RedHat schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 10:40:
Belangrijker is denk ik welke router deze persoon gebruikt. Want vaak kun je op de router een hoop loggen.
[...]
Overheen gelezen
Misschien kun je hier wat mee? Even username en password opsnorren? 9 van de 10 keer is dit gewoon admin//admin. Anders even googlen op standaard gebruikersnaam en wachtwoord.
Als je wilt weten hoe je je router kan benaderen: Start->CMD dan intypen: ipconfig /all
bij Gateway staat een ip adres van je router. Die even in je browser intikken en je hebt hoogstwaarschijnlijk de routerpagina voor je neus.
Die router is niet van de TS. Hij zou natuurlijk de username en het password aan zijn huurbaas kunnen vragen, maar de kans is nogal groot dat hij die niet gaat krijgen (naast de TS zijn er nog 11 man afhankelijk van die router). Inbreken in de router lijkt me niet zo'n goed idee.
Ik heb ooit 1 keer meegemaakt dat zoiets in een studentenhuis gebeurde. Had er dus inderdaad eentje zo'n backdoor-password voor de router opgesnord en was dus inderdaad dingen gaan wijzigen in de configuratie enzo. Hij wist er wat vanaf, maar niet genoeg om al het verkeer ONGEMERKT via zijn PC te laten lopen en daar alles te loggen. Men kwam er na een stroomstoring ineens achter, dat het internet het pas weer deed als meneer zijn PC aanzette. Toen men in de configuratie ging kijken, was ook spontaan het wireless-gedeelte ingeschakeld en geconfigureerd. Vond hij handig, want hij had ook een laptop met wireless. Daarna kon hij alleen wel op zoek naar een andere kamer omdat zijn huisgenoten hem niet meer in huis wilden. Hij kreeg de keus: iets anders gaan zoeken of geen internet meer. (Huisbaas was in ieder geval wel zo slim geweest om in het contract op te nemen, dat een student in het geval van misbruik afgesloten zou worden.)
Als de studenten bij de router-configuratie kunnen, is de boel niet goed beveiligd. Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat is nog geen reden om dan de boel maar eens te gaan cracken.
Edit:
Ik weet dat we het hier over Belgie hebben, maar 60GB (ga er maar even vanuit dat er dus 60 GigaByte en niet 60 Gigabit per maand verbruikt mag worden) per maand voor 12 man lijkt mij erg weinig. Dat is 5 GB per persoon per maand en dat komt neer op 167 MB per dag per student. Dan hoef je niet eens DVD-ISO's te gaan downloaden om over je limiet heen te gaan. Iemand die veel bijlagen verstuurt en ontvangt per e-mail en veel online is op bijv. MSN kan al aardig in de richting komen zonder verder ook maar iets te doen op internet.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 01-11-2009 10:13
]