Toon posts:

Quad Q9550 loopt met slechts 2,23GHz (FSB vast op 266MHz)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik heb een vraag over een nieuwe CPU die ik onlangs heb gekocht (Quad Q9550, ter vervanging van mijn ouwe trouwe Duo E6750), maar die mij de nodige hoofdpijn bezorgt.

Om de een of andere reden loopt de processor op slechts 2,23GHz: dat wordt aangegeven tijdens de POST (Cores: 4 / Speed: 2,23GHz), en ook in Windows (CPU-Z en Sandra Lite).
Het viel me op dat de bus snelheid slechts 266MHz is (Rated FSB 1067MHz) in plaats van 333MHz (Rated FSB 1333MHz), wat in ieder geval de lage snelheid verklaart (266MHz x 8,5 = 2,23GHz, terwijl dat 8,5 x 333MHz = 2,83GHz zou moeten zijn). Ook de DRAM-snelheid klopt niet: deze draait op 320MHz in plaats van 400MHz (da's dezelfde factor minder als de CPU/FSB snelheid).

Ik heb van alles in de BIOS geprobeerd: alles op Auto, alles op Auto behalve C1E en SpeedStep, handmatig instellen van zaken als FSB, multiplier, DRAM/PCI-E snelheid etc. Maar wat ik ook probeer of instel, het is alsof de FSB op 266MHz gelocked is, en op geen enkele manier kan ik daar iets aan veranderen. Zelfs als ik in de BIOS de FSB op 333MHz zet, blijft zowel tijdens de POST als in Windows de kloksnelheid steken op 2,23GHz.

Daarnaast heb ik verschillende geschikte BIOS versies geprobeerd (1103 en 1201 - deze herkennen als enige de Q9550, dus lager ben ik niet gegaan), de CMOS gereset, maar niets lijkt te helpen... :(

Mijn vraag is dus uiteraard: wat kan ik in vredesnaam nog proberen om mijn CPU op z'n normale snelheid te laten lopen? Ik ben - in eerste instantie - niet geinteresseerd in overclocken: ik wil de boel nu eerst gewoon op de normale snelheid laten draaien. Wat extra PK's eruit persen kan dan altijd nog wel, mocht ik daar ooit behoefte aan hebben...
Ik heb gelezen dat mijn mobo, een Asus P5K, nogal een probleemgeval kan zijn, maar een soortgelijk probleem als de mijne heb ik niet via Google kunnen vinden.

Misschien wel handig: wat systeem specs en screens:

- Asus P5K mobo met P35 chipset (draai nu BIOS versie 1103, heb 1201 ook geprobeerd)
- Intel Q9550 (stock cooler)
- 6GB RAM DDR2 (2GB kit OCZ Platinum XTC + 4GB kit OCZ Platinum XTC)
- EVGA Geforce GTX260 SC 216 55nm.
- Seagate Barracuda HDD 320GB S-ATA
- Seagate Barracuda HDD 160GB IDE
- Chieftec 560 Watt PSU
- Cooler Master Centurion 5

CPU-Z screenshot 1:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2vb9bab.jpg

CPU-Z screenshot 2:
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/169gf2o.jpg

CPU-Z screenshot 3:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/oh32ua.jpg

Sandra Lite screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/ivl7v9.jpg

Indien meer gegevens of screens nodig zijn, laat het me weten!
Alvast bedankt!

Verwijderd

P5K
ASUS Super Memspeed Technologie Verbetert Geheugensnelheid met 75%
- Ondersteuning Intel® volgende-generatie 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775-platform
- Intel® P35-chipset
- Dual-channel DDR2 1066/800/667MHz
- Heat-pipe
- 2 x 1394
- 12 x USB 2.0
- Alle Hoogwaardige Geleidende Polymeer Condensatoren
- Compatibel met alle FSB1333/1066/800/533MHz CPU's behalve Quad-Core

Sorry geen quad core

Trouwens ergens gelezen dat bij een p35 geen 1333mhz quad core word ondersteunt op 1333mhz bus en terug word geklokt op 266bus (alleen de wolfsdale versies)

zal het even opzoeken

http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=301384

vreemd hier draait er een op een bus 424mhz

oke gevonden

ASUS just updated their CPU/mobo support page and added the Q9450 stepping C1. The P5K and a lot of other mobos that should fully support the Q9450 C1 are not listed. This could be the same for other vendors. Waiting for a reply from ASUS on a new BIOS. First 680i+45nm quad, now this.

de q9450c0 word wel ondersteunt maar de q9450c1 niet

welke model heb je ?

http://img85.imageshack.us/img85/1236/asuscropfx6.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 19:47 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:22:
P5K
ASUS Super Memspeed Technologie Verbetert Geheugensnelheid met 75%
- Ondersteuning Intel® volgende-generatie 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775-platform
- Intel® P35-chipset
- Dual-channel DDR2 1066/800/667MHz
- Heat-pipe
- 2 x 1394
- 12 x USB 2.0
- Alle Hoogwaardige Geleidende Polymeer Condensatoren
- Compatibel met alle FSB1333/1066/800/533MHz CPU's behalve Quad-Core

Sorry geen quad core
Core 2 Quad Q9550 staat wel op de CPU Support List
Core 2 Quad Q9550(2.83GHz,1333FSB,L2:12MB,rev.C1) ALL 1006
Core 2 Quad Q9550(rev.E0,2.83GHz,1333FSB,L2:12MB) ALL 1103
Dus dat zou geen belemmering moeten vormen.
Maar ik geef toe dat de laatste zin van jouw bron: http://www.asus.nl/produc...3ZeqfUdCTCIFT2&templete=2
Compatibel met alle FSB1333/1066/800/533MHz CPU's behalve Quad-Core
Wat vreemd is. Asus spreekt zichzelf daar dus tegen...

Mocht je al vanalles geprobeerd hebben en CMOS reset haalt ook niets uit:
Ga eens terug naar een wat meer basic systeem en trek ook even 2 DIMMs van je moederbord en eventueel 3. Liefst kale setup met enkel CPU, 1 reep RAM, mobo, videoplank en voeding, en kijk of het dan hetzelfde gedrag vertoont.
Reseat eventueel de CPU, mogelijk maakt er iets slecht contact.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 28-10-2009 19:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Hi d..

Have a look in your BIOS at the 'CPU Configuration' section and see if 'C1E Support' is enabled...

Staat deze bij jouw ook aan??

de persoon had de zelfde probleem maar dan met een e8400 die blijft steken op 266bus

http://vip.asus.com/forum...5K&page=1&SLanguage=en-us

Thanks for the suggestion, I forced the proc to 333 from 266 and the chip is still running a 9 multiplier. After saving and exiting the ram read as ddr2 566 (or something equivalent) so I forced that to ddr2 850 something. Saved, exited, chip still reads in BIOS as 2.4ghz. What the hell.
Going to install win7 and see what the OS sees the chip running at. Very frustrating. I have a gigabyte mobo laying around that I may try but I would rather not go through all that work if I can fix this pk5.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, luitjes!

De Q9550 zou probleemloos op een P5K moeten draaien, mits de BIOS-versie maar recent genoeg is. Ik heb een Q9550 stepping E0, en die heeft, zoals Ultraman al gemeld had, minimaal BIOS-versie 1103 nodig. Ik heb die geprobeerd, zonder resultaat, dus ik heb de BIOS maar weer geupdate naar de meest recente versie, 1201 (die is indertijd is uitgebracht voor support van de extra energiezuinige Q9550S).

Anyways, ik heb inmiddels de CPU gereseat, alle mogelijke configuraties met mijn reepjes geheugen uitgeprobeerd, de CMOS gecleared, de BIOS opnieuw geupdate naar de meest recente versie (1201), alles handmatig in de BIOS ingesteld, met de C1E en SpeedStep settings gespeeld, alles op Auto gezet - je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb het wel geprobeerd, maar de FSB blijft stug vastzitten op 266MHz (ook al stel ik deze handmatig in op 333MHz).

Ben een beetje door mijn ideeen heen (en er zo langzaam aan ook sch*tziek van), dus ik ga zo maar eens even langs bij de winkel waar ik de CPU heb gekocht - misschien dat zij nog wat weten te vertellen... *fingers crossed*

Verwijderd

Topicstarter
Even een kleine update: door een brain fart bedacht ik me dat ik nog gewoon mijn oude CPU, een E6750, heb rondslingeren (waarom kwam ik daar ook niet eerder op?), dus heb die gelijk even in het mobo gedrukt. En wat blijkt? Met de oude CPU vertoont het mobo precies dezelfde symptomen: de CPU draait met 2,13GHz at FSB266, en is met geen mogelijkheid te porren om op de standaard snelheid van 2,67GHz at FSB333 te lopen. Dus het lijkt erop dat mijn mobo defect is.

Overigens heb ik dit mobo net een week in huis, aangezien de vorige (ook een P5K) onlangs de geest heeft gegeven. Heb de PC toen naar een winkel gebracht om alles na te kijken (kon zelf niet achterhalen wat het probleem was), en toen bleek dat het moederboard kapot was. Ik kon toen voor een schappelijk prijsje een nieuw board van hetzelfde model meekrijgen, maar zoals het eruit ziet is die ook niet helemaal zuiver op de graat. Dus morgen maar terug naar de winkel om mijn geld terug te eisen...
Pagina: 1