Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik een nieuwe pc samen gesteld.
Alles werkt behalve dat ik de cpu fan niet kan instellen, niet in de bios en ook niet software matig.
Hij is wel in te stellen maar gaat vervolgens niet langzamer lopen. b.v. max temp 50c max speed 25% vervolgens blijft die lopen rond de 2900rpm met een klere herrie.

Gebruik bios versie 1.4

What to do??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Ik kan je aan raden de basic Intel koeler er op te zetten en te kijken of het dan wel werkt.

Want dat is ene makkelijke test om te voorkomen dat je het verkeerde component gaat onderzoeken.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik al gedaan deze blijft ook op maximale toeren door draaien.
Ben tevens verder gaan kijken met het programma speedfan en hier staat bij temp2 -128 zo dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 18:18

GreyGhost

Het is een spook

Heb je de CPU fan aangesloten op de correcte CPU fan header? (4 pins, zit er ook een 4 pins stekker op beide fans)?

Wat is de temperatuur van je CPU, als die hoog blijft (door slecht contact van de heatsink bijvoorbeeld) gaat de fan ook niet langzamer (gebruik eens hwmonitor voor de temperatuur waarden).

Heb je ook al lagere temperaturen percentages geprobeerd? (gebruik zelf 40oC en 0% max speed (0% is dan niet uit maar ~ 800 rpm), geen intel bord, wel MSI)

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cpu fan is correct aangesloten op de 4pins aansluiting.
Temp van CPU komt niet boven de 30c. Heb ook al bijna alle mogelijke combinaties gebruikt aangaande temperatuur instellingen en snelheden van fan maar wat ik ook doe hij blijft op 2900 rpm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na meedere malen met MSI contact te hebben gehad is er een klein defect aan de MB. Probleem is opgelost topic kan gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tCC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:28

tCC

zelfde plank, zelfde probleem, heb je een nieuwe gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Flare
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-07 10:50
Hallo slote100 en tCC,

Hier hetzelfde probleem, dus toch even een schopje tegen dit topic... Kan iemand mij aangeven of dit een defect moederbord is, of een bios-/driverprobleem. Hoe heb je het opgelost.

Zou het een optie zijn om de CPU fan aan te sluiten op een sysfan aansluiting op het mobo?

Not being paranoid doesn't mean nobody is following you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
James Flare schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:51:
Zou het een optie zijn om de CPU fan aan te sluiten op een sysfan aansluiting op het mobo?
Dat kan natuurlijk altijd. Het risico is dat de fan niet harder gaat draaien als de CPU het warm krijgt en zodoende kan oververhitten en afsluiten. Je kunt dit oplossen met een goede koeler en een fan die de processor onder max. load koel houdt en toch stil is. Dan geeft het namelijk niet dat de fan niet variabel aangestuurd wordt, de CPU blijft immers altijd koel genoeg.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Flare
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-07 10:50
Crahsystor schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 18:07:
[...]

Dat kan natuurlijk altijd. Het risico is dat de fan niet harder gaat draaien als de CPU het warm krijgt en zodoende kan oververhitten en afsluiten. Je kunt dit oplossen met een goede koeler en een fan die de processor onder max. load koel houdt en toch stil is. Dan geeft het namelijk niet dat de fan niet variabel aangestuurd wordt, de CPU blijft immers altijd koel genoeg.
Dat was inderdaad de belangrijkste reden om die optie niet direct uit te voeren. Overigens heb ik het probleem opgelost.

Mijn eigen ongeduld was de oorzaak van het falen. :S In de Bios stond CPU smartfan control (of iets in die trant) standaard op 100%. Als ik die waarde aanpaste naar een doeltemperatuur (bijv. 50 graden) met als minimale fan speed 0% gebeurde er niets...
...tenminste... niet direct... De wijzigingen werden (natuurlijk) pas van kracht als ik de bios opsla en de pc herstart... 8)7

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Not being paranoid doesn't mean nobody is following you...

Pagina: 1