goedkoop 5.1 Audio setje voor PS3 / PC

Pagina: 1
Acties:

• Deadhead
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 09:58
Dag mensen,

Ik ben al een aantal weken rond aan het kijken voor een goedkope geluidsset voor mijn PS3 die dus echte 5.1 aanstuurt, op het moment heb ik een Logitech X-530 maar na wat zoeken kwam ik er dus achter dat zelfs met de adapter hij geen echte surround laat horen. Omdat ik op dit gebeid nogal een leek ben heb ik een paar vragen hierover.

Nu heb ik zelf al naar een paar Onkyo receivers inclusief speakers gekeken. Maar ik kan niet kiezen welke ik moet kopen.

de Txsr307 leek me wel iets, maar hier zitten dus Magnat speakers bij.
http://www.besthomecinema...-magnat-magnum-p-854.html

Mijn vraag is dus eigenlijk of ik beter een Onkyo receiver + speakers van Onkyo zelf kan kopen
zoals de Onkyo HT-S5205. Of dat ik beter de Txsr307 met speakers van een ander merk moet kopen (hoeft niet perse Magnat te zijn).

Op de onkyo receiver staat dat er surround speakers op aangesloten kunnen worden, wil dit zeggen dat dit de Left en Right speakers zijn of kan ik ze dan ook gebruiken als Rear/back speakers kan gebruiken.

met vriendelijke groet,

Deadhead :)

EDIT: De apparatuur komt op mijn slaapkamer te staan en deze is niet groot

[ Voor 3% gewijzigd door Deadhead op 28-10-2009 12:18 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Of speaker goed zijn of niet en of je dus Onkyo speakers moet kopen of speakers van een ander merk is persoonlijk. Lees hierover meer in Het AUD Beleid. In grote lijnen komt het er op neer dat het kiezen van speakers door jezelf moet gebeuren. Jij moet namelijk vinden dat de speakers goed klinken. Dus niet zo maar speakers kopen omdat anderen die speakers ook hebben en ze goed vinden klinken. Ga zelf naar een winkel waar een dergelijk setje staat en ga luisteren.

De Onkyo TX-SR307 is een surround receiver. Dit wil zeggen dat er een meerkanaals set-up op aangesloten kan worden. In het geval van de Onkyo is dit 5.1 (dus vijf speakers en één subwoofer). Als je hier de afbeelding bekijkt van onder andere de achterkant van de Onkyo TX-SR307 dan zie duidelijk aansluitingen voor meerkanaals speakergebruik. Met een dergelijke receiver kan je dus wel echt 5.1 geluid krijgen en geen "nep" 5.1 zoals de Logitech X-530 dat doet.

Let wel op dat je met de Onkyo TX-SR307 alleen HDMI Pass Through hebt. De Onkyo TX-SR307 kan dus geen audio van het HDMI signaal af halen. De PS3 zou je dan aan moeten sluiten met HDMI naar de receiver en dan ook nog eens apart met een optische kabel voor het geluid. Hogere klasse receivers hebben aan één kabel genoeg omdat deze wél de audio uit het HDMI signaal kunnen halen.

Maar lang verhaal kort:
Ga met speakers/audio aankopen niet blind af op reviews en/of meningen van anderen. Ga gewoon zelf luisteren, want het worden jouw speakers dus jij moet de klank en het geluid mooi/goed vinden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
FeaR1986 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:57:
geen "nep" 5.1 zoals de Logitech X-530 dat doet
Op de Logitech X-530 zitten 3 maal stereo jacks. Totaal dus 6 kanalen (analoog welliswaar).
Met een geluidskaart met DD/DTS decoders en 6 analoge output's kun je gewoon van echt surround genieten.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Dat een Logitech X-530 op een pc aangesloten 5.1 kan maken was bekend. Maar ik doelde hier op de combinatie van een X-530 en een PS3. En aangezien een PS3 alleen twee maal RCA out heeft wat met een (Logitech) game-console adapter omgezet wordt naar 3 maal 3,5mm jack is dit geen echt 5.1. Omdat je met 2.0 stereo begint en je dan met alleen een converter van RCA naar 3,5mm jack niet opeens 5.1 kan hebben.

Nu kan je de PS3 via optisch wel linken met de digitale ingang van een pc en dan de drie maal 3,5mm jacks gebruiken, maar dat is hier niet ter sprake gekomen.

Dus PS3 in combinatie met een X-530 is gewoon een upmix van 2.0 naar 5.1.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat wordt misschien inderdaad te omslachtig; de PC als convertor gebruiken.

In dat geval wil ik de TS een goed advies geven: kijk eens in de 2e hands markt. Voor 300 Euro kun je heel goed scoren, maar absoluut niet nieuw. Nieuw zit je altijd aan complete setjes met instap receivertjes en nog lulligere speakertjes. Die Magnat speakerset lijkt mij ook 3x niks, evenals de speakers van Onkyo, Harman Kardon, Denon, etc.

Ga eens op marktplaats zoeken naar een leuke receiver die aan je verwachtingen voldoet qua aansluitmogelijkheden en decoders.

Voorbeeld:

Marantz SR5400 in combinatie met Teufel Kompakt 30 speakers. De receiver kun je 2e hands vinden voor om en nabij de 150 euro en de Teufel speakers kosten nieuw 150 euro. De eerste complete surround set van onder de 600 euro die BETER klinkt moet ik nog tegenkomen!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-02 20:54
Heb je al aan een Logitech Z-5500 gedacht?

Deze heeft Analoog en 2 keer digitaal (Optisch en Coax).
Ikzelf heb de Z-5500 analoog op de pc aangesloten en mijn Ps3 een via optische kabel en dat vind ik goed werken.
Het geluid is helder en duidelijk, en dat alles voor een redelijke prijs.

• Deadhead
Dag beste mensen,

Bedankt voor de informatie hier kan ik veel mee.
Inderdaad had ik al gedacht aan de Z-5500 maar omdat ik al "desktop speakers" heb wil ik toch naar wat betere kwaliteit, daarom dacht ik aan een receiver zodat ik al mijn apparatuur op die receiver aan kan sluiten.

Dat ik via een optische kabel naar de pc kan linken zou voor mij tijdelijk geen probleem zijn.
Ik weet niet of ik in dit topic daar informatie over zou kunnen krijgen, of dat ik een nieuwe topic aan moet maken in een ander forum?

Ik denk dat ik toch ga sparen voor een degelijke receiver met veel aansluitmogelijkheden, met aparte speakers die niet al te duur zijn. Zo kan ik als ik later op me eigen ga wonen andere speakers aanschaffen van betere kwaliteit.

Nog een vraagje, zijn er ook receivers waar een mic ingang inzit (zoals op een moederbord), ik speel namelijk gitaar en heb hiervoor een apparaatje die je op speakers aan kan sluiten, nu was mijn idee dus om deze aan te sluiten op een receiver waardoor de achtergrond muziek over mijn X-530 gaat en het gitaargeluid via de speakers die aangesloten zijn op de receiver.

In ieder geval bedankt voor het advies

EDIT: Het moederbord is een ASUS P5E-VM SE nou heb ik gelezen dat hier een Digital Coax uitgang opzit.
Kan ik deze gebruiken om het signaal te converten en wat voor kabel heb ik dan nodig, S/PDIF naar rca?
Heb in ieder geval gezien dat het een gele aansluiting is net als zo'n gele aansluiting voor video op de tv tenminste daar lijkt hij dan wel heel veel op.

Het is in ieder geval geen probleem om de pc als convertor te gebruiken deze staat toch bijna 24/7 aan en computeren en ps3'en tegelijk lukt me toch niet.
Nu moet ik alleen nog weten of dit mogelijk is met de apparatuur die ik nu heb. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Deadhead op 29-10-2009 13:10 ]

Verwijderd

Barry|IA schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:58:
Dat wordt misschien inderdaad te omslachtig; de PC als convertor gebruiken.

In dat geval wil ik de TS een goed advies geven: kijk eens in de 2e hands markt. Voor 300 Euro kun je heel goed scoren, maar absoluut niet nieuw. Nieuw zit je altijd aan complete setjes met instap receivertjes en nog lulligere speakertjes. Die Magnat speakerset lijkt mij ook 3x niks, evenals de speakers van Onkyo, Harman Kardon, Denon, etc.

Ga eens op marktplaats zoeken naar een leuke receiver die aan je verwachtingen voldoet qua aansluitmogelijkheden en decoders.

Voorbeeld:

Marantz SR5400 in combinatie met Teufel Kompakt 30 speakers. De receiver kun je 2e hands vinden voor om en nabij de 150 euro en de Teufel speakers kosten nieuw 150 euro. De eerste complete surround set van onder de 600 euro die BETER klinkt moet ik nog tegenkomen!
Blijft subjectief, maar voor 599 (net geen 600) euro kun je nog veel beter spul kopen hoor :P

Verwijderd

Deadhead schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:05:

Nog een vraagje, zijn er ook receivers waar een mic ingang inzit (zoals op een moederbord), ik speel namelijk gitaar en heb hiervoor een apparaatje die je op speakers aan kan sluiten, nu was mijn idee dus om deze aan te sluiten op een receiver waardoor de achtergrond muziek over mijn X-530 gaat en het gitaargeluid via de speakers die aangesloten zijn op de receiver.
Waarschijnlijk wil je dit niet:). Ik heb mijn POD X3 live ook eens aangesloten op mijn harmon AVR 347. Het geluid is toch heel anders dan wanneer je het over een normale gitaar versterker gooit. Natuurlijk kan het wel.

• Deadhead
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:26:
[...]

Waarschijnlijk wil je dit niet:). Ik heb mijn POD X3 live ook eens aangesloten op mijn harmon AVR 347. Het geluid is toch heel anders dan wanneer je het over een normale gitaar versterker gooit. Natuurlijk kan het wel.
Ja, maar ik heb een Toneport UX1 en die kan je volgens mij niet op een gitaar versterker aansluiten. Maar wel op gewone desktop speakers.

Maar nu wil ik dus eigenlijk weten hoe dat precies werkt en of het uberhaupt werkt als ik een optische kabel vanuit me ps3 naar de pc aansluit en dat de pc als convertor voor 5.1? Als dit gaat is mijn vraag ook meteen wat voor kabel heb ik dan precies nodig.

voor ps3 is het geloof ik gewoon een toslink maar er zit een andere optische aansluiting op mijn moederbord zo'n gele lijkt veel op een rca video aansluit.

• Deadhead
Deadhead schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:41:
[...]

Maar nu wil ik dus eigenlijk weten hoe dat precies werkt en of het uberhaupt werkt als ik een optische kabel vanuit me ps3 naar de pc aansluit en dat de pc als convertor voor 5.1? Als dit gaat is mijn vraag ook meteen wat voor kabel heb ik dan precies nodig.

voor ps3 is het geloof ik gewoon een toslink maar er zit een andere optische aansluiting op mijn moederbord zo'n gele lijkt veel op een rca video aansluit.
Iemand?
Pagina: 1