[CSS] Puntjes rondom button verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 19:48
Ik ben nu al minstens een uur bezig om een oplossing te vinden voor onderstaand geval:
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2gwce47.jpg

Zoals jullie zien, ik heb een button. Standaard, zoals ook hier het geval is, zet de webbrowser er een mooi zwart lijntje omheen, waarmee wordt aangegeven dat men al een keer op deze knop/link heeft geklikt.
Nou wil ik dit lijntje dus niet om mijn button hebben. Mijn vraag is dan ook, hoe ik van dit lijntje af kom.

Op enkele pagina's heb ik al gelezen dat dit via CSS mogelijk is, maar nergens staat een voorbeeld... :|

Zou iemand mij kunnen helpen?

Bij voorbaat dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Wellicht zou je eens kunnen beginnen met wat code te posten

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
Volgens mij moet je met "outline" spelen om die "focus" weg te krijgen.

Kanttekening: het weghalen van de focus zorgt er wel voor wanneer mensen door je pagina heen tabben ze niet meer kunnen zien of ze al bij je knop zijn aanbeland.

[ Voor 53% gewijzigd door Zeebonk op 28-10-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
.BUTTON { width: 97px;
        height: 27px;
        background: transparent url(images/button.png) no-repeat 0 0 scroll;
        border: none;
        padding-bottom: 5px;
        font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;
        font-size: 9pt;
        color: #e4dbbe;
        cursor: pointer;
                outline: none;
    }

.BUTTON:hover { background: transparent url(images/button_mouseover.png) no-repeat 0 0 scroll;
    }

.BUTTON:active { background: transparent url(images/button_active.png) no-repeat 0 0 scroll;
        border: none;
    }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

CSS Outline property

Edit: Let wel op dat dit redelijk funest is voor je usability, zeker voor mensen die niet muizen maar liever door hun forms heen tabben. Je zult dus wel op een andere manier moeten aangeven dat de button in kwestie 'actief' is op het moment.

[ Voor 62% gewijzigd door Duroth op 28-10-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Duroth schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:08:
CSS Outline property

Edit: Let wel op dat dit redelijk funest is voor je usability, zeker voor mensen die niet muizen maar liever door hun forms heen tabben. Je zult dus wel op een andere manier moeten aangeven dat de button in kwestie 'actief' is op het moment.
Snap ik, maar het is voor privé-gebruik.

De outline property heb ik ook al geprobeerd, ook bij het :active gedeelte. Maar de puntjes blijven bestaan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
Duroth schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:08:
CSS Outline property

Het is dat je op het zelfde moment hebt geedit anders had ik je van plagiaat beticht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DimitryK schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:12:
[...]

De outline property heb ik ook al geprobeerd, ook bij het :active gedeelte. Maar de puntjes blijven bestaan :o
Is het niet 0 ipv none?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Nope.
Er staat zelfs een keuze "hidden" tussen, en ook dat werkt niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Zeebonk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:12:
[...]

Het is dat je op het zelfde moment hebt geedit anders had ik je van plagiaat beticht. :+
Bij deze dan...

Bron: W3Schools :P

Overigens lijkt de outline property pas in IE8 ondersteund te zijn; oudere IE-versies moeten het zonder doen.
(En in IE8 alleen met een correcte doctype..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
DimitryK schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:16:
[...]

Nope.
Er staat zelfs een keuze "hidden" tussen, en ook dat werkt niet ;(
Probeer eens:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
.BUTTON:focus 
{
outline: 0;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Zeebonk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:19:
[...]

Probeer eens:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
.BUTTON:focus 
{
outline: 0;
}
Nog steeds hetzelfde... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
Zoals Duroth net zei: zit je in internet explorer te testen? Als ik zo kijk op google lijkt het inderdaad te zijn dat IE outline niet ondersteund. Wat dus betekend dat je het in internet explorer niet uit kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Zeebonk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:26:
[...]

Zoals Duroth net zei: zit je in internet explorer te testen? Als ik zo kijk op google lijkt het inderdaad te zijn dat IE outline niet ondersteund. Wat dus betekend dat je het in internet explorer niet uit kan zetten.
Ik werk met Firefox 3.5.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 17:18

Rwin

Ondertitel

er is een (oud en brak?) javascript die het weghaald, ik heb hem zo niet meer, een jaar of 5 geleden gebruikte we dat wel eens...

vv ja die ja! indeed :X

[ Voor 9% gewijzigd door Rwin op 28-10-2009 23:08 ]

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Rwin schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:53:
er is een (oud en brak?) javascript die het weghaald, ik heb hem zo niet meer, een jaar of 5 geleden gebruikte we dat wel eens...
JavaScript:
1
2
3
4
function ExplorerFix() {
    for (a in document.links) document.links[a].onfocus = document.links[a].blur;
}
if(document.all) document.onmousedown = ExplorerFix;

:X
DimitryK schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:12:
[...]

Als 't voor jezelf (alleen) is: waarom er zoveel werk van maken? Boeie dat er een focus rectangle om heen staat. Je bent de enige die 't ziet. En anders is 't toch niet zo "privé" als je ons wil doen geloven en dan moet je dus gewoon useability in acht nemen en met je takken van default behaviour afblijven tenzij je bij-zon-der goed weet waar je mee bezig bent. En dan wil je zo'n focus rectangle dus juist wél ;)

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 28-10-2009 22:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Wat dan misschien beter is, als je die focus rectangle toch wat mooier wilt hebben, om deze zo te positioneren (of eigenlijk het element dat het omsluit) dat de rectangle precies om de randen van je button vallen, ik kan mij voorstellen dat dat wel mogelijk is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:57:
JavaScript:
1
2
3
4
function ExplorerFix() {
}

Wow, nostalgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DimitryK
Als 't voor jezelf (alleen) is: waarom er zoveel werk van maken? Boeie dat er een focus rectangle om heen staat. Je bent de enige die 't ziet. En anders is 't toch niet zo "privé" als je ons wil doen geloven[...]
Het is in eerste instantie een privé-project. Het kan daarna public worden, maar dan kunnen er alsnog veranderingen worden aangebracht, zoals de focus rectangle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 13:15
Lekker veelzeggende functiebenaming ook.. ExplorerFix :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
[...]

JavaScript:
1
2
3
4
function ExplorerFix() {
}

[...]

Als 't voor jezelf (alleen) is: waarom er zoveel werk van maken? Boeie dat er een focus rectangle om heen staat. Je bent de enige die 't ziet. En anders is 't toch niet zo "privé" als je ons wil doen geloven en dan moet je dus gewoon useability in acht nemen en met je takken van default behaviour afblijven tenzij je bij-zon-der goed weet waar je mee bezig bent. En dan wil je zo'n focus rectangle dus juist wél ;)
Of je bent natuurlijk bezig een alternatief gestylde focus rectangle te maken, voor een mooi opgemaakte button die in de look & feel van een web applicatie moet passen? Heb ik zelf ook eens gedaan. Voor IE < 8 heb je dan het Trident-specifieke hideFocus html-attribuut.

Het zal accesibility assistents en andere van dat soort tools trouwens een worst wezen of er een outline om een button staat of niet, want dat is alleen van belang voor visuele user agents. Maw: het zou geen invloed op het gedrag van dat soort applicaties mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 17:32
R4gnax schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 17:12:
Het zal accesibility assistents en andere van dat soort tools trouwens een worst wezen of er een outline om een button staat of niet, want dat is alleen van belang voor visuele user agents. Maw: het zou geen invloed op het gedrag van dat soort applicaties mogen hebben.
Daarom staat er ook usability en niet accessability ;) Voor screenreaders e.d. zal 't idd niks uitmaken, maar voor een ITer die achterover al tabbend door een webpagina gaat zou 't, zoals hierboven aangegeven, wel fijn zijn om te zien waar je ondertussen gebleven bent op de pagina. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
Leftblank schreef op zondag 01 november 2009 @ 01:16:
Daarom staat er ook usability en niet accessability ;) Voor screenreaders e.d. zal 't idd niks uitmaken, maar voor een ITer die achterover al tabbend door een webpagina gaat zou 't, zoals hierboven aangegeven, wel fijn zijn om te zien waar je ondertussen gebleven bent op de pagina. :+
En dat zie je niet als je zelf een alternatieve 'focus' style maakt die een beetje beter binnen de look & feel van je webpagina / webapplicatie past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Cascading Stylesheet:
1
button::-moz-focus-inner { border: 0; }

En je bent in Firefox de puntjes kwijt voor <button> elementen. Maar zoals hierboven aangegeven: zonder iets extra's te doen zie je niet waar je focus ligt tijdens het tabben.

Dus:
Cascading Stylesheet:
1
button:focus { /* verzin wat moois+herkenbaars */ }

Er altijd bij maken.

[ Voor 46% gewijzigd door _Thanatos_ op 03-11-2009 23:02 ]

日本!🎌

Pagina: 1