Toon posts:

Zelf bouwen of laten bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik overweeg een computer te kopen (tweedehands of nieuw; ben ik nog niet helemaal over uit).
Ik heb twijfels of ik zelf moet bouwen of laten bouwen als ik een nieuwe koop. Ik zou het systeem heel graag zelf willen bouwen. Ik heb al een paar computers helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet (ging allemaal prima). Echter heb ik één keer een nogal slechte ervaring gehad. Ik had een nieuw systeempje gebouwd en toen ik hem aanzette knalde na 20 seconden de voeding kapot samen met de dvd drive. Sindsdien ben ik nogal huiverig omtrent zelf bouwen. Ik had m.i. alles goed aangesloten en kreeg dan ook van de winkel nieuwe onderdelen die zij vervolgens voor mij hebben geassembleerd.

Ik heb meerdere guides gelezen en filmpjes gekeken over hoe te assembleren en naar mijn mening kan ik dat prima zelf. Ik heb weinig verstand van hoe elektronica precies werken, maar ik weet wel welke onderdelen hoe te assembleren en dat voorzichtigheid geboden is.

Wat vinden jullie, zelf bouwen of laten bouwen? Hebben jullie ook wel eens van die vervelende ervaringen gehad? Een ander nadeel van zelf bouwen is dat ik op het moment geen andere vergelijkbare systemen heb staan met wat ik zou willen bouwen. Dus als er een onderdeel doa is kan ik waarschijnlijk moeilijk achterhalen welk onderdeel er stuk is.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-02 09:06
Een pc assembleren is zoals je gemerkt hebt vrij eenvoudig, tot het fout gaat.

Als je incidenteel aan zelf-bouw doet dan heb je inderdaad het probleem dat je geen spare parts hebt liggen om even snel een ander onderdeel te testen. Bij DOA's kan dat erg vervelend zijn. Helemaal als je niet zeker van je zaak bent :)

Bij de meeste webshops kan je voor weinig ook de pc laten assembleren. Waarom kies je daar niet gewoon voor? Je kan alsnog zelf de componenten samenstellen en de shop zet hem voor je in elkaar. Het voordeel is dat als er wat stuk is je niet zelf hoeft te 'klooien' en dat het systeem volledig getest is voor je hem thuis krijgt, kans op een DOA is dan ook nihil.

In jouw situatie zou ik dan ook kiezen voor 'laten bouwen' :)

[ Voor 4% gewijzigd door Racemol op 27-10-2009 13:41 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

zelfbouwen is gewoon goed te doen hoor, als je weet wat waar hoort en idd, voorzichtig doet kan dr eigenlijk niets mis gaan..

n ontplofte voeding + dvd drive vind ik dan ook behoorlijk spectaculair, heb je nog kunnen achterhalen wat dr mis was? dat is mij namelijk nog nooit gelukt.

natuurlijk heb je wel ns n stressmomentje als iets niet werkt zoals je wilt de 1e keer, maar meestal valt het mee en staat dr gewoon iets verkeerd ingesteld, zolang je toegang hebt tot internet op een andere computer kan je altijd om hulp vragen of informatie, danwel drivers opzoeken en downloaden..

en als je al videoguides hebt gekeken, dan durf ik mer redelijke zekerheid te zeggen dat je niet in de obvious valkuilen gaat trappen (de 12v stekker op je moederbord vergeten, etc..) :)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de webshop was er sprake van een piekspanning in het stroomnet. Het was een antec neo 550. Die zijn toch tegen dergelijke spanningen beveiligd? De dvd drive werd toen meegenomen. Wellicht dat die drive kortsluitte?

P.S. Toen ik de computer terug kreeg met een nieuwe voeding en dvd drive was alles precies hetzelfde aangesloten als dat ik in eerste instantie had aangesloten (naar mijn idee althans).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 13:45 ]