Ik vind het toch wel erg jammer dat TRIM te pas en te onpas genoemd wordt in stukjes en meteen geroemd wordt om zijn fantastische eigenschap, namelijk, het op peil houden van de performance van je SSD.
In al die stukjes staat niet dat TRIM alleen werkt als je de standaard Windows 7 sata drivers gebruikt. M.a.w. zodra je drivers gebruikt van de hardwareleverancier (Intel chipset, Nvidia chipset, AMD chipset etc) dan werkt TRIM niet meer. Terwijl juist die drivers vaak een betere performance opleveren dan de standaard Windows drivers, als het niet in transferspeed is dan wel in cpu load bij belasting van je schijf/schijven. Verder heb je de drivers van de chipsetleverancier meestal ook nodig om RAID te kunnen gebruiken met je disks als je mobo een RAID optie biedt.
OZC SSD's kunnen met een firmware update ook auto garbage collection doen en dan heb je TRIM niet nodig en kan je wel van alle voordelen van de hardwareleverancierspecifieke drivers genieten.
Als alle stukjes op de advertorial/review sites die te vinden zijn nou eens een reeel beeld zouden schetsen over TRIM dan zou intel misschien ook een firmware voor haar SSDs releasen die auto garbage collection doet zodat het werkt met chipset drivers van de hardwareleveranciers.
Pfff, te lang, te lange woorden ik weet het;) Maar goed, dit mocht wel even gezegd worden. Ik vind dat zeker een site als Tweakers.net een completer beeld zou moeten schetsen van de realiteit. Ik als frequent Tweakers.net bezoeker zou dat waarderen en de wat minder wetende zichzelf tot tweaker verklarende zou dan ook echt iets kunnen weten van hoe het zit.