Zal gamen met een budget steeds moeilijker worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Laat ik voorop stellen dat ik geen 60 euro kan en wil betalen voor een nieuwe game. Geen probleem, dan heb ik gewoon een jaartje geduld en koop dezelfde game gebruikt of van Ebay voor een euro of 20, wat ik dan wel een redelijke prijs vind.

Voornaamste probleem is het verdwijnen van fysieke media. Ik ben bang dat alle platformen uiteindelijk op een systeem zoals Sony's nieuwe PSP zullen overstappen. Niet alleen kan je dan alleen van de uitgever downloaden, maar je hebt nooit het gevoel dat je het spel echt bezit. je kunt hem niet doorverkopen bijvoorbeeld. Deze systemen zullen illegale kopien in de hand houden, maar als budgetgamer kom je er niet verder mee. Geen 2e hands meer, en veel minder koopjes.

En zelfs al heb je spellen op fysieke media, dan nog ben je steeds vaker afhankelijk van online activeringen en ondersteuning van de uitgevers. COD biedt bijvoorbeeld geen ondersteuning voor "eigen" servers. Nu is dat op het hoogtepunt van het gamelevenscyclus geen probleem, maar als ik over een jaar de game wil spelen? Of over vijf jaar? Hoelang zal/moet de uitgever mij de mogelijkheid geven om mijn gekochte spel te spelen?

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10 21:29
Ik wil ook geen games kopen voor € 60. Maar vaak kan je via buitenlandse websites ze al voor €33 kopen. Als dat niet het geval is, wacht ik gewoon een paar maanden tot dit wel het geval is. Vervolgens verkoop ik het spel vaak op marktplaats als ik hem uitgespeeld heb voor een paar euro minder. Sommige games houdt ik wel wat langer in verband met multiplayer, en dan lijdt ik meer "verlies" als ik het een half jaar later toch nog verkoop. Op deze manier is gamen best goedkoop.
On topic: Ik zie niet zo snel een verandering komen in het huidige gebruik van fysieke media omdat sommige mensen graag een "echt" product met hoesje en boekje willen hebben. Kijk maar naar cd's, die worden ook nog steeds gekocht naast alle legale muziek downloads. Producenten van games willen deze mensen ook bedienen en daarom zullen de fysieke schijfjes voorlopig wel blijven bestaan. Ook omdat niet iedereen snel internet zal het voorlopig nog wel meevallen.
Van de andere kant; als je alleen nog maar kan downloaden, dan kunnen de prijzen van games ook flink omlaag naar bijvoorbeeld die €33 waar ik het eerder over had. Helaas denk ik dat als dit gebeurt de prijs niet zo veel zal dalen, aangezien ze dan toch een monopoliepositie hebben op bijvoorbeeld Xbox Live, Playstation Network of iets dergelijks. Een prijs van €50 zal het eerder gaan kosten en dan kan je de games ook nog niet eens doorverkopen. Gamen met een budget wordt dan inderdaad best lastig.

[ Voor 14% gewijzigd door kippengaas op 27-10-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik vind 't steeds goedkoper worden juist, spellen hoeven nieuw niet meer dan 40eu te kosten(als ze net uit zijn) Ook zijn spellen 2ehands zijn steeds beter te verkrijgen. Voor de consoles is het allemaal beter geworden(en voor de singleplayer voor de PC zijn de spellen altijd wel te downloaden)

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Exphy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:49:
Ik vind 't steeds goedkoper worden juist, spellen hoeven nieuw niet meer dan 40eu te kosten(als ze net uit zijn) Ook zijn spellen 2ehands zijn steeds beter te verkrijgen. Voor de consoles is het allemaal beter geworden(en voor de singleplayer voor de PC zijn de spellen altijd wel te downloaden)
Heb je de startpost gelezen? Op de PSP kun je alleen vanuit de store een spel kopen dat je vervolgens kan downloaden naar je eigen geregistreerde apparaat. Als dat doorzet naar consoles kun je dus niet in het buitenland games kopen of je eigen games verkopen, je zit dus vast aan de prijs die de fabrikant ervoor vraagt.

Ik zou het erg jammer vinden en zou minder snel games kopen. Koop nu alleen de topgames als ze net uitkomen (en dan via het buitenland, betaal je +/- 35-45 euro voor een nieuwe game), de rest wacht ik wel even mee en dan scoor je ze voor 25-35 euro (of minder als je lang genoeg wacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ik koop alleen games waarvan ik weet dat het online wel snor zit (dus geen CoD etc, dat is tegenwoordig al dood bij de release, laatste versie die flink is gespeeld is CoD2 geweest). Ja, ik ben niet echt iemand die SP's speelt.

QL FTW tegenwoordig; gratis en makkelijk te draaien.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:36:
[...]

Heb je de startpost gelezen? Op de PSP kun je alleen vanuit de store een spel kopen dat je vervolgens kan downloaden naar je eigen geregistreerde apparaat. Als dat doorzet naar consoles kun je dus niet in het buitenland games kopen of je eigen games verkopen, je zit dus vast aan de prijs die de fabrikant ervoor vraagt.

Ik zou het erg jammer vinden en zou minder snel games kopen. Koop nu alleen de topgames als ze net uitkomen (en dan via het buitenland, betaal je +/- 35-45 euro voor een nieuwe game), de rest wacht ik wel even mee en dan scoor je ze voor 25-35 euro (of minder als je lang genoeg wacht).
Je kan gewoon dingen in de US PSN store dingen kopen wat je dus nog geld scheelt. PSN games die hier 25 euro kosten zijn vaak ook 25 dollar. Dus gewoon prepaid code van een kaartje uit amerika laten mailen en gaan.

Wat grotere games betreft (killzone / halo / uncharted etc etc) voor consoles duurt het nog wel een tijd tot je games alleen digitaal kan krijgen, momenteel is de afzet daar niet groot genoeg voor.

Verder importeer ik het ook allemaal eigenlijk. Net Ratchet and Clank a Crack in Time en Assassins Creed 2 bestelt voor 90 euro inc shipping. Als je naar bol.com gaat kost R&C alleen al je 75 euro exclusief shipping. Ben je toch gek als je dat hier koopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Zoek een bijbaan. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Janssen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 02:28:
Zoek een bijbaan. Problem solved.
Nee dat is een workaround voor de vraag over budget gamen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 28-10-2009 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ergens vind ik het niet erg dat de winkelverkoop verdwijnt. Die teren toch maar op de goedgelovigheid van Jan met de pet. Ik koop mijn games gewoon digitaal in de US. Geen VAT, geen BTW.

Maar je hebt wel gelijk, het doorverkopen van games is een no go bij dit soort zaken, want je license kan je niet transferen.

Dan zou je zoiets kunnen bedenken (en dan gebruik ik Steam als voorbeeld) om je license te kunnen overdragen aan een vriend. Maar hoe gaan ze dat in hand houden? Qua geld? Dan krijgt Steam weer de verantwoordelijkheid (of mensen gaan toch bij Steam klagen, want deze biedt de optie aan) als er geld verloren gaat.

Het is dus niet zo gemakkelijk.

De online activatie is ingevoert om piraterij tegen te gaan. Edoch als ik u nu mijn Red Alert 3 schijfje verkoop kan jij die lustig activeren op jouw pc, omdat ik deze ongedaan kan maken op mijn pc.

Online spelen kan je echter niet omdat die key geregistreerd is op mijn naam/account.

Al bij al is het dus duurder voor jouw, de budgetconsument. Dus: VISA kaart aanschaffen, wachten op Steam tot er van die 50% off weekends zijn en via de US je spel kopen :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneRanger
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Roamor schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:16:
Laat ik voorop stellen dat ik geen 60 euro kan en wil betalen voor een nieuwe game. Geen probleem, dan heb ik gewoon een jaartje geduld en koop dezelfde game gebruikt of van Ebay voor een euro of 20, wat ik dan wel een redelijke prijs vind.
Er is al een tijdje een nieuw fenomeen en dat zijn site's die game-key's verkopen, ik vertel vast niets nieuws.
Ik moet zeggen dat ik me er nog niet zo heel erg in verdiept heb maar zie het hier toch steeds vaker voorbij komen.
Die game-keys zijn een heel stuk goedkoper dan het spel zelf maar je moet natuurlijk wel zelf ergens een iso vandaan halen.
Door verkopen is er dan niet bij maar zo'n key is vaak maar de helft van de prijs en soms nog minder.
Ik vraag me dan echt af hoe dit nou precies werkt dat er bedrijfjes zijn die alleen maar keys verkopen voor weinig.
Doorverkopen is er dan niet bij maar zo'n key is vaak maar de helft van de prijs en soms nog minder.
Als het allemaal 100% legaal is is dat toch een prima manier van budget-gaming.
Voornaamste probleem is het verdwijnen van fysieke media. Ik ben bang dat alle platformen uiteindelijk op een systeem zoals Sony's nieuwe PSP zullen overstappen. Niet alleen kan je dan alleen van de uitgever downloaden, maar je hebt nooit het gevoel dat je het spel echt bezit. je kunt hem niet doorverkopen bijvoorbeeld. Deze systemen zullen illegale kopien in de hand houden, maar als budgetgamer kom je er niet verder mee. Geen 2e hands meer, en veel minder koopjes.
Die trend van het officieel downloaden is al wat langer aan de gang met Steam als grote bekende in deze.
Toch heb ik niet het idee dat dat ten koste gaat van de fysieke verkoop want nog steeds openen nieuwe gameshops maar ook de game-afdelingen van de V&D, BS, FRS etc. worden er niet kleiner op.
Ik denk eigenlijk dat het meer te maken heeft met de dekking van breedband en zo inspelen op de "luie" gamer dat hij/zij z'n/haar huis niet meer uit hoeft.
Overigens heb ik niet het idee dat de grote achterliggende gedachte de piraterij is maar eerder het gemak.
Creditcard + Breedband is een game in huis halen terwijl je koffie zet.
D'r zijn volgens mij ook nog meer dan genoeg videotheken en dat terwijl film's on demand toch ook steeds normaler wordt en ongeveer hetzelfde kost, laat staan dat films steeds minder vaak fysiek in een winkel liggen.
En zelfs al heb je spellen op fysieke media, dan nog ben je steeds vaker afhankelijk van online activeringen en ondersteuning van de uitgevers. COD biedt bijvoorbeeld geen ondersteuning voor "eigen" servers. Nu is dat op het hoogtepunt van het gamelevenscyclus geen probleem, maar als ik over een jaar de game wil spelen? Of over vijf jaar? Hoelang zal/moet de uitgever mij de mogelijkheid geven om mijn gekochte spel te spelen?
Daar heb je wel een punt maar zolang het bedrijf nog bestaat en nieuwe games uitbrengt lijkt me metname activering geen probleem.
Het wordt pas een ander verhaal wanneer een bedrijf failliet gaat.
De vraag is natuurlijk wel of het reëel is dat een game van 5 jaar oud nog online ondersteuning moet hebben wbt online multiplay voor dat handje vol diehards. :P

Only fools are enslaved by time and space.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy669
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 15:36
sky- schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:39:
(dus geen CoD etc, dat is tegenwoordig al dood bij de release, laatste versie die flink is gespeeld is CoD2 geweest).
Hmm, ik kan het fout hebben hoor, want ik heb het spel zelf niet, maar volgens mij word CoD4 nog genoeg online gespeeld hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

sky- schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:39:
Ik koop alleen games waarvan ik weet dat het online wel snor zit (dus geen CoD etc, dat is tegenwoordig al dood bij de release)
Zet er dan even bij dat het voor de pc versie geld, ik herken dit echt niet voor de consoles. Waarschijnlijk bedoel je de matchmaking discussie voor de nieuwe MW als ik zo vrij mag zijn om tussen de regels door te lezen

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 28-10-2009 14:11 ]

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1