Toon posts:

Notebook met juiste interne soundkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
Ik wil een notebook gebruiken als een soort muziekinstructeur. Oftewel backingtrack afspelen en gelijktijdig de gitaar via line-in kunnen meespelen en afluisteren op de line-out/koptelefoon. Welke notebook werkend onder Vista heeft hier de juiste interne soundkaart voor?
Momenteel gebruik ik hiervoor een oudere Fujitsu-Siemens, draaiend onder XP, die dit kan, maar die wil gaan vervangen.
Alvast bedankt voor de adviezen/
Groeten
Frans

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik weet dat de Macbook Pro standaard beschikt over een digitale output. Ook gebruiken veel artiesten het programma Logic, wat alleen op voor MacOSX bestaat als het goed is. Dus als je wat kunt missen dan kun je geloof ik niet veel beter vinden...

EDIT: Ik had het over een input natuurlijk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DayteX op 29-10-2009 02:45 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Eventueel kun je ook kijken voor een externe USB geluidskaart met 'jack box'.. dan beschik je over voldoende aansluitingen en goede geluidskwaliteit. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
Met het juiste programma moet dit volgens mij gewoon op praktisch iedere laptop mogelijk zijn? Ten minste, op mijn goedkope Acer zit gewoon een line in-aansluiting. Ik neem aan dat dat redelijk gangbaar is.

Ik weet niet waarom DayteX het heeft over een digitale geluidsuitgang, die heb je namelijk totaal niet nodig en dat blijkt ook duidelijk uit je openingspost. Bovendien hebben veel laptops een digitale geluidsuitgang, daar zijn de Macbook Pro's niet bijzonder in.

Maargoed, hoe heb je het nu draaiend onder XP? Ik neem aan dat je gewoon een bepaald muziekprogramma gebruikt dat de audio van de line in (gitaar) doorstuurt naar de line out, samen met backingtrack (wat dat ook moge wezen :P)

Als dit het geval is dan volstaat elke laptop met een line in-aansluiting. Gebruik dan gewoon dezelfde software en je kunt op dezelfde manier de audio doorschakelen. Mocht het programma dat je nu gebruikt niet op Windows Vista / Windows 7 draaien dan zijn er genoeg andere programma's die dezelfde functionaliteit bieden en dit wel doen.

Als je verder geen bijzondere eisen aan de laptop stelt zou ik dus gewoon voor een goedkope gaan met een line in-aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door FreddyFish op 29-10-2009 02:45 ]

• ickeicke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-01 01:07
Een Macbook Pro kopen omdat je een digitale output wil is onzin. Er is een ruime selectie externe geluidskaarten te koop die elke computer (desktop of laptop, Mac of Windows), kunnen voorzien van de juisten in- en uitgangen. Zie HIER bijvoorbeeld.

[url=]http://www.m-audio.com/index.php?do=products.family&ID=recording]M-Audio[/url] heeft een selectie apparaten die speciaal op gitaristen gericht zijn, zoals de FastTrack producten. Vaak zit er dan ook (wellicht wel met enige beperkingen) software bij zodat je meteen aan de slag kan.

Deze apparaten kan je ook aan een Mac hangen, maar laat je geen Mac aanpraten omdat "Macs nu eenmaal beter zijn voor audio dingen".

EDIT: om aan te sluiten bij FreddyFish; wellicht heb je uberhaupt geen extra apparatuur nodig. Als je met een 3,5 mm line-in en 3,5 mm uitgang voldoende kan, heb je niet per se een speciale aansluiting nodig. Wel weet ik niet of alle standaard laptop geluidskaartjes iets kunnen afspelen en tegelijkertijd een ander kanaal kunnen opnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door ickeicke op 29-10-2009 02:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal alvast bedankt voor de bijdragen aan deze discussie.
Misschien een beetje meer uitleg. Mijn vrouw heeft een laptop (Toshiba L300D) en daar werkt het simultaan afspelen van een backingtrack (gewoon een mp3 mbv mediaplayer) en het meespelen met de gitaar via de line-in plug niet. Althans ik krijg de driver van de soundkaart niet zo ingesteld (Realtek type ??) dat je beide inputs (wav van harde schijf en gitaar via line-in) hoort; je hoort dan alleen de backingtrack. Zoals gezegd in mijn oorspronkelijke vraag werkt dit op mijn Fujitsu Siemens perfekt. Daar zit een soundkaart van hetzelfde merk in, alleen een andere (XP-compatibele) driver en applicatie. Helaas is het bijna onmogelijk te achterhalen welk type geluidskaart intern in een laptop zit.
Dus iemand nog nieuwe ideeen? Anders wordt het idd een externe geluidskaart, of beter nog een multitrack recorder. Daar heb ik toch al een oogje op! :)
Groeten
Frans

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik denk dat je redelijk snel bij een externe kaart uitkomt als je een beetje kwaliteit zoekt. Onboard is redelijk ongeschikt om dingen goed op te nemen en zeker met latency gewoon naar.

E-MU 0404USB is een hele leuke.

[ Voor 8% gewijzigd door mr.paaJ op 29-10-2009 22:38 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Een externe kaart lijkt me inderdaad de beste oplossing. Zelf heb ik goede ervaringen met een Line6 Toneport. Speciaal ontwikkeld voor gitaristen.

Verwijderd

Ik denk dat je sowieso op externe hardware uitkomt. Ik weet niet hoe je nu je gitaar via je line-in op je geluidskaart laat binnenkomen; het lijkt me dat daar iets van een gitaar(voor)versterker tussen moet zitten? Als je dat uitlegt kan ik misschien iets meer met je vraag.

Om even nieuwe input te geven (laat vooral links liggen als dit niet jouw idee van handig is): ik heb zelf een gitaarpreamp die met een line output een mengtafeltje ingaat. De output van mijn computer (die overigens het bijzonder prettige programma Guitar Pro draait) komt ook binnen op het mixertje. Op het mixertje maak ik de balans tussen de twee en dat mixje stuur ik naar mijn koptelefoon.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.
Keigoede suggesties allemaal; ik denk dat ik daar wel wat mee kan. De teneur is redelijk eenduidig als het om kwaliteit gaat: een externe kaart. En daarbij heeft ieder zijn eigen voorkeur. Ik ook, want als het dan toch externe hardware moet worden, ga ik voor een goede harddisk recorder. Dat opent meteen mogelijkheden om goede live-opnames te maken.
Even een kort antwoordje voor FoOL: meestal lus ik de (bas)gitaar door via de line-out van de versterker en in plaats van een externe mixer gebruik ik de interne mixer die bij de soundkaart hoort; gaat perfekt.
Anyway. Ik hou me aanbevolen voor andere suggesties: kan dat wat ik wil toch zonder externe soundkaart??

Verwijderd

Wat jij wilt kan blijkbaar wel (je hebt het op een andere computer al gerealiseerd, toch?), maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je met je huidige signaalpad niet zoveel latency creeert dat je dat niet merkt... Zeker goedkope (on-board) geluidskaarten kunnen over het algemeen echt niet snel analoog in -> digitaal -> door mixer -> digitaal naar analoog. Kaarten die niet voor 'live' gebruik gemaakt zijn introduceren makkelijk meer dan 20ms latency en dat merk je over het algemeen wel. Dus als je ervaart dat je niet lekker zit te spelen, zou het best daaraan kunnen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi FoOL,
Bedankt voor je bijdrage. Je hebt maar gedeeltelijk gelijk wat betreft de latency, want ook het signaal wat je afspeelt vanaf de harddisk moet digitaal door de mixer en naar analoog; dus alleen de eerste stap die jij noemt geeft latency. En bij gewoon meespelen is die niet storend. Anders is het als ik het binnenkomende analoge signaal opneem en daarna tegelijk met het digitale signaal afspeel: dan kun je meten hoeveel latency je computer creeert: voor mijn laptop is dat minder dan 10ms.
Anyway, nogmaals beddankt. Ik denk dat de meest realistische oplossing voor mijn probleem idd een externe kaart is, dus...

Groeten
Frans

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Frans,

naast dat een interne geluidskaart vaak een stukje te traag is is het impendantieprobleem het grootste; dat wil zeggen dat je gitaar een andere Ohmse waarde heeft dan een normale line in-ingang. Dat je een externe geluidskaart zal moeten kopen is al een duidelijke zaak, maar dat hoeft niet veel te kosten. Ik zal je wat voorbeelden geven die vaak speciaal voor gitaristen zijn. Ik heb geen aandelen in Feedback en koop zelf vaker bij andere winkels (o.a. Dirk Witte - laagste prijsgarantie) maar hun site is goed leesbaar dus even wat voorbeelden van hun site:

http://www.feedback.nl/computer-audio/jammate/rock-frog

Rock Frog - een gitaar-DI op USB voor 40,-
Geen ervaring mee, maar hiermee kan je je gitaar binnenkrijgen in je laptop en via je normale line out van je laptop kan je het geluid terughoren. Of er (mixing) software bij zit weet ik ook niet, de software is uiteindelijk de key voor je oplossing.

http://www.feedback.nl/co...ruments/guitar-rig-mobile

NI Guitar Rig voor 90,-
Opnemen en spelen met je gitaar + een LE versie van Guitar Rig - een versterkeremulator van NI.

http://www.feedback.nl/computer-audio/line-6/pod-studio-gx

Line 6 Pod Studio GX voor 90,- vergelijkbaar apparaat, in ieder geval met software van Line 6 erbij.

http://www.feedback.nl/computer-audio/esi/ugm-96

ESI ugm-96 voor 90,-
Een 2 in 2 out opname-apparaat, ook weer gericht op gitaristen met gitaarversterkeremulatie en sequencersoftware (Cubase 4 LE).

Ik denk dat de laatste 3 wel interessant zijn voor je; relatief goedkoop en met leuke software erbij. Ik zou zeggen: ga eens op een doordeweekse dag naar een grote muziekwinkel die deze apparaatjes in huis heeft en probeer deze drie eens uit en kijk welke bevalt.
Pagina: 1