[externe HDD] Iomega Select portable 500GB waardeloos???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Sinds vandaag ben ik de eigenaar van de volgende externe USB HDD: Iomega Select Portable 500GB

Het eerste vreemde voorval begon toen Windows7 niet kon worden geinstalleerd op de externe HDD:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/27/1256645495-320.jpg

Vervolgens besloot ik de externe HDD maar te gebruiken als externe opslag van documenten, maar tot mijn grote schrik was de gemiddelde snelheid maar 15 MB/seconden... :o
Dit terwijl de hardeschijf op 2 USB 2.0 poorten zat aangesloten (de nieuwste externe HDD's kunnen worden aangesloten op 2 usb poorten voor extra power).Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/27/1256645650-790.jpg

Naar mijn mening is dit een waardeloze hardeschijf als er geen OS op kan worden geinstalleerd en een trage dataoverdracht is... Doe ik iets fout of is deze schijf qua specs inderdaad een minder goed model? (er zijn praktisch geen reviews van deze HDD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 11:33

Hoite

Goed verhaal

USB externe harde schijven zijn altijd langzamer dan interne schijven.
De theoretisch maximaal haalbare snelheid van USB2.0 is 60 MB/seconde, alleen worden theoretische snelheden praktisch nooit gehaald. wel is in te stellen dat de harde schijf geoptimaliseerd wordt voor performance:
Afbeeldingslocatie: http://www.hoite.nl/troep/fastremoval.png
nu moet je de schijf echter wel altijd veilig verwijderen anders maak je veel kans op dataverlies aangezien hij nu ook van de cache gebruikt maakt.

rechtsklik op de schijf bij deze computer>tabblad hardware>dubbelklik op de juiste schijf> change settings knopje> tabblad policies.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:00
Dat windows 7 niet geinstalleerd kan worden op een externe harddisk is redelijk logisch, en is een beperking die (on purpose) ingebouwd is in de windows installatie. Mocht je immers die harddisk niet aangesloten hebben dan kan je computer niet opstarten. Dit ligt dus niet aan de schijf!

Klopt het dat het hier om een netbook achtige computer gaat? Mogelijk ligt de beperking niet bij de schijf. Probeer eens een andere pc om te kijken wat de performance daarmee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Er is niets waardeloos aan die schijf. Windows kan niet woden geinstalleerd op een externe schijf. Dat is by default. En die snelheid lijkt me vrij normaal voor zoveel kleine bestandjes ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kopieer eens 1 groot bestand of gebruik eens een benchmark tool als CrystalDiskMark, dan kan je mooier zien wat het verschil is tussen sequentiele read/write en 4KB/512KB read/write.

Tja die externe als boot, je kan misschien win7 op een andere schijf zetten en dan proberen als een image of iets dergelijks over te zetten op de externe. Ik weet niet of dat zoiets zou lukken. Van 1 partitie op een ander 'interne' partitie is normaal geen probleem maar ik weet niet of een bios zomaar windows van een usb device kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Er zalin die schijf wel een mindere controller zitten. Hierdoor heeft de schijf moeite met kleine bestandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

zowizo kom je met een usb-schijf (ssd van mij part) nooit boven de 35 MB/S uit

kopieer eens 1 groot bestand (zeg 1 gig) en krijk hoe dat gaat voordat je conclusies gaat trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

2 usb aansluitingen zitten er op om de schijf van stroom te voorzien, niet om sneller data transfer te doen.

Echter de praktische limiet voor USB schijven ligt rond de 24 Megabyte/sec. (35 Megabyte zoals hierboven genoemd heb ik nog niet gezien)

kijk maar eens wat hdtune zegt over de snelheid.

Wil je sneller + OS, zoek een een eSATA schijf. Niet verbaast zijn als hotplug niet zo soepel werkt als je zou verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 27-10-2009 23:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ok, een benchmark maar toch een vbtje van mijn externe WD Elements 1TB op USB:

ChristalDiskMarkWDElements

Een kopie van een 13GB bestand vanaf mijn WD Elements gaat volgens de vista details tegen de 33.5MBps gemiddeld.
Pagina: 1