Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 20:37
Net gelezen op Nu.nl.

Gequote van Nu.nl;

Volgens Microsoft mogen winkeliers alleen de retailversies van het besturingssysteem verkopen aan consumenten. Uit onderzoek van gadgetsite Gadget.nl blijkt dat veel computerwinkels echter de goedkopere OEM-versies van Windows 7 verkopen. Deze versies zijn al snel de helft goedkoper dan de winkeluitvoeringen.

OEM-versies van Windows 7 mogen volgens de software- en hardwarefabrikant onder geen enkele voorwaarde aan klanten worden verkocht, omdat deze alleen bedoeld zijn voor computerwinkels en -fabrikanten.

Wat zullen we nou krijgen dan?
Voor zover ik weet worden sinds Vista al OEM versie's verkocht aan particuliere klanten die zelf hun systeem bouwen en nu beginnen ze ineens te miepen dat dat illegaal is.

Hier breekt mijn klomp echt van. Was van plan Win 7 op mijn PC's te zetten maar denk nu sterk aan Ubuntu.
Ik hoop ook van harte dat dit niet waar is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Ik lees het zo; de gewone, n00b-consument mag alleen een retail kopen, omdat ze dan support krijgen van Microsoft/ de winkel.

Jij en ik, die wel verstand hebben van pc's, en dus zelf wel problemen kunnen oplossen, mogen de OEM versie (geen support door winkel, want jij bent de systeembouwer) kopen. Daarom wordt dat vaak ook verkocht bij winkels als Alternate enzo. In deze zin fungeer jij als computerfabrikant (daarom mag het officieel alleen verkocht worden bij aankoop van onderdelen dacht ik)
Voor de nieuwe packs (1, 3 en 30) geldt, dat zij - mits ongeopend - afzonderlijk aan een andere systeembouwer mogen worden geleverd, zonder dat tegelijk hardware behoeft te worden geleverd. Zij mogen niet aan klanten worden geleverd.
hmm, volgens Gadget was dit wel zo 2 jaar geleden maar mag het tegenwoordig niet meer. Dan klopt mijn post niet...

[ Voor 48% gewijzigd door maarud op 27-10-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Zoals op Gadget.nl (verwezen in het artikel) te lezen is is de tekst recentelijk aangepast dus klopt er wat er staat. Alleen in combinatie met een volledig gebruiksgereed computersysteem, en moet het vooraf worden geïnstalleerd.

Maar zo ver ik weet kan je ze nog steeds kopen bij verschillende zaken.

[ Voor 26% gewijzigd door CoolGamer op 27-10-2009 18:38 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 14:12
Een domme zet van MS, de OEM versie van Win7 Ultimate had ik best willen kopen, maar als ze zeggen dat dit net zo legaal is als een gekraakte versie, nou dan is het voor mij simpel... sorry MS.

Nu hoop ik niet dat we daar op het werk problemen mee krijgen, daar heb ik net een systeem gebouwd voor mijn collega met een Win7 Pro OEM versie. Ik dacht dus wel dat het legaal was als ik een complete pc in onderdelen bestelde en zelf zou bouwen. Dit is zelfs door de webwinkel bevestigd:
Goedemiddag,

U kunt dit artikel gewoon bestellen via onze website. De levertijd zal 2 a 3 werkdagen zijn. OEM versies mogen namelijk al wel uitgeleverd worden.

De retail versies zullen pas vanaf 22 oktober verkocht worden.

Verder kunt u gewoon geheugen toevoegen. Het plaatsen van een nieuw moederbord zal daar in tegen niet gaan.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ik kan het niet meer volgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
@Sjaak banaan;

Ik denk nog altijd dat Microsoft liever een OEM versie op dat systeem ziet dan een of andere Linux distro.
Daar verdienen ze helemaal niks aan.

Voor straf iedereen maar over op Linux >:)

Wat betreft de webwinkel waar je hebt gekocht denk ik dat dit voor hun net zo goed als een donderslag bij heldere hemel komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Fryskmantsje op 27-10-2009 19:41 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
fryskmantsje schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:39:
@Sjaak banaan;

Ik denk nog altijd dat Microsoft liever een OEM versie op dat systeem ziet dan een of andere Linux distro.
Daar verdienen ze helemaal niks aan.
Jeah, maar stel, er komt een controle bij ons op het bedrijf voor illegale software, hoe zit dat dan?
Als ik het zo lees zijn we dan als nog de pineut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik hoop dat je als bedrijf ander soort afspraken met Microsoft maakt dan alleen maar het gebruik van OEM-licenties. Dat noemen ze Volume Licensing.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 27-10-2009 20:13 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
Lijkt me ietwat overdreven als je een klein bedrijfje bezit.
Vanaf hoeveel werkplekken kun je Enterprise krijgen trouwens?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
De licentie met betrekking tot OEM is sinds Vista niet/nauwelijks veranderd:

OEM dien je te installeren op nieuwe hardware, de licentie is aan die hardware verbonden, en je mag de OEM en de hardware bij verschillende fabrikanten kopen.

Kortom: Je kunt gewoon een OEM kopen/bestellen zonder problemen, ook als je geen hardware koopt.

Hier bijvoorbeeld: http://www.newegg.com/Pro...ion=windows+7+oem&x=0&y=0
Gunner schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:13:
Ik hoop dat je als bedrijf ander soort afspraken met Microsoft maakt dan alleen maar het gebruik van OEM-licenties. Dat noemen ze Volume Licensing.
Voor kleine/midden bedrijven van onder de 100 computers is het meestal voordeliger om OEM te gebruiken bij alle nieuwe PC's die je koopt.

[ Voor 29% gewijzigd door maartena op 27-10-2009 21:50 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
@Gunner: we werken voornamelijk met Apple computers, dus OS X. Dit is een enkele Windows computer dus dit leek mij de beste optie.

@maartena, heb je de start post gelezen? Ze zeggen toch dat de webshops alleen retail mogen verkopen of OEM op een daar geassembleerd systeem, of geldt dit voor bedrijven niet dan?
OEM-versies van Windows 7 mogen volgens de software- en hardwarefabrikant onder geen enkele voorwaarde aan klanten worden verkocht, omdat deze alleen bedoeld zijn voor computerwinkels en -fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:10:
@maartena, heb je de start post gelezen? Ze zeggen toch dat de webshops alleen retail mogen verkopen of OEM op een daar geassembleerd systeem, of geldt dit voor bedrijven niet dan?
Hier in de VS kan ik gewoon bij zaken als newegg een OEM licenstie kopen ZONDER daar aparte hardware bij te moeten kopen, of een daar geassembleerd systeen, zie de link die ik postte.

Zou ook een vreemde zaak zijn..... hier in de VS is het de normaalste zaak van de wereld, al was het maar om de sales-tax niet te betalen, en gebruik te maken van free shipping aanbiedingen..... om je hardware bij de ene site te halen die ze goedkoop verkoopt, en als die site dan toevallig geen OEM licenties bij die hardware verkoopt.

Je zou anders "verplicht" zijn om de hardware alleen te kopen bij winkels die ook OEM mee kunnen leveren in plaats van volledige vrije keuze te hebben waar je je hardware danwel je OEM licentie koopt.

Gewoon hier dus: http://www.softwaremedia.com/product/8309.html

Bedrijf, persoonlijk, iedereen met een credit-card kan er gewoon OEM licenties kopen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBuzzzzz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12-2022
Is het ook zo dat als ik een OEM 64bit licentie koop ik een 32 bit versie kan installeren? mocht het nog tegenvallen met de combi system/64bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Als je de licentievoorwaarden erop naleest is het vrij duidelijk: OEM-software is bedoeld voor systeembouwers, en is bedoeld om meegeleverd te worden met systemen die aan derden geleverd worden. Ik zou op basis daarvan dus zeggen dat je best een OEM licentie mag kopen als je bijvoorbeeld een nieuw systeem in elkaar zet voor de buurman. Bouw je een systeem voor jezelf, dan wordt het al wat twijfelachtig, maar misschien kun je ook best je eigen systeembouwer zijn. Maar als goedkope optie om Windows 7 op je - al bestaande - PC te krijgen is het natuurlijk zeker niet bedoeld. Ik denk dat dat is waar ze hier op doelen.

[ Voor 9% gewijzigd door NNF op 28-10-2009 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 19:00
als je een nieuwe pc zelf in elkaar zet en je zet er een oem versie op is die illegaal volgens MS. Maar moet ik dan bewijzen dat de pc in een winkel vol prutsers (zoals Computerland) in elkaar is gezet? En hoe wil MS dat controleren? Volgens mij valt niet te bewijzen dat ik dan een illegaal systeem zou hebben. Wat is de definitie van systeembouwers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Ik was ook al aan het denken om de webshop te vragen om een nieuwe factuur waarin staat dat de pc daar geassembleerd is en dus legaal is. Dan zit ik binnen het bedrijf toch safe, of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 19:21
Sjaak_Banaan schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:18:
Ik was ook al aan het denken om de webshop te vragen om een nieuwe factuur waarin staat dat de pc daar geassembleerd is en dus legaal is. Dan zit ik binnen het bedrijf toch safe, of zie ik dit verkeerd?
Ja, want dan vraag je de webshop te liegen, daar wordt het niet legaler van lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote wikipedia:
"Original Equipment Manufacturer (OEM) is een bedrijf dat producten levert ten behoeve van een merkleverancier. De merkleverancier verwerkt het product in eigen producten alsof het een eigen fabricaat is. Het verwerkte product kan uiteenlopen van schokdempers tot harde schijven. OEM komt vooral voor in de computerindustrie"

oftewel als jij van losse onderdelen een pc kan maken dan mag er een OEM versie van het OS op geïnstalleerd worden. De computer is immers je eigen fabricaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kijk nu niet op wikipedia etc, kijk gewoon in de licentievoorwaarden van Microsoft zelf :)
durian schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:05:
Ja, want dan vraag je de webshop te liegen, daar wordt het niet legaler van lijkt me :)
Sterker nog, door op te roepen tot valsheid in geschrifte wordt het heel erg veel 'illegaler' dan wanneer je simpelweg je niet houd aan algemene voorwaarden ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Dit lijkt mij meer iets voor het Shopping forum --> Moved!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

“Klantsysteem” betekent een volledig geassembleerd computersysteem met een CPU, moederbord, voedingseenheid en intern gemonteerde NAND of vaste schijf en een behuizing
[...]
Tenzij u daartoe bent geautoriseerd door Microsoft, mag u de Software niet los van een Klantsysteem adverteren, verkopen of distribueren, of een prijsopgaaf voor de Software geven.
Dat maakt imho dat de winkel het niet mag verkopen. Maar: ik zie niet waar staat dat een klant het niet mag kopen/gebruiken (en ik neem aan dat een eindgebruiker te goeder trouw een licentie mag kopen en gebruiken). Welke licentievoorwaarden krijgt een eindgebruiker te zien?

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 28-10-2009 14:27 . Reden: http://oem.microsoft.com/public/sblicense/2008_sb_licenses/fy08_sb_license_dutch.pdf ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met F_J_K: alsof de "definitie" van OEM op Wikipedia bepaalt wat er mag... *zucht*

In plaats van alle geneuzel over wat iedereen denkt dat er mag, of wat er in de praktijk gebeurd, kun je gewoon lezen wat er mag: http://oem.microsoft.com/...FY08_SB_License_Dutch.pdf

In die overeenkomst staat dat een OEM licentie alleen verkocht mag worden als de software op nieuwe hardware wordt voorgeinstalleerd. Een bedrijf dat jou een OEM licentie verkoopt, ook al zet je zelf je PC in elkaar, voldoet niet aan deze voorwaarde. Dit mag dus niet.

Je zou hooguit OEM licenties van Microsoft zelf kunnen krijgen, als zij jou zien als OEM partner. Een bestaande OEM partner die aan jou een OEM licentie verkoopt, overtreedt de voorwaarden van de licentie.

Edit: wat F_J_K zegt dus...
Maar: ik zie niet waar staat dat een klant het niet mag kopen/gebruiken (en ik neem aan dat een eindgebruiker te goeder trouw een licentie mag kopen en gebruiken). Welke licentievoorwaarden krijgt een eindgebruiker te zien?
k heb de tekst zo even niet paraat, maar mogelijk is onduidelijkheid hierover dit de reden dat Microsoft niet achter eindgebruikers met een losse OEM licentie aangaat. I

[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-10-2009 14:30 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wisten ze dit niet op voorhand? Vista was dit wel mogelijk (oude tekst), dan weet je toch als je dit aanpast dat het mischien makkelijk is dit vooraf ook kenbaar te maken?

Maargoed, hele internet staat vol met shops die OEM verkopen (systembuilder), al ver voor release ervan.

Maar, hoe zit het eigelijk met de family pack dan? Is een soort van 3-in-1 OEM (gezien prijs), daarvan kon ik echter de licentie niet van vinden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

SinergyX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:43:
Maar, hoe zit het eigelijk met de family pack dan? Is een soort van 3-in-1 OEM (gezien prijs), daarvan kon ik echter de licentie niet van vinden.
Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack
De family pack is bedoeld om het huidige windows os te upgraden, en is dus niet bedoeld voor een nieuwe installatie.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 19:21
Als je de reacties op MSs verklaring bekijkt vallen een paar dingen op.

Ten eerste lijken mensen wel W7 te willen kopen om legaal te zijn. Dat is gezien die poll van een tijdje geleden op tweakers waarin >50% aangaf een illegale windows te draaien (als ik het me goed herinner) een goed teken.

Ten tweede lijken de prijsverschillen tussen OEM en retails versies niet "eerlijk" gevonden te worden. Men is bereid een Windows te kopen, maar eigenlijk alleen de goedkoopste versie. De retail versie heeft support, en mag op verschillnde PCs (serieel) gezet worden (als ik het goed begrijp).

Wat MS eigenlijk zou moeten doen is gewoon 1 versie op de markt brengen, tegen 1 prijs. Dan is die onduidelijkheid weg. Dat voelt ook eerlijker aan; als ik een W7 heb en ik koop op een gegeven moment een nieuwe PC wil ik geen nieuwe Windows kopen. Ten tweede zou die support los verkocht kunnen worden, a la AppleCare (ok, da's voor hardware, maar het gaat om het idee). Ten derde zou er net zoals bij Apple ook quantum korting op een 5-pak en dergelijke gegeven kunnen worden.

(Zo, ik heb MS NL een duur consultancy bureau dat twee maanden nodig zou hebben voor dezelfde conclusie uitgespaard :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je mag microsoft niet vergelijken met Apple want Apple is nog erger dan microsoft in dit opzicht.
En een familly pak is 3 upgrade licenties voor een laag bedrag. Dus dat bestaat al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

durian schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:59:
Ten tweede lijken de prijsverschillen tussen OEM en retails versies niet "eerlijk" gevonden te worden. Men is bereid een Windows te kopen, maar eigenlijk alleen de goedkoopste versie. De retail versie heeft support, en mag op verschillnde PCs (serieel) gezet worden (als ik het goed begrijp).
Retail licentie is afaik nog steeds enkel mogelijk op 1 PC.

Daarbij, je vergeet die studenten flutzooi. Waarom wordt een consument die een OEM vraag een zeurpiet genoemt, terwijl een student zo goed als alles voor appeltje/eitje krijgt?

Het enige verschil ten tijden van Vista was het aantal keer activeren op bepaalde hardware, en natuurlijk de prijs.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
@durian en brilsmurfffje: als dit bericht van MS eerder was verschenen dan was dit misverstand nooit ontstaan. Het was maar een idee om het op papier weer in orde te hebben. Ik begrijp ook wel dat het eigenlijk niet hoort.

Zojuist kreeg ik van de webshop een mailtje terug:
U hoeft zich hier geen zorgen voor te maken. Sowieso is het voor een bedrijf en het is een systeem wat volledig uit losse onderdelen van ons bestaat. Dit is allemaal legaal.
Schiet mij maar lek... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:27:
...
In die overeenkomst staat dat een OEM licentie alleen verkocht mag worden als de software op nieuwe hardware wordt voorgeinstalleerd. Een bedrijf dat jou een OEM licentie verkoopt, ook al zet je zelf je PC in elkaar, voldoet niet aan deze voorwaarde. Dit mag dus niet.

Je zou hooguit OEM licenties van Microsoft zelf kunnen krijgen, als zij jou zien als OEM partner. Een bestaande OEM partner die aan jou een OEM licentie verkoopt, overtreedt de voorwaarden van de licentie.
...
Interessant, dus alle computerwinkels halen hun OEM windowsen ook direct bij Microsoft? Ik dacht dat er wel wat tussenhandelaren zouden zijn.

En verder: op zich mag het bedrijf je de OEM versie niet verkopen van MS, maar jij mag het wel weer van dat bedrijf kopen, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 28-10-2009 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

begintmeta schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:44:
En verder: op zich mag het bedrijf je de OEM versie niet verkopen van MS, maar jij mag het wel weer van dat bedrijf kopen, toch?
Het bedrijf an sich heeft niets met de licentie te maken (enkel de persoon die hem opent), dus dat zou weer afhankelijk zijn van de 'licentie' die het bedrijf met MS heeft. De eind-licentie is immers een zaak tussen jou en MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En wat staat dan precies in die eind-licentie?

Als ik het eerder gelinkte PDF-je bekijk is er niet veel aan de hand: 'Om de Software of Hardware in dit Pakket te mogen distribueren, dient u een Systeembouwer te zijn en deze licentie te aanvaarden."
Je wil die software niet distribueren (maar je wil het zelf gaan gebruiken), dus is de rest niet van toepassing, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

begintmeta schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:28:
En wat staat dan precies in die eind-licentie?
Precies:
Als ik het eerder gelinkte PDF-je bekijk is er niet veel aan de hand: 'Om de Software of Hardware in dit Pakket te mogen distribueren, dient u een Systeembouwer te zijn en deze licentie te aanvaarden."
Je wil die software niet distribueren (maar je wil het zelf gaan gebruiken), dus is de rest niet van toepassing, toch?
Waar staat dan dat je het mag gebruiken? Niet, dat staat in de eindgebruikerlicentievoorwaarden ;)
Ik heb die toch maar even even opgezocht: http://download.microsoft...708-9a72-945c50b6f5c9.pdf

De eerste drie regels maken al dat er geen overeenkomst is indien er geen Windows incl PC is geleverd, imho. Ook:
De softwarelicentie wordt permanent toegewezen aan de computer waarbij de software is meegeleverd. Deze computer is de 'gelicentieerde computer'.
[...]
Behalve voor zover anders bepaald in deze licentievoorwaarden mag u de software op geen enkele andere computer gebruiken.
Er is een maar:
tenzij het toepasselijke recht u meer rechten verleent ondanks deze beperking
...
In deze overeenkomst worden bepaalde wettelijke rechten beschreven. Het is mogelijk dat u beschikt over andere rechten in uw rechtsgebied. Daarnaast is het mogelijk dat u beschikt over rechten met betrekking tot degene van wie u de software hebt verkregen. Deze overeenkomst vormt geen wijziging van uw rechten onder het recht in uw rechtsgebied als dit in uw rechtsgebied niet is toegestaan.
Misschien kan hier wat over koppelverkoop worden gezegd, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
NNF schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 10:38:
Als je de licentievoorwaarden erop naleest is het vrij duidelijk: OEM-software is bedoeld voor systeembouwers, en is bedoeld om meegeleverd te worden met systemen die aan derden geleverd worden. Ik zou op basis daarvan dus zeggen dat je best een OEM licentie mag kopen als je bijvoorbeeld een nieuw systeem in elkaar zet voor de buurman. Bouw je een systeem voor jezelf, dan wordt het al wat twijfelachtig, maar misschien kun je ook best je eigen systeembouwer zijn. Maar als goedkope optie om Windows 7 op je - al bestaande - PC te krijgen is het natuurlijk zeker niet bedoeld. Ik denk dat dat is waar ze hier op doelen.
Juist. Overigens is de OEM ook bedoeld voor ZELF-bouwers, maar je dient de OEM op hardware te installeren waar nog niet eerder een Windows versie op is geïnstalleerd, en de licentie blijft onlosmakelijk vast aan die hardware. Je mag het officieel dus niet gebruiken op hardware die je 1 jaar geleden hebt gekocht en voorzien van XP of Vista.

Neemt niet weg natuurlijk dat het niet kan, en het eigenlijk een redelijk legale, of zullen we zeggen "grijze" methode is om aan een Windows versie te komen die gewoon netjes activeert, die altijd "genuine" zal rapporteren, etc.

Ik zal in ieder geval niet de "mag niet, mag niet" moraal ridder gaan uithangen als je besluit een OEM licentie aan te schaffen voor je al bestaande systeem. Tja.... ik draai ook Technet licenties thuis van mijn technet account. Mag licentie-technisch ook niet helemaal omdat het voor testen bedoelt is.... en niet voor "productie" systemen wat je PC en/of laptops thuis gewoon zijn natuurlijk.

Let wel op: De OEM licentie activeert slechts 3 keer op dezelfde configuratie, en dan word het bellen. De retail versie activeert 10x, en klaagt eigenlijk alleen als er meer dan 3 keer in korte tijd (waarvan ik niet weet hoe kort die tijd is) een activatie of hardware wijziging plaats vindt, en dan kun je gewoon bellen natuurlijk.
SinergyX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:07:
Retail licentie is afaik nog steeds enkel mogelijk op 1 PC.
Op 1 PC tegelijk. ;) De retail versie mag verhuisd worden van je 2-jaar oude core2duo systeem naar het nieuwe i7 quad core supersysteem dat je van plan bent in elkaar te schroeven na de kerstbonus..... waar de OEM licentie eens geïnstalleerd, onlosmakelijk aan die hardware vast zit.

[ Voor 9% gewijzigd door maartena op 28-10-2009 19:37 ]

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 11:30
http://webwereld.nl/nieuw...te.html#source=newsletter

Uit bovenstaand artikel:

<quote> Gedoogbeleid?

Volgens webwinkel Alternate is er sprake van een gedoogbeleid, waarbij Microsoft zelfs aan aanmoediging doet. "We mogen ze los verkopen. Microsoft heeft ons anderhalve maand geleden nog getraind voor de verkoop van Windows 7. Toen werd gezegd dat we oem-uitvoeringen gewoon aan klanten kunnen verkopen", zegt een medewerker van Alternate. Andere winkels zijn in de veronderstelling wel aan de oem-voorwaarden te voldoen door Windows 7 alleen te verkopen samen met specifieke pc-componenten.

Diverse winkels zeggen dat ze elk tientallen oem-versies van Windows 7 direct - en dus los - aan consumenten hebben verkocht. Er zouden dus enkele honderden niet-legitieme Windows 7-exemplaren in Nederland zijn. Becks geeft aan dat Microsoft niet kan nagaan om hoeveel exemplaren het gaat.
Update:

Woordvoerder Bas Wanrooij van Alternate meldt Webwereld dat de gesproken medewerker géén woordvoerder is. Hij vertelt dat de verkoop van oem-uitvoeringen aan consumenten wel degelijk legitiem is als die klanten zelf een pc bouwen. Dat staat lijnrecht tegenover de mededeling van Microsofts Ralf Becks.<unquote>

Hoe zit dat dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sjaak_Banaan schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:09:
@durian en brilsmurfffje: als dit bericht van MS eerder was verschenen dan was dit misverstand nooit ontstaan. Het was maar een idee om het op papier weer in orde te hebben. Ik begrijp ook wel dat het eigenlijk niet hoort.

Zojuist kreeg ik van de webshop een mailtje terug:

[...]

Schiet mij maar lek... 8)7
E-mail bewaren, hen aansprakelijk stellen als je toch beboet wordt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:09:
[...]

Jeah, maar stel, er komt een controle bij ons op het bedrijf voor illegale software, hoe zit dat dan?
Als ik het zo lees zijn we dan als nog de pineut...
Ze kunnen toch nooit aantonen dat die OEM licentie later is geïnstalleerd dan de computer bij jou is aangekomen, dus verder geen probleem.

Wel moreel grappig dat het eigenlijk precies even legaal is als een iso van de Pirate Bay plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

Wallie

Herr

maartena schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 19:34:
[...]

[...]

Op 1 PC tegelijk. ;) De retail versie mag verhuisd worden van je 2-jaar oude core2duo systeem naar het nieuwe i7 quad core supersysteem dat je van plan bent in elkaar te schroeven na de kerstbonus..... waar de OEM licentie eens geïnstalleerd, onlosmakelijk aan die hardware vast zit.
Overigens kan je bij de OEM versie ook gewoon MS bellen met de melding dat je wat hardware hebt veranderd en dat hij nu niet meer wil activeren na een herinstallatie, en wordt je activatie weer mogelijk gemaakt (al 2x gedaan).

[ Voor 9% gewijzigd door Wallie op 29-10-2009 07:10 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
Wallie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:10:
[...]

Overigens kan je bij de OEM versie ook gewoon MS bellen met de melding dat je wat hardware hebt veranderd en dat hij nu niet meer wil activeren na een herinstallatie, en wordt je activatie weer mogelijk gemaakt (al 2x gedaan).
Dat werkt misschien wel... maar mag het daarmee ook?

Het valt mij wel op dat als er hier gesproken wordt over legaal/illegaal dat veel opmerkingen gaan in de richting van "maar als je het zo doet dan kan het wel". Feitelijk misschien juist maar natuurlijk irrelevant voor de vraag. Dat iets kán maakt het niet legaal. Ook als de kans dat je gepakt wordt nul is, of als iets niet te controleren is, maakt dat de ondernomen actie niet legaal.

Nu lijk ik misschien een moraalridder. Misschien ben ik dat, misschien ook niet ;) Ik zou het alleen jammer vinden als mensen door dit soort opmerkingen denken "oh, dan is het goed" en dus zo de verkeerde kant worden opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:10
Zentbeer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:52:
[...]

Dat werkt misschien wel... maar mag het daarmee ook?
Als er iets stuk gaat (bijvoorbeeld het moederbord) dan moet je dat toch gewoon kunnen vervangen voor een gelijkwaardig iets zonder dat je Windows licentie waardeloos wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Of het nou wel of niet mag is me eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal duidelijk, ik zou zeggen na lezing van beide PDF-bestanden met voorwaarden dat je als eindgebruiker van het OEM-windowspakket geen probleem hebt, de enigen die mogelijk fout zitten zijn de verkopers die de distributievoorwaarden eventueel schenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
biobak schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:37:
[...]

Als er iets stuk gaat (bijvoorbeeld het moederbord) dan moet je dat toch gewoon kunnen vervangen voor een gelijkwaardig iets zonder dat je Windows licentie waardeloos wordt?
Dat is waar. Misschien heb ik het verkeerd gelezen, maar ik las het als een manier/truuk om een OEM-versie toch op een andere PC te kunnen activeren. Namelijk door te zeggen dat je hardware hebt veranderd. Dat is feitelijk natuurlijk ook zo... je hebt dan álle hardware veranderd, maar of ze dat zo bedoelen? ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Zentbeer op 29-10-2009 09:19 . Reden: Leesbaarheid verbeterd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

begintmeta schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 08:39:
Of het nou wel of niet mag is me eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal duidelijk, ik zou zeggen na lezing van beide PDF-bestanden met voorwaarden dat je als eindgebruiker van het OEM-windowspakket geen probleem hebt, de enigen die mogelijk fout zitten zijn de verkopers die de distributievoorwaarden eventueel schenden.
Quote even ajb waar je dat nu precies leest.

Begrijp me niet verkeerd, ik was van plan Win7 OEM te kopen bij de eerstvolgende hardware-update en heb in het verleden ook OEM gekocht. Maar nu MS zo hard en publiekelijk 'nietes' roept vind ik 'welles' wat kort door de bocht maar zou graag een definitief 'welles' horen natuurlijk :)
offtopic:
Ik ben dan wel weer zo iemand die anaal genoeg is om geen MSDN-versie te willen gebruiken voor 'productie'/thuis. Maar support kan ik zelf wel af dus ik was niet van plan het dubbele te betalen voor een FPP t.o.v. OEM-versie dus wacht dan wel tot ik een hele nieuwe PC koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:01
Microsoft heeft een aantal jaren geleden de systembuilder licentie in het leven geroepen: een doosje met daarin een OEM licentie. Zolang dat doosje dicht is, mag dat doosje gewoon verkocht worden. Zodra dat doosje opengemaakt wordt, ga je ermee akkoord dat de inhoud van het doosje op een PC geinstalleerd wordt voordat het verder verkocht wordt.
Een winkel mag dus gewoon die doosjes verkopen, het is aan de klant wat er gebeurt nadat het doosje open is gemaakt. Gaat het om een bestaande PC, dan is de licentie officieel niet geldig. Gaat het om een nieuwe PC, dan is de licentie gewoon geldig, maar ligt de support bij degene die het doosje opengemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ _JGC_: dat is idd bekend, maar we zijn momenteel druk bezig met het zoeken naar waar dat terug is te vinden. In dit geval geldt de stelling wie stelt bewijst, dus zie het als een uitdaging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Mijn PC is nieuw (< 2 jaar), en ik ben een systeembouwer (heb hem zelf in mekaar gezet), dus ik vindt dat ik gewoon de OEM-versie erop mag zetten en het volledige systeem dan aan mezelf mag verkopen.

Ik snap Microsoft ook niet helemaal. Dan hebben ze na jaren het eindelijk zover dat er meer mensen een legale (winkel) versie van hun Windows gaan kopen, is het weer niet goed.

Verkoop je Windows gewoon voor 70-80 euro en een jaar support (oid) voor 50 als los erbij, is voor iedereen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:30:
@ _JGC_: dat is idd bekend, maar we zijn momenteel druk bezig met het zoeken naar waar dat terug is te vinden. In dit geval geldt de stelling wie stelt bewijst, dus zie het als een uitdaging :P
Deze pagina noemt het system builders pack voor Vista. Er wordt gelinkt vanaf deze pagina. Daar zie je de mogelijkheid alleen voor office en Vista staan. Aangezien deze licentievorm nergens op de oem-site van Mcrosoft te vinden is heb ik toch sterke vermoedens dat deze werkwijze niet geldt voor windows 7.

De nieuwsberichten reppen ook over veranderde OEM-voorwaarden van MS die ze begin dit jaar hebben proberen te verduidelijken. Alleen al dat punt van veranderde voorwaarden (in 2008 geloof ik) maakt dat je niet meer van de Vista-situatie uit mag gaan.

EDIT: in een ander topic vond ik deze link. Vrij duidelijk lijkt mij eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Zentbeer op 29-10-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Laatst online: 12-06 00:17
YopY schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:34:
Mijn PC is nieuw (< 2 jaar), en ik ben een systeembouwer (heb hem zelf in mekaar gezet), dus ik vindt dat ik gewoon de OEM-versie erop mag zetten en het volledige systeem dan aan mezelf mag verkopen.

Ik snap Microsoft ook niet helemaal. Dan hebben ze na jaren het eindelijk zover dat er meer mensen een legale (winkel) versie van hun Windows gaan kopen, is het weer niet goed.

Verkoop je Windows gewoon voor 70-80 euro en een jaar support (oid) voor 50 als los erbij, is voor iedereen makkelijker.
Maar wie koopt dan nog retail licenties?
90% (als het niet meer is) koopt gewoon een kant en klare pc waar al windows op staat, en veranderd dit OS niet.
En als de rest dan enkel OEM licenties zou gebruiken op hun zelf gebouwde PC's, wie zou er dan nog een retail kopen? (en dan heb je nog een deel die het illegaal download of technet/msdn heeft)

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Ik heb MS maar even gemaild:
Mijn vraag:
Gisteren las ik op www.nu.nl het volgende bericht:
http://www.nu.nl/internet...n-windows-7-verkocht.html

Nu is het mij dus niet meer duidelijk of ik wel of niet een OEM licentie mag kopen samen met een pc (bestaande uit in lossen onderdelen) bij een webwinkel en deze zelf assembleer.

Lees ik het correct dat als ik deze in de shop laat bouwen en installeren het wel legaal is en wanneer ik deze zelf zou bouwen (ik ben meer als kundig genoeg) het illegaal is?

Ik snap er niets meer van, op www.tweakers.net spreekt iedereen elkaar tegen dus vandaar dat ik de vraag bij u neerleg.

Ik wil graag een legale versie van Windows 7 Ultimate x64 kopen voor mijn toekomstige pc, maar 300 euro betalen voor een retail is voor mij echt te veel! Het OS is alleen bedoelt voor die pc, dus naar mijn idee is 150 euro voor een OEM licentie wel redelijk.

Kunt u dit voor mij ophelderen?

Alvast bedankt voor uw tijd.
Hun antwoord:
Dank u voor uw email aan Microsoft.

De OEM licentie is legitieme software. De manier waarop de OEM licentie verkregen wordt, is echter niet legitiem. OEM software moet voorgeinstalleerd en geconfigureerd worden door een systembuilder/hardwarefabrikant. Deze is na de installatie niet voor eigen gebruik maar voor verkoop aan de eindgebruiker.

Dit staat ook vermeld op de eindgebruikersovereenkomst op de verpakking en bij de installatie.

Hopende u voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Microsoft B.V.
Nu vraag ik me af wanneer iemand als systembuilder gezien wordt... stel ik bouw een pc voor mijn buurman, is het dan wel legaal gezien ik niet de eindgebruiker ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben ook benieuwd waar precies in de diverse LAs het een en ander is te vinden, denk je dat je MS nog eens kunt mailen en dat vragen? Dat zou een hoop schelen vermoed ik. Want vooralsnog schrijven ze wel heel leuk 'Dit staat ook vermeld op de eindgebruikersovereenkomst op de verpakking en bij de installatie.' maar voor mij (en kennelijk ook voor anderen) is dat niet zo duidelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 29-10-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
Ik heb ze direct terug gemaild alleen nog geen reactie mogen ontvangen.

Edit:

reactie van MS:
Dank u voor uw email.

Iemand is systeembouwer als deze systemen installeert en configureert voor eindgebruikers. Als u de systembuilder bent van het systeem, bent u voor de software ook de aanspreekpunt voor eventuele technische ondersteuning.

Iedereen mag systeembouwer worden, om van veel voordelen te genieten zoals updates, trainingen etc. kunt u zich aanmelden bij onze OEM portal via: http://www.microsoft.com/oem/dutch/default.mspx

Met vriendelijke groet,

Microsoft B.V.

[ Voor 79% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 29-10-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Laatst online: 12-06 00:17
Dus als een webwinkel geen OEM partner is, is het installeren van een OEM licentie net zo illegaal als dat jij het zelf doet? (Of is die altijd OEM partner als ze die licenties verkopen?)

[ Voor 19% gewijzigd door tjtristan op 29-10-2009 15:37 ]

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij is het: iedereen die systemen installeert en configureert voor eindgebruikers is systeembouwer (eerste zin) voor tweakers niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
begintmeta schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:20:
Volgens mij is het: iedereen die systemen installeert en configureert voor eindgebruikers is systeembouwer (eerste zin) voor tweakers niets aan de hand dus.
Tja, het blijft dan nog wel de vraag hoe je de toevoeging "die klantsystemen verkoopt aan derden" dan moet interpreteren (dat deel van de zin negeer je even). Dit even los van het feit dat Microsoft hier zelf ook heel ondoorzichtig mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zentbeer schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:39:
...

Tja, het blijft dan nog wel de vraag hoe je de toevoeging "die klantsystemen verkoopt aan derden" dan moet interpreteren (dat deel van de zin negeer je even). Dit even los van het feit dat Microsoft hier zelf ook heel ondoorzichtig mee omgaat.
Dat zie ik niet terug in het mailtje van MS inderdaad. 't is allemaal niet simpel... Ik meen me te herinneren dat in Duitsland ooit een hele serie rechtszaken is geweest over verkoop van OEM-producten, maar ik kon niet echt relevante recente links terugvinden... Wel bijvoorbeeld dit: dit:
Die Beklagte, ein in Berlin ansässiger Hardwarehersteller, hatte von einem Zwischenhändler OEM-Versionen des Betriebssystems der Klägerin (MS-DOS & MS Windows for Workgroups) erworben. Sie veräußerte ein Exemplar isoliert, d.h. ohne einen PC, an einen Endverbraucher. Die Klägerin nahm sie daraufhin wegen einer Verletzung der ihr zustehenden Urheberrechte an der Software auf Unterlassung und Schadensersatz in Anspruch. Da sie – so ihr Standpunkt – die OEM-Version nur für die gleichzeitige Veräußerung mit einem PC zugelassen habe, sei die von ihr gegebene Erlaubnis zur Weiterverbreitung beschränkt erteilt. Auch der beklagte PC-Hersteller habe nur ein solches beschränktes Nutzungsrecht erhalten und durch den isolierten Weiterverkauf in das der Klägerin zustehende Verbreitungsrecht eingegriffen. Die Beklagte berief sich demgegenüber auf den Erschöpfungsgrundsatz, nach dem ein urheberrechtlich geschütztes Werk – wie ein Computerprogramm – ohne Beschränkung weitervertrieben werden könne, wenn es erst einmal mit Zustimmung des Berechtigten in Verkehr gebracht worden sei.

Mit seinem gestern verkündeten Urteil hat der Bundesgerichtshof – im Gegensatz zu den Vorinstanzen – die Klage von Microsoft abgewiesen. Dabei ist der BGH ohne weiteres davon ausgegangen, daß das in Rede stehende Programm Urheberrechtsschutz genießt. Nachdem das von der Beklagten isoliert vertriebene Exemplar des Betriebsprogramms mit Zustimmung der Klägerin in den Handel gelangt sei, könne diese aber den weiteren Vertrieb nicht mit Hilfe des Urheberrechts kontrollieren. Eine Befugnis des Urhebers, durch eine beschränkte Rechtseinräumung Einfluß auf den weiteren Vertrieb zu nehmen, sei dem deutschen Recht fremd. Der Urheber habe die Möglichkeiten, die Umstände des ersten Inverkehrbringens zu bestimmen. Im Interesse der Verkehrsfähigkeit der Waren sehe das Gesetz dann aber eine Erschöpfung des Verbreitungsrechts vor. Die sachliche, räumliche oder zeitliche Beschränkung der Rechtseinräumung könne die Wirkungen dieser Erschöpfung nicht verhindern, wenn das fragliche Werkstück – wie hier – mit Zustimmung des Berechtigten in den Handel gelangt sei.
Maar goed, dat is het Duitse recht...

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 29-10-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CompuStunt
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-03 19:48
Er is pas geleden een training geweest van Microsoft over de verkoop van licenties maar ook hier was het vrij onduidelijk. Het lijkt er dus op dat consumenten die een pc voor henzelf bouwen helemaal geen OEM licenties mogen aanschaffen, en als zij pc's bouwen en leveren aan eindgebruikers deze OEM licenties alleen bij een distributeur mogen aanschaffen en niet bij een reguliere webwinkel "waar iedereen kan bestellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
CompuStunt schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:26:
Er is pas geleden een training geweest van Microsoft over de verkoop van licenties maar ook hier was het vrij onduidelijk. Het lijkt er dus op dat consumenten die een pc voor henzelf bouwen helemaal geen OEM licenties mogen aanschaffen, en als zij pc's bouwen en leveren aan eindgebruikers deze OEM licenties alleen bij een distributeur mogen aanschaffen en niet bij een reguliere webwinkel "waar iedereen kan bestellen".
Op zich zijn de richtlijnen best duidelijk uit te leggen. Misschien heeft Microsoft dat ook nog wel gedaan. Ik snap alleen niet waarom ze niet meteen hebben ingegrepen. Al lang voor de release werden OEM's los te koop aangeboden. Waarom dan nu gaan zeuren? Als consument weet je dan toch niet meer waar je aan toe bent?

En dat ze het nu blijven gedogen, wat betekent dat dat voor de consument? Als je het gewoon goed wilt doen, mag je dan wel of niet een losse OEM kopen? In principe niet zegt Microsoft, consumenten hebben een eigen verantwoordelijkheid. Duidelijk, maar wat voor signaal geef je dan als Microsoft als je de verkoop wel gedoogt? Laat dan die "eigen verantwoordelijkheid"-zin ook vallen en gedoog zowel verkoop als gebruik of gedoog geen van beide. Nog liever: stop met gedogen en kies: verbieden of toestaan. Welwillende consumenten weten zo toch niet meer waar ze aan toe zijn?

Deze onduidelijkheid is een slechte beurt van Microsoft wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb gisteren Windows 7 Home Premium binnengekregen, zat zo'n kartonnetje om de DVD hoes, met daarop een rode sticker: "Als u dit zegel verbreekt gaat u akkoord met de system builder licentievoorwaarden". Op het kartonnetje stonden de systembuilder voorwaarden:
- moet geleverd worden bij een geassembleerd systeem (hoeft niet nieuw te zijn blijkbaar?)
- moet geinstalleerd worden met de OPK zodat klant de laatste stappen van de setup zelf kan doen
- sticker moet op systeem geplakt worden
- je bent zelf verantwoordelijk voor support

Nu is dit systeem niet voor mezelf maar voor iemand anders, wat mij eigenlijk een soort system builder maakt. Enige waar ik niet aan voldoe is de OPK installatie, maar aangezien ik het ding bij de klant aflever en installeer vind ik dat een redelijk doelloze manier van installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
_JGC_ schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:54:
- moet geleverd worden bij een geassembleerd systeem (hoeft niet nieuw te zijn blijkbaar?)
Tja, wat is nieuw? De meeste systeembouwers hebben heel weinig voorraad tegenwoordig, maar het zou toch zo maar kunnen dat je 3 of 4 maanden geleden als KLEINE, avondwerk/bijwerk systeembouwer zo'n 30 PC's gebouwd hebt, en je door de economie er nu nog 5 van dat model hebt staan.....een model dat prima Windows 7 kan draaien.

Het moet een systeem zijn waar nog niet eerder een OS is op geïnstalleerd, de leeftijd maakt volgens mij weinig uit.

Ach, ik zie het zo: Er zijn vele tweakers - waaronder ik - die hun thuis systemen hebben voorzien van Windows 7 van hun technet (of MSDN) accounts, wat officieel ook NIET MAG volgens de licentievoorwaarden van technet/msdn. Het is een soort "grijs gebied", je hebt een compleet legale licentie, en zelfs de techneuten van Microsoft zelf breken deze regel.

Zo zie ik de OEM aanschaf ook. Het is een beetje "grijs", omdat je em wellicht op een bestaand systeem gaat installeren, maar ik denk dat niemand hier de moraalridder gaat uithangen en het per definitie illegaal gaat noemen.

In beide gevallen kom je voor een redelijke prijs aan Windows (en in het geval van technet duurder, maar je krijgt er bergen meer voor terug, zoals Office, server OS-en etc), in beide gevallen zou het wel eens niet geheel legaal zijn deze te gebruiken op je thuis PC..... maar in beide gevallen is de licentie 100% legaal en genuine.

Niet zeuren dus, als je voor een mooi prijsje een OEM-pje kunt kopen..... doen.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik een systeem bouw uit 2dehands onderdelen is dat ook een geassembleerd systeem. Voor degene die dat ding van mij overneemt is dat dan een nieuw systeem. Anderhalf jaar terug heb ik bijvoorbeeld nog een systeem verkocht dat dankzij de windows licentie 2x zo duur werd. Het is geen nieuw systeem, het zijn stuk voor stuk gebruikte onderdelen. Toch installeer ik daar gewoon een OEM op, een retail is niet te betalen voor zo'n systeem.
Pagina: 1