Meer betalen voor zelfde laptop?

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Afgelopen zaterdag heb ik een laptop besteld en betaald(!) bij een gerenomeerde webshop. Het gaat om de Asus UL50Vg-XX027C. Laptopje voldoet namelijk aan mijn eisen. Maandag, ongeduldig als ik was, kijk ik even op de website voor de leveringsdetails, was hij blijkbaar nog niet verzonden. Ik even kijken wat de voorraad is en hé, laptop verdwenen!
Dit heb ik nagevraagd bij de helpdesk, die konden mij melden dat dit model niet meer leverbaar is. De vriendelijke helpdesk jongen wist wel dat deze week "nieuwe" modellen binnen kwamen, met Windows 7 voorgeinstalleerd. Zodra er meer bekend was zou hij contact met mij opnemen.
Vanmiddag zat ik er blijkbaar eerder op als de beste jongeman, dus ik belde hun maar even hoe we dit nu dus gaan oplossen. Het is namelijk zo, dit nieuwe model is op de website verschenen van deze webshop, voor 50 euro meer. Het gaat dan om de Asus UL50Vg-XX012V. Nu wordt mij dus gevraagd of ik de 50 euro bijbetaal, zodat ze deze XX012V aan mij leveren.
Echter: wie deze laptop's naast elkaar houdt zal zien dat de specificaties, en dus het apparaat, voor 99,9% overeenkomen. Het enige wat namelijk _niet_ overeenkomt is het besturingssysteem. Mijn vraag: moet ik nu zomaar pikken dat ik 50 euro moet bijbetalen.
Mijn eigen antwoord: nee. Ik heb maandag contact gehad met Asus, omdat ik de Windows licentie wil retourneren en restitutie hiervoor wens te ontvangen. De teruggave van Asus op een Vista Home Premium licentie zal 33 euro bedragen. Zij konden mij nog niet vertellen wat de teruggave op een Windows 7 Home Premium licentie zal zijn, maar durfde mij wel te verklappen dat dit geen 83 euro is. Ik heb hele goede reden om te denken dat het prijsverschil van 50 euro niet te rechtvaardigen is. Wat ik mij dus nu afvraag: hoe haal ik hiermee mijn gelijk? Of ben ik gek geworden, en heb ik geen gelijk?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas totaal verschillende dingen. Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om je geld terug te vragen en naar een andere shop te gaan. Desnoods maak je een shopreview om je onvrede te uiten. Het is i.mo. de moeite niet waard om hiervoor in een jurdische kwestie te belanden. :)

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je hoeft die € 50 niet te betalen: je kan ook de koop ontbinden. Ze kunnen kennelijk niet meer leveren zoals je hem besteld hebt (met Vista), dus dan zijn dit de enige twee opties.
Je hebt geen gelijk als je denkt dat ze koste wat kost moeten leveren met Vista, of voor de lagere prijs. Als het niet kan dan kan het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door tinzarian op 29-10-2009 08:57 ]

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

Je bent inderdaad niet verplicht tot het bijbetalen van €50,- want dat zou immers over een ander product gaan. Ze dienen jou de laptop welke je oorspronkelijk besteld had te leveren, of ze moeten het volledige bedrag restitueren.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 14:21
Volgens mij is het niet echt een kwestie van gelijk hebben.

Die winkel heeft het recht om voor die laptop te vragen wat ze willen, en dan heb jij het recht om daar wel of niet mee akkoord te gaan. Vind je het een goede prijs voor wat je krijgt, koop dan die laptop en zo niet, dan niet.

Kan me voorstellen dat een winkel een hogere prijs vraagt voor een gloednieuw OS dan voor een oud OS, het komt voor jou nu lullig uit dat die andere laptop niet meer leverbaar is en het zou natuurlijk heel netjes zijn van die winkel om jou de nieuwe laptop te leveren voor de oude prijs, maar feit blijft dat je een ander product koopt waar dan ook een andere prijs aan hangt. Dat jij vervolgens het OS helemaal niet wilt hebben daar kan die winkel ook niet veel aan doen.

Ben bang dat er gewoon weinig anders op zit dan bij jezelf nagaan of je het met die 50 euro extra nog steeds een goede deal vindt of niet.

[edit] en uiteraard kan de winkel je niet verplichten om bij te betalen :)

[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 29-10-2009 09:08 ]

Verwijderd

Idd, het is een ander product geworden door de installatie van Windows 7. Je kunt het je leverancier moeilijk kwalijk nemen dat dit product duurder is dan een vergelijkbaar product met een ander besturingssysteem. Het enige dat je nog zou kunnen doen is nog even contact opnemen met Asus en vragen of de oude versie nog leverbaar is en indien dit het geval is, of ze dat even per e-mail aan jou willen bevestigen. Dan kun je met die e-mail naar je verkoper toe en vragen waarom zij de overeenkomst niet meer na kunnen komen als de laptop nog gewoon leverbaar is. Meer moeite zou ik niet doen, want zoals Satch al aangeeft er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen!

• RSpliet
Laat ik vooropstellen dat ik niet begrijp waarom er voor een "gloednieuw" OS kan worden gerechtvaardigd dat er zoveel meer moet worden betaald. Het is allereerst niet zo dat dit OS 50 euro meer kost, of zelfs 30 euro. Als dit OS als product werkelijk 83 euro kost, dan zou ik dat terug krijgen van Asus.
Tevens wordt er gesproken over een vergelijkbaar product. Ik ben van mening dat dit product niet vergelijkbaar is, maar gelijk. Het product heet namelijk Asus UL50Vg. Er zijn variaties tussen de UL50Vg'en, maar de twee genoemde modellen hebben geen hardwarematige variatie. Wanneer je je bedenkt dat er ook een Windows 7 Upgrade bij zou zitten, is zelfs het OS in wezen gelijk*. De vraag is dus: kijk je naar wat je praktisch krijgt wanneer je spreekt van een gelijk product, of ook naar de manier waarop je het krijgt? Hierbij in het verstand houdende dat er ook niet aantoonbaar meer kosten zijn gemaakt. Immers: het plakken van een Windows 7 Sticker is niet meer werk dan het plakken van een Windows Vista sticker, en een OEM preinstall maken hebben ze voor Windows Vista ook moeten doen.
Edit Misschien verduidelijkt de volgende vraag mijn standpunt een beetje. Stel je hebt de mobiele telefoon SonyNokiaSamungHTC TY93. Bij de TY93 zat altijd een mini-usb naar mini-usb kabel, en een mini-usb-naar-usb verloopstekker (of een formulier dat ze die op sturen tegen verzendkosten, kan mij t schelen ;)). Dit kabeltje an sich voegt functionaliteit en dus waarde toe aan het product. Echter: opeens besluit SNSHTC dit apparaat met een mini-usb naar usb kabel te leveren. Durf je hier nu ineens te spreken van een nieuw product? De functionaliteit is precies hetzelfde, de telefoon en zijn hardware is niet veranderd, het ziet er alleen ietsjes anders uit. En wat als ze het grijze usb kabeltje vervangen door een zwarte, is het dan een nieuw product?
In elk geval blijft er nog maar een verklaring over voor het verschil in prijs, en dat is de gewijzigde marktsituatie in het algemeen. En daar hoor ik nou net bestand tegen te zijn door de koop "op tijd" te doen. Mis ik hier iets, behalve het "gelijk hebben != gelijk krijgen" verhaal dan?

* Ik wil niet in gaan op het administratiekosten verhaaltje, dit zijn namelijk geen productkosten, maar extra administratiekosten vanwege het gekozen traject.

[ Voor 37% gewijzigd door RSpliet op 30-10-2009 16:39 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is heel simpel. Jij wilt een laptop, die is niet meer te verkrijgen. Jij mag een andere laptop kopen, die is te duur. Dan is het of bijbetalen of je geld terugkrijgen. Je hebt geen recht op die laptop omdat de hardware toevallig overeenkomt, het is gewoon een ander product. Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

Nu het volgende, waarom een Windows 7 product duurder is? Omdat Windows 7 nieuwer is en daar dus meer voor gevraagd kan worden. Dat betekent dus meer winst. Wat jij doet is allerlei dingen proberen te verzinnen waarom jij die laptop goedkoper moet krijgen, maar dat is allemaal iets wat in de ideale wereld leuk zou zijn maar in de praktijk niet werkt.

Je vergelijking slaat trouwens ook op niks. Een kabeltje is totaal anders dan een OS, de impact van een nieuwer OS is veel groter op het product dan de impact van een kabeltje of van kleur.
Hoewel kleur natuurlijk als special edition gebruikt kan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 30-10-2009 16:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RSpliet
Tsurany schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:44:
Het is heel simpel. Jij wilt een laptop, die is niet meer te verkrijgen. Jij mag een andere laptop kopen, die is te duur. Dan is het of bijbetalen of je geld terugkrijgen. Je hebt geen recht op die laptop omdat de hardware toevallig overeenkomt, het is gewoon een ander product. Dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

Nu het volgende, waarom een Windows 7 product duurder is? Omdat Windows 7 nieuwer is en daar dus meer voor gevraagd kan worden. Dat betekent dus meer winst. Wat jij doet is allerlei dingen proberen te verzinnen waarom jij die laptop goedkoper moet krijgen, maar dat is allemaal iets wat in de ideale wereld leuk zou zijn maar in de praktijk niet werkt.

Je vergelijking slaat trouwens ook op niks. Een kabeltje is totaal anders dan een OS, de impact van een nieuwer OS is veel groter op het product dan de impact van een kabeltje of van kleur.
Hoewel kleur natuurlijk als special edition gebruikt kan worden.
Je had hier gelijk kunnen hebben, maar: Er zit bij die eerste ook Windows 7. Ik moet 'm alleen zelf ("gratis") upgraden!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:48
Ik zou gewoon een kort geding aanspannen. Je hebt je laptop besteld, orderbevestiging gekregen en betaald. Moet je hem ook gewoon krijgen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De software hoort bij het product. Het is dus een ander product. Het heeft niet zo veel zin mensen hier te overtuigen dat het hetzelfde product is, als je daar tijd in wilt steken kun je beter proberen de webshop te overtuigen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Seven of Nine schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:08:
[...]

Je had hier gelijk kunnen hebben, maar: Er zit bij die eerste ook Windows 7. Ik moet 'm alleen zelf ("gratis") upgraden!
Er zit een upgrade naar Windows 7 bij dus je moet zelf de upgrade uitvoeren en Windows 7 installeren. En die deal wordt door Microsoft aangeboden.
AMD1800 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:12:
Ik zou gewoon een kort geding aanspannen. Je hebt je laptop besteld, orderbevestiging gekregen en betaald. Moet je hem ook gewoon krijgen.
Doe niet zo dom. Je kan een winkel niet verplichten iets te leveren als de leverancier het product niet kan leveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Seven of Nine schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:22:
Afgelopen zaterdag heb ik een laptop besteld en betaald
En dus is er door beide partijen een rechtsgeldige en bindende overeenkomst aangegaan, voor het leveren van een laptop met de specificaties zoals hij op de website stond. Dat betekent dus: met Vista. Nu de webwinkel niet kan leveren kunnen zij niet van jou eisen dat je bijbetaalt maar jij kunt ook niet eisen dat je de laptop met win7 krijgt voor dezelfde prijs. De webwinkel hoeft jou alleen een gelijkwaardig product aan te bieden en win7 is veel nieuwer. Je hebt dus drie mogelijkheden: bijbetalen voor win7, een gelijkwaardig product uitzoeken of de koop ontbinden en je geld terugvragen.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Verwijderd

Bovenstaande klopt dus. Wellicht als je je geld terugvraagt dat je dan alsnog de 'nieuwere' versie krijgt en anders gewoon je geld terug. Gelijkwaardig product uitzoeken ben je nooit toe verplicht! Lijkt mij verder niet zo'n probleem toch, enkel wat ongemak aan jou zijde, maar dat risico loop je als je online koopt.

Verwijderd

Seven of Nine schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 16:09:

Edit Misschien verduidelijkt de volgende vraag mijn standpunt een beetje. Stel je hebt de mobiele telefoon SonyNokiaSamungHTC TY93. Bij de TY93 zat altijd een mini-usb naar mini-usb kabel, en een mini-usb-naar-usb verloopstekker (of een formulier dat ze die op sturen tegen verzendkosten, kan mij t schelen ;)). Dit kabeltje an sich voegt functionaliteit en dus waarde toe aan het product. Echter: opeens besluit SNSHTC dit apparaat met een mini-usb naar usb kabel te leveren. Durf je hier nu ineens te spreken van een nieuw product?

* Ik wil niet in gaan op het administratiekosten verhaaltje, dit zijn namelijk geen productkosten, maar extra administratiekosten vanwege het gekozen traject.
Goede vergelijking, alleen moet je hem wel omdraaien. Jij hebt het apparaat alleen besteld met een mini-USB naar USB kabel. Nu heeft het nieuwe product een mini-USB naar mini-USB kabel en een mini-USB naar USB verloopstekker. Hierdoor heb je nieuwe mogelijkheden en spreek je dus van a) een ander product en b) van een rechtvaardiging van een hogere waarde van het product. Zie Windows Vista als alleen een kabel en Windows7 als een kabel plus een adapter.

Het verschil tussen een artikel en een product is dat een product hetzelfde artikel kan zijn met bijv andere garantie (OEM vs retail), andere ondersteuning (zie vorige voorbeeld), andere accessoires (zie jouw voorbeeld), etc. Je probleem is hier dus dat het hardware-deel van de laptop hetzelfde is (=artikel), maar het softwaredeel is anders, waardoor er een ander product ontstaat. Dit product heeft een gerechtvaardigde andere waarde dan het andere product.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:08:
[...]
Het verschil tussen een artikel en een product is dat een product hetzelfde artikel kan zijn met bijv andere garantie (OEM vs retail), andere ondersteuning (zie vorige voorbeeld), andere accessoires (zie jouw voorbeeld), etc. Je probleem is hier dus dat het hardware-deel van de laptop hetzelfde is (=artikel), maar het softwaredeel is anders, waardoor er een ander product ontstaat. Dit product heeft een gerechtvaardigde andere waarde dan het andere product.
Volgens mij klopt dat toch niet. Een artikel is volgens mij niks anders dan een product dat te koop aangeboden wordt. Het gaat hier gewoon om twee verschillende producten/artikelen. En datzelfde is met accessoires, dan gaat het ook om een ander product/artikel.

Verwijderd

Ik kan idd niet vinden waar dit wordt omschreven. Dit is een les die ik heb geleerd in de detailhandel en hiervan ken ik de herkomst niet. Het klinkt echter plausibel...... hoewel ik het vermoeden heb dat ik daar in een discussie niet mee wegkom :)

Gelukkig voor mij is die stelling niet van belang. We halen het verschil tussen product en artikel gewoon weg en stellen dat door het toevoegen van een ander besturingssysteem er een ander product/artikel is ontstaan! Dan is iig mijn probleem opgelost!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Seven of Nine schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:22:
Afgelopen zaterdag heb ik een laptop besteld en betaald(!) bij een gerenomeerde webshop. Het gaat om de Asus UL50Vg-XX027C. Laptopje voldoet namelijk aan mijn eisen.
Stond 'ie ook: 'op voorraad' ? Dan zou er zeker wat voor te zeggen zijn af te dwingen dat ze leveren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
StevenK schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:04:
[...]

Stond 'ie ook: 'op voorraad' ? Dan zou er zeker wat voor te zeggen zijn af te dwingen dat ze leveren.
Gewoon even een tussendoor vraag, maar hoe reeel is dat afdwingen?

Ik neem aan dat er stickertjes overgeplakt / nieuwe oem-installs etc gedaan zijn op de exemplaren die nog in voorraad waren ( anders gewoon uitverkocht ).
Dus ik neem aan dat je bij die winkel geen exemplaar meer gaat aantreffen met vista, leverancier mag ze niet meer met vista uitleveren. Dus waar moet het af te dwingen exemplaar vandaan komen?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:43:
Ik kan idd niet vinden waar dit wordt omschreven. Dit is een les die ik heb geleerd in de detailhandel en hiervan ken ik de herkomst niet. Het klinkt echter plausibel...... hoewel ik het vermoeden heb dat ik daar in een discussie niet mee wegkom :)

Gelukkig voor mij is die stelling niet van belang. We halen het verschil tussen product en artikel gewoon weg en stellen dat door het toevoegen van een ander besturingssysteem er een ander product/artikel is ontstaan! Dan is iig mijn probleem opgelost!
Waren alle problemen maar zo makkelijk op te lossen :)
Gomez12 schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:17:
[...]

Gewoon even een tussendoor vraag, maar hoe reeel is dat afdwingen?

Ik neem aan dat er stickertjes overgeplakt / nieuwe oem-installs etc gedaan zijn op de exemplaren die nog in voorraad waren ( anders gewoon uitverkocht ).
Dus ik neem aan dat je bij die winkel geen exemplaar meer gaat aantreffen met vista, leverancier mag ze niet meer met vista uitleveren. Dus waar moet het af te dwingen exemplaar vandaan komen?
Ik neem aan dat er helemaal niks gedaan is met die exemplaren. Dat gaat een winkel echt niet doen.
Bovendien staat er vaak in de voorwaarden dat de voorraad indicatie niks meer is dan een indicatie en je er geen rechten aan kan ontlenen. En dat is volgens mij wettelijk ook toegestaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 02-11-2009 14:49 ]

• RSpliet
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 14:08:
[...]

Goede vergelijking, alleen moet je hem wel omdraaien. Jij hebt het apparaat alleen besteld met een mini-USB naar USB kabel. Nu heeft het nieuwe product een mini-USB naar mini-USB kabel en een mini-USB naar USB verloopstekker. Hierdoor heb je nieuwe mogelijkheden en spreek je dus van a) een ander product en b) van een rechtvaardiging van een hogere waarde van het product. Zie Windows Vista als alleen een kabel en Windows7 als een kabel plus een adapter.
Nee, ik had m zelf bewust zo geschreven. Zie de adapter als de Windows 7 upgrade CD die ik "gratis" zou krijgen bij het apparaat welke ik oorspronkelijk had besteld. Door die "adapter" toe te passen heb ik exact dezelfde functionaliteit.
Tsurany schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 18:17:
Er zit een upgrade naar Windows 7 bij dus je moet zelf de upgrade uitvoeren en Windows 7 installeren. En die deal wordt door Microsoft aangeboden.
En het maakt mij als klant natuurlijk niet zoveel uit of deze adapter gesponsord wordt door Sweex, of dat fabrikant deze erbij steekt. :) Als ik trouwens de regeling goed heb begrepen geeft Microsoft de fabrikanten de mogelijkheid hun klanten "gratis" te laten upgraden, maar moet de fabrikant dit aanbieden. Wie biedt het dan aan? En wat maakt het uit? Immers, het resultaat is een laptop met Windows 7.

Wat betreft de zaak zelf, de webshop in kwestie had dit nog nooit meegemaakt, maar was het opgevallen hoe goed ik "mijn huiswerk" had gedaan. Zij konden zelf niet anders concluderen dan dat het hier hetzelfde product betreft, en zijn het nodige uitzoekwerk aan het doen. Laat ik hier dus sowieso spreken van een zeer nette webshop! *bookmarkt* ;)

offtopic:
Wat de discussie betreft, ik vind het jammer dat er reacties komen als "ga je tijd nuttig besteden, overtuig hen ipv. ons". Ik begrijp dat het overgrote deel van de threads vragen zijn, maar ik zie geen enkele reden om de "lol" van discussiëren niet mee te laten wegen. Mijn wezenlijk handelen is niet veranderd door dit thread, ik zou toch wel mijn verhaal doen naar de webshop. Ik was gewoon benieuwd naar de verschillende meningen hieromtrent. Even pollen wat de wet zegt misschien, en wie bereid is naar de geest van de wet te handelen in plaats van de letter. No hard feelings, maar voel je niet verplicht om te reageren :)

[ Voor 11% gewijzigd door RSpliet op 02-11-2009 23:29 ]

Pagina: 1