Sony laptop blijft vastlopen.

Pagina: 1
Acties:

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:42
Beste medetweakers, ik heb enigzins een beetje hulp nodig.

Ik heb een Sony AW21S/B laptop sinds zeg maar eind mei. Deze laptop heeft het al die tijd goed gedaan.
Tot maandagavond, wat is er gebeurd? Namelijk ik was een avondje aan het spelen op WoW. (World of Warcraft)
Niks speciaal aan zou je zeggen, maar rond 22:15 liep het complete systeem vast, nou nu ken ik WoW wel een beetje en dacht nog niks speciaals. Harde reboot, spel opgestart exact hetzelfde weer. (Geluid bevroor, beeld bevroor geen rare glitches of iets degelijks in het beeld de laptop zat gewoon compleet vast.
Nu komt het vreemde gedeelte. Als ik de laptop een harde reboot gaf wou die soms zelfs niet meer opstarten, dan bleef de laptop al hangen bij het aandrukken van de powerbutton. Oplossing daarvoor, stroom van de laptop af paar keer op de powerbutton drukken, stroom er weer op en de laptop starte weer op.

Wat heb ik zelf al geprobeerd? Dit is een hele goede, eigenlijk bijna alles al behalve een compleet nieuwe install.

-Drivers geupdate, zowel videokaart, als geluidskaart als wireless lan.
-Bios geupdate, er was toevallig een nieuwe bios voor de AR serie.
-Memtest86 voor 10 uur achter elkaar laten lopen.
-CoD4 de hele avond laten draaien, daarnaast winamp en andere zware programma's (Geen enkel probleem)
-WoW folder (WTF folder leeggemaakt) addons ook allemaal verwijderd
-Wow opnieuw geinstalleerd

Het vreemde wat mij is opgevallen. Dit vastlopen doet de laptop alleen bij WoW! Dit kan binnen 2 minuten zijn, maar ook pas na 20 a 30 minuten. Laptop wil niet meer opstarten als de laptop eenmaal een harde shutdown heeft gehad! Laptop begint nu dit opstart probleem ook weer te geven zonder dat wow gelopen is. Zelfs nu al een keer gehad dat de laptop wel gewoon opstart, maar het beeld zwart blijft.

Verdere acties die ondernomen kunnen worden, Hardeschijf? Zou enigzins een probleem kunnen veroorzaken mischien dat deze op het einde van zijn leven is? Compleet nieuwe install, zou in mijn ogen geen oplossing zijn tenzij er een virus op het systeem staat. (Deze stap wil ik als laatst bewaren)
Servicepack 2 windows vista? Sinds een weekje servicepack 2 van windows vista? Dit zou niet de hangproblemen bij het opstarten kunnen verklaren.

Met andere woorden ik ben ten einde raad, als je het mij vraagt ben ik gewoon bang dat er lekkende elco's op het moederbord zitten. Of er mischien iets met de GPU aan de hand is.

Sorry voor het nogal lange verhaal maar zoals jullie zien ben ik echt nogal ten einde raad.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Verwijderd

Heey,

Ik heb zelf een FZ11S. Ik heb ook verscheidene keren dat mijn laptop vast hangt. Echter heb ik dit wel niet bij een spel spelen (aangezien ik dit niet doe), maar bij bijv. internet- of word-gebruik, waarna mijn laptop uit het niets, niets meer doet.
Ik heb contact gehad met Sony, zij zeiden dat het aan mijn geheugen kan liggen. Dit heb ik echter al eens omgeruild, maar dit heeft nog geen effect. Jij noemt service pack 2 van Vista. Maar ook dit heeft denk ik geen effect, aangezien het bij mij het ook niet verholpen heeft. Tevens zei Sony iets over een test uitvoeren die ik via de F10 zou krijgen, door deze een aantal keer in te drukken bij het opstarten. Maar ik kwam toen uit bij een recovery install, en het lijkt mij sterk dat ik daarmee een test kan uitvoeren.

Misschien dat iemand anders weet wat dit laatste betekent?

• Dark Master
Ik heb onderhand met Sony gebeld, de problemen werden steeds erger. Bij een herinstall bleef de laptop al hangen, ik heb als laatst nog even de oude 4200 toeren hardeschijf teruggeplaatst.

Zelfde probleem er is echt iets interns aan de hand met de laptop. Morgen word ik teruggebeld en vrijdag word de laptop hoogstwaarschijnlijk opgehaald, wel ben ik tevreden over de afhandeling tot nu toe. Ik heb een idee dat het moederbord gewoon zijn beste tijd heeft gehad.

Als je op F10 hebt gedrukt kun je ook naar hardware diagnostiek, deze test bedoeld Sony. Zelfs hier blijft mijn laptop hangen.

Verwijderd

:/

sinds gisteren heeft de medion laptop van mijn ouders dit ook, als je geluk hebt krijg je net het bureaublad te zien als je hem opstart (XP, opstarten duurt zo'n 5 min, prutding)
ik had nog wel genoeg tijd op de temps te checken: 40 cpu, 60 gpu, wat niets is voor dit luidruchtige ding (heb hem al enige malen op 80 zien pieken tijden het surfen)

als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag

Verwijderd

update: een geheugenSLOT (dat ding waar je je reepjes induwt) was blijkbaar kapot

hij draait nu weer als een zonnetje, met maar 1 reepje geheugen, als ik m in dat andere slot stopt start hij niet door

misschien een idee om dat te proberen

Verwijderd

Dark Master schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:46:
Ik heb onderhand met Sony gebeld, de problemen werden steeds erger. Bij een herinstall bleef de laptop al hangen, ik heb als laatst nog even de oude 4200 toeren hardeschijf teruggeplaatst.

Zelfde probleem er is echt iets interns aan de hand met de laptop. Morgen word ik teruggebeld en vrijdag word de laptop hoogstwaarschijnlijk opgehaald, wel ben ik tevreden over de afhandeling tot nu toe. Ik heb een idee dat het moederbord gewoon zijn beste tijd heeft gehad.

Als je op F10 hebt gedrukt kun je ook naar hardware diagnostiek, deze test bedoeld Sony. Zelfs hier blijft mijn laptop hangen.
Hoe kom ik dan uit bij die hardware diagnostiek? Want ik krijg alleen maar een scherm voor her-installeren. Doe ik iets verkeerd?

• Dark Master
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:38:
update: een geheugenSLOT (dat ding waar je je reepjes induwt) was blijkbaar kapot

hij draait nu weer als een zonnetje, met maar 1 reepje geheugen, als ik m in dat andere slot stopt start hij niet door

misschien een idee om dat te proberen
Mmm dit zou ik nog eventueel kunnen proberen, de opstartproblemen zijn nu gewoon zo erg geworden dat hij eigenlijk al gewoon blijft hangen tijdens het opstarten, ik heb ook de hardeschijf vervangen maar dit was het ook niet. (Volgens mij had ik dit al verteld.)

Anyway, morgen tussen 9:00 en 17:00 word de laptop opgehaald.

• Juggie0007
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05-2022
De Sony Vaio AW21S presteert out of the box erg matig ;( (Vista 32 bit). Dit word grotendeels veroorzaakt door de trage schijf, veel software welke het opstarten erg vertraagd. Tot blauwe schermen aan toe...
Ik heb daarom de schijf vervangen door een Intel SSD 80 gb en Windows 7 64 bit geïnstalleerd met uiteraard de nodige drivers & patches welke reeds beschikbaar zijn op [url="http://genesis.sony-europe.com/instranet/ccil_sony/selfservice/index.jsp?m=VGN-AW21S_B&l=nl_NL"] (ik mis alleen de driver nog voor het Base System Apparaat).

De Laptop werkt nu super snel :) en super stabiel en gebruikt nu ook de volle 4 gb aan intern geheugen.
Een aanrader als je het mij vraagt

• Dark Master
Juggie0007 schreef op zondag 01 november 2009 @ 15:02:
De Sony Vaio AW21S presteert out of the box erg matig ;( (Vista 32 bit). Dit word grotendeels veroorzaakt door de trage schijf, veel software welke het opstarten erg vertraagd. Tot blauwe schermen aan toe...
Ik heb daarom de schijf vervangen door een Intel SSD 80 gb en Windows 7 64 bit geïnstalleerd met uiteraard de nodige drivers & patches welke reeds beschikbaar zijn op [url="http://genesis.sony-europe.com/instranet/ccil_sony/selfservice/index.jsp?m=VGN-AW21S_B&l=nl_NL"] (ik mis alleen de driver nog voor het Base System Apparaat).

De Laptop werkt nu super snel :) en super stabiel en gebruikt nu ook de volle 4 gb aan intern geheugen.
Een aanrader als je het mij vraagt
Vandaar dat ik er ook een nieuwe schijf ingezet heb. Afgezien van dat vind ik het een fijne laptop, maar op dit moment valt me de service al een beetje tegen. Vrijdag zou de laptop op worden gehaald. Het enigste wat ik heb gezien is een chagerijnige DHL meneer die een doos bij mij achterliet. Ik moest vandaag zelf achter Sony aanbellen waarna ik weer werd doorgestuurd naar DHL, die mij ook weer wouden terugsturen naar Sony, maar hij is opgehaald!

Nu maar hopen op een snelle terugkeer van de laptop. :)

Pagina: 1