Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Constant hardware interrupts CPU gebruik (±3%)

Pagina: 1
Acties:

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 18:25
Een week of 2 geleden heb ik een nieuw moederbord gekocht omdat mijn vorige de geest had gegeven. Het is de M4A78 geworden omdat ik een simpel mobo zocht met AM2 ondersteuning. De rest ziet er als volgt uit:
XFX 8800GTS G80
AMD X2 6000+
Auzentech Prelude
4GB DDR2 4-4-4-12
Ik gebruik als OS Windows 7 x64 Ultimate RTM met alle updates geïnstalleerd. (Heb tevens ook Vista x64 Ultimate geprobeerd)

Het probleem is dat als de geluidskaart (Auzentech) is ingeschakeld dat volgens Process Explorer de Hardware Interrupts idle constant ongeveer 3% CPU gebruikt. Dit wordt alleen gemiddeld 10% als ik audio afspeel en de Deferred Procedure Calls meter stijgt ook aardig (ook rond de 10%). Dit heeft allemaal als gevolg dat spelletjes stukken trager lopen en CPU gebruik in het algemeen de computer trager maakt.
Dit is allemaal op te lossen door de geluidskaart uit te schakelen maarja, dan heb ik dus geen geluid meer ;)
Deze problemen had ik tevens niet bij mijn vorige moederbord (M2N32-SLI Deluxe)

Wat ik al heb geprobeerd is de IRQ te veranderen door de kaart een slot naar boven te halen. De IRQ veranderde en werd niet meer gedeeld met de IDE controller, maar dit veranderde niks.
Tevens heb ik overal de nieuwste drivers voor geïnstalleerd en een voorgaande versie van de geluidskaart geprobeerd, niks hielp.
Als ik mijn onboard geluidskaart gebruik heb ik nergens problemen mee.
Tevens heb ik geprobeerd alle onnodige apparaten af te sluiten (USB apparaten/DVD drive (SATA))

Wat mij nog wel opvalt is dat mijn videokaart zijn IRQ deelt met 6 andere apparaten. Zou dit een probleem kunnen zijn? Heb tevens geen idee hoe dit dan op te lossen..
Zie hier: http://img210.imageshack.us/img210/8479/irq2.png
Ik weet dat er nu 2 geluidskaarten bij staan, maar dit is niet het probleem, deze 2e staat tijdelijk aan zodat ik nog even een spelletje kan doen met geluid en vloeiend beeld :Y)

Weet iemand wat ik nog kan proberen of is dit een vervelende incompatibility probleem met dit moederbord?

Update:
Tevens ziet mijn DPC grafiekje er zo uit met alleen de onboard geluidskaart in gebruik als ik geluid 'opneem' (Geluidsrecorder/Skype/MSN bellen etc.) Als ik geluid afspeel gebeurt dit niet. Ik gebruik een USB microfoon in een Quickcam 9000
http://img204.imageshack.us/img204/8905/irq3.png

Na een berg gedoe heb ik het idee dat het delen van tig apparaten op 1 IRQ toch nog zijn problemen geeft. Zo krijg ik een hoog CPU gebruik (10%) bij Deferred Procedure Calls als ik gebruik maak van USB apparaten (USB microfoon/USB stick/etc.) en als ik een Skype gesprek hou en een spelletje speel krijg ik video card recovery meldingen.
Zie hier: http://img210.imageshack.us/img210/8479/irq2.png
Is er een manier om dit op te lossen?
Daarnaast blijft het probleem zich voordoen van een constant gebruik van Hardware Interrupts van mijn geluidskaart (ongeveer 3%)
Ik heb reeds geprobeerd een rits USB controllers uit te schakelen op IRQ18, maar het probleem blijft

[ Voor 27% gewijzigd door Moning2 op 30-10-2009 15:07 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 18:25
Bats!
Geen manier mogelijk om IRQ toewijzingen te veranderen?