[Ubuntu] Joomla faalt=> file permissions foutief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:42
Ik ben opnieuw begonnen. Hier het verse verhaal

Ubuntu (desktop), daar wil ik graag Joomla 1.5 op hebben.

Keurig volgens deze handleiding gedaan, geen problemen ondervonden, tot ik naar de directory met joomla surf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Warning: session_start() [function.session-start]: open(/var/lib/php5/sess_0b788db650f4c832626f388704f40aa5, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /var/www/libraries/joomla/session/session.php:423) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /var/www/libraries/joomla/session/session.php:423) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 423

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/libraries/joomla/session/session.php:423) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 426

En onder het welkomstvenster:
code:
1
2
3
Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: open(/var/lib/php5/sess_0b788db650f4c832626f388704f40aa5, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 556

Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php5) in /var/www/libraries/joomla/session/session.php on line 556

Nou vermoed ik met mijn beperkte kennis dat er iets fout zit met file/folder permissies.

Ik heb echter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sudo chown -R root:root /var/www/
cd /var/www/
PLACES='
administrator/backups
administrator/components
administrator/modules
administrator/templates
cache
components
images
images/banners
images/stories
language
plugins
media
modules
templates
'
for i in $PLACES; do
    sudo chown -R www-data:www-data $i
done

uitgevoerd, zonder errors. Het ontbreken van /joomla/ na de mappen is overal doorgevoerd en hierna is nog een configuration.php zonder inhoud aangemaakt in de hoofdmap.

Ik heb maar 's even gegoogled op een deel van de foutmeldingen. Dan kom ik onder meer hierop uit:
  • Exact hetzelfde probleem. De oplossing (dan maar wat anders installeren) bevalt mij niet, ik wil gewoon lamp en joomla werkend hebben.
  • Deze link
  • Wat topics die adviseren om alle directories maar gewoon volledig open te zetten...
Na alle wijzigingen heb ik Apache steeds herstart.

De onderste link hint me in de richting van een missende gebruiker voor de server. Als ik echter een kijkje wil nemen onder users/groups (sudo users-admin) dan kan ik hier niets aan editten, alles is greyed-out, terwijl ik toch ben ingelogd.

Ik ben de weg ondertussen een beetje kwijt. Ik geloof dat alle file permissies goed staan (en weiger alles open te zetten), dus ik vermoed dat het dan die missende user is. Hoe krijg ik die er in, of zie ik iets anders over 't hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik heb hiermee niet bijster veel ervaring (alleen kort even een Debian-Server gehad), maar toch een opmerking.

Zoals ik het lees heeft je Apache user in deze folder: /var/lib/php5/ niet genoeg rechten. Hij kan de bestanden die bij een php session horen niet wegschrijven. Kijk eens hoe het daar met de rechten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
De rechten op die map staan op mijn Debian 5.0 server op 733:
code:
1
drwx-wx-wt 2 root      root     4096 2009-10-28 20:39 php5

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
Het lijkt me in dit geval geen fout meteen van Joomla, maar een instelling van je Lamp server. Blijkbaar mag die de sessie niet wegschrijven in de daarvoor bestemde locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
doeternietoe schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:47:
Ik heb hiermee niet bijster veel ervaring (alleen kort even een Debian-Server gehad), maar toch een opmerking.

Zoals ik het lees heeft je Apache user in deze folder: /var/lib/php5/ niet genoeg rechten. Hij kan de bestanden die bij een php session horen niet wegschrijven. Kijk eens hoe het daar met de rechten zit.
Dat klopt. Welke rechten zouden er op deze map moeten zitten?

Tevens behoud ik 't originele probleem; ik kan geen extra user in Ubuntu aanmaken 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/210j62x.png
Ik kan dus (ondanks dat ik als diesel ben ingelogd) geen extra user aanmaken. Begrijp ik goed dat de user in mysql "mijnnaam" gedupliceert moet worden bij de Linux-users?

[ Voor 15% gewijzigd door Autoreply op 29-10-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mijn server draait apache onder de user en group www.
Eigenaar root:www. In sommige dirs heeft de group www schrijftoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Eenieder hartelijk bedankt voor de input.

Ik geef het op, joomla met lamp klinkt leuk, maar het blijft maar errors opleveren, hoeveel problemen je ook oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Hoe heb je LAMP geinstalleerd op Ubuntu? Ik heb namelijk 3 commando's gegeven en toen werkte het :S

[ Voor 42% gewijzigd door MBV op 29-10-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08 22:46
Welke versie van joomla gebruik je? 1.5.14? Als je namelijk een oudere versie installeer (zoals 1.5.7). misschien dat deze wel werkt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:55
Tjonge, 3 uurtjes na het posten van je probleem al aangeven dat je het opgeeft....??

Heb joomla al jaren draaien voor onze tennisvereniging. Onlangs nog van provider gewisseld (lycos hield er me op). Allemaal prima te doen maar je moet er soms wel even wat moeite voor willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Ik ben met een verse lei begonnen. Schone Ubuntu 904 install via VirtualBox. Voornaamste reden is dat ik geen zin had om m'n server verder te verklooien en eigenlijk geen enkel bezwaar zag tegen het virtueel draaien van mijn website. (Verwachte processorload zal in ordegroottes van een promille liggen..)

Ik heb wederom deze handleiding gevolgd, met als enige twee verschillen dat het dus om een virtuele installatie gaat en dat de map niet "/www/joomla/", maar de hoofdmap, "/www/" is. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
# lamp installeren
sudo tasksel install lamp-server

mysql -u root

mysql> SET PASSWORD FOR root@localhost = bier;

mysql> \q

# Downen, unzippen en naar de goede locatie kopieren van Joomla (/var/www)

sudo chown -R www-data:www-data /var/www/

sudo chown -R root:root /var/www/
cd /var/www/
PLACES='
administrator/backups
administrator/components
administrator/modules
administrator/templates
cache
components
images
images/banners
images/stories
language
plugins
media
modules
templates
'
for i in $PLACES; do
    sudo chown -R www-data:www-data $i
done

cd /var/www/joomla
sudo find . -type f -exec chmod 644 {} \;

sudo find . -type d -exec chmod 755 {} \;

mysqladmin -u root -p create joomla

mysql -u root -p

mysql> GRANT SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, CREATE, DROP, INDEX, ALTER, CREATE TEMPORARY 

TABLES, LOCK TABLES ON joomla.* TO jarno@localhost IDENTIFIED BY 'bier';

#username en localhost zonder aanhalingstekens..... password MET.
#Een lege configuration.php aanmaken!!!!!!!!!!

Er komt direct een foutmelding dat er geen configuration.php is terwijl die er WEL degelijk is, inclusief schrijfrechten. Verder gegaan met de installatie en op het einde krijg ik uiteraard:

code:
1
2
Notice: undefined index: DBtype in /var/www/installation/installer/models.model.php on line 764
Fatal error: Call to undefined method JException::getNullDate() in /var/www/installation/installer/helper.php on line 290.

Als iemand me kan vertellen wat er fout gaat hoor ik dat graag. Gezien de klachten van andere mensen op internet is de link die ik gebruik in ieder geval bagger (het mist - naast dat het een Joomla 1 installatie is - een aantal essentiele punten) Ook deze video is wat mij betreft geen acceptabele handleiding, van beveiliging is uberhaupt geen sprake.
sparks schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:06:
Tjonge, 3 uurtjes na het posten van je probleem al aangeven dat je het opgeeft....??
Hoe moet ik doorgaan als ik geen oplossing zie? Ik ben niet te belabberd om documentatie door te lezen, ik kan prima zoeken op google en mijn verstand gebruiken, maar als je vastloopt kom je niet veel verder.
Heb joomla al jaren draaien voor onze tennisvereniging. Onlangs nog van provider gewisseld (lycos hield er me op). Allemaal prima te doen maar je moet er soms wel even wat moeite voor willen doen.
Leuk en aardig voor je, maar dat helpt mijn probleem de wereld niet uit. Je verwijt "dat ik er niet even wat moeite voor doe" is zinloos en (in mijn geval) ook onterecht, enig idee hoeveel moeite ik er in heb gestoken? Wie ik niet op moeite kan betrappen ben jij, ik heb geen enkel inhoudelijk commentaar gehoord. Daar ben ik wel zeer benieuwd naar, kan je me bijvoorbeeld vertellen waarom er geen configuration.php is terwijl die er wel is? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Autoreply op 03-11-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zou je de exacte foutmelding willen geven die je krijgt over de missende configuration.php, inclusief de URL waar je browser dan op staat? En een "ls -l" waarin hij te zien is?

Verder hoef je vziw bij de joomla installatie niet configuration.php te kunnen schrijven: als dat niet werkt geeft hij namelijk een configuration.php die je kan downloaden of copy/pasten aan het einde van het proces.

Of probeer je direct naar example.com/joomla te gaan zonder example.com/joomla/installation te hebben gedaan?

offtopic:
En vind je jezelf niet wat optimistisch dat je denkt zonder enige kennis van Linux binnen 3 uur een server te hebben opgetuigd? :X Ik ben ooit 3 weken bezig geweest voor alles lekker werkte. Ik snap de opmerking dat je soms wat moeite moet doen best wel: in 3 uur kan je ten eerste niet de nuttige feedback verwachten die je nodig hebt, de users die er verstand van hebben zijn dan misschien nog niet langs geweest. Verder kan je in 3 uur je niet inlezen in hoe apache i.c.m. PHP i.c.m. MySQL werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door MBV op 03-11-2009 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
MBV schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 18:06:
zou je de exacte foutmelding willen geven die je krijgt over de missende configuration.php, inclusief de URL waar je browser dan op staat? En een "ls -l" waarin hij te zien is?

Verder hoef je vziw bij de joomla installatie niet configuration.php te kunnen schrijven: als dat niet werkt geeft hij namelijk een configuration.php die je kan downloaden of copy/pasten aan het einde van het proces.

Of probeer je direct naar example.com/joomla te gaan zonder example.com/joomla/installation te hebben gedaan?
[...]
Zondermeer. Ik draai Ubuntu echter al 2 jaar met wisselend resultaat en heb bovendien enige ervaring met Java/CMS/HTML. Dit betreft dus puur de uitbreiding naar Joomla, wat uiteindelijk bedoeld is om het makkelijker te maken in plaats van moeilijker. Dat verbaasde me dan ook 't meeste, dat het zo'n "ingewikkelde" en vooral buitengewoon slecht gedocumenteerde klus is. Ik ben opzoek naar een simpel cms dat op mijn server draait, verder niets. Daarvoor hoef ik toch niet heel PHP uit m'n hoofd te kennen :$

Het antwoord op je andere vragen edit ik hier zo even in :)

De browser staat op localhost/installation/index.php, geeft als foutmelding dat configuration.php niet writable is (met de condequenties daarvan).

Een printje gaat niet zo makkelijk (virtuele installatie), maar
code:
1
"-rw-r--r-- 1 root      root", plus een grootte van 0b, datum, configuration.php
voldoet ook?

Ik heb geprobeerd om door te gaan (zonder een schrijfbare configuration.php schijnbaar), maar dan krijg ik na de laatste Joomla-stap de foutmelding zoals in het hieraan voorafgaande bericht 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Autoreply op 03-11-2009 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Tja, dat is dus niet een schrijfbare configuration.php, behalve door root. En verder bedoelde ik natuurlijk dat je de output van het commando ls -l copy/paste, als je je virtuele server goed hebt ingericht is dat de regels in de console selecteren, rechts-klik, copy, en pasten in Firefox tussen [cmd]-tags. Zoiets dus:
martin@linux-server:/var/www/joomla$ ls -l configuration.php
-rw-r--r-- 1 martin martin 2624 Mar 21  2009 configuration.php

(waarbij ik bewust het ding niet meer schrijfbaar heb, om eventuele veiligheidsproblemen geen kans te geven)

En mijn ervaring met joomla is dat het alles behalve slecht gedocumenteerd is. In letterlijk 2 minuten tijd heb ik de handleiding voor Joomla 1.0 gevonden: http://help.joomla.org/content/view/39/132/, na via google te zoeken: http://www.google.nl/search?q=joomla+installation+manual en 1x te klikken op deze pagina: http://help.joomla.org/content/category/15/99/132/
Na te hebben gegoogled op joomla 1.5: http://www.google.nl/search?q=joomla+installation+manual+1.5 is de eerste hit direct raak: http://help.joomla.org/content/category/48/268/302/. Daar staat bij 'web browser installation' op pagina 2 dat meestal configuration.php niet 'writable' is. Gelinkt wordt naar 'error handling': http://help.joomla.org/content/view/1945/302/. Als je niets weet van Linux rechtenbeheer moet je geen linux gebruiken, of een van de workarounds die ze suggereren, in dit geval het bestand configuration.php bewerken en de informatie uit stap 7 invullen.

Dat was 5 minuten googlen. In welke stap heb ik specifieke PHP of Unix-kennis gebruikt?
[/zinloze schoolmeesters-actie]

Jouw probleem is dat je eerst op alle bestanden chmod en chown doet, en daarna configuration.php toevoegt. Je moet ook op configuration.php chown en chmod doen:
 chown www-data:www-data configuration.php
chmod 644 configuration.php 

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 03-11-2009 20:40 ]

Pagina: 1