Recht op datarecovery bij defecte WD NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:27

winnie

de poes...

Topicstarter
Hallo, als dit verkeerd staat (bijvoorbeeld omdat het toch in Netwerken hoort) dan hoor ik dat wel

Ik heb een Western Digital MyBook Blue Rings 1TB. Prima ding, traag als de pest maar het voldeed aan mijn eisen. Het apparaat stond bij mij altijd aan en ik heb er gedurende 2 jaar veel plezier van gehad. Totdat ik hem een keer van de stroom afhaalde. Toen ik het apparaat weer aansloot op de stroom wilde het niet aan. De on/off switch deed helemaal niets. Hum. Vervolgens eens gaan oriënteren op internet, het apparaat is redelijk simpel open te maken en de inhoud van de interne harde schijf is makkelijk over te zetten op een reserve schijf. Maar, openen is garantie verliezen, dus voor mij even een stap te ver.
Ik heb eerst contact opgenomen met Western Digital om te vragen hoe de RMA in elkaar zat. En om te vragen hoe ik mijn data veilig kan stellen. RMA is geen probleem, dat is keurig geregeld. Maar de data is lastiger.
Het blijkt dat zo'n NAS na binnenkomst bij WD aan een diagnose apparaat wordt gehangen en dat je alle data kwijt bent. Voor mij niet wenselijk. Dus heb ik gevraagd hoe ik dan mijn data veilig kan stellen. Antwoord van WD is dat ik dan naar een winkel moet gaan die WD-dealer is, en daar de data er af kan laten halen. Iets wat natuurlijk geld kost, en dat geld zou ik moeten betalen. Op mijn wedervraag of ik dan niet zelf de data eraf mag halen, werd ontkennend geantwoord. Oftewel: ik heb een kapotte NAS, waar data op staat. En die data is makkelijk te redden. Maar ik mag niet zelf de data redden, maar moet dat door een duurbetaalde winkel laten uitvoeren. Kosten die ik dan weer wel zelf mag dragen.
Ik weet 99% zeker dat de data op de schijf nog goed is, en ik verdenk met 99% zekerheid de electronica van de NAS zelf van falen. Als voorbeeld: de on/off knop doet het niet meer, de drive hoor je nog wel opspinnen als je de stroom aan sluit, na aansluiten is de NAS niet te pingen, en ook de dhcp server vindt niet.

En nu de vraag: hoe kom ik uit deze impasse? Heeft iemand ervaring met die soort akkefietjes bij WD? Hoe is dat toen opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je hem ook niet via USB aansluiten? Mogelijk dat hij zo nog wel werkt. Anders moet je de kosten van het dataverlies opwegen tegen de kosten van een nieuwe NAS (zonder schijf, want die werkt nog). Als het echt belangrijke data was, had je sowieso een backup moeten hebben eigenlijk. Het is standaardprocedure dat je je data kwijt bent als je een HDD voor garantie opstuurt.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 28-10-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 17:34
Tja, je hebt natuurlijk garantie op je schijf, en niet op je data. Je bent hierin zelf verantwoordelijk voor je eigen backups.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk flauw van WD dat ze je geen mogelijkheid bieden om zelf aan de slag te gaan met behoud van garantie.
Wellicht dat de winkel waar je hem hebt aangeschaft hebt dit wel mag. En wie zegt dat zij daar geld voor vragen?
Dat al geprobeerd?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 23:00
voorzichtig openen ook niet mogelijk? 't Mag dan wel niet, maar als 't lukt zonder breeksporen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat ding is twee jaar oud? Weet je zeker dat je nog garantie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:23:
voorzichtig openen ook niet mogelijk? 't Mag dan wel niet, maar als 't lukt zonder breeksporen...
Precies, ff stickertje (die zat bij mijn WD Elements schijf over 1 van de schroeven) warm maken met een fohn, en dan voorzichtig met een mesje optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

|true

Bij deze plastic dingen is het lastig om hem goed uit elkaar te halen. Je breekt met gemak een pootje af.
Zoals eerder gezegd, ben je zelf verantwoordelijk voor je data.

Je moet bij jezelf afvragen of je 80 euro wilt uitgeven aan een nieuwe en deze gewoon open slopen (of 30 euro voor enkel de behuizing).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijf eruit slopen en dan via de computer je data veilig stellen, niet de leukste optie maar bespaard je wel een hoop gezeur. Heb hier 3 overleden externe WD schijven door spanningsuitval. Die krengen komen er bij mij niet meer in, te onbetrouwbaar op dit vlak. Bij 2 er van waren de controllers stuk, de andere de harde schijf zelf, begon gelijk met tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:47
Heb je überhaupt al eens naar een winkel gebeld wat dat zou kosten? Misschien ben je voor een tientje klaar.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Tja. Ik heb nog niet met een winkel gebeld. Maar winkels kennende, zal het toch wat gaan kosten. Daarnaast: de schijf is EXT3. Zal een winkel ook niet leuk vinden (als ze überhaupt een linux bak hebben staan).
USB aansluiten werkt niet. De NAS is USB-host. En bovendien: usb gebruikt de NAS-electronica. En die is juist stuk.
Schijf eruit slopen en aansluiten op een pc is inderdaad de makkelijkste optie. Maar ja, dat kost mij mijn garantie. En daar gaat mijn vraag dus juist over. Wat te doen?
Overigens zie ik nergens een sticker op het apparaat. Het zit met een soort klik-verbindingen in elkaar, er zwerven op internet ook zat handleidingen rond om het apparaat netjes open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb je die schijf niet bij een winkel gekocht? Dan kun je daar eventueel wat mee regelen.

Verder zou garantie zonder al te veel overlast moeten verlopen (en dataverlies is toch wel duidelijk overlast), maar goed, je hebt het in dit geval over fabrieksgarantie, daar mag de fabrikant wel wat voorwaarden aan plakken helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 28-10-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06
Ik zou gewoon de schijf er voorzichtig uithalen, data er af halen en weer in elkaar zetten en opsturen. Als je dat goed doet komen ze er toch nooit achter. Ze gaan bij de RMA afdeling echt niet alles onder een vergrootglas leggen en helemaal onderzoeken want dat kost WD te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25
Rutger Mulder schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:24:
Ze gaan bij de RMA afdeling echt niet alles onder een vergrootglas leggen en helemaal onderzoeken want dat kost WD te veel geld.
Tenzij er een of andere sticker ergens aan de binnenkant zit dus :P

Dat is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik zou het afschrijven als een les, belangrijke data voortaan backuppen, en nu door de zure appel bijten en betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door jayvol09 op 28-10-2009 17:42 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Mijzelf schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:25:
Dat ding is twee jaar oud? Weet je zeker dat je nog garantie hebt?
Je hebt geloof ik altijd minimaal drie jaar garantie op hardware.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ik heb zelf al meerder externe schijven gered. Het was gewoon de elektronica. Als je hem openmaakt(en hier zit natuurlijk het probleem) kan je met een usb naar sata/ide converter hem zo aansluiten. Ook voor windows bestaan progjes om ext3 te lezen. En anders met een ubuntu live cdtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Nogmaals: redden van de data is niet het probleem. De achterlijke houding van western digital is het probleem. Ik moet betalen als ik mijn data wil laten redden. En zelf redden van de data mag ik niet. Dat vind ik belachelijk, en ik ben nieuwsgierig of anderen hier mee te maken hebben gehad en hoe zij dat dan hebben opgelost.
Ik heb nog +/-450 dagen garantie op dat ding, simpelweg nagekeken op de western digital support site (even apparaat registreren, en je ziet de resterende garantietermijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

winnie schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:42:
Nogmaals: redden van de data is niet het probleem. De achterlijke houding van western digital is het probleem. Ik moet betalen als ik mijn data wil laten redden. En zelf redden van de data mag ik niet. Dat vind ik belachelijk, en ik ben nieuwsgierig of anderen hier mee te maken hebben gehad en hoe zij dat dan hebben opgelost.
Er zijn verschillende topics hierover, en ik ben het niet met je eens dat het een achterlijke houding van WD is. Data zijn je eigen verantwoordelijkheid, en als jij de schijf open mag maken dan kunnen zij niet meer weten of dat het probleem door jou is veroorzaakt of dat er een garantie issue is. Wat jij verwacht is extra service, en daar heb je niet voor betaald :) .

Het is een keuze die je moet maken. En ja, als je data hebt die alleen op die schijf staan, dan ben je zelf in gebreke gebleven qua backupstrategie, en wil je dat WD zich aanpast om dat op te lossen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 23:11

MsG

Forumzwerver

Tja ik vind het helemaal niet zo gek van hun, net wat er al eerder gezegd wordt. Garantie zit op de schijf, de data zelf is geheel jouw probleem. Daarnaast ging je bij aankoop akkoord met het feit dat je de garantie verliest als je hem open maakt. Want zeg eens eerlijk, je gaat toch niet vertellen dat je daar nu ineens achter komt?

Wel zou je expliciet kunnen vragen of je hem voorzichtig mag openen en dat je kundig bent e.d. Of gewoon sowieso de gok nemen hem zelf te openen en als ze het door hebben bij de garantie-afhandeling dat je dan deze dure les betaald en dat je wat vaker backups maakt. Overigens is ext4 totaal geen probleem. Kwestie van een Ubuntu live CD'tje downloaden, vanaf opstarten en hoppa gaan met die banaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:26
gambieter schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:48:
[...]

Er zijn verschillende topics hierover, en ik ben het niet met je eens dat het een achterlijke houding van WD is. Data zijn je eigen verantwoordelijkheid, en als jij de schijf open mag maken dan kunnen zij niet meer weten of dat het probleem door jou is veroorzaakt of dat er een garantie issue is. Wat jij verwacht is extra service, en daar heb je niet voor betaald :) .

Het is een keuze die je moet maken. En ja, als je data hebt die alleen op die schijf staan, dan ben je zelf in gebreke gebleven qua backupstrategie, en wil je dat WD zich aanpast om dat op te lossen.
Dit snapt iedereen dus hou je lecture aub achterwege. De vraagstelling van TS was anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mij lijkt dat het zeker niet zo vanzelfsprekend is dat je garantieaanstpraken verliest als je een apparaat openmaakt.

Verder snap ik niet waarom TS niet eerst naar de verkoper is gestapt (tenminste ik neem aan dat TS niet direct bij WD heeft geshopt). De fabrikant kan nu eenmaal zelf voorwaarden stellen voor zijn garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pennywiser schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:49:
[...]

Dit snapt iedereen dus hou je lecture aub achterwege. De vraagstelling van TS was anders.
Gambieter heeft helemaal gelijk.

In mijn beleving is Winnie (no offence) zelf in gebreke gebleven door geen backups te maken van de data op het NAS. De beschreven situatie is totaal niet verschillend van de situatie dat een harde schijf zelf stuk gaat. De data zal nog best op de platters staan, maar het printje is stuk, en dan verwachten dat WD kosteloos voor jou datarecovery gaat uitvoeren. Dat snap ik niet.

Winnie, je zult moeten kiezen: je data zelf veilig stellen of garantie kunnen claimen. Is je data die paar honderd euro waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Kun je svp normaal reageren? Dank je wel.

De vraagstelling van de TS is juist beantwoord: hij zal moeten kiezen, er is geen uitweg behalve als WD coulance toont. En een van de kenmerken van coulance is dat je het niet kunt eisen.
begintmeta schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:06:
Mij lijkt dat het zeker niet zo vanzelfsprekend is dat je garantieaanstpraken verliest als je een apparaat openmaakt.
Het is een standaard afspraak. Garantie is er voor als de electronica kapot gaat zonder schuld van de gebruiker, en als het apparaat open is gemaakt, dan is dat niet meer te bepalen.
Verder snap ik niet waarom TS niet eerst naar de verkoper is gestapt (tenminste ik neem aan dat TS niet direct bij WD heeft geshopt). De fabrikant kan nu eenmaal zelf voorwaarden stellen voor zijn garantie.
Dat zou echt geen verschil hebben gemaakt. Als je een interne harde schijf hebt die kapot gaat, en garantie claimt, dan mag je ook niet eerst proberen de data eraf te halen :)

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 28-10-2009 19:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik verwacht niet dat Western Digital mijn dat gratis veilig stelt. Ik verwacht dat mij de mogelijkheid geboden wordt om zelf de data veilig te stellen. Door zelf (en dus gratis) die schijf aan een pc te hangen. Maar blijkbaar is dat iets te veel gevraagd van western digital, waar het wantrouwen boven de klantvriendelijkheid gaat.
Waarom ik niet naar de verkopende winkel terug ga? Omdat die winkel op 80 kilometer van mijn huis staat. En de winkel prima prijzen heeft, maar bij rma's ook alles gewoon terugstuurt naar de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De vraagstelling is namelijk?

Ts heeft (i) zich vergist in zijn verwachtingen voor de garantie op zijn apparaat, en (ii) verzuimt backups te maken van blijkbaar belangrijke data. Het gevolg is dat TS nu moet kiezen tussen extra kosten of data verliezen. Er is volgens mij ook geen ruzie of impasse, WD bied gewoon zijn normale garantiepakket aan en TS vindt dat onvoldoende maar kan nooit aanspraak maken op meer. De "impasse" is het wachten op de beslissing van TS (data kwijt/geld kwijt).
winnie schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:19:
Ik verwacht niet dat Western Digital mijn dat gratis veilig stelt. Ik verwacht dat mij de mogelijkheid geboden wordt om zelf de data veilig te stellen. Door zelf (en dus gratis) die schijf aan een pc te hangen. Maar blijkbaar is dat iets te veel gevraagd van western digital, waar het wantrouwen boven de klantvriendelijkheid gaat.
Wantrouwen gebaseerd op het probleem dat ze niet meer kunnen nagaan of het user error of WD error was dat dat ding kapot ging. En waarom zouden ze jou op je blauwe ogen geloven en een ander niet?

[ Voor 31% gewijzigd door Sallin op 28-10-2009 19:23 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...Omdat die winkel op 80 kilometer van mijn huis staat. En de winkel prima prijzen heeft, maar bij rma's ook alles gewoon terugstuurt naar de fabrikant.
Het verschil is wel dat de winkel bepaalde verplichtingen heeft die de fabrikant niet heeft.

Ik ben het er wel mee eens met een dergelijk apparaat dat je daar best zelf wat aan kunt doen als je wilt. En als het misgaat is het dan gewoon eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Enfin, ik heb hem maar uit elkaar getrokken, nergens stickers gezien en de schijf aangesloten op een pc. De data staat nu te copieren.
Natuurlijk is dat uit elkaar trekken gebeurd zonder braakschade, en zoals ik al zei: nergens stickers te bekennen, dus het ding zou nog richting rma kunnen. Tja, als je bij voorbaat al als boef wordt behandeld, dan wil ik best voor boefje spelen.
Iedereen bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik verwacht niet dat Western Digital mijn dat gratis veilig stelt. Ik verwacht dat mij de mogelijkheid geboden wordt om zelf de data veilig te stellen. Door zelf (en dus gratis) die schijf aan een pc te hangen.
De optie heb je, met het risico dat je dus de garantieregeling om zeep helpt. Er is vast wel een manier om dat ding open te maken zonder dat ze er achter komen, waar we hier echter niet in diepte op in gaan, want dat gaat in tegen de policy (Algemene Voorwaarden 4.2.iii zo uit mijn hoofd).
Maar blijkbaar is dat iets te veel gevraagd van western digital, waar het wantrouwen boven de klantvriendelijkheid gaat.
Beetje een non-argument, vind jij maar eens een fabrikant waar dit niet op deze manier geregeld is. Feit is namelijk dat zodra jij het apparaat (zichtbaar) hebt geopend, het lastiger wordt om te achterhalen of schade veroorzaakt is door het apparaat zelf bij normaal gebruik of dat de gebruiker er hand in heeft gehad.
Waarom ik niet naar de verkopende winkel terug ga? Omdat die winkel op 80 kilometer van mijn huis staat. En de winkel prima prijzen heeft, maar bij rma's ook alles gewoon terugstuurt naar de fabrikant.
Begrijpelijk. Contact opnemen kan echter geen kwaad, of had je dat al gedaan? Misschien valt er wel wat te regelen. :)

[Edit]
Ah al uit elkaar getrokken. Had ik zelf ook gedaan waarschijnlijk. ;)
Is die hindernis iig genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 28-10-2009 19:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ben wel benieuwd hoeveel t zou kosten om de data terug te krijgen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

reken maar uit, arbeidsloon, materiaal, kennis, stroom, huisvesting, en ga zo maar door..

Reken maar op een euro of 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Mijn pc staat ongeveer 6 data te copieren, verder wat tijd om het ding netjes uit elkaar te trekken, reken op 7 uur werk in totaal. Maal 20euro (?) uurloon maakt 140euro. Nog wat BTW en kosten erover heen, zit je zomaar op de 200euro. Plus dan nog een harde schijf voor de copy-slag. Die schijf wil zo'n winkel vast alleen nieuw verkopen. Kom je op 250euro. Katching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het gebeurt dan wel door een prof, die heeft dat ding sneller open dan jij dat kan. Maar als nog is het een boel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:02
20e/u voor datarecovery?
Lijkt me iets meer, maar dat is OT, want je probleem is al opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even op eigen initiatief een titelchange :) Deze dekt de lading iets beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik neem aan dat je niet fulltime bezig bent met kopieren ;).

Verder had de winkel het probleem gewoon kosteloos en zonder overlast voor je moeten oplossen. Hoe je het nu hebt aangepakt gat echter sowieso sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Heel vervelend dat je data weg is maar ik zie niet in waarom WD binnen de garantie periode die data kosteloos zou moeten terughalen aangezien de garantie voor de hardware is, zoiets staat ook vast wel ergens bij de kleine lettertjes.

Volgende keer gewoon zorgen voor een backup, ik heb dat ook op een pijnlijke manier moeten leren :)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:19

DataGhost

iPL dev

winnie schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:00:
Mijn pc staat ongeveer 6 data te copieren, verder wat tijd om het ding netjes uit elkaar te trekken, reken op 7 uur werk in totaal. Maal 20euro (?) uurloon maakt 140euro. Nog wat BTW en kosten erover heen, zit je zomaar op de 200euro. Plus dan nog een harde schijf voor de copy-slag. Die schijf wil zo'n winkel vast alleen nieuw verkopen. Kom je op 250euro. Katching.
Als dat de waarde van je data is had ik niet eens meer geprobeerd te recoveren. Het ontbreken van een backup was eigenlijk al een eerste indicatie. Het blijft altijd een kosten/baten-verhaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 23:07
EXT3 kun je prima met Windows uit lezen, hier zijn gewoon (gratis) tooltjes voor.
http://www.fs-driver.org

Zo te zien heb je je data al. Mocht het niet lukken, dan zijn er ook nog genoeg goede programma's waar je vast een hoop data terug kunt halen, maar ik begrijp dat je harde schijf het gewoon doet...

[ Voor 48% gewijzigd door eX0duS op 28-10-2009 20:54 ]

Pagina: 1