Ubuntu] Enkele vragen over het maken van een dual boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met 2 NTFS partities:
  • C:\ met daarop Windows XP SP3
  • D:\ met daarop Data ("Mijn Documenten" verwijst naar deze partitie)
Nu wil ik al tijden Ubuntu uitproberen, dus ben op zoek gegaan naar hoe ik een XP / Ubuntu dual boot maak. Dit blijkt niet zo lastig. Onder andere hier, hier en hier staat uitgelegd dat je slechts een Ubuntu live CD moet draaien. Die maakt dan binnen de C:\ partitie een aparte partitie waar Ubuntu op geinstalleerd wordt. Ook wordt automatisch Grub, de bootloader, geinstalleerd. Als Ubuntu klaar is met installeren, heb je een dual boot.

Dat klinkt erg eenvoudig, maar ik heb een aantal vragen hierover:
  • Op C:\ heb ik plm. 10GB vrij. Is dat voldoende voor Ubuntu (inclusief Open Office, Gimp en ander veelgebruikte software)?
  • Als Ubuntu op C:\ een aparte partitie maakt, hoe heet deze dan onder Windows? Blijft de huidige D:\ partitie, D:\ of wordt dit E:\?
  • Ik las dat Ubuntu overweg kan met NTFS partities. Kan ik dan vanuit Ubuntu de Data (D:\) partitie benaderen?
  • Hoe kan ik eventueel mijn laptop weer in eerdere staat terugbrengen als Ubuntu niets voor mij zou blijken te zijn? Met andere woorden: hoe lastig is het om Ubuntu en de bootloader te verwijderen? Ik vraag dit vooral opdat ik jaren geleden een dual boot Win98 / Debian heb gemaakt, en het bleek hel (ook door mijn beperkte Linux kennis natuurlijk), om die bootloader verwijderd te krijgen en te zorgen dat de PC "gewoon" weer Win98 startte bij het aanzetten. Uiteindelijk de schijf in een andere PC moeten hangen om hem te kunnen formatteren...
  • Zijn er gevallen bekend dat een Ubuntu installatie interfereert met de (al bestaande) XP installatie op wat voor manier dan ook?
Ik hoop dat jullie wat van mijn vragen kunnen beantwoorden. Ik heb er ontzettend veel zin in om Ubuntu uit te proberen, maar ben voor mijn opleiding wel afhankelijk van mijn laptop. Hoewel alle data op een externe schijf gebackupped staat, weet iedereen hier dat als er iets fout gaat, je computer opnieuw installeren al snel een dag of meer in beslag kan nemen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:59:

• Als Ubuntu op C:\ een aparte partitie maakt, hoe heet deze dan onder Windows? Blijft de huidige D:\ partitie, D:\ of wordt dit E:\?
De partitie waar ubuntu op komt te staan is niet leesbaar via windows, omdat windows geen ext3/ext4 ondersteund.
• Ik las dat Ubuntu overweg kan met NTFS partities. Kan ik dan vanuit Ubuntu de Data (D:\) partitie benaderen?
Jup
• Hoe kan ik eventueel mijn laptop weer in eerdere staat terugbrengen als Ubuntu niets voor mij zou blijken te zijn? Met andere woorden: hoe lastig is het om Ubuntu en de bootloader te verwijderen? Ik vraag dit vooral opdat ik jaren geleden een dual boot Win98 / Debian heb gemaakt, en het bleek hel (ook door mijn beperkte Linux kennis natuurlijk), om die bootloader verwijderd te krijgen en te zorgen dat de PC "gewoon" weer Win98 startte bij het aanzetten. Uiteindelijk de schijf in een andere PC moeten hangen om hem te kunnen formatteren...
Gewoon de ubuntu partitie verwijderen, vervolgens met de winXP cd nieuwe bootloader naar je MBR schrijven (zoek even op google hoe dat precies moet)
• Zijn er gevallen bekend dat een Ubuntu installatie interfereert met de (al bestaande) XP installatie op wat voor manier dan ook?
Eeh, bij mij niet iig. Behalve dat de windows bootloader wordt vervangen door de grub bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stereohead schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:06:
[...]
Eeh, bij mij niet iig. Behalve dat de windows bootloader wordt vervangen door de grub bootloader.
Is er dan geen mogelijkheid om de windows bootloader te behouden in plaats van dat deze door grub wordt vervangen? Wat is het voordeel van grub boven de standaard windows bootloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:47:
Is er dan geen mogelijkheid om de windows bootloader te behouden in plaats van dat deze door grub wordt vervangen? Wat is het voordeel van grub boven de standaard windows bootloader?
Nee, de Windows bootloader kan geen Linux kernel image booten... Waarom zou je de Windows bootloader willen hebben? :? Grub kan zo'n beetje alles booten.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 28-10-2009 00:49 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:49:
[...]
Nee, de Windows bootloader kan geen Linux kernel image booten... Waarom zou je de Windows bootloader willen hebben? :? Grub kan zo'n beetje alles booten.
Ik zou de windows bootloader willen behouden, omdat ik die dan niet terug hoef te zetten als ik Ubuntu ooit weer eens zou willen verwijderen.

Waar komt die bootloader te staan? Op een aparte partitie? Niet op de ext3/4 schijf schrijf, want die kan windows niet lezen dus.

En een andere vraag van me: hoe groot is een volledige Ubuntu installatie? Op de site zeggen ze dat je 4GB vrij moet hebben, maar ik wil er ook OpenOffice, Gimp, etc. op installeren. Is een partitie van 6GB genoeg? Gebruikt Linux het equivalent van een swapfile (waardoor ik de partitie 2GB groter zou moeten maken)?

Op internet zijn veel screenshot-voorbeeld-artikelen te zien hoe het Ubuntu installatieproces eruit ziet (ik noem er enkele in de TS). Maar in geen van die screenshots zie ik de mogelijkheid om de grootte van de Ubuntu-partitie aan te passen. Overal wordt gezegd "als windows op c:\ staat (en je hebt alleen c:\), frot dan een live cd in je speler en Ubuntu doet de rest (partitie aanmaken, installeren, bootloader vervangen)!" Ik heb wel graag iets meer controle...zijn daar tijdens de installatie opties voor?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is het niet zo als je Ubuntu dmv Wubi installeert dat je hem dan volledig kan verwijderen uit windows en dan dus ook je bootloader weer in orde? Of heb ik dat verkeerd begrepen :+
gertvdijk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:49:
[...]

Imho vind ik Grub ook beter. Maar als je Linux maar eventjes boot en speelt vind ik een Grub die standaard op je linux partitie staat nogal belastend :X Haal je de partitie weg dan gaat je hele systeem echt grandioos op zijn bek (been there done that)

[ Voor 59% gewijzigd door Touchdomex op 28-10-2009 08:17 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar GRUB komt te staan bedoel je? Op het MBR en op je Linux /boot partitie. Windows hoeft hiervan ook niet te lezen. GRUB kan het namelijk wel lezen en dat is voldoende, die geeft vervolgens Windows een shop op te gaan booten. Hiervoor heeft Windows verder geen GRUB meer voor nodig.

Waarom zou je ooit nog terug willen naar Windows? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:09:
[...]

Ik zou de windows bootloader willen behouden, omdat ik die dan niet terug hoef te zetten als ik Ubuntu ooit weer eens zou willen verwijderen.

Waar komt die bootloader te staan? Op een aparte partitie? Niet op de ext3/4 schijf schrijf, want die kan windows niet lezen dus.

En een andere vraag van me: hoe groot is een volledige Ubuntu installatie? Op de site zeggen ze dat je 4GB vrij moet hebben, maar ik wil er ook OpenOffice, Gimp, etc. op installeren. Is een partitie van 6GB genoeg? Gebruikt Linux het equivalent van een swapfile (waardoor ik de partitie 2GB groter zou moeten maken)?
Nee! Linux werkt het fijnste als je gebruikt maakt van 10GB minimaal(uiterste minimum imho) en daarnaast 1 a 2 GB aan swap. Ik zelf heb het ingericht 10GB voor mijn /, 40GB voor mijn /home en 3GB voor mijn Swap
Op internet zijn veel screenshot-voorbeeld-artikelen te zien hoe het Ubuntu installatieproces eruit ziet (ik noem er enkele in de TS). Maar in geen van die screenshots zie ik de mogelijkheid om de grootte van de Ubuntu-partitie aan te passen. Overal wordt gezegd "als windows op c:\ staat (en je hebt alleen c:\), frot dan een live cd in je speler en Ubuntu doet de rest (partitie aanmaken, installeren, bootloader vervangen)!" Ik heb wel graag iets meer controle...zijn daar tijdens de installatie opties voor?
Wat jij doet is vanuit Windows dmv wubi installeren en de screenshots daarvan gebruiken. Als jij hem dmv een liveCD installeerd kun je in het scherm voor bepalen van de HD ruimte voor Linux zelf bepalen wat en hoeveel je aan Linux toekent.

Ik zou trouwens niet teveel van je Windows XP afhalen. Als XP minder dan ongeveer 5GB heeft om op te slaan is de kans vrij snel aanwezig dat hij erg traag word!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:09:
[...]

Een ubuntu installatie is inclusief OpenOffice, GIMP, etc. Je kunt er direct mee aan de slag. Desalniettemin is het wel aan te raden wat ruimte over te hebben, minder dan 8GB zou ik niet aanraden.

Linux gebruikt over het algemeen geen swapfile, maar een swap-partitie. Voordeel is dat dit wat snelheidswinst oplevert bij veel swappen, nadeel is dat het ruimte op je HDD kost. Voor de swap partitie wordt geadviseerd 1,5x je fisieke geheugen als grootte te nemen, maar meer dan 2GB is over het algemeen overkill.

Als ik het zo hoor moet jij gewoon de wubi-installer gebruiken vanuit windows. Dan installeert'ie ubuntu op een bestaande NTFS-partitie, met behoud van het windows bootmenu. Technisch is het niet de mooiste oplossing (Ext3/4 filesystems zijn toch wel redelijk superieur), maar het is wel veruit de makkelijkste.

Nog een tip: Als je de folders ~/video's , ~/documenten enz. vervangt door gelijknamige snelkoppelingen naar je "mijn video's", "mijn documenten" enz. folders op je NTFS-schijf, kun je die gewoon blijven gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 00:17
Ivm die bootloader zou je je geen zorgen hoeven te maken. Als je de linux partitie verwijderd en je start je computer op met de windows xp cd hoef je in de recovery console enkel Fixboot of Fixmbr in te geven en alles werkt weer naar behoren ;)
Ik draai zelf ook dualboot en heb op mijn desktop linux verwijderd omdat ik meer op mijn laptop werk.
Maar eenmaal je linux hebt geproefd wil je niet meer terug naar windows, uitgezonder voor games eventueel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens hier naar http://wubi-installer.org/
Zelf al eens gebruikt en werkt op zich prima.

edit:

was al vernoemd zie ik

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:22:

Nee! Linux werkt het fijnste als je gebruikt maakt van 10GB minimaal(uiterste minimum imho) en daarnaast 1 a 2 GB aan swap. Ik zelf heb het ingericht 10GB voor mijn /, 40GB voor mijn /home en 3GB voor mijn Swap
Ik heb het idee dat jij absurd veel swap hebt, ik gebruik 0.5 - 1 GB en het liefst zou ik hebben dat ie alles naar mijn RAM zou swappen. Moet volgens mij in te stellen zijn, maar heb ik nooit naar gekeken. Waarom gebruik je zoveel swap, en hoeveel daarvan wordt er daadwerkelijk benut?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Sallin schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:17:
[...]

Ik heb het idee dat jij absurd veel swap hebt, ik gebruik 0.5 - 1 GB en het liefst zou ik hebben dat ie alles naar mijn RAM zou swappen. Moet volgens mij in te stellen zijn, maar heb ik nooit naar gekeken. Waarom gebruik je zoveel swap, en hoeveel daarvan wordt er daadwerkelijk benut?
Weet dat het overkill is, maar gewoon zekerheid. Heb die HD ruimte gewoon over en die 1GB meer of minder mis ik echt niet.

Kan niet snel kijken wat er gebruikt word nu want mijn laptop zit in de tas alvast voor naar school en op mijn desktop draait geen Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:23:
[...]

Weet dat het overkill is, maar gewoon zekerheid. Heb die HD ruimte gewoon over en die 1GB meer of minder mis ik echt niet.

Kan niet snel kijken wat er gebruikt word nu want mijn laptop zit in de tas alvast voor naar school en op mijn desktop draait geen Linux.
Dan snap ik het (beter :p), maar dat is dus niet noodzakelijk als je op een beperkt deel van je HD ubuntu wilt uitproberen. Ik heb trouwens nog een aardig linkje gevonden waar swap wordt bediscussierd: http://www.linux.com/news...ll-about-linux-swap-space

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Sallin schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:29:
[...]

Dan snap ik het (beter :p), maar dat is dus niet noodzakelijk als je op een beperkt deel van je HD ubuntu wilt uitproberen. Ik heb trouwens nog een aardig linkje gevonden waar swap wordt bediscussierd: http://www.linux.com/news...ll-about-linux-swap-space
Was ook maar een voorbeeld over hoe je het kan indelen. Voordeel is dat je het helemaal zelf kan weten. Voordeel van een gescheiden Home en de rest is dat je gewoon een reinstall kan doen en je home partitie kan behouden want daar kom je dan niet aan, maar je hebt nog wel al je bestanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mijn ervaring met Ubuntu is dat het geheugengebruik sowieso niet ver boven de 500MB uit komt. Volgens mij heb ik het zelfs nog nooit hoger dan 700MB gezien. Als je meer dan 1GB aan intern geheugen hebt, kun je dus sowieso afvragen hoe nuttig een swap-partitie nog is, behalve voor het wegschrijven van je RAM als je je computer hybernate...

-edit- @ hieronder: Ja, daarom heb ik ook wat swap, maar met 4GB intern geheugen (wat tegenwoordig toch wel de standaard is voor nieuwe systemen) heeft het echt geen nut om een 8GB swap-partitie te maken. 1 à 2 GB is dan zat.

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 28-10-2009 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:52:
Mijn ervaring met Ubuntu is dat het geheugengebruik sowieso niet ver boven de 500MB uit komt. Volgens mij heb ik het zelfs nog nooit hoger dan 700MB gezien. Als je meer dan 1GB aan intern geheugen hebt, kun je dus sowieso afvragen hoe nuttig een swap-partitie nog is, behalve voor het wegschrijven van je RAM als je je computer hybernate...
Idd, dat wordt bediscussieerd in het linkje wat ik boven heb gepost. Als je geen swap hebt, en je RAM komt onverhoopt boven de max dan crasht je computer. Een beetje swap is dus wel prettig.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:59:
[...]
[...] Als ik het zo hoor moet jij gewoon de wubi-installer gebruiken vanuit windows. Dan installeert'ie ubuntu op een bestaande NTFS-partitie, met behoud van het windows bootmenu. Technisch is het niet de mooiste oplossing (Ext3/4 filesystems zijn toch wel redelijk superieur), maar het is wel veruit de makkelijkste.
Bedankt voor de suggestie, maar in dat geval kan ik het maar beter meteen goed doen. Ext3/4 dus :)

Dus even een stappenplan, graag op- of aanmerkingen:
  • De HDD in mijn laptop is 160GB. Ik heb dit opgedeeld in C: (25GB, voor windows) en D: (135GB, voor data). Op C: is plm. 15GB in gebruik (inclusief swap). D: is voor 70GB leeg, omdat ik een externe schijf gebruik voor het opslaan van films, etc.
  • Ik ga dus C: vergroten (Partitionmagic of zijn er goede alternatieven?) naar 50GB; D: verkleinen naar 108GB en E: aanmaken (2GB) voor Ubuntu swap (ik heb 2GB geheugen)
  • Ik maak een Ubuntu live CD (die dus bootable is), start PC opnieuw op en installeer vanaf de CD-ROM Ubuntu. Voordeel hiervan is dat ik zelf kan bepalen hoeveel ruimte van C: ik wil toekennen aan Ubuntu. Tijdens de installatie kies ik daarvoor 20GB (zodat er 30 overblijft voor windows xp). Ik wijs E: aan als swap partitie
    • Ik heb een Ubuntu 9.04 iso gedownload van http://www.ubuntu.com/getubuntu/download. Hoe maak ik daar de genoemde "Live CD" van?
    • wat doet Ubuntu dan met C:? Wordt die dan verkleind naar 30GB en maakt Ubuntu van de andere 20GB een ext3/4 partitie aan? En zo ja, hoe ziet dat eruit in windows? Is windows gewoon "blind" voor deze partitie?
    • de E: partitie maak ik aan onder windows en zal hem wel NTFS of FAT formatteren. Herformatteert Ubuntu die tijdens de installatie naar ext3/4? En is het dan zo dat ik die onder windows ook niet meer zie?
  • Tijdens de installatie wordt de windows bootloader vervangen door GRUB. Om die terug te zetten, kan ik altijd de recovery CD van windows xp gebruiken.
    • hoe kan ik - zou ik dat willen - linux verwijderen? Met andere woorden: de twee gecreeerde ext3/4 partities (Ubuntu installatie + swap) formatteren? Ik neem aan dat dat niet via fdisk van een windows installatie CD kan?
Een hoop vragen, maar liever nu dan wanneer alles in het honderd loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien dat ik het verkeerd lees in jouw posts, maar volgens mij snap je niet helemaal hoe de schijfindeling werkt.

Je gaat niet een bestaande partitie gebruiken om ubuntu op te installeren. Hiervoor ga je een nieuwe paritie aanmaken. Deze nieuwe paritie krijgt geen letter (omdat alleen windows letters gebruikt) en zal ook niet te zien zijn in windows. Het makkelijkste zou dus zijn, om je D: partitie gewoon kleiner te maken en dan de ongepartitioneerde ruimte die dan overblijft te gebruiken voor je ubuntu installatie (/) en je swap partitie.

Dan krijg je de volgende indeling op je schijf

|--windows-(25GB)--|--data-(109GB)--|--ubuntu-(24GB)--|--swap-(1GB)--| (1 GB swap is meer dan genoeg)

Op deze manier blijft windows gewoon C: en je datapartitie gewoon D: en zul je de andere twee niet terug zien in windows.

Het indelen van de partities kun je gewoon in de live-cd van ubuntu doen (met GParted). Swap is geen ext3/4, maar linux-swap bestandssysteem.

Als je de ubuntu image hebt, kun je die gewoon op een cd branden, dat is namlijk de live-cd.

Mocht je linux weer willen verwijderen (waarom?! :p), dan kun je dat gewoon weer met die ubuntu live-cd doen, door de partities te verwijderen en eventueel de andere partities deze ruimte weer te laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:35:
De HDD in mijn laptop is 160GB. Ik heb dit opgedeeld in C: (25GB, voor windows) en D: (135GB, voor data). Op C: is plm. 15GB in gebruik (inclusief swap). D: is voor 70GB leeg, omdat ik een externe schijf gebruik voor het opslaan van films, etc.
Stop met denken in C:, D:, etc. Dat is slechts naamgeving en heeft niets te maken met je partitietabel die je gaat maken!
Ik ga dus C: vergroten (Partitionmagic of zijn er goede alternatieven?) naar 50GB; D: verkleinen naar 108GB en E: aanmaken (2GB) voor Ubuntu swap (ik heb 2GB geheugen)
De installer heeft een partitioner aan boord die in tegenstelling tot PartitionMagic nog wel wordt ondersteund (bijgewerkt)...
Ik maak een Ubuntu live CD (die dus bootable is), start PC opnieuw op en installeer vanaf de CD-ROM Ubuntu. Voordeel hiervan is dat ik zelf kan bepalen hoeveel ruimte van C: ik wil toekennen aan Ubuntu. Tijdens de installatie kies ik daarvoor 20GB (zodat er 30 overblijft voor windows xp). Ik wijs E: aan als swap partitie
Nu heb je het wel weer over partitioneren tijdens de installatie... Beetje dubbel.
Ik heb een Ubuntu 9.04 iso gedownload van http://www.ubuntu.com/getubuntu/download. Hoe maak ik daar de genoemde "Live CD" van?
ISO branden op CD? :X
wat doet Ubuntu dan met C:? Wordt die dan verkleind naar 30GB en maakt Ubuntu van de andere 20GB een ext3/4 partitie aan?
Dat kan je allemaal zelf bepalen in de partioner (als je maar kiest voor handmatig).
En zo ja, hoe ziet dat eruit in windows? Is windows gewoon "blind" voor deze partitie?
Windows kan standaard niks met ext3/4 dus die volumes zullen niet zichtbaar zijn.
de E: partitie maak ik aan onder windows en zal hem wel NTFS of FAT formatteren. Herformatteert Ubuntu die tijdens de installatie naar ext3/4?
Ook dat kan je zelf bepalen. Waarom zou je eerst iets willen formatteren als NTFS/FAT om het vervolgens weer opnieuw te formatteren? :?
En is het dan zo dat ik die onder windows ook niet meer zie?
Als de partitie NTFS of FAT is zie je hem onder beide OSen, als je hem formatteert als wat anders alleen onder Ubuntu.
Tijdens de installatie wordt de windows bootloader vervangen door GRUB. Om die terug te zetten, kan ik altijd de recovery CD van windows xp gebruiken.
Ja, maar dan kan je dus geen Ubuntu meer starten dus ik snap je hele punt niet...
hoe kan ik - zou ik dat willen - linux verwijderen? Met andere woorden: de twee gecreeerde ext3/4 partities (Ubuntu installatie + swap) formatteren? Ik neem aan dat dat niet via fdisk van een windows installatie CD kan?
Linux Swap is geen ext3/4, maar buiten dat... tuurlijk kan je die partities verwijderen met fdisk... Met fdisk kan je gewoon je partitietabel opnieuw inrichten en Windows de partities vervolgens laten formatteren...

Tip 1: Lees je in in wat partities zijn, wat formatteren is en probeer iets gewoon uit voordat je allemaal vragen gaat roepen die 100000 andere mensen ook al hebben gesteld en beantwoord zijn.
Tip 2: Gebruik een virtuele machine om even wat in te proberen, dan weet je wat de installer allemaal kan.
Tip 3: Meer mensen willen wat jij wil -- dus --> de Ubuntu installer is er al helemaal klaar voor. Zo werkt dat vaker in Linux wereld.
Tip 4: Zet je Windows bril af en start opnieuw zoals in \[Ubuntu-Project] 50 dagen zonder Windows.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik kan me alleen maar aansluiten bij gertvdijk; Het is duidelijk dat je niet voldoende kennis hebt om zomaar wat te gaan prutsen. Wil je toch hiermee gaan experimenteren kan ik je alleen maar op het hart drukken: Maak een goede backup van al je data die je niet kwijt wil (maar die had je natuurlijk al). Vooral partities verkleinen/verplaatsen/vergroten is nogal risicovol. Zoals in dit topic al eerder is gezegd, begin eens met een virtual machine, of de wubi installer. Met Wubi installeer je Ubuntu in een disk image (gewoon een bestand) in je windows partitie. Mocht het dan bevallen, denk dan eens na over het opnieuw inrichten van je pc, met een eventuele dual-boot in gedachten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GuitarWeed schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:47:
[...] Het makkelijkste zou dus zijn, om je D: partitie gewoon kleiner te maken en dan de ongepartitioneerde ruimte die dan overblijft te gebruiken voor je ubuntu installatie (/) en je swap partitie.

Dan krijg je de volgende indeling op je schijf

|--windows-(25GB)--|--data-(109GB)--|--ubuntu-(24GB)--|--swap-(1GB)--|

Op deze manier blijft windows gewoon C: en je datapartitie gewoon D: en zul je de andere twee niet terug zien in windows.
Ja, da's natuurlijk veel makkelijker dan C verkleinen, etc. :)
Als je de ubuntu image hebt, kun je die gewoon op een cd branden, dat is namlijk de live-cd.
Dat is niet zo goed op hun site aangegeven, dus dank. Ik snap niet waarom dat dan weer een Live CD moet heten, ipv gewoon bootable CD.
Zie hierboven :)
Ook dat kan je zelf bepalen. Waarom zou je eerst iets willen formatteren als NTFS/FAT om het vervolgens weer opnieuw te formatteren? :?
:+
[...] Ja, maar dan kan je dus geen Ubuntu meer starten dus ik snap je hele punt niet...
Ik bedoel voor wanneer ik Ubuntu weer zou willen verwijderen en terug wil naar hoe mijn pc er nu uitziet.
[...] Tip 3: Meer mensen willen wat jij wil -- dus --> de Ubuntu installer is er al helemaal klaar voor. Zo werkt dat vaker in Linux wereld.
Tip 4: Zet je Windows bril af en start opnieuw zoals in \[Ubuntu-Project] 50 dagen zonder Windows.
(3) Fijn en (4) OK :) Zoals gezegd wat zenuwachtig omdat ik al eerder een Debian dual boot heb getracht te maken (hoewel al jaren geleden) en toen ging het goed voud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Dat is niet zo goed op hun site aangegeven, dus dank. Ik snap niet waarom dat dan weer een Live CD moet heten, ipv gewoon bootable CD.
Dat is omdat de CD niet alleen een installatie-CD is, maar ook direct het besturingssysteem kan starten, zonder te installeren. En zo'n CD heet nou eenmaal een live-CD. Omdat iemand dat ooit zo genoemd heeft.

overigens vind ik dat de howto weinig te raden over laat ook niet voor nederlanders
(3) Fijn en (4) OK :) Zoals gezegd wat zenuwachtig omdat ik al eerder een Debian dual boot heb getracht te maken (hoewel al jaren geleden) en toen ging het goed voud...
Dan zul je wel schrikken van hoeveel makkelijker het tegenwoordig allemaal is!

[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 28-10-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Waarom geen virtualbox met xp? het is veel makkelijker te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sallin schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:17:
[...]

Als je suspend-to-disk wil gebruiken moet je swap partitie net zo groot zijn als je (gezippte) RAM.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
als je niks veranderd en vanaf de livecd ubuntu start kan je via de diskmanager in ubuntu ook makkelijk je partities managen, zo had ik het gedaan.
Dus wat ruimte op C: gemaakt (files opruimen in windows en dan krimpen met ubuntu partitie manager vanaf cd), data partitie met rust gelaten, ubuntu partitie gemaakt mbv livecd en ubuntu geïnstalleerd.

Je kan met balkjes schuiven naar hoeveel ruimte elke partitie (C: en D:) moet hebben en dan krimpt ie ze. Je houdt dan ongeformatteerde ruimte over, hier kun je ubuntu op installeren via de wizard.

[ Voor 31% gewijzigd door jayvol09 op 28-10-2009 19:39 ]

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 12:31
mcDavid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 08:59:
[...]

...

Nog een tip: Als je de folders ~/video's , ~/documenten enz. vervangt door gelijknamige snelkoppelingen naar je "mijn video's", "mijn documenten" enz. folders op je NTFS-schijf, kun je die gewoon blijven gebruiken ;)
Als ik /home nu niet op een eigen partitie zet, maar wel van deze links maak, werkt het dan? Wil namelijk vanaf morgen (karmic) naast mijn Vista 64b ook Ubuntu draaien, met gebruik van mijn persoonlijke NTFS partitie (nu dus Documents, Videos, Pictures, Downloads).. Hoe maak je die links eigenlijk? Gewoon folder verwijderen en een link aanmaken, of is het terminal werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Malandro schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:52:
Als ik /home nu niet op een eigen partitie zet, maar wel van deze links maak, werkt het dan? Wil namelijk vanaf morgen (karmic) naast mijn Vista 64b ook Ubuntu draaien, met gebruik van mijn persoonlijke NTFS partitie (nu dus Documents, Videos, Pictures, Downloads).. Hoe maak je die links eigenlijk? Gewoon folder verwijderen en een link aanmaken, of is het terminal werk?
Ik zou aanraden de oorspronkelijke map te hernoemen, vervolgens een symbolic link aan te maken naar het target.

Dat kan vast allemaal ook in Nautilus, maar in de terminal is het echt maar twee regels.
user@host$ mv ~/Pictures ~/Pictures-old
user@host$ ln -s /path/to/new/Pictures/directory ~/Pictures

Zo doe ik dat met al die directories in mijn /home, naar mijn datapartitie.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 28-10-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, deze post schrijf ik dus vanuit Ubuntu :) Dat valt allemaal ontzettend mee in vergelijking met 6, 7 jaar geleden zeg :) Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een MSI VR601. Wifi en zelfs de Bluetooth module werkten meteen. Echt geweldig :) Ik zal vast nog vragen gaan hebben, maar die stel ik dan wel in een algemeen Ubuntu topic. Bedankt voor ieders reaktie :)

P.S. Ik vind Ubuntie responsiever dan XP, maar dat kan ook omdat het een verse installatie is...de tijd zal het leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:54:
Nou, deze post schrijf ik dus vanuit Ubuntu :) Dat valt allemaal ontzettend mee in vergelijking met 6, 7 jaar geleden zeg :) Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een MSI VR601. Wifi en zelfs de Bluetooth module werkten meteen. Echt geweldig :) Ik zal vast nog vragen gaan hebben, maar die stel ik dan wel in een algemeen Ubuntu topic. Bedankt voor ieders reaktie :)

P.S. Ik vind Ubuntie responsiever dan XP, maar dat kan ook omdat het een verse installatie is...de tijd zal het leren...
Eeuh nee :P
Als je vragen hebt kan je het beste gewoon een apart topic openen, het ubuntu topic is juisst NIET voor vragen (staat ook in de waarschuwing)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nice dat je install gelukt is!
Malandro schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:52:
[...]

Precies, gewoon in nautilus de standaard mappen verwijderen, naar je NTFS-schijf bladeren, rechtermuisknop -> verwijzing maken, die verwijzing hernoemen en verplaatsen naar /home/username

Moet er wel even bij zeggen: /home op een eigen partitie zetten werkt wel VEEL relaxter als je voornamelijk linux draait.

Wat ik beschreef is handig als je nog veel met windows werkt, maar waarschijnlijk leer je dat al snel af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
gertvdijk schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:53:
[...]

Ik zou aanraden de oorspronkelijke map te hernoemen, vervolgens een symbolic link aan te maken naar het target.

Dat kan vast allemaal ook in Nautilus, maar in de terminal is het echt maar twee regels.
user@host$ mv ~/Pictures ~/Pictures-old
user@host$ ln -s /path/to/new/Pictures/directory ~/Pictures

Zo doe ik dat met al die directories in mijn /home, naar mijn datapartitie.
Bedankt, dadelijk maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Malandro schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:02:
[...]

Bedankt, dadelijk maar eens proberen.
Heb nu een /home partitie aangemaakt (1GB) en heb de links aangemaakt. Nu moet ik telkens een wachtwoord voor de NTFS partitie invoeren zodat deze gemount kan worden. Is dat makkelijker te maken? Zodat de links altijd werken? Is het trouwens ook mogelijk de links eenzelfde icoon te geven als de originele mappen? Nu zijn het simpele lege mapjes...

GRUB werkt trouwens ook leuk, het is allemaal puzzlen, maar zo kun je een mooi keuzescherm maken. Zelfs mijn Acronis Recovery doet er aan mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 22:11
Hier staat hoe je ervoor kan zorgen dat je NTFS partities worden ge-auto-mount :)
https://help.ubuntu.com/c...dPartyNTFS3G#Introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 08:24:
Hier staat hoe je ervoor kan zorgen dat je NTFS partities worden ge-auto-mount :)
https://help.ubuntu.com/c...dPartyNTFS3G#Introduction
Automount is nog net weer even iets anders. Ik zou het liever anders willen noemen. Namelijk dat partities bij het booten al (kunnen) worden gemount.

Automount is een daemon die automatisch kan mounten als er reden voor is, zoals het mounten van een NFS share als een bepaalde gebruiker inlogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 22:11
mja oke :)
Maar waar het allebij uiteindelijk op neer komt is dat je niet meer dat irritante wachtwoord hoeft in te rammen..
Pagina: 1