soort philips wake-up light

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Hallo
Ik wil een lamp bouwen die langzaam aan gaat, voor als ik 's ochtends wakker word dan wil ik niet meteen dat felle licht als ik mijn lamp aan doe. :9
Mijn idee was een soort van wake-up light (die gaat ook langzaam aan) en hij moet binnen 10-15 min. op volle kracht schijnen ( het liefst zonder microcontroller). Ik ben van plan om hem op 12volt te laten werken en ook een lamp van 12v te gebruiken: ccfl van 10 cm of halogeen lampje of misschien een high power led. heb je andere suggesties dan hoor ik het graag!!!
Weten jullie hier misschien een schema voor?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Wat heb je zelf al uitgezocht? Het is handiger en beter als je gerichte vragen komt.

Een vriend van mij heeft dit gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=aKBdtVC3bjI

Ongeveer wat jij wil maar dan anders uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Met een microcontoller is zoiets erg gemakkelijk op te lossen, een alternatieve relatief eenvoudige oplossing die kan werken lijkt me de volgende:
Gebruik als trigger een tijdschakeldoos, zo'n blok wat je in een stopcontact steekt en wat zelf weer een stopcontact geeft wat je op gezette tijden in/uit kan laten schakelen. Hierin steek je de adapter naar 12V.
Maak een constante stroombron op de 12V die een elco oplaad (waardoor je een lineair stijgende spanning creëert, kies stroom en capaciteit zo dat je de gewenste tijd haalt). Dan maak je nog (vb met een NE555) een zaagtandgenerator op een frequentie hoger dan 100Hz (dan zie je geen flikkering), die je mbv een comparator gebruikt om een PWM te maken die netjes mee omhoog gaat met de spanning uit de eerder genoemde elco. Met die PWM stuur je de lamp aan.

Let wel dat je met een CCFL en een gloeilamp (waar een halogeenlamp ook onder valt) niet lineair zal zijn, met led's krijg je (in dit voorbeeld) het mooiste resultaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb er zelf twee gebouwd; eentje met een wekradio (van Philips notabene), een buffertje met pulsuitgang middels een 40106 en een langzaam-aan dimmer van Velleman. Speelt dus gewoon radio en de lamp gaat langzaam binnen 30 minuten aan.

De tweede is ook van Velleman, maar dan puur een klok met ingebouwde dimmer die in 20 minuten van 00 naar FF gaat.
Die laatste is wat compacter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-10 15:44
Kan je niet gewoon een spaarlamp nemen? Die dingen hebben ook een opwarmtijd, gaat wel ietsje sneller dan 15 minuten, maar dit is de aller makkelijkste manier. Heb hier een ikea lampje van een watt of 5, die na ongeveer 5 minuten pas op vol vermogen brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware.tom
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 16:32
Ik heb nu al een spaarlamp ;)
Voor mij is het niet egt nodig dat er een wekker/timer in zit(hij hoeft mij namelijk niet te wekken dat doet mijn wekker al :*) )
Ik heb net besloten dat ik het me leds ga doen die worden ook niet heet en ze verbruiken ook niet zo veel. ik heb net al een site gevonden hoe je kan berekenen hoelang het duurt voordat je elco is opgeladen en ook al hoe je een zaagtand generator maakt.
Maar als iemand nog andere ideeën heeft hoor ik het graag! :*)

Alvast bedankt
Pagina: 1