Toon posts:

Geen netwerk, wel internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een klein netwerkje bestaande uit een laptop, mediapc en workstation, op alle 3 windows XP sp3. Internet werkt op alle 3 de pc's, alle pc's zijn lid van dezelfde werkgroep en ik heb op alle pc's verschillende mappen gedeeld. Toch zie ik mijn workstation niet in het netwerk, en vanaf mijn workstation zie ik ook de andere pc's niet. Hoe kan dit..?

Het probleem is begonnen nadat ik de workstation opnieuw heb geinstalleerd, het lampje op de netwerk kaart brandt rood, en dat is me eigenlijk nooit eerder opgevallen.

Even nog wat meer info: De verbinding van laptop is draadloos, de mediapc en workstation zijn bedraad, router is een Linksys WRT54G. De ip-adressen op de pc's zijn 192.168.1.100 tot 102, onderling kunnen ze pingen. Met behulp van UVNC krijg ik ook geen contact met of vanaf de workstation,.
In mij router zie ik bij local network alle verbindingen met de pc's staan, en ook vanuit hier is pingen naar elk ip geen probleem. Op de workstation heb ik de virusscanner en firewall uitgeschakeld, en in de veilige modus (met netwerk mogelijkheden), maar ook dit bracht geen oplossing. Wat kan ik nog meer proberen?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 09:48

donny007

Try the Nether!

Welke besturingssysteem draait het werkstation, de mediapc en de laptop?

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
Op alle 3 windows XP sp3 (ook maar even aan de openingspost toegevoegd...)

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 09:48

donny007

Try the Nether!

Kun je wel verbinding maken door in de explorer \\computernaam\mapnaam of \\ip\mapnaam in te vullen?

[ Voor 11% gewijzigd door donny007 op 28-10-2009 23:52 ]

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
\\ip werkte niet, maar \\ip\mapnaam heb ik nog niet geprobeerd

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als ik jou was zou ik ook eens controleren of niet alleen alle devices (dus inclusief je switch/router) in dezelfde IP range zitten, maar ook in hetzelfde subnet. Daar heb ik vaker gekke problemen mee gezien.

• donker11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04-2021
Welke versie van XP heb je? Weet wel dat Home geen netwerkmogelijkheden ondersteunt.
Ook op de mediacenter versie wordt het volgens mij niet ondersteund.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:19
donker11 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:22:
Weet wel dat Home geen netwerkmogelijkheden ondersteunt.
Ook op de mediacenter versie wordt het volgens mij niet ondersteund.
Home en mediacenter (een soort van home plus) heeft inderdaad gereduceerd ondersteuning voor domeinen e.d. Maar ik denk dat de TS het heeft over standaard bestandsdelen wat wel aanwezig is in home en mediacenter (via wins als ik mij niet vergis)

Je zou kunnen beginnen met de systemen elkaar te laten pingen, dan weet je in ieder geval of ze uberhaupt elkaar kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Subnet kan ik nog eens controleren, maar ik dacht dat ze allen op dezelfde (255.255.255.0) zaten. De IP-range klopt.

Het gaat om XP professional, de installaties op de mediapc en workstation komen van dezelfde cd.

Het gaat mij inderdaad alleen om printer- en bestandsdeling. Onderling pingen gaat prima, zowel vanaf de pc's als vanuit de router.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 12:29 ]

• Aragnut
Als ik het goed begrijp kun je dus nog wel bestandsdeling doen tussen je media center en je laptop. Dat betekent iig dat de uitgaande configuratie van die gedeelde bestanden goed is. Als je rechtsklikt op my computer (of deze computer) dan kan je via map network drive (nl term weet ik niet uit mijn hoofd) proberen de map te plaatsen op een schijfletter. Als het systeem dan met een gebruikersnaame/wachtwoord scherm komt dan zit er iets in de toegangsrechten niet goed, als dit scherm niet komt zit er in de verbinding iets niet goed. Aan te raden is om met de IP adressen te werken zodat je niet afhankelijk bent van de wins configuratie. Let ook goed op de richting van de \\ (want ervaring leert dat // niet werkt). bv als op de laptop het bestand c:/dir1/dir2 onder de naam deeldir$ met IP 10.0.0.2 dan wordt het \\10.0.0.2\deeldir$

[ Voor 0% gewijzigd door Aragnut op 29-10-2009 22:53 . Reden: alsnog de // en \\ zelf door elkaar gehaald ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, bestandsdeling tussen laptop en mediapc gaat prima. Een map plaatsen op een schijfletter via map network drive gaat op mijn WS niet. Als ik een map moet kiezen kom ik niet verder tot we werkgroep, er staat geen gedeelde mappen onder, ook niet die van de WS zelf.

Openen in de verkenner met \\ip\mapnaam gaat ook niet vanaf de WS.

Op de laptop en mpc gaat de bovenstaande acties trouwens prima.

De network connection details zijn (m.u.v. mac. en ip) voor alle pc's gelijk.

• Aragnut
Het kan altijd nog de protocol instellingen zijn van de netwerkkaart, maar die kan ik thuis niet achterhalen (heb hier geen XP bak staan). Ik zal morgen op m'n werk kijken of ik het kan zien en ondertussen kijken of ik nog andere punten kan verzinnen waar het mis gaat.

offtopic: ik snap de frustratie, ik heb ook vaak genoeg te maken gehad met netwerkshares die niet willen werken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jouw medeleven, ik ben al lang blij dat ik hier wat hulp kan vragen :-)

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
Wellicht wordt het probleem veroorzaakt door de optie "simpele bestandsdeling" of iets dergelijks. In je folder settings kan je dit aan of uit zetten. Controleer eens of op alle pc's dezelfde setting wordt gehanteerd.

• Aragnut
Ik weet niet of je dit al gecontroleerd hebt maar er moeten een aantal settings goed staan in de netwerk protocollen. Je bereikt deze door rechts op het "netwerk" icoontje te klikken en "open netwerk connecties" ( of zo, engels is" open network connections) te selecteren. Je kan er ook komen via start --> control panel --> network connections (nederlands weet ik niet). daar kun je via rechtsklik naar de eigenschappen gaan van je netwerk kaart. Hier moet aangevinkt staan : client for microsoft networks en file and printer sharing for microsoft networks. verder kun je nog wat setting controleren van de TCP/IP protocol. In hetzelfde lijstje selecteer het protocol en klik op de knop Eigenschappen. Dan vervolgens op geavanceerd en dan de WINS tab. Vergelijk deze met je andere systemen voor de correcte settings.

Hopelijk kan je in een van deze punten iets vinden wat anders staat dan bij de andere 2 systemen.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Stel anders eens je netwerkkaart in op een vaste snelheid. Dat rode lampje is ook de reden dat ik reageer.

Oranje betekent dat er verbinding is en groen knipperend is verbinding. Als je geen groen knippered lampje hebt op je netwerkkaart zal je daar eens moeten kijken.

Update de driver van je netwerk kaart eens met een nieuwe versie op je WS.

Zo had ik hier onlangs een Asus laptop staan die dankzij een nieuwe versie wel gewoon op 100MB FD kon verbinden. Bij een oude driver gaf hij aan dat er geen verbinding was :/

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Aragnut
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:09:
Oranje betekent dat er verbinding is en groen knipperend is verbinding. Als je geen groen knippered lampje hebt op je netwerkkaart zal je daar eens moeten kijken.

Zo had ik hier onlangs een Asus laptop staan die dankzij een nieuwe versie wel gewoon op 100MB FD kon verbinden. Bij een oude driver gaf hij aan dat er geen verbinding was :/
Dat ledje is inderdaad wel verdacht maar ik ging ervan uit dat aangezien de TS kan pingen en het internet wel werk het probleem niet in de physical laag of de connection laag ligt maar in de protocol of application laag. Het zou wel mooi zijn als het hard zetten van de verbinding de kwaliteit verzekerd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor hulp, De driver van de kaart is geupdate, maar had geen resultaat.
Alle mappen staan ingesteld op eenvoudig delen van bestanden.
Op de WS staan de client for microsoft networks en file and printer sharing for microsoft aangevinkt, en ook de TCP/IP instellingen kloppen met de overige pc's.
Hoe ik de snelheid vast kan zetten ben ik nog niet helemaal uit overigens.

Ik heb inmiddels ook een andere kaart ingebouwd, geeft dezelfde problemen maar het ledje brand wel gewoon groen.

• Aragnut
Ik vrees dat ik dan ook zo ongeveer zonder ideetjes zit waar het dan mis gaat.

Wat je nog kan proberen is op de laptop of HTPC een user aanmaken (bv test) die rechten heeft in de gedeelde map. Vervolgens via rechtsklik my computer --> map network drive een mapping maken en "connect using different credentials" aanvinken om vervolgens met de "test" user in te loggen.

Ik heb nog een tip gekregen van een collega. Het schijnt dat de windows firewall zowel inkomend als uitgaand verkeer kan blokkeren. Als deze op public network staat ingesteld bij je huidige netwerk dan blokkeert hij standaard filesharing. Je hebt gemeld dat je de firewall uit hebt staan maar het valt te controleren dat de ingebouwde windows firewall echt niet meer aanstaat.

[ Voor 33% gewijzigd door Aragnut op 02-11-2009 23:07 . Reden: nog een mogelijkheid? ]

Pagina: 1