Toon posts:

Twee dezelfde sets DIMMs - toch niet compatibel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Eergisteren kreeg ik mijn computer upgrades thuisgestuurd. Een van de upgrades is extra geheugen, ik werkte met 4 GB en heb nu 4 GB extra besteld. Ik heb met veel plezier alle upgrades in mijn computer kunnen installeren maar bij het opstarten kwamen de problemen.

Probleemomschrijving:
Computer start op en alle fans en apparatuur lijkt aan te staan. Ik kon in eerste instantie gewoon verder gaan totdat het systeem enkele dingen ging controleren en bleef steken bij 'ACPI controller IRQ 9'. Een plaatje van iemand die dit ook heeft: http://www.dataper.demon.co.uk/misc/helpme.jpg. Ik probeerde hierna in mijn BIOS menu te kijken of er instellingen niet lijken te kloppen maar hier kwam ik al niet in, nog een freeze dus.

Wat ik al heb gedaan:
Ik ben systematisch te werk gegaan om te kijken wat wel werkt. Toen kwam ik erachter dat 2 reepjes geheugen gebruiken wel werkt. Alles weer aangesloten op de twee nieuwe geheugenreepjes na en inderdaad alles lijkt goed te werken. Daarna de twee oude reepjes vervangen voor de nieuwe en dat leek ook prima te werken. Toen geprobeerd met een nieuw reepje en een oud reepje en bingo, zelfde problemen. Ik heb de reepjes op meerdere slots geprobeerd maar een combinatie van mijn nieuwe geheugen en oude geheugen geeft telkens het probleem.

Heb meerder malen met verschillende geheugen configuraties mijn BIOS gereset zonder resultaat. Ik heb memtest86+ vanaf een usb stick gedraaid om te kijken of het geheugen fouten gaf, geen van beide setjes gaf problemen (nieuwe setje met 1 pass getest, oude setje met 2 passes getest). Heb combinaties niet ge-memtest want het systeem komt nooit voorbij de ACPI controller, leek me dus niet echt nodig.

Hardware:
  • Mobo: Gigabyte GA-EX38-DS5 (ondersteund max 8 GB, 2 x 2 dual channel slots en heeft momenteel de standaard bios versie)
  • Processor: Intel Core 2 Quad Q9550
  • Geheugen: 2 setjes OCZ Reaper HPC Edition Dual Channel ( 2 x 2 GB ) (een nieuw setje en eentje die al anderhalf jaar in gebruik is)
  • Voeding: Zalman 600W
Wat ik nog wil proberen:
Momenteel zit ik nog op m'n werk dus kan niets proberen, maar na het lezen van mensen die ook problemen hadden met hun geheugen wil ik nog de volgende dingen proberen:
  • Bios instellingen controleren en aanpassen wanneer blijkt dat het geheugen geen 2.1 volt krijgt (Geheugen heeft een ingangspanning van 2,1 volt, ook een speciale eigenschap 2.2V EVP maar weet nog niet wat dit betekend)
  • OCZ vragen of dit probleem bekend is
  • Bios flashen
  • Nog een setje bestellen in de hoop dat het uiteindelijk een compatibiliteitsprobleem is
De vraag:
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

Zoals hierboven vermeld, momenteel ben ik op mijn werk en kan dus niets proberen. Had al gelezen dat alle geheugenslots volprikken een probleem kan zijn, een hoger voltage op de northbridge instellen zou dit moeten verhelpen. Maar als een setje van 2 wel werkt maar een combinatie van de setjes niet dan lijkt me dit ook niet echt het probleem. Momenteel ga ik er een beetje van uit dat in die anderhalf jaar iets veranderd is aan deze geheugenbankjes waardoor een nieuw setje niet werkt met een oud setje. Dit zou echter wel raar zijn.

Edit: Topic titel niet geheel ingevuld 8)7 , kan ik helaas niet aanpassen :|

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 11:43 . Reden: Toelichting slechte titel ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Geef eens de exacte types van de geheugensetjes, ook latency en klokfrequenties.

Misschien dat bij de combinatie 1 van de 2 setjes overclocked wordt? Zou normaal niet mogen maar beste is niets uitsluiten. Misschien kan je proberen om het snelste setje in te steken, in de bios gaan en deze in te stellen op het traagste setje, en dan het andere setje bij steken.

[ Voor 64% gewijzigd door kluyze op 29-10-2009 12:26 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

misschien geven de subtiminigs conflicten.. (like, niet 5-5-5-15, maar die hele riedel die dr dan achter hoort..)

ik heb ook n bord dat alleen met 1 bepaalde volgorde van geheugen wil booten.
evt zou de oplossing kunnen zijn om de settings van de ene set in de andere set te flashen met een speciaal mem flash programma, alleen de kans dat je daarmee je geheugen dood maakt is ook enigszinds aanwezig..

makkelijkste oplossing: verkoop je oude setje en koop nog een 2e setje van die nieuwe...

Verwijderd

Topicstarter
Op de OCZ site vond ik de onderstaande gegevens.
Specifications:
- 800MHz DDR2
- 4-4-4-15 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
- Available in 4GB (2x2048MB)Dual Channel Kits
- Unbuffered
- OCZ Lifetime Warranty
- 2.1 Volts
- 240 Pin DIMM
Special Features:
- Patent-pending Reaper HPC Heatsink*
- 2.15V EVP**
- EPP-Ready
Part Numbers:
- 4GB (2x2048) D/C Kit
- PN - OCZ2RPR800C44GK

Ook identieke partnumbers dus.

Ik ben ook even verder aan het zoeken en kwam hier ook al tegen dat OCZ inderdaad de voltage eisen hoger heeft dan de standaard, 2,1v ipv 1,8. Misschien dat ik m'n bios op kan starten met twee blokjes en het voltage hoger kan zetten om vervolgens alle blokjes te gebruiken. Maar als m'n bios dus reset kan ik er niet inkomen tenzij ik weer twee blokjes verwijder...

Edit: Kan ik met memtest of een ander bootable programma de kloksnelheden van de reepjes opvragen? Dan zou ik ze beter kunnen vergelijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 13:10 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

oh, dat laatste stukje is slim, dat zou het wel eens kunnen zijn :) en ja, dan moet je dr 2 bankjes uit halen... alleen dat verklaart niet waarom ie niet booten wil met 1 van de nieuwe en 1 van de oude..?

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Toen ik 4x 2gb corsair geheugen plaatste had ik ook dergelijke problemen, om 1 of andere reden werkte de reepjes uit de quad kit niet goed samen.
Afzonderlijk werkte elk reepje stabiel maar met 4 tegelijk kreeg ik maar heel enkel beeld en dan kwam er een bsod tijdens het starten van windows.

Na het kitje te hebben geruild werkten alle 4 de reepjes wel samen maar ik had ook freezes tijdens de post bij mij heeft het voltage verhogen naar 2.1 volt toen geholpen dus ik zou zeggen probeer dat eens.

Verwijderd

Topicstarter
dutch_warrior schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:18:
Toen ik 4x 2gb corsair geheugen plaatste had ik ook dergelijke problemen, om 1 of andere reden werkte de reepjes uit de quad kit niet goed samen.
Afzonderlijk werkte elk reepje stabiel maar met 4 tegelijk kreeg ik maar heel enkel beeld en dan kwam er een bsod tijdens het starten van windows.

Na het kitje te hebben geruild werkten alle 4 de reepjes wel samen maar ik had ook freezes tijdens de post bij mij heeft het voltage verhogen naar 2.1 volt toen geholpen dus ik zou zeggen probeer dat eens.
Ik ga het ook zeker proberen, maar zoals AlexanderB boven je schreef: het legt nog steeds niet uit waarom 2 bankjes van elk setje niet met elkaar kunnen werken en elk setje wel met elkaar.
AlexanderB schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:08:
alleen dat verklaart niet waarom ie niet booten wil met 1 van de nieuwe en 1 van de oude..?
Precies, ik heb nu dus echt het vermoeden dat hij niet wil booten omdat er in de laatste anderhalf jaar iets veranderd is in dit type geheugen en dus niet compatible is met de oudere versie. Ik denk dat als het voltage verhogen niet veel helpt ik beter nieuw geheugen er bij kan kopen en de ouder bankjes verkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk heb ik het probleem nu gevonden, nog steeds geen succes maar ik kom wel dichter bij de bron. Gisteravond heb ik nog even geprobeerd of het verhogen van het voltage helpt, helaas niet. Toen ik echter op dat scherm kwam zag ik ook de timing instellingen. Bij het switchen van mijn geheugen bankjes zag ik daar nu ook afwijkende getallen staan. Tabelletje met waarden:

Naam timer settingOudNieuw
CAS Latency Time65
DRAM RAS# to CAS# Delay65
DRAM RAS# Precharge65
Precharge delay(tRAS)1818
ACT to ACT Delay(tRRD)33
Rank Write to READ Delay33
Write To Precharge Delay66
Refresh to ACT Delay4654
Read to Precharge Delay33
Static tRead Value87
Static tRead Phase Adjust17(25)1
Command Rate (CMD)22

(25 geeft aan dat bij 1 van de 4 mogelijk combinaties deze waarde wordt ingesteld en bij de 3 andere combinaties is het 17)

Er zitten dus flink wat verschillen in de timing settings als ik de bankjes los van elkaar bekijk. Nu heb ik geprobeerd de instellingen op manual te zetten en alle waarden in te stellen zoals die bij mijn oude geheugen bankjes staan. Ik sla dan de instellingen op, computer gaat helemaal uit (redelijk normaal voor diepgaande instellingen) slaat weer aan en na 2 seconden gaat hij weer uit. Daarna gaat hij weer aan en vervolgens heb ik de problemen weer. Ik neem aan dat dit mijn dual bios feature is die ziet dat er iets heel fout gaat en de oude bios settings weer gebruikt.

Nu vraag ik me dus af wat de juiste instellingen zijn. Iemand veel ervaring met dit onderwerp? Weet iemand misschien ook of een nieuw setje kopen wel dezelfde instellingen oplevert? Ik heb geen zin nog een set te kopen om te zien dat daar weer problemen zijn door net iets andere instellingen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:14
een speciale eigenschap 2.2V EVP maar weet nog niet wat dit betekend)
EVP staat Voor Extended Voltage Protection ofzo. Het komt er op neer dat je het voltage mag verhogen tot dat getal zonder dat je garantie verliest.

Addicted to silent computing

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik kwam dit tegen bij ocz

IMPORTANT NOTE: OCZ is currently transitioning to a new Reaper HPC heatsink. As of October 2008 the new versions have shipped out and are currently in the retail channel. These improved copper heatpipes are now nickel-plated for durability and corrosion resistance. Please visit our support forums here for more information.

volgens ocz zou dit echter geen invloed moeten hebben op de compatibiliteit.

Ik zag wel dat je bankjes op 6 en nu op cl5 lopen, maar jouw geheugen heeft specifiek cl4 - 15 staan bij 2.1 volt...
Een andere theorie... je mobo kan wel overweg met 2 van deze oude bankjes,, maar niet met 4 verschillende en wellicht ook niet met 2 nieuwe?

Verwijderd

Topicstarter
De twee nieuwe bankjes werkten ook gewoon prima dus dat is het probleem niet. Compatibiliteit is gewoon het probleem. De chips zagen er ook al net iets anders uit maar leken toch echt dezelfde specs te hebben.

De technische support van OCZ heeft me inmiddels nog weer verder geholpen door me te vragen van welke rivisie mijn reaper setjes zijn en linkte mij het volgende plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=7589&stc=1&d=1228421387.
Schijnbaar zit er dus wel verschil tussen producten met hetzelfde product nummer, mijn oude bankjes zijn dus van revisie 1 en mijn nieuwe van revisie 3. Dit zou inderdaad heel tricky kunnen zijn om samen te laten werken maar kreeg nog de tip om 6-6-6-18, command rate 2t, DRAM voltage van 2.2v en DRAM frequency van 800mhz instellingen te gebruiken maar als die niet werken dan zou het toch echt incompatible zijn. Volgens mij zijn deze settings al een keer gebruikt en toen werkte het niet echt, morgen vroeg even proberen. Denk dat ik er een nieuw setje bij ga kopen dan heb ik er namelijk minder gezeik mee (hopelijk).

Bedankt voor de hulp allemaal, ik heb in ieder geval weer heel wat nieuwe dingen geleerd over timer instellingen bij geheugen bankjes :).

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
als ocz's bewering dat de update slechts cosmetisch is klopt, dan zou het met ge-adviseerde settings dus moeten werken....

zo niet, dan klopt hun important notice ook niet helemaal... anyways, laat even weten wat je uiteindelijke oplossing wordt, ben nu wel nieuwsgierig...
En zoals dat gaat... graag meegedacht/meegezocht :)

Verwijderd

Topicstarter
En opgelost. Heb nieuw setje geheugen gekocht en dat werkte meteen goed.

Topic kan gesloten worden wat mij betreft.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Dat is niet opgelost, maar probleem ontweken door nieuw spul te gebruiken dus :P
Anyway, toch veel plezier met je extra geheugen.

"That was left handed..." - JJH

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier zie je voor de zoveelste keer weer waarom je op moet passen met merken als Corsair, OCZ, Kingston en dergelijken die andermans RAM chips opkopen en op hun repel plakken :o

Blijkbaar zijn er verschillende chips (van ander fabrikant of type) gebruikt in die verschillende revisie DIMMs terwijl de partnummer niet aangepast is. Gevolg is dat je - ondanks dat je zelf voorzichtig bent geweest en identieke partnummers gekocht hebt - twee totaal verschillende DIMMs daar hebt zitten, die blijkbaar op jouw moederbord niet samen willen werken :(

Om dit soort ongein te voorkomen helpt het om DIMMs te kopen van de chipbakkers zelf (merken als Samsung, Nanya, Hynix, Infineon enzo). Daar kun je 1-op-1 weten welke chips erop zitten. Daarnaast zijn die grote heatsinks zoals aangetoond in opdracht van Google nergens voor nodig, temperatuur correleert zo goed als niet met uitval of foutfrequentie in DIMMs. Puur overbodige bling-bling dat in dit geval ook nog eens vehindert dat je zelf de chips kunt zien.

Oslik blyat! Oslik!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

sowiso, ram dat gloeiend heet word slaat nergens op, ik heb zelf n setje g.skill dat amper lauw word op 5-5-5-15 500(x2) mhz @ 2.1v (= stock speed) dus ram dat niet-meer-aan-te-raken-heet word op dezelfde timings 800 mhz 2.1v is gewoon absurd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor echt ranzige OCs kan het relevant zijn, maar gezien huidige CPUs veel minder bandbreedte-gelimiteerd zijn dan de Netburst CPUs, is dat puur "kijk de mijne eens groter meer MHz zijn". Sterker nog, het loont nu veel meer om eens goed naar I/O te kijken dan naar CPU en RAM als je betere real-life performance wilt. SSD erbij a EUR 200 levert je vele malen meer voordeel op dan dure OC RAM en mobo.

Edit:
Titelfix, "Identiek" zegt niet zoveel -> "Twee dezelfde sets DIMMs - toch niet compatibel?"

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 12-11-2009 22:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1