Toon posts:

Nieuwe pc, welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een videokaart voor een nieuwe pc. Deze pc heb ik besteld bij een computerzaak, maar ze konden alleen nvidea kaarten leveren. Aangezien ik zo her en der verneem dat ATI een betere prijs-kwaliteit verhouding biedt, heb ik de afspraak gemaakt dat ik zelf nog even naar een videokaart zou kijken. De computer wordt dan volledig in elkaar gezet op de kaart na, deze zet ik er dan zelf in waarna ik zelf de pc installeer. De installatie moet geen probleem zijn aangezien ik zelf een aantal jaren als bijbaantje in de computerzaak gewerkt heb.

Ik heb de volgende eisen aan de videokaart:
  1. Er moeten games gespeeld kunnen worden, maar ben niet een die-hard gamer ofzo. Op het moment wil ik alleen NFS shift en Fifa 10 kunnen spelen.
  2. Ik moet kunnen werken met grafische programma's zoals Photoshop en Premiere. Dit is ook puur voor de hobby.
  3. De computer staat regelmatig snachts aan, enerzijds vanwege luiheid om hem uit te zetten. Anderzijds om eens wat te downloaden.
  4. Qua prijs wil ik maximaal 160 euro uitgeven, maar als een kaart 30 a 40 euro duurder is wil ik dit er ook wel aan uitgeven. Hierbij moet het wel heel erg duidelijk een voordeel zijn om die 30 of 40 euro uit te geven.
  5. Stroomverbruik is geen prioriteit, maar wel handig als dit minder is aangezien de PC vaak snachts aan staat.
  6. Als laatste is de prioriteit dat hij wel een aantal jaren meegaat, de PC die ik nu heb heeft nogal wat jaartjes meegedraaid, namelijk 5,5 jaar. Ik ben dus ook niet van plan binnen 4 jaar een nieuwe te kopen.
  7. Gebruik op dit moment een Acer monitor met een maximale resolutie van 1920 bij 1200. Maar deze zal binnen nu een twee jaar wellicht eens vervangen kunnen worden. Hij is laatst namelijk al kapot geweest maar dit viel nog net binnen de garantieperiode.
  8. Verder zou ik de PC wel aan een televisie willen aansluiten. Heb op dit moment nog geen flatscreen met HDMI of iets dergelijks maar deze kan er in de toekomst wel komen. Of eventueel aansluiten op een dvd-recorder of iets dergelijks.
De overige hardware van de computer zal uit de volgende onderdelen bestaan:
  • Harde Schijf: 500 GB SATA Western Digital
  • Processor: AMD AM3 X3 Phenom 720 Box
  • Moederbord: MSI AM2+ K9A2 Neo-2
  • Geheugen: 4GB DDR2
  • Voeding: Xilence 550W met PCI-E & 8 pins
  • Kast: Miditower
  • Kaartlezer: Interne reader met flash/usb/audio etc
  • Brander: Sony 20x SATA lightscribe
Vervolgens heb ik zelf het een en ander aan onderzoek gedaan hier op tweakers. Ik kom daarbij op de Ati Radeon HD4870, HD5770 en HD5850 uit. Allen in de 1GB uitvoering.

De HD4870 had ik als eerste op het oog vanwege de hoge benchmarks en dat het binnen mijn budget valt. De HD5770 valt ook binnen het budget, maar als ik het goed begrijp zijn de prestaties hiervan iets minder op hogere resoluties. Wel gebruikt de 5-serie minder stroom. De 5850 is een heel stuk duurder maar schijnt wel beter te presteren. Daarbij heb ik me laten vertellen dat de HD4870 eerder zal verouderen.

Nu vraag ik mij dus af of de 5850 zijn meerprijs daadwerkelijk waar kan maken op mijn situatie. En bovendien of ik het maximale uit deze kaart kan halen met de opstelling van de andere hardware.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37
5850 met oog op de toekomst, wellicht zelfs een 5870 als je 300 euro te besteden hebt.
Ik heb nu nog een 4870 en ik vind hem nu al oud 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Bulls op 28-10-2009 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bulls schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:13:
5850 met oog op de toekomst, wellicht zelfs een 5870 als je 300 euro te besteden hebt.
300 euro is me iets te duur. Hoe snel zal een 5770 verouderen? Anders is de aanschaf hiervan en over anderhalf jaar een betere wellicht een optie. Als ik nu 130 euro uitgeef aan een videokaart en over anderhalf jaar nog eens 130 aan een nieuwe, heb ik dan niet voldoende voor de komende anderhalf jaar en vervolgens een betere dan de 5870 voor een mindere prijs? Of dalen de prijzen van videokaarten niet zo hard?

Zit er trouwens nog veel verschil in de verschillende fabrikanten?

• j0han13
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08-2021
Volgens het Ati 58x0 ervaringen topic zit er tussen de kaarten van verschillende fabrikanten maar weinig verschil. Alleen andere stikkers op de koelers + soms wat extra's in de vorm van bijvoorbeeld games.

De 5850 presteert wel een flink beter dan de 5770, vooral op de door jouw gegeven resolutie. Dat neemt niet weg dat de 5770 een prima op de toekomst voorbereid kaartje is. Maar voor 80 euro meer heb je net even wat meer "punch" in je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan lijkt de 5850 me inderdaad de beste keuze. De 5870 scoort weliswaar nog beter maar dat is mij het geld niet waard. Bedankt voor de informatie!
Nou maar hopen dat ik m nog ergens kan krijgen O-)...