[SBS2003/Exchange2003] Store.exe teveel geheugen

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Beste mede tweakers,

Sinds een aantal dagen krijg ik per email eens per dag een melding binnen dat store.exe teveel geheugen in neemt.
Nu kreeg ik eerst een algemene melding binnen dat er door een bepaald process teveel geheugen in beslag werd genomen.
Nu viel me op dat dit store.exe was, en nog even in de rapportage meldingen gekeken voor welke specifieke processen die een melding aangaf.
Hierbij stond store.exe uitgeschakeld, dus had deze even aangezet.
En jahoor, de volgende dag was de vermelding specifiek voor store.exe

De eerst melding in het algemeen was als volgt:

Signaal op SBS2003 om 23-10-2009 20:12:51

Een grote hoeveelheid geheugen is toegewezen aan toepassingen en processen. Constant veel geheugen gebruiken kan leiden tot prestatievermindering.

Gebruik Taakbeheer om te bepalen welke processen en toepassingen het meeste geheugen gebruiken. Controleer de activiteit van deze bronnen gedurende een aantal dagen. Als ze voortdurend veel geheugen gebruiken en als het minder belangrijke processen of services zijn, kunt u proberen ze te stoppen en opnieuw te starten.

U kunt deze melding uitschakelen of de drempelwaarde ervan wijzigen via de taak Waarschuwingsmeldingen wijzigen in takenlijst Controle en rapportage in Serverbeheer.

Na de aanpassing is de melding veranderd naar:

Signaal op SBS2003 om 23-10-2009 21:38:33

Het proces store.exe gebruikt meer geheugen dan normaal.

Controleer of u problemen heeft met e-mail. Als er problemen zijn, dient u de Microsoft Exchange Information Store-service te stoppen en opnieuw te starten.

U kunt deze melding uitschakelen of de drempelwaarde ervan wijzigen via de taak Waarschuwingsmeldingen wijzigen in takenlijst Controle en rapportage in Serverbeheer.

Het vreemde vindt ik overigens wel dat de melding iedere keer dezelfde signaaltijd aangeeft, namelijk:

Signaal op SBS2003 om 23-10-2009 21:38:33

Nu heb ik al op internet zitten zoeken en kun je hiervoor iets in de boot.ini aanpassen, alleen staat hier expliciet bij dat dit niet op een SBS server gedaan mag worden en zeker niet i.c.m. AD.

Voor de rest heb ik hier eigenlijk niets over kunnen vinden hoe dit op te lossen?

Server specs:
Intel Xeon 3065 / 2.33Ghz
4GB DDR2 - ECC 800mhz / PC2-6400

Verwijderd

Dat store.exe veel geheugen gebruikt is helemaal geen probleem:
http://msexchangeteam.com/archive/2004/08/02/206012.aspx

Ik heb weinig ervaring met SBS, maar op hoeveel staat de threshold van die melding? Zie je meldingen in je event log? Geeft ExBPA nog dingen aan? En misschien nog wel belangrijker, hebben je gebruikers problemen? Is dit trouwens dezelfde server als \[SBS2003/Exchange2003] MAPI session > maximum of 500 objects ?

• DaVaRiOuS
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:54:
Dat store.exe veel geheugen gebruikt is helemaal geen probleem:
http://msexchangeteam.com/archive/2004/08/02/206012.aspx

Ik heb weinig ervaring met SBS, maar op hoeveel staat de threshold van die melding? Zie je meldingen in je event log? Geeft ExBPA nog dingen aan? En misschien nog wel belangrijker, hebben je gebruikers problemen? Is dit trouwens dezelfde server als \[SBS2003/Exchange2003] MAPI session > maximum of 500 objects ?
De melding staat nu ingesteld op de standaard waarden van 104857600 bytes (102.400 kb)
Store.exe is op dit moment 648.400 kb

Staat voor de rest geen melding in de event log

Enige melding die in ExBPA staat is:
The space for the paging file (11894) is larger than the physical memory (3966). This may affect the system performance. It is recommended to have paging file size equal to the physical memory.

Er zit 4GB geheugen in.
De virtuele geheugen heb ik op minimaal 1,5 x 4 gb en maximale heb ik 1,5x het minimale virtuele gehugen

Extra info wat ik in het register heb aangepast:

The maximum database size for mailbox store 'Mailbox Store (SBS2003)' on server SBS2003 is set to 50 GB.

Disk timeout on server sbs2003.Domein.local is not set at the default of 10 seconds. This is normal if third-party storage software is installed. Current timeout value is 90 seconds.

The value for the 'objtFolder' registry entry on server sbs2003.Hilgersom.local has changed. Current value: 800.

-----

Het is inderdaad dezelfde server als die in het andere topic staat vermeld.

Verwijderd

Zet die melding gewoon uit dan. Store.exe pakt gewoon wat er vrij beschikbaar is. Zolang je geen andere dingen op ej bak doet wordt store.exe dus je grootste gebruiker van RAM.
enne... een halve GB? dat is toch peanuts. Daar moet je helemaal geen melding van krijgen anders blijf je troubleshooten.

• DaVaRiOuS
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:02:
Zet die melding gewoon uit dan. Store.exe pakt gewoon wat er vrij beschikbaar is. Zolang je geen andere dingen op ej bak doet wordt store.exe dus je grootste gebruiker van RAM.
enne... een halve GB? dat is toch peanuts. Daar moet je helemaal geen melding van krijgen anders blijf je troubleshooten.
Melding van Store.exe heb ik uit gezet.
Tevens heb ik nu ook de algemene melding voor de toegewezen geheugen van alle toepassingen en processen verhoogd van 2GB naar 4GB

eens zien of het hiermee als 'verholpen'.