Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12-2020
heb een mobo (l775) met 8 pins voeding aansluiting.
wat is eigenlijk de functie van deze tov de "oude" 4 pins?
Kan ik er ook mijn 4 pins voeding op aansluiten?
Ben zelf ook al aan het zoeken, maar wordt er niet wijzer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je oude 4-pins stekkertje past hier gewoon op en de CPU zal het gewoon doen.
* Edmin deed dat ook met een Q9550 OC.

8-pins geeft gewoon nog wat extra ruimte voor hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
Hi,

bedankt voor de reactie.
naar wat ik ervan begrijp: heeft het te maken met het effectief laten werken vd dual core proceeor. Zou inhouden dat ik single core ga werken, halve kracht dus.
Anderen zeggen dat het te amken heeft met de SLI?
zucht wat is nu het prcieze nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
even wat specs

mobo: Dfi lt 680i
proc:l775 e8400
voeding: ocz( 4 pins mobo aansluiting)520 watt
grka: 8800gts 640 mb
geheugen.: Moet nog komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:44
Voor zover ik weet is het precieze nut stabielere voltages leveren voor je CPU. Zowel je CPU als SLI / Crossfire zal prima werken zonder de extra 4 pins.

Let wel op dat je de 4-pins stekker in de 4 juiste gaatjes steekt, in je moederbord handleiding staat wel aangegeven welke 'set van 4' je moet hebben bij een 4-pins connector.

[ Voor 3% gewijzigd door UTwizard op 28-10-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
De 8 pins is bedoeld om extra vermogen te kunnen leveren voor de processor. Dit heeft voornamelijk nut bij het overclocken van de processor. De 4 pins is hier gewoon voor te gebruiken, maar deze moet dan wel goed aangesloten worden (en dat staat in de handleiding). Wat je absoluut niet moet doen is de 8 pins "pci-e" voeding gebruiken want deze heeft de 12 volt lijnen op andere plekken staan waardoor je kortsluiting kan krijgen. Als je voeding een 8-pins M/B connector heeft kun je deze wel gewoon gebruiken.

Let op: dit heeft dus te maken met het volledig opgenomen vermogen van de processor en niet met het aantal kernen.

edit: je hebt wel OF de 4 pins nodig OF de 8 pins want anders doet je systeem vrij weinig

[ Voor 6% gewijzigd door Aragnut op 28-10-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

UTwizard schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:41:
Voor zover ik weet is het precieze nut een stabielere voedings-rail voor je CPU. Zowel je CPU als SLI / Crossfire zal prima werken zonder de extra 4 pins.

Let wel op dat je de 4-pins stekker in de 4 juiste gaatjes steekt, in je moederbord handleiding staat wel aangegeven welke 'set van 4' je moet hebben bij een 4-pins connector.
Als het goed is kan het maar op 1 manier.

Maar inderdaad, zoals gezegd, de 8-pins aansluiting is voor wat "extra juice", en dat zul je eigenlijk niet nodig hebben, tenzij je als een malloot gaat overclocken.
Mocht je met dit systeem tegen onverklaarbare stabiliteitsproblemen oplopen, dan zou je kunnen testen of een voeding met een 8-pins stekker dat oplost, maar normaalgesproken is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
allen bedankt voor de reactie

maar nu lees ik net dat sommige DFI planken (zowel dual- als singlecore) alleen maar werken met de 8-pins
aansluiting. Bij DFi gegevns van mijn mobo kan ik hier niets iver vinden ( zucht) waarom is alles gestandariseerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Willem71 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:38:
bedankt voor de reactie.
naar wat ik ervan begrijp: heeft het te maken met het effectief laten werken vd dual core proceeor. Zou inhouden dat ik single core ga werken, halve kracht dus.
pertinente onzin
Anderen zeggen dat het te amken heeft met de SLI?
Zo mogelijk nog grotere onzin.

DFI assembleert wel de plank, maar de sockets e.d. betrekken ze net als de rest van voornamelijk Foxconn. Het zou me verbazen als het bij die planken niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
van die SLI werking ben ik inmiddels overtuigd dat het niets mee te maken heeft.
ben nog op zoek naar de pin bezetting op DFI.
wat betreft werking cpu: zou stabieler kunnen werken vnl als je gaat overclocken. Is dit dus nu meer een verkoop truck dan enige effectieve verbetering?
Op de site moet je eerst alle gegevens invoeren. Maar dat gaat niet als je bord nog niet binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Willem71 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:42:
wat betreft werking cpu: zou stabieler kunnen werken vnl als je gaat overclocken. Is dit dus nu meer een verkoop truck dan enige effectieve verbetering?
Niet helemaal, het zorgt voor extra vermogen in het geval van overclocken óf als Intel zou besluiten om processoren met een hoger TDP (en waarschijnlijk dus ook hoger verbruik) uit zou brengen.

Op dit moment zijn Intel en AMD beiden hard bezig om te proberen zoveel mogelijk prestaties met een gelijkblijvend TDP te halen, dus heel veel zorgen hoef je je niet te maken over of je eventuele toekomstige processor wel werkt.

Ik heb zelf een soortgelijk verhaal gehad met een P4 1.6A (Northwood) op een Epox bordje. Die werkte gewoon zonder de 4pins-stekker, tot ik (behoorlijk) ging overclocken (1.6->24.Ghz)

Dus zoals de rest al zegt, weinig om je zorgen over te maken :)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Willem71 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:42:
van die SLI werking ben ik inmiddels overtuigd dat het niets mee te maken heeft.
ben nog op zoek naar de pin bezetting op DFI.
Op de site moet je eerst alle gegevens invoeren. Maar dat gaat niet als je bord nog niet binnen is!
De pin bezetting staat zeer waarschijnlijk gewoon in de handleiding die bij je moederbord komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

karstjan schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:17:
[...]

De pin bezetting staat zeer waarschijnlijk gewoon in de handleiding die bij je moederbord komt.
Sterker nog, zoals ik al zei, de 4-pins connector past maar op 1 manier in het 8-pins slot. Daar is gewoon over nagedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem71
nogmaals bedankt, kan hiermee rustig slapen.
einde topic
Pagina: 1