Wat is het verschil tussen een artikel en een produkt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik zit al de hele dag in mijn hoofd hoe ik de produkten/artikelen in mijn webshop moet noemen. Ik vraag me af of de volgende indeling een juiste is:

Een winkel heeft een produkt op voorraad. Dat produkt bestaat uit artikelen met verschillende kleuren. Met andere woorden:

Bijv:
- Een leren jas van merk X (is een product)
-- 1 stuks van de blauwe versie (is een artikel)
-- 1 stuks van de rode versie (is ook een artikel)

Ik zie het zelf echt niet meer. Hoe raar het misschien ook klinkt. Ik zoek namelijk naar een indeling/benaming voor producten en die producten kunnen verschillende kleuren of maten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wat wil je precies met die twee definities gaan doen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 11:37
In mijn ogen kan een product op papier bestaan. Het is als het ware het ontwerp/model, een artikel is dan het fysieke object. Je hebt dus in je webshop producten staan, en je stuurt artikelen op......ofzoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Het woord 'artikel' heeft als hyperoniem 'product', dus een artikel is een product, maar een product hoeft geen artikel te zijn. Volgens mij is een artikel iets tastbaars (een voorwerp) en kan je als product ook een dienst aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Qips op 28-10-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een artikel is een product dat te koop is. Dus in dit geval is de uitleg hetzelfde maar je moet wel 1 vorm consequent gebruiken.
Wat jij zoekt moet je hier niet zoeken, verkeerde termen. En sla er anders gewoon het woordenboek op na.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:51

lordsnow

I know nothing

RSD schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:34:
Ik zit al de hele dag in mijn hoofd hoe ik de produkten/artikelen in mijn webshop moet noemen. Ik vraag me af of de volgende indeling een juiste is:

Een winkel heeft een produkt op voorraad. Dat produkt bestaat uit artikelen met verschillende kleuren. Met andere woorden:

Bijv:
- Een leren jas van merk X (is een product)
-- 1 stuks van de blauwe versie (is een artikel)
-- 1 stuks van de rode versie (is ook een artikel)
De jas van merk X, of het nou de blauwe of rode versie is, is het product. De verschillende versies, rood of blauw, zijn gewoon variaties (variant) van het product. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Een product is een voortbrengsel. Het resultaat van iets. Een artikel is een product dat te koop is of verhandeld wordt. Dit is ook wat vandale.nl zegt erover (waarmee ik overigens niet wil aangeven dat dat een autoriteit is oid ;))

[ Voor 46% gewijzigd door .oisyn op 28-10-2009 21:38 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tomatoes, tomatoes. Potatoes, potatoes ;)

Als je maar consequent blijft door 't project heen ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je nu al geen goed onderscheid kunt maken tussen artikel en product, zou ik het zeker niet gebruiken voor twee gerelateerde begrippen. Ik zou eerder kiezen voor 'product' en 'productconfiguratie' (of iets dergelijks).

De gebruiker zal een product (of artikel) kiezen, configureren (indien nodig) en in z'n mandje gooien. Je hebt maar één productpagina voor één product (de X-jas) met 0 of meer configuratieopties. Je stopt een productconfiguratie in het mandje.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Het is echt lastig. Ik heb Magento even bekeken en zij gebruiken hiervoor attributes als zijnde een soort van configuratie. Maar als een attribuut meerdere waarden kan hebben, dan moet je in mijn geval met Magento volgens mij het product 2x opslaan met de verschillende configuraties. Maar hoe zou je die tabel dan noemen. Ik zelf zou kiezen voor products of iets dergelijks, maar deze tabelbenaming heb ik dan al gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:20
producten - uitvoeringen ?

Product : Jas
Uitvoering : Zwart Leer maat XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garma
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
ik zou mezelf sterk afvragen of je dat nodig hebt. Heb je het ooit nodig om te weten dat die 2 producten (rode en groene jassen) gerelateerd zijn? En zoja, kun je niet gewoon af met een enum in een column?

Als het echt moet, zou ik inderdaad configuraties maken, en je producten daaraan linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviruchi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:03
Het lijkt mij logisch dat kleur een specificatie van een product is, en een rode jas verschilt niet van een blauwe jas van hetzelfde type op database niveau, behalve de specificatie kleur. Waarom zou je de specificaties niet loskoppelen van de producten? ;)

Dit geldt mijn inziens ook voor specificaties als maat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
In het engels noemen ze, wat jij een artikel noemt, een SKU (Wikipedia: Stock-keeping unit). Ik ken het nederlandstalige equivalent ook niet, en noem het altijd SKU. (is ook lekker kort in databases en code)
Dat is namelijk een unieke naam of code waarmee je producten van verschillende oorsprong, kleur of uitvoering wenst aan te duiden op het niveau van je voorraad.
Je hebt bvb in je tabel Sku een sku_id(intern nummer of naam zoals JAS-ZW-XL), een product_name (Leren Jas merk X), color(Zwart), een size(XL).
Komt er een bruine uitvoering van deze jas in de maten M, L en XL, dan worden er 3 records bijgemaakt, nog altijd hetzelfde product, maar 3 nieuwe sku's.
Althans zo werkt het in een aantal grote kledingszaken. (waarom het warm water opnieuw uitvinden? :p)

Edit: ik lees nu je andere topic, en het lijkt erop of het aantal variaties van één product oneindig mag zijn? Dit is volgens mij overbodig en je moet daar een soort beperking inbouwen of je maak het jezelf erg moeilijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Valkske op 17-11-2009 21:58 ]

Pagina: 1