruiker te vragen
Dan reken er maar op dat je een behoorlijke afwijking krijgt. Je zou verwachten dat de IP's waarvan de locatie/provincie onbekend is dan redelijk evenredig zouden zijn verdeeld over de provincies maar in mijn ervaring is het zo dat het gros van de onbekende IP's dan maar op "Amsterdam" worden gezet.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:33

Hertog

Aut bibat, aut abeat

NMe schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:57:
[mbr]Kun je de edit-knop gebruiken als je zelf de laatste poster bent? Dit staat zo spammerig. ;)[/]

[...]

Dat niet, maar plaatsen worden wel geannexeerd en nieuwe plaatsen kunnen ontstaan. Stiekem is het toch wel handig als dit soort data up to date blijft. Of heb jij ook nog een atlas met Joegoslavië en de Sovjet-unie erin? :P
Ja, maar ik heb wel meer oude boeken ;)

Ik zeg ook niet dat het nooit voorkomt. Maar dat zijn zo weinig veranderingen dat het ook wel met de hand bij te houden is, lijkt me. Zeker op het niveau van nauwkeurigheid waar TS mee werkt, als hij al Geo-IP-data als bron gaat gebruiken :)

Daarnaast weet ik niet precies wat TS bedoelde met 'up-to-date bijhouden' maar als een annexatie over bijvoorbeeld een maand wordt verwerkt lijkt me dat geografisch gezien ook nog best actueel, zeker omdat geannexeerde plaatsen vaak nog jaren hun eigen naam behouden. Sterker nog, meestal blijft de naam gewoon bestaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Hertog op 29-10-2009 12:09 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik weet niet meer waar, maar je kunt gedetailleerde lat-lng gegevens krijgen die de grenzen van provincies/gemeenten definiëren. Ik heb deze gegevens gebruikt om gemeentegrenzen in google maps te tekenen.

Zoals gezegd, ik weet niet meer waar de data vandaan komt, en ik heb enkel sterk versimpelde gegevens van alle friese gemeentes en amsterdam op dit moment, maar dan weet je dat die gegevens wel bestaan en ook beschikbaar zijn. Misschien dat het kadaster of een andere instelling (waterbedrijven bijv.) je wel verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuhl
Ruuhl schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:50:
[...]

Dat is een goeie.. Eens kijken of MaxMind de postcode's van Nederland wil geven
Helaas :(

Dan ga ik maar plaatsnamen koppelen aan provincies.. Heeft niet iemand die toevallig 1 liggen? O-)

Oh btw: wie/wat is TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:44
Dat ben jijzelf (TopicStarter)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:04
Je kan bij Geodan een shapefile downloaden met de provinciegrenzen. Deze zijn alleen voor test- en demonstratiedoeleinden, dus als je echt vrije data wilt kan je bij OpenStreetMap vragen of ze een shapefile voor je willen maken (voor gemeenten is die er al: http://shapes.openstreetmap.nl).

Als je een zo'n shapefile hebt kan je deze in een GIS database laden zoals PostGIS met shp2pgsql. Dan kan je eenvoudig opvragen in welke provincie bijvoorbeeld de coordinaten (52.096098,5.122347180720) liggen:

code:
1
2
3
4
5
# select provc_nm from provincies where contains(the_geom, transform(geomfromtext('POINT(5.122347180720 52.096098)',4326),28992));
 provc_nm
----------
 Utrecht
(1 row)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-08 06:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, overgetypt van mijn mobiele telefoon.

Gelukkig zijn jullie heel slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Erg oud dus he, lijkt me ook niet wat je wilt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik hem zelf ook voor een andere invalshoek, maar ben de gegevens wel op een aantal plaatsen aan het wijzigen, want hij is inderdaad niet up-to-date.
De TS wil alleen plaatsnamen laten omzetten naar provincie en daar is niet heel veel aan gewijzigd sinds 1995. Overigens kan je er een routine omheen bouwen die alle plaatsnamen die niet in de Database voorkomen wegschrijft naar een tijdelijke tabel en die daarna zelf opvoeren in je Database. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 21:32
Provincies ophalen kan ook via de webservice van Geonames. Mogelijkheden zijn enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe integreer je dat dan in je webservice ?
Pagina: 1