Backup ISO maken van Win 7 - lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor mijn neus ligt een hele legale Win 7 DVD. Omdat mijn XP cd's met krassen na een poosje niet meer gebruikt konden worden, wil ik graag een backup maken dmv een iso. Voor zover ik weet is dat toegestaan.

Nu heb ik met dd if= of= en cat (source) > (target) 2 ISO's gemaakt. Maar als ik deze mount, dan zie ik alleen maar een readme txt staan zonder inhoud. De grootte van de ISO's is 2,3 gb dus er is wel iets weggeschreven. Doe ik nu iets fout, of is het gewoon niet mogelijk deze DVD te backuppen?

==
hoi

Verwijderd

Het is in Nederland niet toegestaan om een kopie te maken van software (ook niet voor persoonlijke backup). Voor muziek/video mag dit wel, maar software is hiervan uitgesloten.

Met dd zou gewoon moeten werken overigens. Probeer het anders met mkisofs of een een grafische utility (Brasero oid).

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
euh is dat niet toegestaan? O alleen voor muziek en video. Nou dan doe ik het natuurlijk ook niet ;)

Ondanks dat ik het niet doe, kan ik de image wel gebruiken om een nieuwe DVD te branden.

==
hoi

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:27
Tuurlijk mag je een kopie maken als je de benodigde licentie hebt. Sterker nog, bij mijn msdn-subscriptie kan ik alleen maar iso's downloaden, en moet ik de dvd zelf maken. Dus dat is dan ook illegaal :?

Microsoft raadt bij het uitrollen naar meerdere werkplekken ook aan om dezelfde image te gebruiken, de licentie is niet gekoppeld aan een fysiek schijfje.

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 27-10-2009 15:07 ]

Verwijderd

Nee uiteraard mag je gewoon software branden als je hiervoor toestemming hebt (zoals bij Linux distro's en MSDNAA). Echter als je software in de winkel koopt en er staat niet expliciet bij dat het mag, dan is het maken van een backup voor eigen gebruik niet toegestaan. Voor muziek/video is dit wel toegestaan, alleen mag je deze backup dan niet laten horen aan een grote groep mensen (dus alleen in familie/vrienden kringen). Bijvoorbeeld kroegen willen nog weleens backups maken van hun CD's en deze in de kroeg draaien en de originelen boven hebben liggen. Dit is wettelijk gezien niet toegestaan.

Maar goed niemand die het merkt, en ik zou ook zeker een backupje maken (eigenlijk zou ik Windows gewoon nooit installeren :)).

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Eusebius schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:59:
Voor mijn neus ligt een hele legale Win 7 DVD. Omdat mijn XP cd's met krassen na een poosje niet meer gebruikt konden worden, wil ik graag een backup maken dmv een iso. Voor zover ik weet is dat toegestaan.

Nu heb ik met dd if= of= en cat (source) > (target) 2 ISO's gemaakt. Maar als ik deze mount, dan zie ik alleen maar een readme txt staan zonder inhoud. De grootte van de ISO's is 2,3 gb dus er is wel iets weggeschreven. Doe ik nu iets fout, of is het gewoon niet mogelijk deze DVD te backuppen?
Dat komt omdat je standaard alleen de ISO9660-inhoud ziet (die readme). Je moet die dingen mounten als UDF.

mount -t udf -o ro,loop /pad/naar/iso /pad/naar/mount

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:17:
Het is in Nederland niet toegestaan om een kopie te maken van software (ook niet voor persoonlijke backup). Voor muziek/video mag dit wel, maar software is hiervan uitgesloten.

Met dd zou gewoon moeten werken overigens. Probeer het anders met mkisofs of een een grafische utility (Brasero oid).
Dit klopt niet. Je mag wel degelijk een backup maken:
Ik laat de uitleg over aan Arnoud Engelfriet:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

Samengevat:
Europese wet
Het maken van een reservekopie door een rechtmatige gebruiker van het programma kan niet bij overeenkomst worden verhinderd indien die kopie voor bovenbedoeld gebruik nodig is.
Nederlandse wet
Als inbreuk op het auteursrecht op een [computerprogramma] wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.
Het twijfelpunt is de term "noodzakelijk", Sony is er onder uit gekomen door te zeggen dat je een nieuwe krijgt als je spel beschadigd raakt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Dan ging er toch iets mis bij het rechtenvak dat ik op de Universiteit kreeg.
Pagina: 1