Traag internet

Pagina: 1
Acties:

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-03 10:30
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met het internet in mijn studentenhuis. Het internet erg traag als alle gebruikers (3) verbonden zijn. Ik zal de situatie schetsen:

- Appartement in Lissabon (provider MEO, onderdeel van Portugal Telecom)
- Inclusief mijzelf 3 internet gebruikers (2x Windows based, 1x Macbook)
- http://www.speedtest.net/ geeft via WLAN 6,23 Mbps (Windows laptop)
- http://www.speedtest.net/ geeft via LAN 8,20 Mbps (Windows laptop)
- http://www.speedtest.net/ geeft op het Macbook iets hogere snelheden (maar dat terzijde)

De snelheid lijkt dus OK (niet heel hoog, maar te doen). Echter, als we met z'n 3-en op het internet zitten, of als één van de andere huisgenootjes aan het Skypen is bijvoorbeeld valt er niet te internetten voor de rest van de gebruikers. Sites laden half of zelfs helemaal niet ("Server niet gevonden" - achtige meldingen).

Als je 6,23 Mbps verdeeld over 3 wireless verbonden laptops moet er toch voor iedereen genoeg snelheid zijn om goed te kunnen internetten.

Let op: er wordt ondertussen niet gedownload, het gaat om het simpele surfen wat niet fatsoenlijk lukt als we met z'n 3-en verbonden zijn.

Kan dit aan de instellingen in de router liggen? Wat kan de oorzaak zijn? Of is 6,23 Mbps simpelweg te weinig voor 3 personen? Ik snap er niets meer van... bedankt! ;)

P.S. Ik weet dat ik tot nu toe op Tweakers alleen nog maar mijn problemen heb gepost en niet echt actief ben op het forum. Lees hier wel veel, maar ben niet zo actief. Zal er aan werken... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Barns op 28-10-2009 02:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook goeiemoggel :P

Die snelheid moet ruim voldoende zijn. Het is zo te horen een 10Mbit lijntje. Die 6 en 8 die je effectief haalt hebben te maken met overhead en interferentie door radiosignalen, da's normaal. De snelheid is dus goed en je hoeft het niet bij je provider te zoeken :)

Wat heb je voor router, en in welke modus staat dat ding :? Staat ie in gateway modus (en deelt je router dus IP's uit, of wordt het ding domweg als switch gebruikt? In dat laatste geval kan het wel eens zijn dat er een hoop IP conflicten ontstaan. Als iedereen het zelfde IP heeft toegekend (omdat modem maar 1 IP uitdeelt) en die toevallig door alle machines zijn opgepakt, kan het idd eerst komt eerst maalt zijn :)

Skype an sich zou niet zoveel bandbreedte moeten slurpen btw. Dat kost je volgens mij 1of 2Mbit max ofzo als je ook video gebruikt, dus dat zal de boosdoener niet zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Barns schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 02:19:
Als je 6,23 Mbps verdeeld over 3 wireless verbonden laptops moet er toch voor iedereen genoeg snelheid zijn om goed te kunnen internetten.
6.23 Mpbs moet zat zijn om te kunnen surfen, en het suggereert dat er wat anders aan de hand is. Wat is het merk en type router dat je gebruikt? Ga eens gestructureerd testen, eerst alle drie de gebruikers apart, dan combinaties van 2 gebruikers, en kijken of er echt niet 1 van de 3 gebruikers is met een virus/trojan etc.

Leen eens een andere router, of reset het ding. Zo kun je vast gaan testen en een aantal mogelijkheden uitsluiten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Barns
Merk router is 2Wire, type 2701HG (Amerikaans, zit ook Amerikaans -> Europese stekker bij).

Zie: http://www.2wire.com/index.php?p=106

Ik ga morgen eens verder testen n.a.v. jullie suggesties!

Een virus/trojan behoort ook nog tot de mogelijkheden, goed dat dat even werd genoemd... Als er nog andere suggesties zijn, zijn die welkom.

P.S. onlangs heb ik wel het kanaal in de router veranderd van 13, naar 6, omdat ik op kanaal 13 de router niet kon vinden. Heb het toen willekeurig naar kanaal 6 gewijzigd, toen alles weer ok. Kan dit nog gevolgen hebben?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Barns schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 02:48:
Merk router is 2Wire, type 2701HG (Amerikaans, zit ook Amerikaans -> Europese stekker bij).

Zie: http://www.2wire.com/index.php?p=106
Leen een WLAN router en probeer het uit.
P.S. onlangs heb ik wel het kanaal in de router veranderd van 13, naar 6, omdat ik op kanaal 13 de router niet kon vinden. Heb het toen willekeurig naar kanaal 6 gewijzigd, toen alles weer ok. Kan dit nog gevolgen hebben?
Verander het kanaal en probeer het uit. Kanaal 13 is volgens mij niet in Europa, en kan problemen geven. Probeer gewoon wat andere kanalen uit.

Het komt erop neer dat je gestructureerd moet testen. Niet vragen, uitproberen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Barns
OK, aantal dingen gecheckt.

1. De router werkt als gateway, we hebben namelijk alle drie verschillende IP adressen.
2. Als iemand lekker aan het surfen is, en ik dus nauwelijks websites kan bereiken, krijg ik wel weer dezelfde volle snelheid te pakken bij de speedtest (www.speedtest.net) als wanneer de lijn niet bezet is en internetten goed gaat.

Verder nog geen kanalen gewijzigd, wil niets overhoop gooien aangezien mijn huisgenootje een aantal papers moet inleveren en daarbij internet nodig heeft. Ben bang wat verkeerd te doen, dus ik wacht even tot na de deadline voor haar ;)

Dan nog: andere router proberen is niet echt een optie. Ben hier in Lissabon, Portugal voor een half jaar op uitwisseling. Ken dus niet even zomaar mensen waar ik ff een routertje kan fixen, ook bij winkels/ de provider wat regelen is gezien de taalbarrière lastig. :)

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-02 17:37
Verder nog geen kanalen gewijzigd, wil niets overhoop gooien aangezien mijn huisgenootje een aantal papers moet inleveren en daarbij internet nodig heeft. Ben bang wat verkeerd te doen, dus ik wacht even tot na de deadline voor haar ;)
dit vind ik wel heel sociaal... :P _/-\o_

wanneer is die, dus wanneer kan er weer getest worden?

• Barns
Dinsdag wordt er weer getest hahaha. Dan zal ik die kanalen 's omgooien en die router eens induiken.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-02 17:37
Barns schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:06:
Dinsdag wordt er weer getest hahaha. Dan zal ik die kanalen 's omgooien en die router eens induiken.
volgens mij is die dinsdag al voorbij, maar nog geen nieuws!? :X
nou ja, geen nieuws is goed nieuws he! :+

• Barns
Nog even een kleine update. Sorry voor de late reactie. Ik heb verspreid over de hele tijd echt van alles geprobeerd, super veel info op internet opgezocht. Maar het lukt gewoon niet het internet soepel te laten lopen met meerdere personen online.

Ik zit hier nog een krappe 4 week, dus ik doe red me er wel mee, ik geef het op... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Barns op 27-11-2009 01:03 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Barns schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:05:
OK, aantal dingen gecheckt.

1. De router werkt als gateway, we hebben namelijk alle drie verschillende IP adressen.
Krijgen jullie alle drie een intern ip (172.16.X.X, 10.X.X.X of 192.168.X.X) of een extern ip adres? Een extern ip adres, dan lijkt het mij dat het probleem hier ligt omdat er dan niet gedeelde kan worden met de internet verbinding. Misschien kan je eens een output geven van: Start -> CMD -> ipconfig /all
Pagina: 1