Toon posts:

12V motortjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan deze, wil ze gebruiken om panelen (stukken case dus :-) te verplaatsen. Om een soort transformer (of mask) actie te krijgen.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

12 volt motortjes bestaan absoluut.... Weet ik nog uit m'n jeugd.... 12 volt LEGO motortjes.... (Waren die zwarte... de grijze waren voor 4,5 volt)

Maar je zou ook uit hardeschijven (met name die oude 5 1/4") die fraaie stappenmotoren kunnen halen... oersterk.... moeje alleen nog wel wat extra gaan pielen om die stappenmotor lekker te laten draaien...

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:28

Bombonella

En als de Bom valt....

Natuurlijk bestaan die,
bij de betere elektro zaak,

daar kun je ze waarschijnlijk ook krijgen in 3/4.5/6/7.5/9/10.5/12/16/20/24/etc. volt

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, kan ik zo snel mogelijk aan de slag!

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
wfvn, je had het over die stappenmotortjes, kun je die gewoon aansturen, of is daar extra electronica voor nodig?? En waar kun je die electronica kopen?? (evt. schema is ook goed)

Ik hoop dat je hierop antwoord hebt, dan heb ik eindelijk een goede bestemming voor die dingen...

Greetz,

Dennis

Bestuh!!

• McCormick
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024

Verwijderd

Voor stappenmotoren heb je inderdaad besturingselektronica nodig. Een alternatief: probeer 't 's met motoren uit videorecorders: Beresterk en makkelijk aan te sturen (micro-switches als eindschakelaars)

Verwijderd

Wel cool wat je wilt....
Laat ff weten hoe het er uit gaan zien (pics:))

Verwijderd

je kunt het motortje toch ook gewoon stoppen door een knopje te laten indrukken door het paneeltje wat bestuurd wordt door de motor.

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
hey, treinhomo, hoe zit dat met die motoren uit video-recorders, kun je die ook los kopen?? Ik denk namelijk niet dat mijn pa het leuk zal vinden als ik z'n video sloop... Enne, waar kun je ze dan kopen?? En over stappenmotoren, ik kan nergens electronica vinden, behalve op conrad.nl... Over 4 polige stapenmotoren ovzo... Moet ik dat hebben??

Greetz,

Dennis

Bestuh!!

Verwijderd

Topicstarter
Picz komen vanzelfsprekend, maar dat duurt nog wel ff =)

Verwijderd

Op zondag 04 maart 2001 23:26 schreef MadCue het volgende:
hey, treinhomo, hoe zit dat met die motoren uit video-recorders, kun je die ook los kopen?? Ik denk namelijk niet dat mijn pa het leuk zal vinden als ik z'n video sloop... Enne, waar kun je ze dan kopen??
Als je ze nieuw wil kopen, zou je bij een elektronica zaak (b.v. display) een vervangingsmotor voor een bep. type VCR kunnen bestellen (stervensduur). Het alternatief is; op een rommelmarkt voor een knaak en een bos konthaar een slopertje op de kop tikken, en daar de motoren uitslopen (meeste video's worden weggedaan omdat de koppen aan gort zijn; de motoren zijn meestal nog prima)
Pagina: 1