Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ga volgende week (na mijn tentamens) toch maar ubuntu 9.10 installeren, omdat ik wat kleine irritante problemen heb in 9.04, waar ik niet de moeite in wil steken ze op te lossen. Echter, hiervoor wil ik niet upgraden, maar volledig herinstalleren (om van die problemen af te komen). Daarnaast is het een dualboot met windows vista. Tot zover niets bijzonders.

Maar het probleem is dat het een OEM versie van Toshiba is (zat bij de laptop). Hierdoor is het niet mogelijk om een repair oid uit te voeren, enkel een "schone" installatie (de "" ivm de troep die toshiba installeert). Ik vroeg me af hoe ik dit nu moest doen om grub2 te kunnen installeren in plaats van 1.5 (die ik niet kan verwijderen zonder een totale reinstall van windows, waar ik niet zo'n zin in heb).

Ik dacht er zelf aan om via gparted het ubuntu deel van de HDD te formateren, waarna ik "gewoon" 9.10 installeer op dat deel, in de hoop dat die automatisch over grub 1.5 heenschrijft. Ik weet alleen niet of dat zo werkt? Als dat niet zo is, is er dan iemand die wel een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devhouse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-12-2021
bij de installatie van ubuntu zal grub gewoon opnieuw worden toegepast(er wordt opnieuw gekeken welke os'en er geïnstalleerd zijn), je krijgt dan ook de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als ik me niet vergis ben je grub gewoon kwijt als je de boot partitie danwel directory wegmikt. Windows heeft daar verder niets mee te maken.

Het lijkt mij dat als je je linux partitie(s) formatteert en daar 9.10 op installeert, je gewoon het resultaat zou moeten hebben dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 09:13
Op een Windows-installatiecd (ook bij die OEM gevallen, het is mij in ieder geval bij Dell al een keer gelukt) kan je een command prompt openen en 'fixmbr' geven, die verwijdert grub uit de MBR (de eerste sector met programmacode die na de bios word aangeroepen) en installeert daar zijn eigen bootloader. Als je vervolgens ook nog is de Ubuntu-partitie formatteert ben je echt helemaal van grub af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Heel erg bedankt allemaal. Volgens jullie is het dus gewoon mogelijk om hem eroverheen te installeren. Maar als ik hier het artikel op tweakers.net lees over ubuntu 9.10 staat er het volgende:
Een andere nieuwigheid is de installatie van bootloader Grub2; deze wordt vanwege de potentiële gevaren van het installeren van een bootloader - zoals het gevaar dat het systeem niet langer op kan starten - alleen naar de harddisk geschreven als er nog geen Grub-loader aanwezig is.
Hieruit maak ik op dat 1.5 toch blijft staan? Weten jullie wat wordt bedoeld?

@hostname: dat is dus het probleem. Het enige wat je te zien krijgt is een waarschuwing dat alles gewist wordt en een tool om je harde schijf in partities te delen. Geen reparatiemogelijkheid helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je probleem is dat je Grub2 geinstalleerd wil hebben, waarom doe je dat niet direct? Dus eerst ubuntu 9.10 installeren, en mocht deze besluiten je oude Grub te laten staan gewoon handmatig Grub2 eroverheen zetten. Geen noodzaak tot het uit de kast trekken van Windows-CDs hoor ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er is inderdaad gewoon een updgrade-package in de repo's te vinden. Je kunt grub2 nog installeren nadat je 9.10 geïnstalleerd hebt.

Met de upgrade package - tenminste in debian - zit er ook nog eerst een tussen oplossing in, waarme met grub2 eerst grub1 gechainload kan worden, om te testen of grub2 goed geconfigureerd is, zodat je niet eerst weer een supergrubdisk oid hoeft te gebruiken als het fout gaat. Als het allemaal werkt kun je gewoon in je terminal een update-grub-legacy oid uitvoeren en voila: grub2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Dank :). Op zich hoef ik niet perse over naar grub2, maar ik wil graag dat de oude ubuntu eruit "verdwijnt". De vorige keer toen ik 9.04 herinstalleerde kwam die er namelijk wel bij, maar kon ik ook de oude nog selecteren... Als je die koos liep hij uiteraard vast. Niet heel erg, maar netjes was anders. Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het alleen daarom gaat kun je natuurlijk ook gewoon de regels uit /boot/grub/menu.lst halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Antwoord1:
Vanaf de ubuntu 9.10 livecd kun je je huidige ubuntu partitie formateren en daarna kan je t installen, die grub2 schrijft er dan ook overheen.

Antwoord2:
Maar je kan ook de windows liveCD(of heet 't recovery disc?) image legaal downloaden (je hebt dan reparatie mogelijkheid), hiermee zou je dus grub kunnen verwijderen als je je linux partitie via windows hebt verwijderd. Je kan dan 9.10 installen precies zoals je 9.04 deed. http://neosmart.net/blog/...a-recovery-disc-download/

[ Voor 58% gewijzigd door jayvol09 op 30-10-2009 17:14 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Even een kleine update, mocht er nog iemand met hetzelfde probleem zitten.

Ik heb inmiddels 9.10 geinstalleerd, gewoon door zoals ik eerst van plan was 9.04 met gparted te verwijderen, en vervolgens 9.10 te installeren. Ik zie vista gewoon in de bootloader (1.97, maar vreemd genoeg geeft hij ook aan dat het een beta is, maar ik ga er vanuit dat het goed is). Heb hem nog niet opgestart, maar ik ga ervan dat hij gewoon werkt :).

Overigens heb ik na het verwijderen en voor het installeren van 9.10 de pc niet geinstalleerd, ik weet dus niet wat hij doet als hij geen boatloader vindt (iemand enig idee?).
Pagina: 1