Thermostaat wat gevoeliger maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben bezig met een thermostaat schakeling inbouw dat ik heb gekocht uit 2de hands winkel.
De schakeling werkt goed naar behoren, maar het valt me op dat temperatuurverschil tussen inschakelpunt en uitschakelpunt eigenlijk aan de grote kant is; 32 graden verschil.

Voor het pers apparaat is dat niet geschikt. Het verschil moet maar 10 graden zijn.
Voor jullie heb ik de printplaat geanalyseerd en zorgvuldig een schema getekend. Het is gelukkig niet ingewikkelde schakeling en opamp is zeker bekende lm358.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/thermostaat-schema.png
Uit het schema moet ik vooral kijken naar tweede opamp. Daar wordt vooral temperatuur geregeld met potmeter / trimpot. Het valt me op dat er gaatjes aanwezig zijn voor nog een potmeter. Dat is aangegeven als gestippelde lijn rechtsonder. Als ik goed heb zou ik 10k weerstand weghalen en vervangen door potmeter van 10k.

Die weerstand bepaalt als ik goed heb begrepen de versterking van de opamp; samen met inschakelpunt van transistor waarmee de relais ingeschakeld wordt. Hiermee zou ik dus de gevoeligheid van opamp vergroten en verschil tussen in en uit schakelpunten kleiner maken.

Wie kan mijn vermoedens even bevestigen?
Welke potmeter waarde zou ik nemen voor correct verkleinen van de schakel marge?

Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 12:33
Het schema is een beetje onduidelijk, maar als ik het goed zie zit die 10K weerstand bij de tweede
opamp tussen de uitgang en via andere weerstanden naar de + ingang.

Dat betekent dat de 2e opamp niet als versterker is geschakeld (met tegenkoppeling), maar
als comparator (met meekoppeling). De 10K weerstand bepaalt -samen met andere weerstanden-
de zgn. hysterese, dwz. de in- en uitschakelpunten van de thermostaat.

Het inschakelpunt van de transistor doet niet ter zake: de uitgang van de opamp is hoog of laag.

Als je het temperatuurverschil tussen in- en uitschakelen kleiner wilt maken, moet je
de hysterese verkleinen. Dat kan je bv. doen door de 10K weerstand ter vergroten.
Bepalend is de verhouding tussen de 4.75K weerstand en de 10K weerstand: dit netwerk
verzwakt nu 1:3, en dat moet dan naar ca. 1:10.
Een waarde van zo'n 47K ipv. 10K komt denk ik aardig in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb weerstand van 10K vervangen door 600K werstand, welke verschil zou beperken tot ongeveer 6-8 graden.
Heeft dat verder gevolgen over hele temperatuur bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 12:33
MrDummy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:24:
Ik heb weerstand van 10K vervangen door 600K werstand, welke verschil zou beperken tot ongeveer 6-8 graden.
600K lijkt me wat veel voor 6-8 graden.
Heeft dat verder gevolgen over hele temperatuur bereik?
Ik snap je vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
600K lijkt veel, maar in praktijk gebeurt dat wel, heb steeds op thermometer gekeken.

De thermostaat heeft schaalverdeling van 0 tot 300 graden, maar met 600K lijkt het niet meer volgens de schaal te lopen. Het gaat iets sneller omhoog, maar de marge is gelukkig nog steeds ongeveer 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De marge wordt niet kleiner als ik verhoog naar ongeveer 800K, sterker nog, het leek juist slechter te gaan, de marge wordt iets groter.
Ik heb 1M potmeter erin staan, maar nog niet de breekpunt opengemaakt.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de invloed van opengemaakte breekpunt in de schema, want dan zit er 1M brug op, maar wel steeds opschuivend tussen uitgang die meer naar massa gaat / minder naar +-ingang en omgekeerd.

Wat kan je zelf zeggen over de effect van opengemaakte breekpunt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

MrDummy schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:57:
De marge wordt niet kleiner als ik verhoog naar ongeveer 800K, sterker nog, het leek juist slechter te gaan, de marge wordt iets groter.
Ik heb 1M potmeter erin staan, maar nog niet de breekpunt opengemaakt.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de invloed van opengemaakte breekpunt in de schema, want dan zit er 1M brug op, maar wel steeds opschuivend tussen uitgang die meer naar massa gaat / minder naar +-ingang en omgekeerd.

Wat kan je zelf zeggen over de effect van opengemaakte breekpunt? :)
Door het breekpunt te verbreken en een potmeter te plaatsen kun je een grotere hysteresis instellen maar niet kleiner. Dan moet je de 10K eerste verwijderen en er >10K terug plaatsen. Je kan de 10K en de potmeter ook helemaal weg laten dan heb je geen hysteresis meer. Het relay zal dan wel gaan klapperen op je regelpunt en het snel stuk gaan.

Wat ik zou doen is:
10k weg halen
4k75 doorverbinden
breekpunt verbreken.
potmeter van 10K (maximaal 50K) plaatsen

Dan kun je de hysteresis instellen van of 0 graden tot heel groot.
Indien je een beveiliging wil tegen een te kleine hysteresis dan moet je voor de 4k75 weerstand de juiste waarde bepalen.
Pagina: 1